Jump to content

Luister

carl
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van een discussie over Quad heb ik er weer eens oude Luisters tevoorschijn gehaald. Leuk hoor naar al die vergeten merken te kijken. Hoewel vergeten. Na lezing van een artikel over Allison luidsprekers eens even Google ingeschakeld http://www.allisonacoustics.com/

Misschien moeten we wat meer aandacht aan die vergeten merken besteden en kijken of er nog iets bijzit wat voor heden interessant is. Kortom ik kom er in deze rubriek nog eens op terug.

Carl

Ha Carl,

Klopt! Zo zijn er nog veel meer.. Snell en Opus 3 / Rauna bijvoorbeeld! Wie kent ze nog en weet nog van hun bestaan? Er is nog een site van Snell en ze produceren nog steeds speakers, en waarschijnlijk niet de minsten.

xatower.jpg

Hun Reference.. :blink:

groeten, PD Hogeterp B)

:) Hallo Carl.

De Allisons zijn bij mij ook oude bekenden.

Wij ( toen Studio 220) waren de eerste die ze in Nederland verkochten.

De importeur toen in 1981, Roy Gevers van Sound Systems International,(ook de toenmalige imp.van Beveridge en Mitch-Cotter) kwam een middag bij ons de winkel binnen en zei:ik heb een paar aparte speakers bij me,maar ze moeten wel tegen de muur! :blink:

Wij natuurlijk vol sceptische opmerkingen en ik natuurlijk met technische argumenten en overtuiging dat dit niet kan klinken( :D sig van Sodejuu :rolleyes: )waarop die zei:

Jerry, luister nou eerst!Ook zei Roy dat Allison de ontwerper was geweest van de toen al bekende AR luidspreker-units die in de Acoustic-Research luidsprekers zaten die wij ook verkochten,(mooi de AR-10 phi en de AR-2Aen3Aimproved,deLST -1 was toen het top model),dus hoopte ik ongelijk te krijgen.

Toen ik de Allisons zo tegen de wand zag met de woofer zo dicht bij de vloer,dacht ik:nou gaan we 't krijgen........maar 't viel best mee!

Ze klonken stukken "warmer"dan de AR'S,misschien juist omdat die woofer/laag-midden met opzet in dit gebied meer output doordat ze gemaakt waren om tegen de wand te plaatsen,(je kon ze ook recht tegenover elkaar plaatsen tegen de zijwanden,gezien de luidspreker opstelling).Stereo-beeld vond ik niet echt overtuigend.En 't laag "boemde"of dreunde nooit! :D

Hai Sota,

Mischien horen we die dingen nog wel eens op de beurs. Ik heb overigens een uitstekende vakantie pendelend tussen mijn boot in Friesland en thuis. Twee van mijn kinderen zitten nu op zeilschool het Garijp. Omdat ik het erg warm vind en rustig (!), ben ik intensief bezig met mijn installatie en het lezen van oude Luisters en Jules Verne. Af en toe nog wat internetten. Wat wil je meer?

In de Luister van 8/79 stond overigens een zeer interessant artikel over phono versterking door middel van trafo's en voor-voorversterkers. Nu had ik in die tijd nog geen MC en heb nooit een trafo uitgeprobeerd. In die oude Luister zeggen ze dat er nagenoeg geen hoorbaar verschil is tussen de diverse typen phono versterkers. Opvallend is ook dat je in de audiopers er tegenwoordig zelden iets over leest. Heeft iemand hier meer info over en misschien nog zo'n oude trafo in gebruik?

Carl

Hai Carl,

Lekker met gezin van je vakantie genieten! Ikzelf ben met een soort verhuizing bezig.Kan nog effe duren.

Wat is de impedantie en spanningsoutput van je MC-element ?Sommige pre-pre versterkers zijn hier niet gevoelig voor,kun je dus de meeste

MC op aansluiten,behalve high-output types.(met output van 1mV of hoger,meestal rond de 2mV).Bij een trafo moeten we ook hierop letten als de afsluitimpedantie v/d trafo "past"bij die v/h element.

Ik weet bv dat de ouwe AU-320 trafo van Denon omschakelbaar is ,3ohm en 40 ohm,(typisch bij Denon elementen,40 ohm)en best aardig klonk.

Maar wil je echt "high-end" v/d ouwe generatie,dan is de AT-1000 van Audio-Technica en de Mitch-Cotter ML-1 een bijna onverslaanbare optie.

Ik weet niet wat er tegenwoordig aan echte goeie MC-trafo's verkrijgbaar is,en de hierboven genoemde zijn al helemaal moeilijk 2e hands aan te komen.

Grootste voordeel van een trafo is de lage ruisfaktor,echter veel gevoeliger voor brom,dus altijd uit de buurt houden van magnetische strooivelden van andere apparaten.

Ik ken iemand hier in de omgeving (ouwe klant) die heeft nog een ML-1(geschikt voor 3-100 ohm,aanpassing d.m.v.draadlinks op trafo).

Zal vragen als die hem nog heeft en wil verkopen,en /of je die vrijblijvend mag beluisteren.Vorig jaar had ie 'm te koop staan.

Bij pre-pre is er zeker veel verschil in muziekklank!En sommige kunnen echt "dicht" klinken.

Gr. Jerry.

Hai Sota,

Ik heb de namen allemaal in mijn"opschrijfboekje". Wat me wel opvalt is dat de versterking van vroeger minder was dan die van nu. Mijn Lehmann heeft 40 voor MM en 61 voor MC. Dat heeft mijn Benz Glider wel nodig met zijn 0,4 uitgangsspanning. Ik vermoed dat elementen van vroeger meer uitgangsspanning hebbeb dan die van nu.

Carl

:) Hoi Carl,

De vroegere MC-elementen zaten ook a/d lage kant,bv ortofon MC-20:

0,15-0,2mv,Denon DL-101-103:0,33mV,Dynavector(vroeger Ultimo)20C:0,15mV

de 10A,20A,20B waren high output types,2mV,Supex 777serie:0,3mV,Fidelity-Research types:0,4mV,Kiseki Blue,Purpleheart,Agaath,Lapis-Lazuli:0,35mV.(Koetsu).

Ik heb zelf de Agaath een paar jaar gebruikt.Dit zijn types waarmee ik vroeger veel mee te maken had,vandaar dat ik ze nog uit m'n hoofd ken.

En de ouwe populaire MM types(wie kent ze niet)Shure V-15 111,Stanton 881Triple-E, ADC-VLM,XLM,ZLM-induced magnet,Ortofon M-15E,Empire 1000-ZXenz.Toen was de witte Nagaoka 511 met "shibata"naaldtip voor slechts f99.- een koopje,eigenlijk bedoeld voor CD-4 reproduktie! Later kwamen de andere fabrikanten met hun "super-elliptische"naaldvormen,en onze goeie ouwe Aalt-Jouk

met zijn Van den Hul tip.We hebben toen op aardig wat elementen deze tip laten monteren.Poulairste:Ultimo-20B met Van den Hul tip !

Maar goed,toen was Hi-Fi geen amusements-elektronica,maar echt alles doen om de muziek muzikaal te maken. ;)

Toch typisch dat die door Jan Kool geteste phono trappen zo weinig versterking hebben. Zouden ze toen minder hard spelen?

Overigens heb jij nog apparatuur uit het verleden?

Carl

:D Oeps!Was de Gp-400,401,412 en 422(CD-4) vergeten.

Wat moet die Philips-zooi nou weer hier. :angry:

Naar dat krasserige mid/hoog ga je toch niet serieus luisteren?

Heb er vroeger veel mee gedraaid...totdat er een Denon DL-160 in mijn set terecht kwam; d

Over verleden gesproken:

Hebben jullie gezien dat Quad de buizenset (nummer 22?) van vroeger weer maakt? Het ziet er bijna hetzelfde uit van buiten, is natuurlijk van binnen wel gemoderniseerd. Erg fraai..

Over verleden gesproken:

Hebben jullie gezien dat Quad de buizenset (nummer 22?) van vroeger weer maakt? Het ziet er bijna hetzelfde uit van buiten, is natuurlijk van binnen wel gemoderniseerd. Erg fraai..

Klopt!

De voor/eind combinatie wordt al een tijdje weer gemaakt en vooral de voorversterker is een stuk verbeterd. De monoblokjes maken nu gebruik van KT88's terwijl vroegah daar de KT66's stonden te glanzen.. :D

groeten, PD Hogeterp B)

:) Hai Carl

Ik heb nog een ouwe Luxman L-58A waarmee ik af en toe naar luister,en ook

nog een ouwe Marantz 3250+170DC.Mijn ouwe Quad 44+405 heb ik aan m'n zoon gegeven,met een paar ouwe Sansui ES-200improved luidsprekers.

Zelf had ik een Sansui SR-525 draaitafel met "meslager" voor mijn high-compliance elementen,en een Sony PS-6750 met Carbon-Fibre arm en prachtige

puntlagers(naald) voor m'n MC-elementen.

Mijn ouwe "high-end" versterker,een DB-6,hebik nog steeds.

:D Ik kan niet zeggen dat de Phono versterkertrappen(de RIAA-correctie trap dus)

weinig versterkten bij de ouwe type versterkers Carl.

De ingangsgevoeligheid (meestal 5mV voor volle uitsturing) was bij de meeste voorversterker trappen het geval.Dacht ook dat je bij de ouwe Quad 33 de phono

"kaart" gevoeliger kon maken door 'm te draaien ?

Als je een step-up device voor je MC-element gebruikt,omdat er geen bestaande

MC-voor-voor versterker in je voorversterker aanwezig is,moet je echt voldoende

geluidsreserve hebben.Zeker met jou 0,4mV.

Als dit niet het geval is,kan het idd zo zijn dat een v/d twee het signaal niet genoeg omhoog slingert,ook als er een MC pre-pre in de voor zit.

Ben benieuwd om welke versterkers 't gaat.Citeer 's een paar van Jan kool.

Gr,Jerry.

Geerdie: :D:)

De DL-160 ken ik,is idd een muzikaal dingetje,alleen echte "druk" in 't laag heb ik gemist.De iets ouwere types,DL-100(conische naald),DL-101en DL-103D waren echt dynamischer.

Jerry

De Ortofon MC20s met vdH tip, ken je die ook? Daar speel ik nu een jaar of 15 mee. Klinkt neutraal. Mij net iets te neutraal. Ben op zoek naaar een waardige vervanger met idd meer 'druk' in het laag.

Suggesties?

Oja, moet in een Linn Axis.

Geerdie,

De MC-20S met Van Den Hul tip ken ik ja,een goeie "All Rounder"wat muziek betreft.Als je echt een duidelijke hoorbare verschil in de betere zin dus

zoekt,probeer echt een Kiseki Blue(silver spot,kostte toen f999.-)op de kop te tikken.Imp.is ook laag (5ohm)net als de 3ohm v/d MC-20;met iets meer output:0.4-0,6mV.Compliantie is ook laag,net als de MC-20,verwacht dus geen match probleem met de Linn.Hij is wel vrij zwaar,bijna 10 gram.Het verschil is net alsof je naar een totaal betere installatie luistert met vinyl.Deze elementen (Kiseki) zijn echt dynamisch muzikaal.

Ik weet alleen niet als ze nog gemaakt worden.En ik zit al 10 jaar niet meer in

de audio-branche,moet soms ook nog "ouwe" kennissen vragen over sommige

dingen.

Geerdie,

De MC-20S met Van Den Hul tip ken ik ja,een goeie "All Rounder"wat muziek betreft.Als je echt een duidelijke hoorbare verschil in de betere zin dus

zoekt,probeer echt een Kiseki Blue(silver spot,kostte toen f999.-)op de kop te tikken.Imp.is ook laag (5ohm)net als de 3ohm v/d MC-20;met iets meer output:0.4-0,6mV.Compliantie is ook laag,net als de MC-20,verwacht dus geen match probleem met de Linn.Hij is wel vrij zwaar,bijna 10 gram.Het verschil is net alsof je naar een totaal betere installatie luistert met vinyl.Deze elementen (Kiseki) zijn echt dynamisch muzikaal.

Ik weet alleen niet als ze nog gemaakt worden.En ik zit al 10 jaar niet meer in

de audio-branche,moet soms ook nog "ouwe" kennissen vragen over sommige

dingen.

De tip wordt genoteerd. :)

Bedankt Jerry.

Ik heb het nog eens opgezocht maar bijvoorbeeld zo'n oude Ortofon TC 30 had een versterkingsfactor van 24 (MM) en 32 (MC) en dat is veel lager dan die van tegenwoordig.

Carl