Jump to content

Tentlabs klok

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Beste Bas,

Denk dat Jacco de voorafgaande geschiedenis niet kent of niet respecteert, geeft niet. Remco is misschien af en toe wel een brombeer maar naar wat ik afgelopen jaren (zij het op internet) van hem gezien heb is ie ook de beroertste niet.

Als zo'n echt gerandommiseerde test MET audiofreaks eens zou plaatsvinden zou dat een unicum zijn. Heb menigmaal aan zo'n echte test meegedaan en dat was en leuk en leerzaam. Daarbij lieten de "Gouden oortjes" het steevast afweten maar was er gelukkig een grote voorraad studenten als proefkonijn die ook nog eens voor de test prima oortjes hadden.

Zelf zou welke uitkomst er ook uit moge komen niets toe of af doen hoe ik mijn spulletjes ervaar.

Dus laat een ieder zijn grote ego eens thuis laten. Alleen dan kan zo iets succesvol verlopen en heeft het zin. Zou toch mooi zijn als dat zou lukken .... :)

Zeker met het zoeken naar heel subtiel hoorbare verschillen is het van wezenlijk belang dat er rust in de tent is, iedereen ontspannen is en zich op zijn gemak voelt. Spanning werpt weer een blokkade op die zo'n test niet veel waarde geeft tenzij de verschillen overduidelijk zijn. Vergelijk het met een zo laag mogelijke "ruis".

;)

Ik ben niet bekend met wat zich in het verleden heeft afgespeeld, maar ik zie hier van UltrAnalog alleen op een recht-door-zee wijze een mening geventileerd zonder dat daarbij op de man wordt gespeeld. Ik raak dus nieuwsgierig waarom Bas denkt dat het nog wel even zal duren voordat er in een goede sfeer zo'n test als Pjotr voorstelt kan worden gedaan.

Ik ben niet bekend met wat zich in het verleden heeft afgespeeld, maar ik zie hier van UltrAnalog alleen op een recht-door-zee wijze een mening geventileerd zonder dat daarbij op de man wordt gespeeld. Ik raak dus nieuwsgierig waarom Bas denkt dat het nog wel even zal duren voordat er in een goede sfeer zo'n test als Pjotr voorstelt kan worden gedaan.

Lang verhaal voor zover ik het ken. Misschien beter geen oude koeien maar een frisse start?

Lang verhaal voor zover ik het ken. Misschien beter geen oude koeien maar een frisse start?

Beste,

Inderdaad, geen oude koeien uit de sloot. Gebeurd is gebeurd!

Groeten,

Bas

Beste,

Inderdaad, geen oude koeien uit de sloot. Gebeurd is gebeurd!

Groeten,

Bas

Mooi! On with the program!

Ik bedoelde het wat breder hoor, als jij je in het nauw gedreven voelt door wie dan ook, is dat ook vaak te wijten aan jezelf. Je laat je gek maken. Je houdt de dramadriehoek in stand (zo heet dat in psychologische termen) en dat is heel menselijk. Maar uiteindelijk heeft het een nare afloop.

In het verleden heb ik mij ook schuldig gemaakt aan het tentoon spreiden van een groot ego en ik moet dat goed in de gaten houden. Het is een zwakte van me (hetgeen ikzelf op het moment zelf als een sterkte zie). Maar als anderen me daarin aanmoedigen (hard-tegen-hard spelen), tja dan zie ik het zelf niet altijd meer. Wellicht dat er meer dames hear zouden moeten zijn...

Ik ben niet volledig op de hoogte van eventuele slechte sferen in het verleden, maar ik vind het zinnig (en leuk) om mensen als UltrAnalog (laten we hem gewoon bij zijn hear-naam noemen) hier weer te zien schrijven.

Groet,

Jacco

Ik heb die link maar eens doorgenomen. Oude koeien of niet, als ik de reacties in dat en dit draadje zo lees dan kwam er toen geen DBT, komt er binnenkort geen DBT en komt er nooit een DBT van die Tent clocks.

Lamaarzittendus. Ik ben gauw weer weg hier :(

Beste Jeroen,

Wat let je om zelf zo'n test te organiseren? Die grote bek altijd van iedereen zonder zelf ook maar ene fuk te doen

Groeten,

Bas

Ik heb die link maar eens doorgenomen. Oude koeien of niet, als ik de reacties in dat en dit draadje zo lees dan kwam er toen geen DBT, komt er binnenkort geen DBT en komt er nooit een DBT van die Tent clocks.

Lamaarzittendus. Ik ben gauw weer weg hier :(

Beste Jeroen,

Wat let je om zelf zo'n test te organiseren? Die grote bek altijd van iedereen zonder zelf ook maar ene fuk te doen

Groeten,

Bas

:D:D:D

beste bas,

ik constateer bij jouw hersencurve een enorme bult bij 100 hz.

neem even een paracetracurve in ;)

Maar Bas heeft wel gelijk (niet over Jeroen overigens, Jeroen is zeker niet te beroerd om iets te doen of om iemand te helpen. Alleen is speakersbouwen meer zijn ding, tot nu toe),

Mensen die de DBT zo graag willen, regel 2 gelijksoortige CD spelers in de middenklasse (Rotel of zo). Doe een 0 proef (klinken ze wel gelijk), regel een ruimte, doe een inzameling onder de luisteraars (10 euro pp of zo) en laat iemand in 1 van de spelers een clock inbouwen.

En doe je DBT.

Overigens respect voor Peter. hij weet lastige dingen toch altijd maar weer heel fraai op te schrijven :)

Wat worden hier toch vaak de dingen omgedraaid.

De claim was: normale klokken zijn niet goed genoeg, het moet beter.

De vraag die (logisch) volgt: is dat wel zo? Het blijkt dat er geen technische onderbouwing voor is en dat het dus slechts gehoormatig vastgesteld moet worden.

Moet nu degene die die niet door een mooi verhaal overtuigd is en er zelf geen belang bij heeft alle moeite gaan doen? Ik mag toch menen dat ik ver genoeg tegemoet ben gekomen door een tool te bouwen en aan te bieden bij wat voor test dan ook langs te komen.

Nu wil degene die de claim doet deze niet aantonen, maar er mag ook niet aan getwijfeld worden want dan wordt 'ie boos. Ik zal wel extreem dom zijn als ik daar met mijn verstand niet bij kan.

Wat worden hier toch vaak de dingen omgedraaid.

De claim was: normale klokken zijn niet goed genoeg, het moet beter.

De vraag die (logisch) volgt: is dat wel zo? Het blijkt dat er geen technische onderbouwing voor is en dat het dus slechts gehoormatig vastgesteld moet worden.

Moet nu degene die die niet door een mooi verhaal overtuigd is en er zelf geen belang bij heeft alle moeite gaan doen? Ik mag toch menen dat ik ver genoeg tegemoet ben gekomen door een tool te bouwen en aan te bieden bij wat voor test dan ook langs te komen.

Nu wil degene die de claim doet deze niet aantonen, maar er mag ook niet aan getwijfeld worden want dan wordt 'ie boos. Ik zal wel extreem dom zijn als ik daar met mijn verstand niet bij kan.

Ja, normale klokken zijn het onderwerp.

Overigens, is het niet meer of minder dan een kwestie van smaak (of vorm van het slakkenhuis) wat de uitkomst van zo een ABX test voorstelt. Ik kan mij zo voorstellen dat dit zo moet zijn omdat niemand het echte origineel kent! Er wordt een verschil getoond tussen apparaat A en B. Ik heb zo een test ook eens gedaan met een origineel cd muziek track en zijn mp3-gecomprimeerde equivalent. En wat bleek: de mp3 had de voorkeur!!! Zonder een echte referentie blijft het koffiedik kijken...

Groet,

Jacco

In plaats van het zo binair te stellen kun je simpelweg de kans uitrekenen dat je zit te gokken. Mits je van te voren het aantal trials vastlegt en dit groot genoeg is (1).

Jitter in high oversampling dacs stijgt al gauw boven de ruisvloer uit vanwege signaalcorrelatie. Die is echter zo laag dat die ver onder de ruisvloer van het medium, en nog verder onder de perceptiedrempel valt. Nog even afgezien van diverse reductietechnieken die elke fabrikant gebruikt (2)

--

(1) What is a blind ABX test ?

(2) S.R. Norsworthy, Delta-Sigma Data Converters, 1997, ISBN 0-7803-1045-4

In plaats van het zo binair te stellen kun je simpelweg de kans uitrekenen dat je zit te gokken. Mits je van te voren het aantal trials vastlegt en dit groot genoeg is (1).

Jitter in high oversampling dacs stijgt al gauw boven de ruisvloer uit vanwege signaalcorrelatie. Die is echter zo laag dat die ver onder de ruisvloer van het medium, en nog verder onder de perceptiedrempel valt. Nog even afgezien van diverse reductietechnieken die elke fabrikant gebruikt (2)

--

(1) What is a blind ABX test ?

(2) S.R. Norsworthy, Delta-Sigma Data Converters, 1997, ISBN 0-7803-1045-4

Mijn gezonde verstand zegt mij dat een groot aantal A-B testen gedaan moeten worden zonder a priori kennis. Dwz dat als er 10 van die testen gedaan word, er volgens het gokken er 5 onjuist zijn. Dus een score van consistentie van 5 uit 10 is onvoldoende, want dit kunnen ook chimpansees geweest zijn.

Ik heb het gevoel dat als er een score van 9 uit 10 uit zo een test komt, je statistisch een verantwoorde uitspraak kunt doen over wat geprefereerd wordt. Of dit ook een maat is voor de meest natuurgetrouwe weergave van het gehorene, is de vraag.

Groet,

Jacco

Toen ik op hifi.nl in een dergelijk statement het woord 'aapjes' liet vallen waren er ineens een boel mensen beledigd...

Op hydrogenaudio gaat men uit van minimaal 16 trials, en gebruikt dan een binomiale of chi-squared 1 DoF verdeling. In alle gevallen: aantal trials van te voren vaststellen en resultaten pas achteraf, anders wordt er op opportune momenten gestopt.

Ik had verleden week een man op bezoek die een nogal uitgesproken mening had over MP3, liet 'm een opname van Lizz Wright (192kbps) horen die ik willekeurig van eMule geplukt had. Resultaat: "Ik geloof dan ik m'n mening toch een beetje bij moet stellen." :blink::D