hiwatt Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Zoals zo vaak op het forum te lezen is geeft het verwijderen van de mute transistoren in de uitgang van een cd speler een verbetering in het geluid. Gisteren heb ik dit zelf ondervonden met mijn HD7725. Ik heb onder de print gekeken en de eerste groep (van 2 x 4) transistoren die voor de uitgang zitten eruit geknipt (en onderwel heel hard bidden dat ie het straks nog doet). Nu zitten er wat verder op de print nog twee groepen van 6 mute transistoren, is het vertandig deze er ook uit te halen? Ze zijn als volgt geplaatst: 2 condensators -> 2 wat kleinere condensators -> weerstanden -> 6 mute transistroren -> weerstanden -> 2 condensators en dit dan ook voor het andere kanaal. Toch blijf ik het raar vinden om onderdelen uit je speler te halen waardoor deze beter gaat klinken. De plopjes bij het skippen van tracks is voor mij niet hinderlijk (heb ik nog geen last van alleen bij aan en uit zetten en dit doe ik nooit). Kan iemand mij vertellen of ik de andere 12 transistoren er ook uit kan halen het zijn er dan inmiddels 20! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 20 mute transistoren!!! Dat lijkt me sterk. Laat maar lekker zitten. Meestal is het er maar 1 per kanaal. Doet ie 't uberhaubt nog wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiwatt Posted 13 juli 2003 Author Report Share Posted 13 juli 2003 Seoman, de speler doet het nog perfect. Ik hoor na het verwijderen van 8 transistoren een hele kleine verbetering, galm is in sommige gevallen nu duidelijker te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Het zou handiger zijn als je het schema erbij zou hebben. Ik vind 20 torren ook wat veel. Meestal worden er 2 of 3 per kanaal gebruikt. 4 per kanaal is al veel, maar nu nog eens 8 eruithalen lijkt me niet gezond. Beter lijkt me dan het kristal vast te zetten (met smeltlijm oid), of helemaal vervangen door eentje van Guido Tent, LC Audio of Trichord. Een ander ding is bijvoorbeeld de koppelcondensatoren te vervangen door goeie, bijv. Black Gate of in iets mindere mate Audin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiwatt Posted 13 juli 2003 Author Report Share Posted 13 juli 2003 Ik laat de rest zitten. Het is een leuke tweak en kost niets en als je eenmaal bezig bent ja dan wil je meer. Verder verander ik niets, komt misschien nog een andere dac aan te hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Ik kan er niet aan doen, maar ik vind dit een van de besten die ik ooit ben tegengekomen. Hiwatt, je was druk bezig je hele uitgangsversterker te slopen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiwatt Posted 15 juli 2003 Author Report Share Posted 15 juli 2003 Werner, ik denk dat het allemaal wel mee valt. Natuurlijk kun je zoiets beter doen met een schema maar ik was er zeker van dat ik hier de juiste mute- transistoren had (plus die van de variabele output en headphones). Er is immers veel geschreven op het internet over deze simpele modificatie en het resultaat mag er zijn. Nu vraag ik me nog steeds af waar al die ander mute- transistoren voor zijn, iemand een verklaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand zo'n gigantische berg mute-torren in een ontwerp stopt. Er zou dan nl geen geluid meer uit de speler kunnen komen. Ik ken de speler echter niet, maar ik kan me voorstellen dat hij een discrete analoge trap heeft (dus met torren ipv opamps), of het beestje gebruikt de torren in de voeding om verschillende spanningen te genereren. Het lijkt me toch het beste eerst een schema te regelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiwatt Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 Dat van die opamps kan wel kloppen, ik kan er geen ontdekken in het ontwerp. Ik zal een zoeken naar een schema ben alleen bang dat ik er weinig van begrijp. Is er ook iemand die ervaring heeft met de Harman Kardon hd7725 cd speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Het was indertijd typisch voor HK om discrete uitgangsversterkers in hun CD-spelers te steken. Vandaar ook mijn eerste opmerking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door hiwatt:...Is er ook iemand die ervaring heeft met de Harman Kardon hd7725 cd speler? Niet met de hd7725, wel met een speler van Philips. Het lezen van een schema is echt niet zo moeilijk, lees anders ook het boek 'Elektronica Echt Niet Moeilijk' van Elektuur, daarin worden de basisprincipes van de elektronica beeldend uitgelegd en de betekenis van de symbolen. Een schema van de speler is altijd handig maar met een beetje basiskennis en wat onderzoek op internet (bijvoorbeeld de aansluitgegevens van de DAC) kun je het schema zelf wel reconstrueren als je de verschillende onderdelen op de print bestudeerd en op welke manier deze met elkaar zijn verbonden. Met deze kennis kun je zelf bepalen welke onderdelen zinvol zijn om te vervangen en welke niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiwatt Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 Kan iemand mij uitleggen wat een discrete uitgangstrap is in een cd speler. Wat zijn de voor en nadelen t.o.v. een uitgangstrap met Opamps? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Een opamp is niet meer dan een complete versterker op 1 cilicium plaatje. Een discrete versterker bestaat uit verschillende onderdelen. Een opamp kan heel snel en naukeurig zijn en een discrete versterker ook. En ze kunnen allebij heel slecht klinken. Dit is voer voor een eindeloze discussie. (geen zin in) Maar het idee van een discrete trap in een cdspeler vind wel erg charmant. Meestal wordt er een opampje tegen aan gegooit op de meest simpele en vaak bedroefende manier. Maar een DAC kan gewoon niet genoeg energie leveren om een fatsoenlijk signaal te geven. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Geplaatst door hiwatt:Kan iemand mij uitleggen wat een discrete uitgangstrap is in een cd speler. Wat zijn de voor en nadelen t.o.v. een uitgangstrap met Opamps? http://www.ultranalog.com/cdenhancer/sacde...ncer/page2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Geplaatst door seoman:...... Maar een DAC kan gewoon niet genoeg energie leveren om een fatsoenlijk signaal te geven. Groeten Simon Duh wat bedoel je hier nu mee Simon? Dan zou geen enkele DAC wat kunnen zijn. In mijn DAC zit een AKM DA chip en die levert al 4v_pp direct gebalanceerd. Bij dac-chips die current-uit zijn is idd een IV converter nodig. Of dat nu met een op-amp opgebouwd is of discrete, het blijft een van de lastigste dingen. Discrete kom je wel verder maar is ook duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Vraag het aan de broer van Hans van Liempd, die heeft volgens mij de complete achterkant van Hans' HD760 eraf gezaagd Vandaar dat ie nu 'mooi open' klinkt Link naar projectje van Hans Geintje, Hans kon van iemand het schema krijgen, misschien heeft die ander nog meer schema's liggen De 'donderwinkel' website is ook een mooie leidraad. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 juli 2003 Report Share Posted 20 juli 2003 Geplaatst door Pjotr:Duh wat bedoel je hier nu mee Simon? Dan zou geen enkele DAC wat kunnen zijn. In mijn DAC zit een AKM DA chip en die levert al 4v_pp direct gebalanceerd. Bij dac-chips die current-uit zijn is idd een IV converter nodig. Of dat nu met een op-amp opgebouwd is of discrete, het blijft een van de lastigste dingen. Discrete kom je wel verder maar is ook duurder. Nou laat ik dan zo zeggen; een ongebufferd laddernetwerk gaat vervormen door de belasting. Grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2003 Report Share Posted 20 juli 2003 Als je hem belast met een simpel weerstandje wel ja. Dat is te zeggen bij de ene DAC wel en bij de andere DAC niet. Daar heeft Guido T nu juist uitgebreid naar gekeken en over gerapporteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Er rinkelde al lang een belletje. Gisteren in de archieven gedoken. Ben jij de Peter de Jong die in 1985 bij Audio&Techniek schreef? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Die associatie is al vaker gemaakt, maar uhm nee Werner en ook niet de Peter de Jong van Mini en Maxi Als je in het telefoonboek van Amsterdam kijkt vind je er een heel lijstje maar ik sta daar niet tussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Ik heb betere lectuur. En daarbij, telefoonboeken van Amsterdam zijn relatief zeldzaam in deze contreien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2003 Report Share Posted 24 juli 2003 Geplaatst door Werner: ... telefoonboeken van Amsterdam zijn relatief zeldzaam in deze contreien. Werkelijk? http://www.telefoongids.ptt-telecom.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 augustus 2003 Report Share Posted 7 augustus 2003 Geplaatst door Sodejuu:Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand zo'n gigantische berg mute-torren in een ontwerp stopt. Er zou dan nl geen geluid meer uit de speler kunnen komen. Ik ken de speler echter niet, maar ik kan me voorstellen dat hij een discrete analoge trap heeft (dus met torren ipv opamps), of het beestje gebruikt de torren in de voeding om verschillende spanningen te genereren. Het lijkt me toch het beste eerst een schema te regelen Hier ben ik het geheel mee eens . Zoveel mute transistoren kan gewoon niet doorgaans zijn dit er hooguit 2 per kanaal. Je kan natuurlijk wel gaan meten welke transistoren als mute transistor dienst doen want die schakelen het signaal indien dus geen signaal kort naar massa. Ook ik heb in oudere speler altijd deze transistoren verwijderd zonder dat dit ploppen gaf of wat voor narigheid dan ook . Mijn huidige speler heeft relais als muting altijd goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Gisteren ook de mute transistoren uit mijn cd-6000 OSE gehaald en dan ook gelijk ff wat loodbitumen in mijn speler geplakt. ZOndag avond ben ik weer terug op mijn kamer en kan ik kijken (Luisteren) of er een verbetering heeft opgetreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts