Guest Kraus vonBentinck Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Een hogelijk gewaardeerd aspect in een geluidsinstallatie is "levendigheid". Niemand wil een matte, saaie of bloedeloze weergave. Ook dacht ik te weten te zijn gekomen waardoor die levendigheid in een set werd veroorzaakt, namelijk snelheid en detail. Uiteraard moet een set daarvoor ook dynamische verschillen goed kunnen weergeven. Iedereen kent het effect wanneer je meegenomen wordt door een pakkende weergave, in de recensies steevast omschreven door Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Helaas zijn voor mij beide begrippen iets waar ik niets mee kan of heb, ik denk ook dat het een soort verzameltermen zijn die van alles kunnen betekenen.. En als je het dan met name over cd-spelers hebt, dan bekruipt mij al heel snel een gevoel van jezelf voor de gek houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Hallo Kraus, Wat draaitafels betreft ben jij hier toch wel de expert op dit gebied zou ik zeggen. Of zie je nu door de bomen het bos niet meer? Wmb gaat rust en detail absoluut niet ten koste van de levendigheid bij de betere spullen. Levendigheid tgv onrust vind ik ronduit irritant en vermoeiend en dat lijkt mij niet de bedoeling. Mbt tot CD: Tussen verschillende loopwerken, goedkoop dan wel duur hoor ik nauwelijks tot geen verschil. Tussen DA converters daarentegen des te meer. Tja en bij de duurdere/betere CD spelers waar beide in 1 kast zitten is het moeilijk onderscheid te maken wat wat tot gevolg heeft maar ik hou het toch maar op de DA converter met bijbehorend clockcircuit en uitgangsversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Nou de expert, dat gaat veel te ver; ik ben er druk mee bezig met die draaitafel, dat wel, maar er verstand van hebben is een ander verhaal. Over de Bluenote draaitafels wordt op het ogenblik erg enthousiast geschreven. Buiten het forum om wees wel een echte expert mij op die schijnbare tegenstelling: de bevredigende, levendige weergave van een betrekkelijk voordelige draaitafelcombinatie(als je het vergelijkt met werkelijk dure draaitafels tenminste; een kaal SME loopwerk kan gaan tot wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Ik heb onlangs de voeding verbeterd en ook een tijdje geexperimenteerd met twee motorenaandrijving. Dat zijn geen wereldschokkende veranderingen maar ze nemen wel "onrust" weg. Lang aangehouden tonen klinken zuiverder, zacht slagwerk komt beter waarneembaar tussen de lage strijkers te voorschijn (meer detail dus) is het effect, meestal wordt ook de plaatsing nauwkeuriger, de piano toch iets minder breed (als dat in de opname zit tenminste). zal wel een fortuin gekost hebben. ik denk dat een instapper van een goed merk met een goed afgesteld element al 85% van de kwaliteiten van een echt dure draaitafel heeft. Die laatste details, net dat beetje meer transparatie daar betaal je flink voor. Inderdaad klinkt mijn transrotor porcino levendig maar volgens mij niet doordat er enige mate vna onrust aanwezig is. Niet vergeten dat 1360 euro bijna 3000 gulden is. Toch veel geld voor een plaatje acryl, een motor, een armpje en een paar voetjes. Jammer dat sony geen draaitafels maakt met de kwaliteit van bijvoorbeeld een transrotor, en dat er niet meer mensen zijn die lp's draaien. Wedden dat de porcino dan ongeveer 400 a 500 euro zou gaan kosten! Vandaag een okki nokki gekocht. het werkt allemaal vlekkeloos maar zeg nu eens eerlijk 325 euro is toch wel erg veel geld voor een stofzuiger . Tuurlijk je moet het over zoveel jaren bekijken, dan is het niet duur. Ja en zelf maken daar ben ik te lui voor. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 In de openingsposting heb je het over twee verschillende vormen van rust en onrust. Aan de ene kant de 'levendigheid van het PU-element, aan de andere kant de 'levendigheid' van het loopwerk. Ik denk dat die twee vormen van levendigheid niet uitwisselbaar zijn. M.a.w. om het eens lekker prikkkelend te stellen: de levendigheid van het PU-element richt zich op de positieve aspectenb van het geluid, terwijl de levendigheid van het loopwerk juist betrekking heeft op die aspecten die je zo onhoorbaar mogelijk wilt hebben. Of nog iets extremer: een levendig element en een rustig loopwerk levert een heel wat ander resultaat dan een levendig loopwerk en een rustig element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 wat is snel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 Veel mensen hear hebben ook geen rust in hun portemonnee.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 Rust: als je het idee hebt dat Paco de Lucia tussen twee noten door rustig een biertje kan drinken, ondanks het besef dat hij er wel " een paar honderd per minuut" speelt. Levendigheid, het wippende voetje, rithm and pace, het swingt. Puur instinctief, rust hangt samen met het loopwerk, levendigheid met de arm, element combinatie en afstelling daarvan. Het "verneukeratieve" is wellicht dat een gebrek aan rust zich voor lijkt te doen als levendigheid. Luistermoeheid is m.i. het criterium om "echte" en "pseudo" levendigheid te onderscheiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 Ik vind de toegevoegde waarde van de meeste zeer dure apparaten nihil. Zeker, in eerste instantie kun je worden overrompeld op welke manier je dan ook prettig vind, maar ik heb geleerd dat een set die werkelijk toegevoegde waarde heeft veel lastiger ligt. Ik vind rust heel elementair. Ik word soms niet goed van al die sets die tonaal wel een goede afstemming kennen, maar toch druk klinken dat je er naar een langere periode van luisteren toch moe van wordt. Ik heb het dan niet direct over scherpte of harde klank. Nee meer over iets dat na langere tijd moeilijk luistert en niet zozeer om een direct aanwijsbare reden. Zelf vind ik tegenstellingen nogal elementair. Wel dynamiek, maar ook rust in de weergave staat eigenlijk sinds een paar jaar al hoog op mijn lijst. Als ik je deze dingen hoor zeggen in je posting Kraus dan kan ik maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 Eigenlijk gaat het niet om een probleem zoals ik dat zelf heb ervaren maar komt de vraag vanwege een tegen mij gemaakte opmerking. Daarbij moet ik zeggen dat mijn opmerking door Seed7 beter is geformuleerd dan door mij zelf. In zijn opmerkingen herken ik veel. Toch is het ook wel zo dat ik de afgelopen tijd wel diverse verschillende arm/element combinaties zelf heb geprobeerd of elders beluisterd. Sommige van die combinaties vond ik zeer goed maar miste toch iets, wat ik voor het gemak maar levendigheid noem, of overtuigingskracht misschien, terwijl ik het idee had dat het goed zou moeten zijn. Vandaar de vraag of verbeteringen niet kunnen leiden tot een verlies aan levendigheid en/of levendigheid en rust nu tegengestelde begrippen zijn. Het biertje van Seed7 is wat dat betreft een goed gekozen voorbeeld. Het is voor mij nu ook een beetje terugkijken. Mijn draaitafel is vrijwel af (nog iets met de aandrijving) en zeer naar mijn tevredenheid. Hoewel ik mijn best heb gedaan om gericht te zoeken is het toch een kwestie van toevalstreffers geworden. Of ik in de oren van anderen ook terecht tevreden mag zijn zal zaterdag bij de dag in Den Bosch wel blijken, maar dat is voor mij natuurlijk secundair. Bovendien klinkt het elders toch nooit zo als thuis hoewel ik zelf het idee heb dat als de opstelling in orde is, de draaitafel op elke installatie goed zou moeten klinken. Dat er vele combinaties mogelijk zijn, dat je voor een betrekkelijk lage prijs ook een heel eind kan komen, ik ben de eerste om dat toe te geven maar ik heb ook gemerkt dat niets voor niets komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 27 mei 2005 Report Share Posted 27 mei 2005 Moeilijke topic maar wel boeiend en leerrijk Ik ben geneigd toch ook "een beetje" rekening te houden met de muziekkeuze die er gespeeld wordt. ooit hoorde ik het topmodel van NA, de analog geloof ik, met een ruby element. ik vond het rustige karakter helemaal niet leuk om naar te luisteren. klonk mij veel te doods... MAAR het detail was uiteraard overweldigend. de muziek die ik meestal beluister past niet op een super rustige draaitafel, mijn voetje gaat niet swingen. Ik kan mij voorstellen dat iemand die houdt van klassieke muziek of complexe jazz veel sterker het zeer rustige karakter van een draaitafel waardeert boven het gemis aan levendigheid. Om alle instrumenten zuiver te horen in een klassiek stuk heb je toch wel enorm veel baadt bij een draaitafel met plenty of rust en detail; je laat de muziek tot leven komen... Is het niet een beetje geven en nemen in deze materie? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 27 mei 2005 Report Share Posted 27 mei 2005 Naar mijn idee moet je al gaan kijken naar de verschillende merken met hun eigen specifieke klankeigenschappen. Als het geluid van bijvoorbeeld NA je aanstaat dan heb je er "iets" mee van het basis- tot topmodel. Dit is mijn visie, ik weet niet of iemand dit ook kan beamen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts