Jump to content

Op TV !!!

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Beter zou zijn dat er op radio en TV eens wat meer aandacht wordt besteed aan de nieuwere vorm van jazz (je weet wel :rolleyes: )

Vanmiddag (14:30) 'begint' (=herhaling) op Nederland 3 een overzicht van de Amerikaanse jazzgeschiedenis.

terwijl je dat postte was er een docu over edith piaf op de vpro/nps

No Direction Home.        :rolleyes:

Gekapt in 2 delen.

Deel 1 Maandag 26 september 22.00 uur BBC 2

Deel 2 Dinsdag  27 september 22.00 uur BBC 2

Ik vind het prima, zolang Dylan zelf maar de bek houdt, want zingen doet ie als een aangeschoten kraai :rolleyes:

Leuk ben jij ik ga daar wel binnenkort heen naar Bob Dylan.

Vernieuwend zal het niet zijn en de man zijn stem is nooit echt goed geweest.

Wederom pure nostalgie

Beter zou zijn dat er op radio en TV eens wat meer aandacht wordt besteed aan de nieuwere vorm van jazz (je weet wel  :rolleyes: )

Zo iets als popmuziek gespeeld door Jazzmuzikanten. Of Fusion dat geen Jazz is?

Sayonara moet maar weer eens wat zeggen.

Waarom toch altijd "Fusion" zo gekleineerd moet worden? En moet worden vergeleken met popmuziek.

Ik zeg toch ook niet dat bijna alle jazz van hetzelfde laken een pak is:

altijd een kwartet, om de beurt een solo, steeds de blues enz.enz.

Ik neurie al die zgn. jazz (waar ik overigens zelf ook liefhebber van ben, zij het dat ik alleen van progressief werk hou, geen candlelight trio's) zonder moeite steeds mee.

Ik weet vrijwel altijd waar de solo's heen gaan, ondanks dat ik het voor het eerst hoor.

Toch ben ik er een liefhebber van, hoe dan ook.

Fusion is geen pop, het is een vertakking van jazz, maar dan electrisch.

Je hebt ook instrumentale pop, maar dat is geen fusion. Die twee dingen worden vaak door elkaar gehaald, ten onrechte.

Dat ze door elkaar worden gehaald, betekent dat diegene er geen kijk op heeft. ;)

Vanmiddag (14:30) 'begint' (=herhaling) op Nederland 3 een overzicht van de Amerikaanse jazzgeschiedenis.

Deze documentaires van Ken Burns zijn zeer de moeite waard, en Qwert, ook Jazzrock en Fusion komen aan bod.

Weliswaar zeer beperkt, maar in latere afleveringen wordt het ook belicht ;)

Fusion is geen pop, het is een vertakking van  jazz, maar dan electrisch.

Vind `t meer `n verwatering van jazz.

En ze spelen (bijna) altijd teveel noten Vooral overbodige..

Lijkt wel of ze muziek alleen maar misbruiken om wat spierballen en andere acrobatische techniek de demonstreren.

Uit eind 60`s en (begin) 70`s zijn er nog wel wat orginele voorbeelden te bedenken, maar sindsdien borduren ze zonder enige vorm van fantasie verder.

Vraag me trouwens af of je `t nummer Soon (S. & L. Sharrock) zo mee neuried. :rolleyes:

En toch wil ik maar niet begrijpen waarom in het algemeen altijd zo negatief over fusion wordt geschreven, want laat ze misschien teveel noten spelen, maar het zijn wel de beste muziekanten op deze aarde.

Veel fusion-muziekanten zijn sessiemuziekanten die

Maar naar wat voor soort pulp luisteren jullie dan, waarvan je denkt dat het fusion is?

Ik luister maar zelden naar fusion met "riedeltjes", want die komen bij mij de kast niet in.

Het zal wel, zoals zo vaak, de gladde zooi zijn, waar jullie naar luisteren, die instrumentale pop, die de fusion steeds een slechte naam bezorgt.

Elevator muzak, die je bij de Bijenkorf in de lift hoort :D

Ik heb verschillende cd's van Sonny Sharrock, prima muziek, maar Linda Sharrock komt er bij mij niet in omdat ik vocals niet zie zitten.

't zal best wel mooi zijn, maar niets voor mij. ;)

Ik ken het trouwens niet eens, want als er op een cd het woord "vocals" staat, is mijn interesse al weg.

Ehhhh, nee dat is niet helemaal waar: Frank Zappa is daar een uitzondering op. ;)

Ha Sayonara,

Even voor de goede orde,ik luister helemaal niet naar fusion, maar hou het meer bij hardbop, modal, free en avantgarde jazz etc..

Met fusion bedoelde ik de Stanley Clarke, George Duke achtige zooi en veel van de albums die Ome Henk en Audiopaul oa posten hier , haha no offense :D

Al zal er ongetwijfeld betere fusion zijn, al houd ik toch meer van acoustische muziek en denk dat veel fusion wel elektrisch is (vooral veel elektrische gitaar, waar ik geen fan van ben)

Bij mij houdt fusion wel op bij Weather Report en vroege 70er jaren Miles en Herbie Hancock.

En vocale jazz moet ik ook niet :D

Maar naar wat voor soort pulp luisteren jullie dan, waarvan je denkt dat het fusion is?

Gewoon, naar de dingen die hier geplaatst worden door de fusionboys. :rolleyes:

Ehhhh, nee dat is niet helemaal waar: Frank Zappa is daar een uitzondering op. ;)

Tja, uitzonderingen bevestigen de regel. :)

Gewoon, naar de dingen die hier geplaatst worden door de fusionboys. :rolleyes:

Daar zitten inderdaad dingen bij die ik ook niet lust, maar ik zie Ome Henk en Qwert en ook Audiopaul toch ook regelmatig muziekale hoogstandjes posten.

En soms krab ik ook wel eens achter mijn oren, als ik zie wat mensen hear voor fusion verslijten :D

Ha Sayonara,

Even voor de goede orde,ik luister helemaal niet naar fusion, maar hou het meer bij hardbop, modal, free en avantgarde jazz etc..

Met fusion bedoelde ik de Stanley Clarke, George Duke achtige zooi en veel van de albums die Ome Henk en Audiopaul oa posten hier , haha no offense :D

Al zal er ongetwijfeld betere fusion zijn, al houd ik toch meer van acoustische muziek en denk dat veel fusion wel elektrisch is (vooral veel elektrische gitaar, waar ik geen fan van ben)

Bij mij houdt fusion wel op bij Weather Report en vroege 70er jaren Miles en Herbie Hancock.

Beste Jazzluva,

Maargoed jij smaak is dan ook maar heel beperkt, sommige goede melodieen of compositie's weet jij gewoon niet op waarde te schatten of te waarderen ;):D

Groeten,

Bas

Ha Sayonara,

Beste Jazzluva,

Maargoed jij smaak is dan ook maar heel beperkt, sommige goede melodieen of compositie's weet jij gewoon niet op waarde te schatten of te waarderen ;):D

Groeten,

Bas

Bas jonge , lul nou niet :D

Owja, damn , kom niet aan George Duke :lol:

Jazzluva,

Ik lul hier geen woord. Jou smaak is gewoon heel beperkt. Prima en niets mis mee. Er zijn ook mensen met een bredere smaak. En het is dus ook mogelijk dat mensen en van George Duke houden en van klassiek.

Je leeft een beetje in zo'n air van, Als je niet naar vage onbekende muziek luisterd snap je niets van muziek, en stanly clarke en George duke is commerciele meuk, en mensen die daar naar luisteren snappen niets van muziek. Dat vind ik dus beperkt. Dat "jij" het geen muziek vind is wat anders. Zo vind ik dat ook van een hele hoop muziek wat jij geweldig vind, en ik hoor daar dan echt het geweldige niet van af. Daarom is het maargoed dat we allemaal verschillende smaken hebben.

Als ene meldoie mooi is maakt het mij namelijk niet meer uit, of het utgevoerd wordt door jazz vocale, geschreven is door George Duke. Het gaat om de melodie.

Groeten,

Bas

Yo Bas,

Wat ik bedoel met die commerciele fusion is dat het juist allemaal zo makkelijk in het gehoor ligt en niet uitdagend is (dat moet waarschijnlijk ook wel anders slikt de massa het niet). Heeft nix met beperkt te maken. Ik luister echt niet alleen naar Jazz maar ook veel trad. world muziek (en dan niet verwesterd met poppy deuntjes/instrumenten enzo) .

Yo Bas,

Wat ik bedoel met die commerciele fusion is dat het juist allemaal zo makkelijk in het gehoor ligt en niet uitdagend is (dat moet waarschijnlijk ook wel anders slikt de massa het niet). Heeft nix met beperkt te maken. Ik luister echt niet alleen naar Jazz maar ook veel trad. world muziek (en dan niet verwesterd met poppy deuntjes/instrumenten enzo) .

Hey,

Wat gaan hierover wel weer verder op msn een keer :D

Ik ben het deels echt wel met je eens, maar je moet alleen uitkijken niet alles over een kam te scheren. Als je eens wat dingen van Pat Metheny (om een voorbeeld te noemen) hebt gehoord hoeft niet te zeggen dat alles van die man makkelijk is. Hij heeft wel degelijk echt goede dingen geschreven.

Zelfde dat Sony ook weleens een goede cd speler kan maken, al heb je 3 keer van dit merk een slechte gehoord. ;):D

Groeten,

Bas

Maar niet alle stromingen doen `t in de dezelfde mate.

Lijkt alsof ze er bij fusion maar geen genoeg van kunnen krijgen.

Proberen ze die armoede wel te compenseren door er nog maar `n extra dotje virtuositeit bovenop te kwakken, maar de vraag blijft of ze niet `ns gewoon naar de basis kunnen kijken en wat verfrissend anders materiaal kunnen schrijven

Maakt fusion `n stuk interessanter.

En ja.. niet alleen fusion. :)

Yo Bas,

Als jij vind dat fusion makkelijk in het gehoor ligt, dan ben je een van de weinigen die ik ken: de meesten lopen gillend de deur uit, omdat ze het veel te complex vinden :D

Ik onderschrijf Sebastiaans mening geheel, iedereen heeft een eigen feeling met muziek, de een vind avantgarde helemaal te gek, de andere fusion.Ik ben er een die toevallig bijna alle jazz-verwante muziek koopt, behalve die van voor pakweg 1957, en vocale jazz.

Maar fusion zo goedkoop afschilderen vind ik onwaardig, alsof het de grootste prut is. Ga maar eens kijken bij een goed fusionconcert, die jongens kunnen spelen, dat zie ik in andere muziekstromingen maar zelden, zo'n ongekende klasse. ;)

ennuhh....George Duke, daar heb ik ook een paar van staan, Stanley Clarke heeft ook een paar geweldige platen gemaakt, luister maar eens naar zijn 2e solo-cd, die met Lopsy Lu! Het dak eraf!

Of zijn "Journey to love", man dat zijn platen die niet stuk kunnen, nu na meer dan 25 jaar staat het nog als een huis! ;)