Jump to content

"high end" en remote control...

Arnie
 Share

Recommended Posts

om maar lekker offtopic verder te gaan :)

De meeste opnames die ik heb zijn verre van "audiofiel" maar de muziek is gewoon werelds , dus boeit me nix. Sterker nog, ik vind veel zgn audiofiele opnames muzikaal gezien 3x ruk en het is alleen goed gemixed voor de audiofielen die toch niet naar de muziek zelf luisteren :D;)

groeten

JazzLuva

Geplaatst door JazzLuva:

Sterker nog, ik vind veel zgn audiofiele opnames muzikaal gezien 3x ruk en het is alleen goed gemixed voor de audiofielen die toch niet naar de muziek zelf luisteren    :D     ;)

Mensen als Andre dus... :D:P

(grapje, Andre :) )

Geplaatst door JazzLuva:

om maar lekker offtopic verder te gaan   :)

De meeste opnames die ik heb zijn verre van "audiofiel" maar de muziek is gewoon werelds , dus boeit me nix. Sterker nog, ik vind veel zgn audiofiele opnames muzikaal gezien 3x ruk en het is alleen goed gemixed voor de audiofielen die toch niet naar de muziek zelf luisteren   :D    ;)

groeten

JazzLuva

Precies!

Wat kan mij de plaatsing nog schelen, als ik toch zit te luisteren naar een waanzinngie melodie? Al was het mono, dan boeide dat nieteens. Ik kick op de muzikanten!.

Nog even en het wordt zo gek dat men zegt van: oh de cd is niet goed opgenomen, dan hoef ik hem niet :(.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Nog even en het wordt zo gek dat men zegt van: oh de cd is niet goed opgenomen, dan hoef ik hem niet  :(.

Groeten,

Bas

Ik ben bang dat dat voor veel mensen op dit forum al lang opgaat :( , naja , missen ze gewoon veel vette shit, mij boeit het verder niet.

Groeten

JazzLuva

Geplaatst door JazzLuva:

Ik ben bang dat dat voor veel mensen op dit forum al lang opgaat   :( , naja , missen ze gewoon veel vette shit, mij boeit het verder niet.

Groeten

JazzLuva

Beste Emiel,

Ik durf zelfs nog verder te gaan. Ik heb het vermoeden dat er een heleboel mensen zijn onder het audiofiele volk, die helemaal geen muzikaal besef hebben, of een muziekstuk goed is, of niet. Deze mensen halen hun emotie uit de set, en krijgen een emotionele drijfveer, als geluiden zo los zijn geplaatst, als de microdetails zo ongeloofelijk zijn.

Een cd met waanzinnige muziek, die bagger klinkt, zien zei als slechte cd, en zullen ze nooit te nimmer kopen en/of draaien.

Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat deze mensen slecht zijn ofzo. Ze hebben als hobbij hifiapparatuur, maar met muziek heeft het eigenlijk niets te maken voor hun.

Dat is prima natuurlijk, als ieder maar plezier in zijn hobbij heeft. Waar ik dane chter wel moeite mee hebt, is dat deze mensen dan dingen gaan roepen van, (bijv.) deze speaker kleurt. Hoe weten zei dat hij kleurt? hebben ze enig idee hoe zo'n isntrument in eht echt klinkt? hebben ze enige affiniteit met muziek. Nee. Het kleurt volgens hun, omdat het niet zo klinkt zoals het zogenaamde highend hoort te klinken. De referentie is highend, en niet de instrumenten.

Groeten,

Bas

Nog even en het wordt zo gek dat men zegt van: oh de cd is niet goed opgenomen, dan hoef ik hem niet  :(.

Groeten,

Bas

Nee hoor, daar is MP3 voor uitgevonden, hoe rotter hoe beter, als het maar gratis is :D

Ik heb muziekgenres waarvan de opnames gelukkig vaak goed zijn, slechts een enkeling is echt niet om aan te horen en ook zeker niet muzikaal.

Waar ik wel aan moet wennen is bijv. Japanse fusion, dat is soms zo plat opgenomen (garagebox opname?) dat het me op het eerste gezicht niet interessant lijkt.

Zet je zo'n stuk echter lekker hard, dan blijkt er meer in te zitten en ga ik er toch beter naar luisteren.

Sommige muziek moet eerst bij je groeien, voor je het waardeert en andere muziek slaat weer meteen aan.

Ik zal wel verwend zijn met mijn vele goede opnames ;)

Overigens heb ik (met een collega) diverse opnames direct van de mengtafel gehoord en dan blijkt pas hoe plat het eigenlijk is, maar wel heel puur.

De definitieve release pakt vaak heel anders uit en dan klopt er eigenlijk niet zoveel meer van, je luistert dan in feite naar de ide

Nee hoor, daar is MP3 voor uitgevonden, hoe rotter hoe beter, als het maar gratis is   :D

Ik heb muziekgenres waarvan de opnames gelukkig vaak goed zijn, slechts een enkeling is echt niet om aan te horen en ook zeker niet muzikaal.

Qua opname, of hoe het gespeeld is?

Waar ik wel aan moet wennen is bijv. Japanse fusion, dat is soms zo plat opgenomen (garagebox opname?) dat het me op het eerste gezicht niet interessant lijkt.

Ja dat valt mij ook altijd op met Japanse Fusion. Zit qua opname totaal geen klote achter vaak. Maar waarom lijkt het op het eerste gezicht niet interessant? als de muziek je aanspreekt, schijt aan de opname toch

Zet je zo'n stuk echter lekker hard, dan blijkt er meer in te zitten en ga ik er toch beter naar luisteren.

Sommige muziek moet eerst bij je groeien, voor je het waardeert en andere muziek slaat weer  meteen aan.

Dat is zeker waar, maar vooral jezelf openstellen voor andere muziek (Eric :)).

Joe Zawinul bijvoorbeeld. De eerste keer dat ik dat hoorde (op mijn 11e dacht ik), was mij zo vreemd, kon me niet voorstellen dat ik dat ooit mooi zou vinden. Maar toch uit nieuwschierigheid vaker geluisterd, en ineens had ik door wat er zo geniaal aan was. En nu is Zawinul mijn grootste idool, en mijn drijfveer geweest om hard te studeren. Ik kan er serieus tranen van krijgen, wat die man allemaal doet. Hij gaat alleen harmonisch zo ver, dat je al heel veel makkelijkere muziek moet hebben geluisterd om te begrijpen wat hij nou eigenlijk doet.

Ik zal wel verwend zijn met mijn vele goede opnames   ;)

Volgens mij kan dat geen toeval zijn, dat jij merendeels allemaal goede opnames hebt. Ik vermoed dat je veel cd's hebt gekocht vanwege de goede opname :D

Overigens heb ik (met een collega) diverse opnames direct van de mengtafel gehoord en dan blijkt pas hoe plat het eigenlijk is, maar wel heel puur.

De definitieve release pakt vaak heel anders uit en dan klopt er eigenlijk niet zoveel meer van, je luistert dan in feite naar de ide

Geplaatst door Sodejuu:

Zeg maar reggea-liefhebber en de rest is ook wel aan hem besteedt. Klassiek is hij echter geen vriend van   ;) en pas sinds hij de draaitafel heeft, is het "zappen" ook minder geworden   :D

En nee John, je set is behoorlijk in evenwicht. Om er meer uit te halen gaat het behoorlijk in de papieren lopen. Heb je nog niet genoeg uitgegeven de laatste tijd   confused.gif   ;)

Valt wel mee dacht ik dat uitgeven ;)eek.gif

Tja en als reggae liefhebber moet je je vaak tevreden stellen met mindere opnames afhankelijk van ...... sommige opnames zijn echt in de garagebox opgenomen en ik zal Henk eens mailen of hij een Thorens kan aanpassen voor te zappen :D

Heel veel klassieke opnames is nog in geknipt en geplakt ook.

Groeten,

Bas

Zelfs nog gekker, begeleiding, koor en solist afzonderlijk van elkaar opgenomen, onder geheel verschillende omstandigheden, prachtig inelkander geplakt...........

De Misa Criolla van Mercedes Sosa is hiervan een goed voorbeeld, op enkele momenten is het ook te horen, echter doet in het geheel niets af aan het stuk, de muziek, de beleving.

Het vervangen van stukjes die niet geheel goed lopen, is eigenlijk vreselijk jammer, haalt ook de levendigheid, spontaniteit uit een live opname, zeker als het ook nog erg slecht gedaan is.

Gelukkig lukt het soms, komt een goed stuk muziek, heel goed op een schijfje en anders hebben we ons brein dat alle ellende in een weergave wel vertaalt, aanpast, corrigeert, vergeet ook dit laatste regelpaneel niet....................

We luisteren niet met onze oren, ons brein geeft ons uiteindelijk doorwat het denkt te horen, met als belangrijke achtergrond het geheugen dat allerlei eerdere ervaring inbrengt.

Alleen hierom moet muziek inderdaad groeien, vaker worden gehoord om een referentie op te bouwen.........

Momenteel geeft Menno van der Veen, van de Ringkerntrafo's en allerlei buizenontwerpen, een serie lezingen waarin hij ingaat op onze perceptie van geluid, schokkend is het mee te maken hoeveel het brein verdoezeld, verkeerd doorgeeft en hoe verschillend dit per persoon is.

Groet Jitze

Geplaatst door Jelte:

Ik denk best wel vaak bij live-optredens: "had ik maar een a.b..."

Aanstaande Zondag naar Killing Joke in Rotterdam, zal wel weer snoeihard zijn, nou ja je moet er wat voor overhebben.

Bestaan er audiofiele oordopjes?

Jelte

Jazeker, ik heb ze laatst bij de Kijkshop gekocht: "Discofit" oordopjes, speciaal voor concerten, muziekevenementen en houseparty's. Ze dempen het geluid voldoende z

Beste Eric,

Maarja, nu noem je ookw at op zeg, qua pop muziek.

Van audiofiel opgenomen sliskut keelstemmetjes, waarbij je het speeksel van langs haar lippen hoord, en dat soort geneuzel, komt er bij mij niet in.

De klank van een cd is zoiezo geen issue voor mij. Ik koop de muziek van mijn idolen. Als het goed is opgenomen, waanzinnig! is de opname slecht, jammer dan. Ik krijg er nog steeds een enorme kick van.

Je wilt niet weten wat er gebeurd met opnames van klassieke muziek. Ook allemaal mono signaaltjes. Vervolgens wordt elk kanaal op de tafel nog eens gecompressed, hier en daar wat galm. Dan wordt er gemanupuleerd met de plaatsing. Kortom wat is daar nog akoestisch aan? Verschilt in weze helemaal niet zo van pop opnamen.

Heel veel klassieke opnames is nog in geknipt en geplakt ook. Solo violist had haar dag niet. Oh geen probleem. LAter in Protools speelt ze dat partijtje nog wel even apart in (in een dode spreekcel in de studio). Vervolgens gaat de mastermix naar de masteringstudio, waar het vervolgens nog eens gemaniluleerd wordt met tig software pluggins. Vervolgens nog even verder platdrukken, want anders is het niet te draaien op een minisetje. Tada. je waanzinnige echte akoeistische opname (die geheel softwarematig is bewerkt, en door wel 20 DSP apparaten is gegaan) is daar.

Bovenstaande klinkt heel ontwaarschijnlijk, maar geloof me, ik heb er zovaak bij gestaan.

Groeten,

Bas

hier geloof ik maar weinig van ,bas .

misschien dat die huppelk*t van een vanessa mea zo te werk gaat , maar als ik een decca opname uit de jaren 70 hoor , geloof ik niet dat die zo opgenomen zijn als jij het zegt .

ik heb opnames uit de jaren 60 die gewoon met een stereo mic zijn opgenomen , en die klinken gewoon tien keer beter dan de huidige cd,s .

waarom ?, er zit sfeer in .

ik hoor piepjes en kraakjes en wat ruis .

en ik hoor

Geplaatst door erik klijnsmit:

als je volume wilt regelen vanaf de bank ,

luister je , of naar de verkeerde muziek , of naar een slecht klinkende installatie .  ;)

als het goed is , zet je het volume op normaal luisterniveau ,en kun je dat volhouden tot de cd afgelopen is .

:rolleyes:    :)

Amen.

;)

Geplaatst door Henrie:

Is voor mij ook een goede reden om geen platendraaier te kopen. Ja, ik ben lui   :)

Jahoor! Je moet toch ook een keer je stoel uit om een ceedeetje te wisselen.

Of was jij soms diegene met een wisselaar voor 300ceedees? :rolleyes:

Geplaatst door Geerdie:

Jahoor! Je moet toch ook een keer je stoel uit om een ceedeetje te wisselen.

Of was jij soms diegene met een wisselaar voor 300ceedees?   :rolleyes:

Nee, ik heb een gewone 1-cd-speler. Maar op een cd kan wel ff wat meer dan op een plaat.

Ik heb trouwens ergens in een ander topic al eens een heel stel redenen genoemd waarom ik geen platendraaier heb. Daarvan is er slechts eentje dat je steeds platen blijft omdraaien en verwisselen. Ik heb nog veel meer (en betere) redenen om geen platendraaier te hebben/kopen...

Geplaatst door erik klijnsmit:

als je volume wilt regelen vanaf de bank ,

luister je , of naar de verkeerde muziek , of naar een slecht klinkende installatie .  ;)

als het goed is , zet je het volume op normaal luisterniveau ,en kun je dat volhouden tot de cd afgelopen is .

:rolleyes:    :)

Prachtige opmerking Erik, ik kan me er wel in vinden. Ik zit vrijwel nooit aan het volume. Alleen zo rond een uurtje of tien gaat 'ie twee stapjes terug. Da's voor de buren.

Geplaatst door Henrie:

Dan moet je nodig eens bij mij komen luisteren. Ik heb ook dropveters, en verder JBL's (dat verafschuwen echte audiofielen ook   ;) ) en een budget-versterker (Marantz) met nog goedkopere cd-speler (Denon). Een allegaartje dus. En dan luister ik ook nog eens regelmatig naar mp3's... Het moet niet gekker worden...   :D   :P   profiel.gif

Trouwens over m'n JBL's ben ik best tevreden.

wel leuke discussie zo... vooral de reactie van sebas, maar als je zo intensief en enthausiast met audio (het zij met de componenten, het zij met de muziek) bezig bent dan ga je je volgens mij toch wel verdiepen in zowel de hifi als in de muziek op zich..? ik bedoel je kunt nog zo'n mega set hebben, als je geen muziek hebt die je raakt, dan kan je net zo goed een YOKO setje kopen voor de journaal berichten.... of is dat wel weer erg zwart-wit?? :rolleyes: in ieder geval deel ik je mening sebastiaan.

Geplaatst door Arnie:

You're not alone.... klik maar es op m'n     profiel.gif    

Trouwens over m'n JBL's ben ik best tevreden.

Ik ben ook best tevreden over m'n JBL's hoor. Kan natuurlijk best beter, maar ik mag niet klagen, vind ik.

Over m'n Marantz wordt ik steeds meer tevreden. Als ik zie wat ik voor dat geld nog meer had kunnen kopen, begin ik steeds meer de indruk te krijgen dat ik een goeie keuze heb gemaakt (al zijn er meerder goeie keuzes... :rolleyes: ).

Die Denon heb ik zeer toevallig, zeer goedkoop gekocht. Doet het best goed, maar geen idee of het veel beter kan (als je niet aan een Meridian, Northstar of Wadia wilt)...

Kabels heb ik nog geen aandacht aan besteed. Tussen m'n cd-speler en versterker zit een zelfbouw unit, tussen m'n 'tuner' en versterker en computer en versterker zit het type dropveter. Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook m'n tv aansluiten met een stuk dropveter dat nu nog tussen de computer en de versterker zit (zit nu 10m tussen en 4m is meer dan genoeg). Luidsprekerkabels zijn ook dropveters (4mm2 koper).