tube 300 Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 hoi Ik heb plannen om met mijn set van de huiskamer van 9m x 4.80m, naar een aparte luister ruimte te verhuizen. Voordat ik dit ga doen wil ik eerst even weten of het wel de moeite waard is om het zware spul te verslepen. Ik zet nl. mijn vraagtekens bij de construktie van de kamer en of dit wel zo ideaal is voor het geluid. De afm. van de ruimte die ik in gedachten heb zijn 7m x3.80 maar de wanden zijn van gips platen deze zijn bevestigd op stalen profielen de profielen staan 10 cm van de oude stenen muur en tussen de profielen zit 10cm glaswol. Het plafond is ook zwevend op (kunstofschroten op tengels) hier ook weer 10cm glaswol en daarboven een houten vloer, van een zolder Nou is zo'n gipsplaten wand best stevig maar er het is geen vaste "dode" muur ik vraag me af of hier een mooie luister ruimte van te maken is ? Of dat ik toch maar beter in mijn huidige kamer kan blijven heeft er al eens iemand ervaring mee opgedaan? Of weet iemand de uitkomst? vrg Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 oktober 2004 Report Share Posted 29 oktober 2004 Of weet iemand de uitkomst? Misschien kun je hierop antwoord vinden via deze link. Proberen dus, waarschijnlijk zal het laag wat meer worden geabsorbeerd dan in een kamer met harde muren. Verder kun je met de aankleding en op strategische plaatsen aanbrengen van demping best een goed luisterklimaat scheppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 oktober 2004 Author Report Share Posted 29 oktober 2004 die link geweldig!!! Maar het moet toch een beetje voorspelbaar zijn wat vooral zo'n buigslappe wand doet met je geluid? Nouja slap is het ook weer niet, maar het is geen beton de rest demping verstrooiing enz. lukt wel met de tijd. Het gaat mij erom of dit een goed uitgangspunt is. gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 Maar het moet toch een beetje voorspelbaar zijn wat vooral zo'n buigslappe wand doet met je geluid? Een dergelijke wand absorbeert waarschijnlijk meer laag dan een harde wand. Of het laag ook strak blijft kan ik niet voorspellen, maar een buigslappe wand hoeft geen nadeel te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 die link geweldig!!! Maar het moet toch een beetje voorspelbaar zijn wat vooral zo'n buigslappe wand doet met je geluid? Nouja slap is het ook weer niet, maar het is geen beton de rest demping verstrooiing enz. lukt wel met de tijd. Het gaat mij erom of dit een goed uitgangspunt is. gr Robert Ik dacht dat je die ruimte al eens had uitgeprobeerd? Als het de ruimte is die ik denk dat jij bedoeld, weet je het antwoord denk ik wel. Ik zou het niet doen. Als het een andere ruimte betreft, dan is het weer een kwestie van uitproberen. Ik weet niet hoever je bent met het doorontwikkelen van je 2A3 versterker, maar bouw 'm eens in een nette kast. Dat geeft je iig meer gemoedsrust. BTW, leg eens een degelijk vloerkleed op de tegels in de huidige ruimte. Ik weet zeker dat het dan beter wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 30 oktober 2004 Author Report Share Posted 30 oktober 2004 hoi Roger Het is een totaal andere ruimte deze heb je nog niet gezien. Dubbel zo groot als die ik de vorige keer geprobeerd heb De 2a3's zitten al in een mooi kastje maar ik ben weer met iets anders bezig en ja weer op een plankje het bouwen van versterkers is mijn hobby. Dit heeft ook niets met de akoestiek te maken Er hoeft ook niets beter te worden maar het moet ook niet slechter worden. een aparte luister ruimte lijkt me gewoon wat makkelijker vooral omdat het systeem nog wat groter gaat worden gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Nou is zo'n gipsplaten wand best stevig maar er het is geen vaste "dode" muur Daar is m.i. best wat van te maken. Je zou bijvoorbeeld gaten in de wand(en) kunnen boren en zo helmholzresonatoren creeren indien nodig. De stijfheid van de wanden hangt natuurlijk af van hoever de bevestigingspunten vanelkaar zitten. Het voordeel van een slappe wand is dat'ie redelijk veel energie in het laag kan absorbeten. En dat je hemkunt tunen, stijver maken. Gips op zich is vrij hard voor wat de hogere frequenties betreft. Niet veel anders dan een stenen muur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 oktober 2004 Author Report Share Posted 31 oktober 2004 hoi Seed7 Die gaten daar wil ik nog even mee wachten Reflecties van hogere freq. heb ik met mijn speakers geen last van het gaat mij inderdaad m.n om het laag. Ik heb hier in mijn huidige ruimte lang over gedaan om dit naar wens te krijgen. Als het nou zo is dat een buigslappe wand nou per definitie minder geschikt is dan een vaste wand ga ik er helemaal niet aan beginnen maar mischien heeft zo'n gipsplaten wand wel voordelen ??? gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Laat de theorie even voor wat-ie is. Gewoon proberen die ruimte, dan weet je pas echt of het eventueel een goede ruimte qua akoestiek kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts