Jump to content

Kii Three + BXT System bij Gydotron


Recommended Posts

Het is jammer dat er gisteren bij de show van Gydotron te weinig mensen waren. Nu is het voor ons Nederlanders wel een hele reis om slechts één setje luidsprekers te horen. Ik heb dan ook even getwijfeld of ik dat ging doen. Uiteindelijk ben ik toch maar gegaan en heb daar geen seconde spijt van. Nu kon ik de luidsprekers rustig beluisteren én met de ontwerper en commerciële mensen van Kii praten. Dan nog bijpraten met een bijna onherkenbare Guido (50 kg afgevallen) en de prima verzorging en de dag kon niet meer stuk. Ook de spullen van SOtM werden gedemonstreerd. 

De show was niet in de winkel van Gydotron, maar in een zaaltje in het centrum van Schilde. Door een fout op de kaart van Google maps was het een beetje lastig te vinden. De Dorpstraat loopt n.l. aan de andere kant van de Schoolstraat nog een stukje door. Google weet alles, maar dat niet. Het is een vrij lange, maar ook smalle zaal met een aflopen plafond en voor een deel taps van grond opppervlak. Ideaal dus om staande golven te vermijden. De set met BXT's staan achterin over de lengte van de zaal te spelen. De set zonder staat halverwege de lengte en dwars in de ruimte.

Toen ik binnenkwam speelde de set met Kii Three zonder de BXT's. Christian Mcbride's Night train speelde.  Misschien wel het beste nummer om basweergave te beoordelen. De Kii deden dat zo goed, dat ik dacht van... waarom die BXT? Dit is toch perfect kloppend? Ook bij andere nummers kwam het laag diep en strak uit de luidsprekers. Erg goed.

Dan wordt er overgeschakeld naar het systeem met de Kii Three mét de BXT Modules. Dit gebeurde met hetzelfde nummer waarmee de sessie met de kleine set werd afgesloten. Dit was een nummer met een harde discobas. Vooral veel laag en weinig controle. Mét de BXT modules kwam dit nóg harder binnen. Ik vond het te veel van het goede. Maar dan ook andere muziek klassiek, jazz en pop. van alles werd er gedraaid. Orgelmuziek werd hier extreem diep weergegeven. Kennelijk gaat het systeem tot 12 Hz op een volume van - 3dB. Behalve dat laag veranderde er nog wat. Omdat het Kii Three systeem onder de 180 Hz wordt teruggenomen, hebben de unit's het een stuk makkelijker. Voor mij is de grootste winst dan ook het verbeteren van het midden en hoog. Er werd popmuziek gedraaid op een volume waarvan ik dacht.. "nog even en ik vertrek uit deze ruimte". Maar het bleef wel kneiterstrak en zonder vervorming. Een drumstel werd ook zeer realistisch en op ware grote en kracht weergegeven. Een van de laatste nummers op deze set was weer Christian Mcbride's Night train. En dan blijkt dat het wél allemaal klopt. Wel een grotere weergave, maar ook minder vervorming van laag tot hoog. Al vind ik in de gekozen opstelling het laag in verhouding iets te hard weergegeven.

Leuk is ook, dat wanneer je een set KI Three's hebt, je deze zonder problemen kun uitbreiden met de BXT module, maar ook andersom. Mocht je kleiner gaan wonen b.v., dan zet je de statieven er weer onder en alles is weer zoals het was. De Three's detecteren of er een BXT onder staat en passen daar het filter op aan. De BXT heeft trouwens zelf ontworpen klasse D versterkers. Dus niet meer de versterkers van Hypex. De BXT is overigens géén subwoofer. De units zijn hetzelfde als die in de Three. Het is dus eigenlijk "meer van hetzelfde". Maar dan om conusbewegingen te beperken of een luidere weergave mogelijk te maken. Dat ze ook wat dieper kunnen is mooi meegenomen, maar of dit nou 25 of 12 Hz is maakt voor mij weinig uit. Orgelliefhebbers denken daar misschien anders over.

De betaalbare SOtM systemen zorgden voor de aansturing van het systeem. En dat deden bijzonder goed. Jammer dat deze dingen geen i2s kennen, anders zou het zeker een waardige vervanger van mijn muziek PC kunnen zijn.

Ik heb geen foto's gemaakt, dus hieronder eentje van de site van Kii:

kiithreebxtsystemcustomredpair500px

Van het praatje met Bruno heb ik weer het een en ander geleerd over digitale signaal verwerking en een idee betreffende Clock optimalisatie opgedaan. Dat is dan ook wel weer leuk van zo'n demo.

Guido, Katrien, Bruno en de rest, bedankt dat ik bij jullie mocht komen luisteren. Al degene die er niet waren hebben wat gemist.
 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Wiel, leer nou eens dat klasse D versterkers gewoon analoog werken en dus niet zonder DAC kunnen. 

 

Wat is dat nu weer voor nieuwlichterij?  :rolleyes:  Klasse-Dversterkers kunnen ook prima met een DT en geschikte VV.

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat je toch geweest bent Hans. Zonder verjaardag hier was ik zeker mee geweest. 

Zelf begrijp ik Kii niet helemaal met deze bxt module. De Kii is zonder al geweldig, ik was eerder voor een extra module bij de kii control gekozen, een streamer of netwerkspeler.

Maar Bruno zal er een goede reden voor hebben. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, vintagemod said:

Hans .ik zou maar eens op cursus gaan tussen pwm analoog en pwm digitaal.

mvg wol

ps nad d7050 zit geen dac erin ,ik heb Panasonic zit geen dac er in,ik kan je nog meer noemen als jij dat wilt,zo wel spdif en usb ,dat er problemen kunnen ontstaan is een ander verhaal.

 

 

Heb jij zo,''n digitale set weleens fatsoenlijk horen klinken?. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, vintagemod said:

Ik begrijp ook niet dat hele kii 3 systeem ,als ze nou een Carbon gebruikte dan had het systeem een functie,zoals die ene firma waar Guido tent ook mee werkt ,laatste speaker ontwikkeling ook koolstof.

 

mvg wol

Om eerlijk te zijn, vind ik de Kii three beter klinken dan de duurste Grimm. Maar dat zal voor niet iedereen zo zijn (denk ik). Dus wat dan het voordeel van carbon/koolstof is weet ik niet. 

Link to comment
Share on other sites

Wat Bruno wil, is het aangeboden signaal zo correct mogelijk de ruimte in sturen. Je zit dan in de zaal waar de opnametechnicus dat bedoelde. Sonos is in niks te vergelijken met de Kii Three. 

Dat de akoestiek van belang is, is duidelijk. 

Harde membranen breken ook weer makkelijk op. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

TL ,je mag ze ook niet vergelijken met elkaar dat kan ook niet  , als je bij die sonos twee woofers er bij zet ben je klaar,meer hoef jij niet in de gewone huiskamers ,software matig zitten marginale verschillen in tussen de software van sonos en KII ,ze smijten je kapot met die software op internet en ook nog gratis.

En klopt eens op het kastje van sonos play en KII en hoor het verschil.

Voor dat geld krijg jij niks beters wat die presteert.

mvg wol

Tja... wanneer Sonos je norm is ???

Link to comment
Share on other sites

Dit weekend heb ik muziek over een creative soundblaster roar 2 gehoord, net zo'n klein kastje als de sonos lijkt me. Was zeker aangenaam, en aangenamer dan de grote speakers in die huiskamer. Niet audiofiel, wat overigens helemaal niks betekent, als ik het goed interpreteer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...