Scat-Man Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Een eind verder op het web komen er geen reacties op dit onderwerp. Daarom HEAR geplaatst. Je draaitafelmat... Hoe ziet de ideale eruit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Op mijn LP12 heb ik een vilten mat uit twee lagen gemaakt. Het vilt heb ik bij een hoedenmaakster gekocht. De onderste heeft een gat ter grootte van het label, de bovenste ter grootte van de spindel. Hierdoor ligt de plaat altijd op het vilt. Mijn redenatie is dat een plaat die goed ondersteund is ook niet kan resoneren. Het vilt heb ik met fotolijm op de draaitafel geplakt. Ik vond het n.l. een ramp dat ik telkens het vilt m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Hybris, headshell, stylus, scat-man? Is dat allemaal dezelfde persoon? MPDO ? Maar goed, Ik heb wel eens geexperimenteerd met dat hele Ringmatsysteem, ik hoorde er niets van en kon ook niets meten vwb verandering. Wat me er het meest van is bijgebleven was het irritante gedoe van het steeds opnieuw plaatsen van de folie, de enorme prijs die het moest kosten en de kwetsbaarheid van het geheel. En ook nog hoe lelijk, lullig & knullig het er uit zag.(ik heb het totale XXXL+ pakket indertijd geprobeerd maar vond het dus compleet naadje). Een rubberen mat is me vaak slecht bevallen vanwege het probleem van statische electriciteit. Op het ogenblik heb ik een volkomen vlak plateau van composietmateriaal, wat standaard op de tafel zit. Dat bevalt zo goed i.c.m. een stevige puck en geaarde meeloopborstel, dat elke neiging tot experimenteren verdwenen is Dit topic is vroeger ook al eens geweest en toen kwam er uit dat het allerbeste plateau ooit op een Micro-Seiki heeft gezeten. Dit trok elke kromme plaat, hol of bol, recht door een indrukwekkende vacuumpomp. Als ik nu een kromme plaat heb die niet meer goed af te spelen is, dat komt overigens niet vaak voor, dan koop ik voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 december 2004 Author Report Share Posted 27 december 2004 Hybris, headshell, stylus, scat-man? Is dat allemaal dezelfde persoon? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Neen ! Niet dus. Op een hangplek elders op het web heeft dit topic na 4 dagen geen enkele reactie op geleverd. Daarom met behoud van de origineele nickname hier geplaatst. HEAR echter binnen 6 min. de eerste , waar van acte ! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ik vermoed dat je zelf ook vast wel antwoorden hebt op de bovengestelde vragen. Ik zou zeggen: brandt maar los ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Van Sint Nicolaas gekregen : een vinylplaat zonder groeven , een zijde vlak (onderkant ) en de bovenkant is dat n.l. niet . Dacht eerst wat moet ik hier nu mee ? Maar een gegeven paard enz...meer. Op mijn plateau dan maar , baat het niet , schaden zal dat toch zeker niet . Ben er nu ( onverwacht ) heel blij mee , klinkt met die schijf er tussen veel beter. Bij deze bedankt goed heilig man. ( en dat voor een slechte acteur) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dit topic is vroeger ook al eens geweest en toen kwam er uit dat het allerbeste plateau ooit op een Micro-Seiki heeft gezeten. Dit trok elke kromme plaat, hol of bol, recht door een indrukwekkende vacuumpomp. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kan jij dit topic boven tafel trekken? Lijkt mij interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Dit is allemaal hetzelfde: hybris, Headshell, Stylus en jvo. De laatste bij Vinyl Engine. Scat-Man is wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Hallo Jan (x3 ) Wel in het verkeerde topic, maar nu eens een vraagje voor jou over aandrijfriemen: is een ronde riem beter dan een platte? en moet een aandrijfriem zo kort mogelijk zijn of heeft een riem met een grote diameter juist voordelen (even afgezien van de plaatsing van de motor)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 @Scatman Glijden de platen dan niet over elkaar? Het raakvlak tussen de platen lijkt me behoorlijk beperkt, is dat geen bezwaar? Het bevalt je goed, een gladde LP als ondergrond, maar kun je ook een idee geven van de invloed op het uiteindelijke geluid? Heeft zo'n gladde LP een naam, is het een toevalsapparaat of een commercieel product met de bedoeling als plateau te fungeren? Het mattentopic is al wat ouder; ik meen dat het op hear staat; mogelijk ook op het oude hifi.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Ik gewoon een vilte mat die standaard bij de speler kwam en voorlopig ben ik niet van plan daarme te geen exprimneter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 december 2004 Author Report Share Posted 27 december 2004 @Scatman Glijden de platen dan niet over elkaar? Het raakvlak tussen de platen lijkt me behoorlijk beperkt, is dat geen bezwaar? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Met een puck en een R.V.S. ring in elk geval niet. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Het bevalt je goed, een gladde LP als ondergrond, maar kun je ook een idee geven van de invloed op het uiteindelijke geluid? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ben niet zo gekend met het recensenten jargon. Daarom noem ik het veeeeeeel beter.Heb je waarschijnlijk niks aan , maar iets anders wil nu niet uit mijn strot komen . ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Heeft zo'n gladde LP een naam, is het een toevalsapparaat of een commercieel product met de bedoeling als plateau te fungeren? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Het heet harmonicer , en dat doet ie dus ook. Is van Clearaudio . Zonder die ring werkt het maar voor de helft . ( holle & bolle kant van de plaat weetje ) Kniesoor die daar op let , want een ieder die het bij mij ziet lacht me uit om dat ding. ( die ring dus ) Tob dan maar door denk ik dan bij me zelf. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Ik denk dat een ronde riem uiteindelijk de beste resultaten kan opleveren. Maar je hebt natuurlijk weer een aantal variabelen die de boel beinvloeden. De diameter van de dwarsdoorsnede, de materiaalsoort, de diameter van de snaar als geheel en de soort motor. Iedere materiaalsoort heeft zijn eigen wrijvingsgedrag en elasticiteit. Die parameters bepalen de snaarspanning, de diameter, de lengte in afhankelijkheid van de motoreigenschappen. En bij bepaalde subchassismodellen is er een fijnzinnige relatie tussen de ondersteunende vering, de plateaumassa, de snaarspanning en het motorkarakter. Rumble- en wow/ fluttermetingen volgens klassieke normen leveren resultaten op die ontzettend afhankelijk zijn van de arm/ elementcombinatie. een ontwerpen is lang zoet lijkt me om de idealen combinatie van componenten te vinden en ook nog de nodige eigen meetprocedures op te zetten. Het lijkt me dat een grotere lengte vaak de betere keus is. Maar sommige ontwerpers willen de combinatie compact houden, wat een beperking betekent. Bij een motor die klapperbewegingen maakt in zijn koppel, zal je misschien met een langere snaar de klapperende energie beter weg kunnen houden van het plateau. Dat geldt mi. ook voor een kleinere dwarsdoorsnede- diameter. Bij een ronde doorsnede moet je de snaar mi. wel in een groef laten lopen op de poelie en het plateau. Maar deze materie is volgens mij nog veel minder te vangen met theoretische denkbeelden dan die van matten, lijkt me. Ik heb me veel meer in de arm- element- combinatie verdiept dan in de problemen met de motoraandrijving. Er zijn hobbyisten, die hun eigen snaren maken van bandrecorder- tape. Dat stelt je in staat om de motor verder weg te zetten. Er zijn zelfs audioversterkers bijgesleept om een goeie voedingsstroom te genereren voor de aandrijving. En inderdaad : dit is vrij off- topic. Never mind..... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 topic linkje naar ringmat gebeuren.... van de "concurentie" en de rest..... succes! groet, bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Mijn draaitafelmat bevat een glad, composietachtig materiaal met dezelfde eigenschappen als vinyl. Met een klem trek je de plaat er strak op. Ik ga ooit nog eens een keer vilt proberen. Voordeel is dat je de motor niet stop hoeft te zetten. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Ik gebruik een zelfgemaakt geval dat ik uit ladebodem- bekleding heb gesneden. Je kunt het bij Leenbakker kopen. Kost bijna niks en je kunt er zo'n 5 matten uitsnijden. Ik gebruik een flink stuk aluminium rondstaf als puck. Dat idee van Hans vind ik trouwens ook slim. Is ook toepasbaar bij ladebodembekleding natuurlijk. Ik vind zelf trouwens dat een LP overal moet worden gesteund. Anders krijg je beweging in het vinyl. Je staat dan ahw. in het midden te hameren op een plank die aan de einden is ondersteund. Veroorzaakt tijddomeinfouten. Dus ik ben niet zo'n voorstander van matten in de stijl van Ringmats en Spotmats. Op theoretische basis dan. Maar wat is theorie tegenwoordig in de hifi- sector? Wordt het niet steeds meer een kwestie van op je gevoel modificaties uitvoeren? Zie in dit verband sommige recente topics over het toevoegen van massa aan een headshell. Trouwens, de mat die ene heer v.d. Hul gebruikt, dat Sorbothene- model, is mi. nog steeds te koop bij Kabusa. Ik vond hem niet eens duur. Lijkt me een prima oplossing. Steunt ook overal. Dus niks ringen, en niks spots. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 De allereerste draaitafels hadden velours als mat.... Volgens mij ook helemaal geen verkeerd iedee.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 In eerste instantie hebben ze natuurlijk gedacht aan een materiaal die de platen niet beschadigde, vervolgens gingen ze "ringing" vermijden en later pas ging men verschillen tussen matten horen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Beste Scat-man en anderen, IK heb wat op internet gezocht over matten en ben uitgekomen bij de website van Boston Audio Design. Lees vooral de White Paper. Voor ongeveer 150 Euro bieden zij deze carbon mat aan. Best wel prijzig, maar misschien net zo interessant!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Een mat...? Nergens voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Mat?. op de Transrotor heb ik geen mat. Op de vorige Michell Syncro had ik de standaard viltmat vervangen door een Ringmat en ik vond dat mooier klinken. op de Thorens zit de standaard rubber mat, maar die is te dik. Althans, de VTA kan niet goed ingesteld worden, omdat het element wel wat hoog is qua bouw en de headshell ook nog een T4P adapter moet herbergen. Daardoor wordt het aan de elementkant wat hoog. Een dunner mat zou dan een oplossing zijn. Ik ben nu op zoek naar een vel leer van 2mm ter vervanging van de rubber mat. Dan moet het weer OK zijn qua VTA. Waarom leer? Geen idee, maar het is een makkelijk materiaal en is in verschillende diktes te koop. Daarbij heeft elk materiaal zijn eigen klank. Het is nooit een verbetering, maar een verandering. Zie het als klanktuning. Dat doe je met een mat. Er is daarom volgens mij ook geen "beste mat", enkel een andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Mat?. op de Transrotor heb ik geen mat. Op de vorige Michell Syncro had ik de standaard viltmat vervangen door een Ringmat en ik vond dat mooier klinken. op de Thorens zit de standaard rubber mat, maar die is te dik. Althans, de VTA kan niet goed ingesteld worden, omdat het element wel wat hoog is qua bouw en de headshell ook nog een T4P adapter moet herbergen. Daardoor wordt het aan de elementkant wat hoog. Een dunner mat zou dan een oplossing zijn. Ik ben nu op zoek naar een vel leer van 2mm ter vervanging van de rubber mat. Dan moet het weer OK zijn qua VTA. Waarom leer? Geen idee, maar het is een makkelijk materiaal en is in verschillende diktes te koop. Daarbij heeft elk materiaal zijn eigen klank. Het is nooit een verbetering, maar een verandering. Zie het als klanktuning. Dat doe je met een mat. Er is daarom volgens mij ook geen "beste mat", enkel een andere. Hou er rekening mee dat geen enkel soort leer over dat oppervlak exact de zelfde dikte heeft. Leer is een natuurproduct bij uitstek en heeft mede hierdoor een globale dikte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Hallo Jan (x3 ) Wel in het verkeerde topic, maar nu eens een vraagje voor jou over aandrijfriemen: is een ronde riem beter dan een platte? en moet een aandrijfriem zo kort mogelijk zijn of heeft een riem met een grote diameter juist voordelen (even afgezien van de plaatsing van de motor)? Die ''aandrijfriem'' is in feite een grote O ring. Belangrijk is de hardheid (shore), dat hij overal exact even dik is en uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Dat is zeker waar, maar leer geeft een iets vollere klank dan bijvoorbeeld carbon of papier en klinkt strakker dan vilt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Dat is zeker waar, maar leer geeft een iets vollere klank dan bijvoorbeeld carbon of papier en klinkt strakker dan vilt Daar kun je gelijk in hebben v.w.b. de klank. Wat je eventueel zou kunnen doen, is het leer op een vlaktafel zeer gelijkmatig opspannen en alle ongelijkmatigheden op zelfde dikte slijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Mat?. op de Transrotor heb ik geen mat. Op de vorige Michell Syncro had ik de standaard viltmat vervangen door een Ringmat en ik vond dat mooier klinken. op de Thorens zit de standaard rubber mat, maar die is te dik. Althans, de VTA kan niet goed ingesteld worden, omdat het element wel wat hoog is qua bouw en de headshell ook nog een T4P adapter moet herbergen. Daardoor wordt het aan de elementkant wat hoog. Een dunner mat zou dan een oplossing zijn. Ik ben nu op zoek naar een vel leer van 2mm ter vervanging van de rubber mat. Dan moet het weer OK zijn qua VTA. Waarom leer? Geen idee, maar het is een makkelijk materiaal en is in verschillende diktes te koop. Daarbij heeft elk materiaal zijn eigen klank. Het is nooit een verbetering, maar een verandering. Zie het als klanktuning. Dat doe je met een mat. Er is daarom volgens mij ook geen "beste mat", enkel een andere. Beste Sodejuu, Kun je op jouw Thorens de VTA dan niet bijstellen? Als het goed is zitten er daarvoor bij het lager en de armlift kleine inbusboutjes waarmee je de VTA kunt verstellen. Lees anders >> dit artikel << eens door! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Mat?. op de Transrotor heb ik geen mat. Op de vorige Michell Syncro had ik de standaard viltmat vervangen door een Ringmat en ik vond dat mooier klinken. op de Thorens zit de standaard rubber mat, maar die is te dik. Althans, de VTA kan niet goed ingesteld worden, omdat het element wel wat hoog is qua bouw en de headshell ook nog een T4P adapter moet herbergen. Daardoor wordt het aan de elementkant wat hoog. Een dunner mat zou dan een oplossing zijn. Ik ben nu op zoek naar een vel leer van 2mm ter vervanging van de rubber mat. Dan moet het weer OK zijn qua VTA. Waarom leer? Geen idee, maar het is een makkelijk materiaal en is in verschillende diktes te koop. Daarbij heeft elk materiaal zijn eigen klank. Het is nooit een verbetering, maar een verandering. Zie het als klanktuning. Dat doe je met een mat. Er is daarom volgens mij ook geen "beste mat", enkel een andere. Beste Sodejuu, Kun je op jouw Thorens de VTA dan niet bijstellen? Als het goed is zitten er daarvoor bij het lager en de armlift kleine inbusboutjes waarmee je de VTA kunt verstellen. Lees anders >> dit artikel << eens door! Als ik dan die huis tuin en keuken meetlat zie, heb ik zo mijn ernstige twijfels. Meten is weten en doe je uitsluitend met het goede gereedschap. Niet met rommel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 hoi Audiopaul, Natuurlijk kan ik de VTA instellen, maar hij staat al helemaal op maximaal. Net dat kleine beetje lukt dus niet. Dat kan ik dus wel met een mat corrigeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts