Pjotr Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Ik heb eens GELEZEN (dus niet zelf ondervonden) dat platen die nat werden afgespeeld alleen nog nat afgespeeld kunnen worden. Dat klopt, Het was 20 - 30 jaar geleden erg in de mode. Heb het toen ook geprobeerd met tegenvallend resultaat: Het geluid werd er nogal muf van. En als je ze daarna droog probeerde af te spelen dan ruiste en spetterde het dat het een lieve lust was. Dat was overigens prima weer te verhelpen met een grondige wasbeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 (edited) Beste Carl, Natuurlijk maakt het wel verschil met wat voor sapje er wordt gespeeld! Allerlei goedbedoelde additieven laten residuen op de plaat achter. Zelfs de roemruchte DiscPreener en Parastat deden dat: die kleverige anti-statische rommel van Cecil Watts kon je d'r op den duur zelfs in de afwas niet meer afkrijgen. Maar met gedestilleerd water plus alcohol / spiritus is er geen probleem, hoor. Wel moet je de op de plaat overgebleven vloeistof met het daarin opgeloste vuil in de groefrichting met een luchtige prop keukenpapier (of tissue) wegvegen. Als ik je niet kan overtuigen, spijt me dat alleen maar voor jou. Want nat afspelen is kraak- en ruisvrij: bijna net zo feilloos als CD... Dag Spido, Bedenk je dat keukenrol een hele grove vezels heeft in het papier en het je apparatuur kunt laten krassen en dus ook een LP.Beter is dan een tissue,zo'n papieren zakdoek en ongeparfumereerd. Ik zou dat niet aanraden dus. Ik zou ook 'natspelen' overigens niet aanraden. Het is zoals Pjotr al zegt,eenmaal begonnen met natspelen ALTIJD blijven natspelen. Ik ken het ook nog van vroeger en was toen al niet enthousiast na het een aantal keer geprobeerd te hebben.Ik heb er een 3 lp's mee naar de galamiezen geholpen met dit soort spul. Ik raad het dan ook ieder af dit soort spul en natspelen. Spiritus lijkt mij eigenlijk ook niet goed. Laat ook een resedu achter is mijn ervaring. Even off-topic, maar met een zeer goedbedoelde raad ten aanzien van het gebruik van spiritus en weet je wat spiritus doet op je ramen als je je ramen wilt wassen met met een mengsel van spiritus en water.....het vreet zich in het glas en veroorzaakt die blauwe waas over je ramen en met name in combi met een zonnetje op je ingewassen raam. En het gaat er NOOIT meer uit die blauwe waas. Beter is dan om gewoon schoon water te nemen met een drupje Dubro afwasmiddel om je ramen mee te wassen. Vandaar dat ik spiritus ten strengste afraad. Dat spul is leuk voor je barbecue aan te steken en niet meer dan dat !!!! Als professionele glazenwasser vertel ik je dit en is mijn werkervaring en zie het zo vaak bij klanten van mij en raad het mijn klanten dan ook af.Ik laat het hun ook zien op hun eigen ramen en 9 van de 10 gebruiken daarna nooit meer spiruts of ammonia in hun water om de ramen mee te lappen. Zoals ik al zei het is off-topic,maar wel zeer goed bedoeld dit advies van een professional. Edited 8 mei 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 "9 van de 10 gebruiken daarna nooit meer spiruts of ammonia in hun water om de ramen mee te lappen." Deze vraag stelde ik al enkele pagina's terug: ammonia; k Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 Spiritusdrinkers werden vroeger ook blauw volgens mijn moeder. Dat heb ik wel vaker gelezen. Overigens heb ik een leuke suggestie voor een schoonmaakmiddel gevonden. Knosti fans zullen er alcohol bij moeten doen. "Wie viele andere verwende ich zum Waschen L'art du Son. Nette Sache, schonen zu den Platten. Doch wie so vieles: in meinen Augen komplett Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 mei 2006 Report Share Posted 8 mei 2006 De knaap beweert dat dit goedje ook in shampo zit. Babyshampo lijkt me wel iets voor jouw haren Rasta (je zal je naam niet voor niks hebben) dus probeer het eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts