Haudio Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 Beste allemaal, Wie kent de originele MP1 van Etude of de Etude Kronos en daarvan de originele bezetting qua units . En wat is welke, ik heb een paar staan , maar er zitten B 139 woofers in , is dat de Kronos of de MP 1 ? Op bijgeleverde handleiding is de buitenkant de Kronos , maar de bezetting waarschijnlijk niet. Wie O Wie ? MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 februari 2005 Author Report Share Posted 7 februari 2005 Beste allemaal, Wie kent de originele MP1 van Etude of de Etude Kronos en daarvan de originele bezetting qua units . En wat is welke, ik heb een paar staan , maar er zitten B 139 woofers in , is dat de Kronos of de MP 1 ? Op bijgeleverde handleiding is de buitenkant de Kronos , maar de bezetting waarschijnlijk niet. Wie O Wie ? MvG, HAudio Ruud ? MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 februari 2005 Report Share Posted 7 februari 2005 De MP1 liep trapsgewijs naar achteren toe breder uit......dacht ik Nee, dat was de Kronos. De Kronos is ca. 1.30 hoog en loopt trapsgewijs in 4 segmenten breed naar achteren uit. Het is een 3-weg basreflex, maar ik heb ze alleen ooit beluisterd met het front erop. Ik weet dus niet of er B139 woofers inzitten. De klank kan ik me ook niet meer herinneren, ik word oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 februari 2005 Author Report Share Posted 7 februari 2005 Ha die Ruud en Paul, Toevallig heb ik er een paar van staan , maar op bijgevoegde gebruiksaanwijzing staat dat het de Kronos is , inderdaad trapsgewijs naar achteren breed uitlopend en staat in de gebruiksaanwijzing dat het een 4 wegsysteem is . Er zitten 5 units in volgens een kenner is dat een filler , die de dip bij het wisselfrequentie invult. Dus alles klopt voor een Kronos, maar in de gebruiksaanwijzing staat ook dat de Kronos een line bron is , maar deze drivers zitten niet rechtboven elkaar , bovendien op een plaatje van de Kronos staat dat de woofer een ronde woofer is. Tja , jullie weten genoeg want een B 139 is ovaal en niet rond , en op de binnenkant is met een potlood geschreven MP1 . Dus nu weet ik het even niet meer, wel dat kleine luidsprekerfabrikanten hun kleine oplage topluidsprekers , vaak verschillend bouwden , met verschillende units. Dus .................Help.............wie weet het . MvG, HAudio PS Sodejuu jij ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 volgens mijn geheugen gaat Kronos niet met B139 samen. Kronos had wel een fill-in in het midden. Etude BeNeLux zit in Heereveen,spring je toch ff op de fiets.. http://www.cybercomm.nl/~etude/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 ... PS Sodejuu jij ? Helaas, Haudio. Ik kan je hier helemaal niet mee helpen. Ik ken enkel de Rhea en dan houdt het op. Misschien dat de link van Pietje kan helpen, hoewel de postcode geen info geeft over een mogelijk adres of telefoonnr. Bestaat die firma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Henk, gewoon Philip Mathews even bellen? Hij is wel niet zo technisch, maar vermits hij de 'P' in MP was ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Als ik het me goed herinner zat in de eerste MP-1 types de kef's B139, 2Xde Kef B110, 2X5cm Visaton textiel dome middentoners,en 2X Audax HD 12X9 25mm textiel dome tweeters in elke kast,met groene Ero polycarbonaat condensatoren in 't filter. En Marc van Moerbeke kwam ze thuis bij jou persoonlijk "afregelen" bij nieuwe aankoop. Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 februari 2005 Author Report Share Posted 8 februari 2005 Henk, gewoon Philip Mathews even bellen? Hij is wel niet zo technisch, maar vermits hij de 'P' in MP was ... Werner, Dat dacht ik ook , maar ik heb vanmorgen eerst met Jan Allaerts gebeld en hij wil ze wel graag hebben zei hij. Hij heeft er een paar van verkocht en kende Marc van Moerbeke erg goed , ook kende hij de verschillende Kronos'sen volgens Jan is/was het de beste luidspreker in zijn prijsklasse. Ook Philp Mathews ken ik , en volgens de wet van Bartje staat MP 1 voor de enige , echte , eerste , Marc en Philp nr 1. In ieder geval bedankt voor de tip, want ik wil ze weer origineel hebben, de eerste indrukken zijn boven verwachting ( ze zijn echt goed) maar wel erg groot en lomp, maar het geluid maakt heel veel goed. Volgens Jan levert Mammoet onderdelen voor de Kronos, die heb ik vandaag 4 keer gebeld , maar er wordt niet opgenomen, morgen eerst met Philip bellen. Philip heeft zijn prive Jan Allaerts MC 1 boron verkocht aan Bill from the States. Dus hij zit even zonder, maar goed dan kan hij nu een echte JA mk 2 boron aanschaffen met een FGS naald. MvG, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 februari 2005 Author Report Share Posted 8 februari 2005 Als ik het me goed herinner zat in de eerste MP-1 types de kef's B139, 2Xde Kef B110, 2X5cm Visaton textiel dome middentoners,en 2X Audax HD 12X9 25mm textiel dome tweeters in elke kast,met groene Ero polycarbonaat condensatoren in 't filter.En Marc van Moerbeke kwam ze thuis bij jou persoonlijk "afregelen" bij nieuwe aankoop. Gr, Jerry. Beste Jerry, De kast ziet er indrukwekkend uit, ook het wisselfilter bekeken en inderdaad allemaal heel mooie units MKT's en MKP's luchtspoelen heel erg verzorgt ( mooi opgebouwd) en aan alle kanten instelbaar, daar kom ik niet aan want ik weet niet wat er dan gebeurt, of wat ik dan verkeerd instel. Jammer genoeg kan ik het niet meer aan Marc vragen, misschien aan Philip ? MvG, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Hallo, Even snel een aantal foto's (laten we maar niet over de kwaliteit beginnen..) mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Doet me denken aan een autoradioluidsprekerdemodisplay..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Tsjeemig, het is te zien dat dit in hun begin periode was maar wel heel uniek De Kronos heeft volgens mijn HVT Koopgids uit 1989 4 units (en dus geen 5). Etude Kronos Systeem 4 weg Reflex Aantal speakers 4 .. en volgens mijn koopgids (ook uit 1989) is de Kronos een bas-reflex driewegsysteem met 4 speakers! Ook is de speakeropbouw van de Kronos zoals ik deze heb bekeken van een oude advertentie geheel anders van de foto's van PD, namelijk 4 speakerunits in lijn namelijk (van boven naar beneden) hoog softdome, midden conus, filler en woofer (rond model ca. 30 cm.) Die uitvoering op de foto is dus wel een heel aparte Kronos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 8 februari 2005 Report Share Posted 8 februari 2005 Beste Henk, misschien weet Walter Nowak van Audio-Home in Eindhoven iets meer over de whereabouts van Marc ? Groetjes, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Laatst stond / staat dit paar Etudes in de kleur bruin te koop bij Meervieuw in Eindhoven voor 795 euro. Echter het fineerwerk was bijna in staat van ontbinding... Technisch waren , volgens de verkoper , ze in orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
H@ns Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Hoi De speaker op de foto is de MP1 ik heb hier de Kronos staan waarvan hierbij een foto. groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
H@ns Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 En hier in de aangeklede versie. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Die uitvoering op de foto is dus wel een heel aparte Kronos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Beste Paul, A) Wie niet Ja, wie niet? B ) Duidelijk zeggen wat je bedoelt Paul, makkelijker voor de geestelijk minder bedeelden onder ons Ik zal voortaan een beetje rekening met je houden, Ruud! C) Jaja, da's wel heel makkelijk uit een boekje Beter iets dan niets .... toch? Makkelijk? Ik kan me nog wel herinneren van een paar jaar terug dat ik voor iemand (nee nee, ik noem geen namen)vele jaargangen hifi-bladen heb zitten doorspitten voor informatie over IMF-speakers. Daar had ik op het laatst toch behoorlijk last in m'n rug van, hoor! Op die manier heb ik trouwens de afgelopen jaren via mijn website talloze mensen "blij" gemaakt met allerlei info uit oude boekjes, folders e.d. Graag gedaan trouwens hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 februari 2005 Report Share Posted 10 februari 2005 Nog bedankt Paul Graag gedaan, Ruud! Ik kom er nog wel eens een keer, met jouw welbevinden, jouw inmiddels beroemde "bakkie" voor halen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Precies Ruud. Dit de eerste echte MP-1 van Marc.B139,2xB110 ,2xVisaton gecoate textiel dome DMR-50,en 2x Audax HD12x9 textiel dome-tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 ...B139,2xB110 ,2xVisaton gecoate textiel dome DMR-50,en 2x Audax HD12x9 textiel dome-tweeter. Sjezus. Daar draai je een goede 100watter op kapot! Ik heb begin jaren '90 met de Etude Rhea gespeeld. Aangestuurd door het toenmalige topmodel van NAD; de 1300/2600 voor/eindcombo uit de monitorserie. Vermogen zat, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Precies Ruud.Dit de eerste echte MP-1 van Marc.B139,2xB110 ,2xVisaton gecoate textiel dome DMR-50,en 2x Audax HD12x9 textiel dome-tweeter. Oke....Bedankt....<<< De luidsprekers staan voor renovatie bij Audiolab en daar weten ze niet welke units erin horen te zitten omdat aan de 1 ne kant 4 Ohms units zitten en in de andere 8 Ohms units. Wie weet het ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Als ik me niet vergis,was alles 8 ohm ,behalve de audax tweeters, deze zijn 4 ohm. Marc gebruikte 12db/okt. filters,met een regelbare R-pad op de units.(behalve de B139).Bij nieuwe aankoop kwam hij ze persoonlijk thuis bij jou afregelen. Maar een slimme speaker bouwer kan ook a/d hand v/d spoel-en C en -r waardes op iedere filtersectie zien hoe 't een en ander in mekaar zit. B110:tot 1khz,Dmr-50 tot 5khz.B139 tot 150 Hz. Heb je er haast mee beste Haudio ? Ben momenteel in een verhuizing,maar kan over een maand wat tijd vrijmaken,eventueel met Audiolab wat informatie uitwisselen kan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Als ik me niet vergis,waren de dome units 2x4 ohm in serie,behalve de B110.Marc gebruikte 12db/okt. filters,met een regelbare R-pad op de units.(behalve de B139).Bij nieuwe aankoop kwam hij ze persoonlijk thuis bij jou afregelen. Maar een slimme speaker bouwer kan ook a/d hand v/d spoel-en C en -r waardes op iedere filtersectie zien hoe 't een en ander in mekaar zit. B110:tot 1khz,Dmr-50 tot 5khz.B139 tot 150 Hz. Heb je er haast mee beste Haudio ? Ben momenteel in een verhuizing,maar kan over een maand wat tijd vrijmaken,eventueel met Audiolab wat informatie uitwisselen kan ook. Perfect ! Nee hoor geen enkele soort van haast ik heb ze vorig jaar eind januari ingeruild, maar alle units zijn niet 100 % oke, vandaar dat ze nu bij Audiolab in Follega staan, die er probeerd achter te komen hoe het moet . Maar ondanks de units die niet goed zijn klonken ze al super, echt erg goed mooier dan de Thiels 2.4 die ik nu heb staan. De Thiels zijn helemaal niet verkeerd, wat zeg ik ! ze zijn erg goed , maar de MP 1 ns klonken een stuk beter , daarom wil ik ze graag weer in originele staat hebben. Nee hoor doe maar rustig aan , ik heb er alle vertrouwen in . Alvast bedankt MvG , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts