Jump to content

Speakers aangepast...

WanFie
 Share

Recommended Posts

ik denk dat zeker de grote speakerfabrikanten wel degelijk een algemene deler per land hanteren. Het gaat om verkooptechniek en dan moet je de doelgroepen goed definieren en een goede analyse hebben van wat die doelgroep mooi vind klinken.

Daar zitten echt wel ontwerpers en marketeers die met elkaar overleggen :lol:

Mart

ontwerpers en marketeers die met elkaar overleggen :lol:

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Dan hebben alle speakers hier de vorm van een klomp, versterkers de vorm van een tulp en CD spelers zien er uit als een windmolen.

En Tannoy speakers zouden er uit moeten zien als een doedelzak :ph34r:

;)

Maar eeh, Hans, denk je echt dat er kwaliteit verschil is tussen de merken uit verschillende landen? Lijkt me ook smaak afhankelijk. Kijk naar een merk als Triangle of naar B&W. Als Triangle meer laag wil zetten ze er gewoon meer laag units in. Ik dacht dat ze niet groter willen dan 17cm. B&W gaat daarin anders te werk en rustig door tot een monster van 38cm.

Triangle wil gewoon dat hun geluid snel blijft, B&W wil dat je een afgrond voor je ziet.

Misschien dat de vorm van een klomp niet eens zo slecht is. Waarom heeft B&W ooit voor een Nautilus gekozen? En er zijn zat merken die organische vormen kiezen.

En eeeh, heb dan wel een houten huis maar het is geen rijstpapieren doosje.

Andre

Maar eeh, Hans, denk je echt dat er kwaliteit verschil is tussen de merken uit verschillende landen? Lijkt me ook smaak afhankelijk. Kijk naar een merk als Triangle of naar B&W. Als Triangle meer laag wil zetten ze er gewoon meer laag units in. Ik dacht dat ze niet groter willen dan 17cm. B&W gaat daarin anders te werk en rustig door tot een monster van 38cm.

Triangle wil gewoon dat hun geluid snel blijft, B&W wil dat je een afgrond voor je ziet.

Misschien dat de vorm van een klomp niet eens zo slecht is. Waarom heeft B&W ooit voor een Nautilus gekozen? En er zijn zat merken die organische vormen kiezen.

En eeeh, heb dan wel een houten huis maar het is geen rijstpapieren doosje.

Andre

Een structureel kwaliteitsverschil zeker niet. Wel een structureel klankverschil.

Neem nou Naim (woordspeling :rolleyes: ), deze presteert het best wanneer tegen de muur opgesteld. Ik zou dat met een Infinity maar niet doen.... :huh:

Uit de VS komen weinig kleine highend luidsprekers, uit Engeland daarintegen heel veel.

Duitsers houden wel van 'n "beetje" laag. En niet vergeten chroom en aluminium (heeft niks met klank te maken). De Oosterijkse Wiener speakers klinken ook 'n beetje "Weens" zeg maar.

:)

Engelse huizen zijn vrij klein. Het is bekend dat de warme LP12  het goed doet/deed op de kleine luidsprekers gemaakt voor die huiskamers.

Voor de rest denk ik dat luidsprekers nogal van elkaar verschillen. Er zitten er altijd wel een paar bij die in jouw specifieke kamer passen. Gewoon proberen.

Carl

Ik begrijp niet wat die LP12 er mee te doen heeft. Het gaat om luidsprekers....

Typerend voor Engelse speakers is wel dat ze weinig laag produceren. Hierdoor kun je ze makkelijker dicht bij 'n wand plaatsen.

Hai Hans,

De eerste typen LP12 klonken erg "warm" en om de bas/midden van die kleine luidsprekers nog wat te laten lijken, was dit een mooie combinatie. Later werd de LP12 neutraler en niet iedereen was hier gelukkig mee. Vreemd dat je dit verhaal niet kent.

Verder niets negatiefs over "jouw"LP12

Groet,

Carl

In mijn geval bedoelde ik rust als tegenovergestelde van dynamiek.

dus toch platte muzak, of zoiets als radio2 geluid.

:huh:

nogmaals dynamiek is een gegeven in muziek, de componist/uitvoerenden bepalen de mate van dynamiek, als je dit vermindert door platte speakers te kiezen verkracht je muziek, toch......????

:unsure:

ik begin steeds minder te begrijpen van waar dit nu eigenlijk om gaat, volgens mij wil je de ruimte waarin muziek wordt - af - gespeeld echt niet dood hebben, klinkt nl voor geen meter.

een dode ruimte is misschien wel aardig om metingen te doen, of om - als muzikant - je techniek te oefenen maar meer nut heeft het niet.

opnamen vertonen allemaal de akoestiek van de opnameruimte, of dit nu een studio is of een concertzaal, door close miking kan dit wel eens verloren gaan, maar dit soort opnamen is dan in het algemeen niet om aan te horen.

kunst is het om van de eigen akoestiek geen last te hebben, reflekties te voorkomen, een laag dat niet voor problemen zorgt.

met het dood maken van een ruimte loop je het risiko de weergave volledig om zeep te helpen.

houten huizen zijn voldoende stevig om tot een adembenemende weergave te komen, kan ik je uit eigen ervaring mededelen.

ik begin steeds minder te begrijpen van waar dit nu eigenlijk om gaat, volgens mij wil je de ruimte waarin muziek wordt - af - gespeeld echt niet dood hebben, klinkt nl voor geen meter.

een dode ruimte is misschien wel aardig om metingen te doen, of om - als muzikant - je techniek te oefenen maar meer nut heeft het niet.

opnamen vertonen allemaal de akoestiek van de opnameruimte, of dit nu een studio is of een concertzaal, door close miking kan dit wel eens verloren gaan, maar dit soort opnamen is dan in het algemeen niet om aan te horen.

kunst is het om van de eigen akoestiek geen last te hebben, reflekties te voorkomen, een laag dat niet voor problemen zorgt.

met het dood maken van een ruimte loop je het risiko de weergave volledig om zeep te helpen.

houten huizen zijn voldoende stevig om tot een adembenemende weergave te komen, kan ik je uit eigen ervaring mededelen.

Jitze,

Je begrijpt het WEL ! :cool2:

Je zegt; kunst is het om van de eigen akoestiek geen last te hebben.

Klopt helemaal!

Het is inderdaad de kunst om de akoestiek te BENUTTEN (lastig trouwens) en niet te BESTRIJDEN (kansloos).

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Jitze,

Je begrijpt het WEL ! :cool2:

Je zegt; kunst is het om van de eigen akoestiek geen last te hebben.

Klopt helemaal!

Het is inderdaad de kunst om de akoestiek te BENUTTEN (lastig trouwens) en niet te BESTRIJDEN (kansloos).

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Erjee,

ja inderdaad, dat denk ik te begrijpen, wat mij echter volstrekt onduidelijk is, is hetgeen in dit topic allemaal gebeurt, waarnaar wordt gezocht, wat het uitgangspunt is, waar het eigenlijk over gaat dus....................

ja inderdaad, dat denk ik te begrijpen, wat mij echter volstrekt onduidelijk is, is hetgeen in dit topic allemaal gebeurt, waarnaar wordt gezocht, wat het uitgangspunt is, waar het eigenlijk over gaat dus....................

Waar het over gaat.... ?? Dat er een golbaal klankverschil is tussen speakers van de verschillende herkomstlanden. En dat deze verschillen deels veroorzaakt worden doordat er een andere manier van bouwen en wonen is.

Dat er in een houten huis goed muziek gemaakt kan worden klopt. Maar zoals je zelf al schreef kun je dan het best met enigszins richtende luidsprekers gaan werken omdat het huis anders gaat "meehelpen". Een heel zinnige opmerking overigens.

Dat er in een houten huis goed muziek gemaakt kan worden klopt. Maar zoals je zelf al schreef kun je dan het best met enigszins richtende luidsprekers gaan werken omdat het huis anders gaat "meehelpen". Een heel zinnige opmerking overigens.

hetwelk beslist in het algemeen te prefereren is, in een huis van hout zouden reflecties overigens wel eens veel minder prominent aanwezig kunnen zijn dan in een bouwsel van steen/beton.

Waar het over gaat.... ?? Dat er een golbaal klankverschil is tussen speakers van de verschillende herkomstlanden. En dat deze verschillen deels veroorzaakt worden doordat er een andere manier van bouwen en wonen is.

als ik dan eens binnen diverse landen rondkijk kom ik daar vreselijk veel verschillende soorten speakers tegen, met zulk een uiteenlopende karakters, dat mij deze stelling nergens op gebaseerd lijkt.

rondkijkend in alle genoemde landen is er ook geen uniforme bouwstijl aan te wijzen, steen, hout, beton alles is mogelijk, ook in de US, ook in Zweden........................

als ik dan eens binnen diverse landen rondkijk kom ik daar vreselijk veel verschillende soorten speakers tegen, met zulk een uiteenlopende karakters, dat mij deze stelling nergens op gebaseerd lijkt.

rondkijkend in alle genoemde landen is er ook geen uniforme bouwstijl aan te wijzen, steen, hout, beton alles is mogelijk, ook in de US, ook in Zweden........................

Toch zijn Italiaanse speakers en Amerikaanse niet met elkaar te vergelijken. Evenmin als de Engelse met de Duitse.

Dat er overeenkomste zijn zou kunnen, maar globaal is er een duidelijk verschil.

Elk land heeft natuurlijk verschillende bouwwijzen. Toch is er een duidelijke bouwmethode aan te wijzen. Die keer dat ik de VS was zag ik alleen houten huizen a la Dennis de Mennis. Mijn broer die drie jaar in LA woonde beaande dat er hoofdzakelijk houten huizen van een rampzalige kwaliteit werden gebouwd. In Engeland metselen ze hoofdzakelijk kleine huizen, hout komt daar weer nauwelijks voor.

Hai hans

Ik heb een boekje van Russ Andrews opgevraagd met tips om de zaak beter te laten klinken door verstevigingen van vloeren.e.d. Die huizen worden in GB anders gebouwd dan hier volgens mijn beperkte kennis.

Carl

Die huizen worden in GB anders gebouwd dan hier volgens mijn beperkte kennis.

Hangt ook af van de streek. In Schotland en bij landhuizen is het veelal van gemodificeerd rotsblok gebouwd, is daar veel voor handen. Maar in Londen en andere grote steden is het toch veelal ook gewoon baksteen met houten vloeren net als bij ons.

In Schotland zijn de muren wel meer dan 40 cm rotsblok, afgetimmerd met hout aan de binnenkant. Dat houdt 's-winters goed warmte vast en houdt 's-zomers de warmte buiten.

;)

Toch zijn Italiaanse speakers en Amerikaanse niet met elkaar te vergelijken. Evenmin als de Engelse met de Duitse.

Dat er overeenkomste zijn zou kunnen, maar globaal is er een duidelijk verschil.

Elk land heeft natuurlijk verschillende bouwwijzen. Toch is er een duidelijke bouwmethode aan te wijzen. Die keer dat ik de VS was zag ik alleen houten huizen a la Dennis de Mennis. Mijn broer die drie jaar in LA woonde beaande dat er hoofdzakelijk houten huizen van een rampzalige kwaliteit werden gebouwd. In Engeland metselen ze hoofdzakelijk kleine huizen, hout komt daar weer nauwelijks voor.

Mijn zus en haar man wonen nu in een jaloersmakend victoriaans houten huis op een klif bij Seattle. Daarvoor woonden ze in een hacienda-achtig bouwsel van grote keien in San Diego, da's vlakbij Los Angeles. Voor ze naar de westkust verhuisden woonden ze aan de oostkust vlakbij Philadelphia, eerst in een huis van beton en rode baksteen zoals wij ze ook wel kennen en later in een futuristisch huis van baksteen, glas en hout wat ze zelf hebben laten bouwen.

Ik heb ze nooit horen klagen over het geluid, wel over de arbeidsmoraal van Amerikaanse bouwvakkers.

De variatie in huizen is in een land als de VS zo groot dat je niet op zo'n manier kunt generaliseren. Als er zoiets bestaat als een "Amerikaanse" speaker, dan komt dat zeker niet door de bouwwijze van de huizen.

Het ligt eerder voor de hand dat tradities en de manier van lesgeven in het technisch onderwijs op hogescholen en universiteiten een bepaalde klank in de hand heeft gewerkt.

daar gaat het dus om... een houten huis is niet "dood" te krijgen.... :(

ZOU ik ooit nog eens rijk worden :rolleyes:

en me kunnen veroorloven om een huis naar wens te laten bouwen...,

Dan zou het dus ECHT wel een HOUTEN huis worden!!!

:):):)

Huf Haus

Erg mooi...

Ik denk ook dat de moraal van de inwoners van belang is. Amerikanen zijn over het algemeen vrij "simpel" van begrip. Het moet niet te complex zijn, anders vreet die boer het niet.

Volgens mij luisteren Italianen nooit, maar kijken zij slechts. Ook in de spiegel.

Cultuur gerelateerde zaken dus.

Groet,

Jacco