Guest Kraus vonBentinck Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Een goeie vraag. Wat mij betreft is dit puur persoonlijk, wat iemand zelf het lekkerste vindt combineren, en meer niet.. Er bestaat toch ook geen set waar iedereen het over eens is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Heeft het niet veel meer te maken met het feit dat de "interfaces" tussen de diverse apparaten in de consumenten audio slecht gedefinieerd (en dus afgestemd) zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Heeft het niet veel meer te maken met het feit dat de "interfaces" tussen de diverse apparaten in de consumenten audio slecht gedefinieerd (en dus afgestemd) zijn? Eigenlijk zijn die goed gedefinieerd in de IEC en DIN normen kwa niveaus en impedanties. Er zijn er alleen niet zoveel die zich er nog aan houden. En ja dat matchen? Wat betreft speakers en versterkers zou de versterker op de betreffende speaker ontworpen moeten worden en achter op de speaker geschroeft moeten worden. Maar dan is de lol er natuurlijk af om er je persoonlijk "touch" aan te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Met 'matchen' kun je je onwetendheid uitdrukken, 'het matcht niet' klinkt eigenlijk best interessant Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Matchen is toch prima! Dan heb je ten minste een goed excuus om regelmatig te verhuizen, omdat je set niet matched met het huis Of juist andersom, je set matched perfect in de luisterruimte op de gebruikte spikes onder je voorversterker na, ja dan ga je natuulijk niet op zoek naar een ander prettige verblijfplaats. Hoe erg je wederhelft ook zeurt. Want voor wat dat kost kan je alle type spikes zowat aanschaffen. En dan heb je het eindelijk denk je, de ultieme muziek beleving. Een perfect gematched set. Maar wat nou als je wederhelft niet zo lekker matched met een van de componenten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Een goeie vraag. Wat mij betreft is dit puur persoonlijk, wat iemand zelf het lekkerste vindt combineren, en meer niet..Er bestaat toch ook geen set waar iedereen het over eens is? Nee, was dat wel zo, zaten we allemaal met de zelfde zooi in huis. Groet, C J Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Zal wel met kabels te maken hebben dan?..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Hoe komt het dan dat-ie zo vaak nieuwe speakers nodig heeft?Een paar betere oren zo nu en en dan is misschien wel goedkoper... en effectiever. Ik zal je even uit de brand helpen Spido, je geheugen laat je de laatste tijd wel erg vaak in de steek zeg In oktober 1993 kocht ik de Infinity Kappa 9's en 1 juni 2002 verruilde ik ze voor de Infinity R90's Da's wel heel erg regelmatig he Spido? Tja en dan m'n oortjes, die matchen niet met die speakerkisten van Klaas, hoe mooi hij ze zelf ook vindt Klaas hoefde trouwens zelf zijn oortjes niet te bedekken toen hij klaar was met die spekstenen proto-kisten, kennelijk hoort hij dat gillende middengebied niet meer, zo goed zijn zijn oortjes nou (wie de bal kaatst, krijgt hem terug!) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Eigenlijk had ik wel een beetje gehoopt dat m.n. Spido zijn verhelderende 198 IQ's over dit transcendente begrip zou hebben laten schijnen. Interessant om te weten of z.i. bijv. de kwaliteiten van een goede speaker teniet gedaan kunnen worden door een niet matchende versterker of zelfs kabel Daar heb je geen IQ van 198 voor nodig om dit te begrijpen hoor. De kwaliteit van een speaker wordt mede bepaald door de randapparatuur. Het feit dat alle apparaten en speakers verschillend tov elkaar klinken, kun je je zelf denk ik wel voorstellen dat het 'compenseren' is tot je jouw persoonlijke geluidsbeeld hebt bepaald. Dus ook de kwaliteiten. Klankmatig probeer je het hele geheel toch zo af te stemmen tot het geluidsmatig/klankmatig goed in jouw gehoor ligt. Het is niet zo simpel om te denken, dat als een speaker een hoge kwaliteit heeft deze gelijk ook goed klinkt met alle apparatuur en kabels. Die speaker blijft hier even gevoelig voor. Een voorbeeldje. Als je een luidspreker hebt die in het middengebied iets te ingetogen klinkt, en je zet hier een versterker op die ook ingetogen klinkt, dan kan het weleens teveel van het goede worden. Dus een te ingetogen en terughoudend geluidsbeeld. Met een versterker die iets "upfront" in het middengebied klinkt, kon het weleens precies goed zijn. En zo ben je al weer aan het compenseren. Wat voor luidsprekers je ook gebruikt, het blijft altijd compenseren met de randapparatuur. Er bestaat geen "neutraal" geluidsbeeld. Eigenlijk had ik wel een beetje gehoopt dat m.n. Spido zijn verhelderende 198 IQ's over dit transcendente begrip zou hebben laten schijnen Als iemand de behoefte voelt om met getallen te gaan smijten, dan zegt dat vaak meer over het getal dan over de persoon. Met dat ik dit zeg, zegt dat ook weer veel over mij. En voor diegene die hier weer op reageren zegt het ook weer erg veel. Tja en dan m'n oortjes, die matchen niet met die speakerkisten van Klaas, hoe mooi hij ze zelf ook vindt Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 matchen betekend: je koopt een haifai speaker met een siss-boem geluid. je koopt daarna een luidsprekerkabel die het boem geluid weghaald. je koopt daarna en versterker die het siss geluid teniet doet. je koopt daarna een vv die scherp is . je koopt daarna interlinks die warm klinken . en dan een cdspeler die neutraal is . en dan matched het . maar je kunt beter gelijk een goede luidspreker kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Ik heb eigenlijk weinig pretentie op audio-gebied maar ik weet wel heeel erg zeker dat als je nu iets kunt leren, het luisteren is. Goed luisteren is zelfs haalbaar voor mensen die niet meer zo goed kunnen horen! Je kunt daarom wel denken dat het goed is (en er lol aan beleven) maar dat wil niet zeggen dat het ook echt goed is. Over smaak valt niet te twisten maar smaak moet je wel ontwikkelen. Het mooiste voorbeeldje is, dat jij zegt: Je kunt daarom wel denken dat het goed is (en er lol aan beleven) maar dat wil niet zeggen dat het ook echt goed is Maar wie bepaald dan dat het geluidsbeeld goed is of niet. Dat bepaal alleen jijzelf. Niemand heeft de referentie in huis om te kunnen beoordelen wat goed is of niet. Er is namelijk geen maatstaf voor. Stel ik ben een luidspreker ontwerper. En ik heb een luidspreker ontworpen en beweer dat deze luidsprekers de absolute referentie zijn. En vervolgens ontwerpt bijv Kees een set luidsprekers en beweert ook weer dat het de absolute referentie is. Maar nu zetten we beide luidsprekers in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 matchen betekend: je koopt een haifai speaker met een siss-boem geluid. je koopt daarna een luidsprekerkabel die het boem geluid weghaald. je koopt daarna en versterker die het siss geluid teniet doet. je koopt daarna een vv die scherp is . je koopt daarna interlinks die warm klinken . en dan een cdspeler die neutraal is . en dan matched het . maar je kunt beter gelijk een goede luidspreker kopen. Ja, maar ook al heb je goede luidsprekers gekocht, dan nog ga je weer luisteren welke apparatuur het beste combineert met die luidsprekers in jouw gehoor/beleving. Dus ben je weer bezig met compenseren. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 'reflectie's kunnen het stereobeeld bijv erg negatief beinvloeden. Of de luisterruimte versterkt of verzwakt bijv frequentie's. Dit kun je met een spectrum analyzer mooi meten{versterking/verzwakking}. En als deze ruimte aangepakt is, dan kun je wel spreken van een acoustisch goed ruimte, maar het zegt niets over de set die in deze ruimte speelt. En al helemaal niets over hoe mensen dit geluidsbeeld beleven. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 PS die 198 heb ik van Spido zelf, die deze score in een ander topic aan de openbaarheid heeft prijsgegeven. (gezien het ontbreken van spelfouten in zijn bijdragen denk ik zo maar dat het waar zou kunnen zijn ) Spido maakt meer dan genoeg spelvauden, Dick betrapt hem er regelmatig op Dat iq hoort bij een NEP, dus daar maak ik me echt niet druk over Bedenk ook eens wat iemand die werkelijk zo'n iq heeft zou kunnen bereiken, zou hij/zij zich toeleggen op het ge(s)pieker hear, of zou hij/zij er iets nuttigers mee doen? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 "In de hobby "audio" willen we graag een referentie kader zoeken, maar die vind je niet. De engie de dat bepaald ben jij." Hoe komt het dan dat men het er wel over eens dat er wel bijv. zalen zijn met een goede of een slechte akoestiek? Dat is toch geen kwestie van smaak? beste krauss . er is zeker wel een referentie . en dat is de werkelijkheid . in de hifi streven we naar een zo natuurgetrouw mogelijke weergave . maar het probleem is : bijna niemand weet hoe de werkelijkheid klinkt , omdat bij de meeste muziek er geen werklijkheid is !!! dus passen we de set aan naar onze smaak , en die is dan helemaal niet natuurgetrouw . want horen wij een trompet in het echt , dan rijzen je haren ten berge , en ga je scheel kijken van ellende als ie op twee meter afstand staat te blazen . dus iemand die niet weet hoe die in het echt klinkt , gaat op zoek naar andere kabels of speakers die de trompet in zijn oren lekker snoezie doet klinken . ik ben het dan ook absoluut NIET eens met edwin snoek , als hij het telkens weer heeft over smaak en matching en 'hoe vind jij het lekker klinken' ER IS MAAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Dat bedoel ik: is de akoestiek niet goed dan pakt men het aan en lost "het" op, omdat men weet waar naar men streeft. Waarom moet je bij een set wachten op zoiets ongrijpbaars als "magie" en is de verklaring voor het niet goed klinken zo'n dooddoener als het matched niet? De ongrijpbare "magie" waar jij hebt over hebt is individueel. je zou beter kunnen zeggen dat iemand zich "betrokken" voelt bij het geluidsbeeld wat hij of zij hoort. Als die "magie" niet aanwezig is, ook in een acoustische goed ruimte, dan wordt er toch weer gecomenseert met apparatuur/kabels tot die "magie" er wel is. Als de "magie" {betrokkenheid} er niet is, dan is het geen goede set. En die set wordt mede bepaald door de acoustiek. Het is de combinatie van beiden, in combinatie met de luistraar. Hoe mensen iets beleven is voor iedereen uiteraard anders. Iets mooi, leuk of aardig vinden is niet hetzelfde als de kwalificatie goed. De muziek zelf kent daar voorbeelden te over van. Een kleuter (of zijn moeder ) kan erg veel plezier beleven aan een tekening, maar daarom is het nog geen goed schilderij.groet Kraus Door het ontbreken van een referentie kader {referentie model} kun je niet zeggen wat goed is of slecht. Want door wat wordt "goed of "slecht" bepaald in de kunstwereld of muziek. Het blijft een persoonlijke factor. of je nou wilt of niet. Mensen willen dit graag anders zien, omdat ze ergens aan willen afmeten. Maar heel veel dingen zijn niet af te meten en te kwalificeren als goed of slecht. Als ik op een weegschaal 100 gram suiker afweeg, dan kan iedereen zien dat dit klopt en goed is. Maar als ik geen liefhebber van suiker ben en ik hou niet van zoetigheid, dan is dat niet goed of slecht. dat bepaal ik zelf. Al is suiker niet goed voor je tanden. dus is het toch weer goed. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 ER IS MAAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 ER IS MAAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Werkelijkheid zit tussen je oren Henk......is het werkelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 jullie snappen er weer niks van .[ ik vergeet te quoten sorry] 1- het gaat erom , dat het live net zo klinkt als bij jou thuis . daar zijn we toch met zijn allen mee bezig toch ??? 2- als jij het live niet mooi vind , moet je dat als het goed is , ook thuis niet mooi vinden . als je het live wel mooi vind , moet je het thuis ook mooi vinden klinken . DIT HEEFT NIKS MET SMAAK TE MAKEN !!!! als edwin snoek en ik samen naar een akoestisch live concert gaan , en er word daar een opname gemaakt , en edwin vind de strijkers te scherp klinken en het orgel te dreunend , dan is dat zijn oordeel . ik kan het bijv. wel mooi vinden . maar ,,,, als we samen thuis komen , met de opname in onze zak , en we zetten die op , dan moeten edwin en ik thuis op onze set WEER de zelfde conclusie hebben van de klank als toen we het live hoorde . (mits onze set natuurgetrouw is ) gaat edwin nou zitten pielen met kabels , omdat de strijkers te scherp zijn , dan is hij verkeerd bezig , want in het echt klonken ze ook scherp . daarom : er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts