Karma Posted 6 april 2005 Report Share Posted 6 april 2005 Ik heb in de auto een paar scan speak units voor het laag. Ze zijn ingebouwd in een basreflex kast. Voor demping heb ik Pritex gebruikt (noppenschuim) en daarnaast zuiver wol. Wat ik gemerkt heb is dat het heel belangrijk is om die wol niet tussen de achterkant van de unit en de baspoort te positioneren. Het leid dan tot een bonkerig laag. Bij de meeste nummers klinkt het nu fantastisch, een los laag met enorme impact. Sommige nummers vervallen toch weer in wat bonkeriger karakter. Ik heb zelf geen idee meer om het laag nog te verbeteren. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het Pritex nu aan alle zijden van de kast zit, behalve de zijde waar de woofers zelf zitten. Ik heb niet geprobeerd om de hoeveelheid Pritex te doseren, dus wellicht de top en de onderkant van de kast zonder Pritex. Wel heb ik de hoeveelheid wol afgestemd door middel van gehoor. Heeft iemand enig idee of dit wat uitmaakt? En heeft iemand verder nog een idee om het laag te verbeteren. Alle goede tips hoor ik graag. Ik gebruik al spikes, ik heb al geprobeerd om beide woofers uit fase te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 april 2005 Report Share Posted 6 april 2005 tip 1: lees iets over speaker zelfbouw. Je zelfontdekte wijsheid over vulling staat in ieder boekje. Tip 2. basspeakers uit fase is nooit een goed idee Tip 3. als je strakkere bas wilt kun je aan de poort tuning gaan lopen sleutelen. Een lager getunede poort geeft een strakkere bas (maar wel minder laag) Tip 4. de meeste verbeterering haal je waarschijnlijk nu uit speaker plaatsing en kamer aankleding. Maar als het nu goed klinkt waarom dan nog veranderen (afgezien van tip 4). Waarschijnlijk slaan bepaalde cds meer de kamermodes aan, waardoor de bas te veel gaat overheersen. Heeft iedereen last van in meer of minder mate. sh*t lees nu pas dat het over in de auo gaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 april 2005 Report Share Posted 6 april 2005 Wat is de Q van het systeem en is de kist groot genoeg? Misschien helpt het tunen of dichtstoppen van de poort het meest, in een auto wordt het laag al versterkt door de beperkte ruimte van het interieur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 april 2005 Report Share Posted 7 april 2005 de frequenties waar je op speelt met een subwoofer zijn zo laag dat die geen staande golven veroorzaakt binnen de kast, daarom is demping vrijwel overbodig en heeft alleen nog als effect dat de Q van de combi kast/woofer lager wordt. 1: Haal de demping er eens helemaal uit,gewoon om te proberen. 2: Sluit de poort of druk er Baf of Wol in. 3: Ga eens flink aan het schuiven met de baskist (woofers haaks op de achterbank, naar achter gericht, naar voor gericht of naar boven) 4: laat de woofer gewoon in fase spelen tegenfase klinkt vrijwel altijd K*T 5: leg het kantelpunt zo laag mogelijk. 9 van de 10 keer krijg je met deze tips een betere basweergave. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 april 2005 Members Report Share Posted 7 april 2005 Op spikes...? In de auto...? Begint het daar nu ook al Dat men in de auto een lekker geluid wil hebben , is iets wat ik begrijp , maar deze manier van '' auto tunen '' is voor mij nieuw. Sorry dat ik niets kan bijdragen , maar dit wordt een draadje die ik uitgebreid ga volgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 7 april 2005 Report Share Posted 7 april 2005 nee je auto op spikes en subwoofer in het kinderzitje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 april 2005 Report Share Posted 7 april 2005 nee je auto op spikes en subwoofer in het kinderzitje Maar spijkerbanden zijn verboden in Nederland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 april 2005 Members Report Share Posted 7 april 2005 Maar spijkerbanden zijn verboden in Nederland Maar je laag wordt er wel strakker door... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 7 april 2005 Author Report Share Posted 7 april 2005 Dit zijn de technische gegevens: Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 90 dB Recommended frequency range : 33 - 5000 Hz Free air resonance frequency, fs : 33 Hz DC resistance, Re : 3.4 ohm Voice coil inductance, Le : 0.3 mH Effective piston area, Sd : 150 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 april 2005 Report Share Posted 7 april 2005 Beste Karma waarom werk je in godsnaam in je auto met een passief filter voor een subkist. Tegenwoordig heeft een beetje Headunit al een actief subfiter wat veel betere resultaten geeft. Of heb je zulke kleine fulrange speakertjes dat je slaglaag er mee wilt versterken. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 7 april 2005 Author Report Share Posted 7 april 2005 Ik gebruik een driewegsysteem, dus ik kan niet zomaar actief. Tenzij ik een extra versterkers aanschaf en die kost aardig wat. Ik heb niet specifiek een sub, maar gewoon een laag unit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 april 2005 Report Share Posted 8 april 2005 Ik gebruik een driewegsysteem, dus ik kan niet zomaar actief. Tenzij ik een extra versterkers aanschaf en die kost aardig wat. Ik heb niet specifiek een sub, maar gewoon een laag unit. Op zo`n fiets ik dacht al Dan heb je dus ook niet veel aan schuiven met de speakers. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 april 2005 Author Report Share Posted 11 april 2005 Ik heb de hoeveelheid Pritex op een wand iets verminderd en ....... gelijk het weerstanden netwerkje maar eens goed aangesloten Ik verzwak het laag met 2 db en wat blijkt? Ik had de parallel weerstand niet goed aangesloten Ik ga hier nu eens een aantal daagjes naar luisteren of er nog iets aan mankeert, volgens mij ben ik namenlijk uit getweakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts