TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 2 hours ago, robx said: ach je kan ook denken dat: a de LP een veel hogere resolutie heeft Dat denk ik niet, vanwege het mechanische. De naald-cantilever combinatie heeft m.i. meer beperkingen wat resolutie (scheidend vermogen) betreft dan een digitaal signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Ik denk dat het toch iets biologisch is dat "we" vinyl aangenamer vinden klinken. Er lijkt een discrepantie te zijn tussen geluidsleer en de biologie van het horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 En dan........... komt de materie waar Marc naar verwijst om de hoek kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Hier klinkt vinyl net zo lekker als de harde schijf. CD's draai ik niet. Maar vinyl is lastiger te hanteren. Qua materiaal bestaat een harde schijf uit magnetisch materiaal, net als de hier ook wel geroemde tape. En ik blijf de mening toegedaan dat de signaalweg van groot belang is. Bij de LP is die i.h.a. korter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 28 minutes ago, TL 200 said: Ik denk dat het toch iets biologisch is dat "we" vinyl aangenamer vinden klinken. Er lijkt een discrepantie te zijn tussen geluidsleer en de biologie van het horen. Het zal de biologie van vinyl zijn. Vinyl heeft langer kunnen rijpen. Net als met port kan het niet oud genoeg zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 12 minutes ago, mumsoft said: En ik blijf de mening toegedaan dat de signaalweg van groot belang is Zeker, daarom is het van groot belang welke materialen worden toegepast en wat zich in de omgeving van die materialen bevindt qua storende elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 2 minutes ago, Pjotr said: Het zal de biologie van vinyl zijn. Vinyl heeft langer kunnen rijpen. Net als met port kan het niet oud genoeg zijn. Dat gaat voor wasrollen en bakeliet niet op, ook de signaalweg is daar veel korter. Edited 22 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 20 minutes ago, mumsoft said: Bij de LP is die i.h.a. korter. Als je de printbanen en kabels niet meetelt weet ik dat niet zo zeker: HD---->Dac-----> versterker Naald---->riaa correctie---->pre-amp---->versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Ik ben in de loop van de tijd wel van mening veranderd wat betreft de kwaliteitsverschillen tussen digitaal en analoog. Ik ben nu, op basis van mijn eigen ervaringen, overtuigd van het feit dat het beide heel erg goed kunnen klinken! Edited 22 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 1 hour ago, TL 200 said: Dat denk ik niet, vanwege het mechanische. De naald-cantilever combinatie heeft m.i. meer beperkingen wat resolutie (scheidend vermogen) betreft dan een digitaal signaal. Dan denk ik, wat zou de "kanaalscheiding" van een band zijn? 10dB van links naar rechts ? En waarom klinken sommige mono opnames nóg echter? Resolutie, vervorming, kanaalscheiding, vermogen en signaal ruisverhouding zijn m.i. meer marketing cijfertjes van: "mannen in pak." Die moesten ook wat te doen hebben met hun Excel spreadsheets. Er is vanaf eind jaren 70 tot de 80er jaren. Jarenlange een race geweest. Met het gevolg dat het uiteindelijk alleen maar slechter werd. En toen.... kwam de CD met een briljante marketing. Ik geloof er dus niet zo in. Hoewel ik nu een buizen versterker heb met heel weinig vervorming. Zal ik eens eerlijk zijn. Technisch klopt het, meettechnisch ook, het hoog midden en zelfs laag klopt nu, de fase klopt, het oplossend vermogen is extreem. Toch word ik er niet gelukkig van. Het is net alsof ik naar een goede transistor versterker staat te luisteren. Kan niet he.... Ik denk dat er een beetje 2e harmonischen in moeten en wat minder goede buizen. Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) Een "korte signaalweg" Ook zo' n buzzwoord Zijn jullie die 86 opamps in het opname mengpaneel vergeten...... tjongejonge wat een gel#l Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 12 minutes ago, Tubejack said: Een "korte signaalweg" Ook zo' n buzzwoord Zij jullie die 86 opamps in het mengpaneel vergeten...... tjongejonge wat een gel#l Ja Jack en een opname in New York gemaakt is nog langer onderweg. Hier wordt de weg tussen de bron (LP, CD of HD) en de versterker bedoelt. Eigenlijk moet ik dit niet schrijven want je weet best wat er bedoeld wordt toch................ Edited 22 januari 2018 by TL 200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 De resolutie zoals ik die bedoel heeft niks met kanaalscheiding, vervorming en s/r verhouding te maken. Het gaat puur om de nauwkeurigheid waarmee het bestaande signaal uitgelezen kan worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 10 hours ago, TL 200 said: Ja Jack en opname in New York gemaakt is nog langer onderweg. Hier wordt de weg tussen de bron (LP, CD of HD) versterker bedoelt. Eigenlijk moet ik dit niet schrijven want je weet best wat er bedoeld wordt toch................ Dat doe je prima. Ik chargeer natuurlijk een beetje. Wat ik bedoel, dat er regelmatig moeilijk gedaan wordt over bepaalde complexe schakelingen die enkel als doel hebben om de onderdelen die daadwerkelijk de muziek vervoeren zo goed mogelijk in te stellen. Een mooi voorbeeld is buizen, die kun je prima met transistoren instellen op hun maximale werkgebied. Sterker nog, dat is op dit forum! al 20 jaar terug voorspeld! Op de LTS hadden ze het al over een: "rechte draad" en nog steeds moet ik die onzin lezen. Edited 23 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Okee, het ging dacht ik om de beleving. Waarom vinden we vinyl lekkerder klinken? Daar komt ook een stuk psychologie bij kijken. Sommigen beweren dat het fysiek kunnen aanraken van het medium al positief werkt. Tactile Experience. Some music lovers feel like MP3s make them lose out on any sort of physical interaction with the music they are listening to. It’s just music and nothing more. Everyone can have it, it can be shared, it’s free. But there are some people who like EXPERIENCING music. The experience of opening the wrapper, smelling the sleeve. "De mens is een raar ding, je kunt er apen mee vangen" zei een oud collega van mij vaak.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 16 minutes ago, TL 200 said: De resolutie zoals ik die bedoel heeft niks met kanaalscheiding, vervorming en s/r verhouding te maken. Het gaat puur om de nauwkeurigheid waarmee het bestaande signaal uitgelezen kan worden. En dat zou, "beter kunnen met een CD" Daar zijn toch heel veel mensen die daar heel anders over denken. Het is wel zo dat sommige betaalbare spelers die nu nog gemaakt worden. M.i. de CD nog nooit zo nauwkeurig uitgelezen wordt als nu !!!!. Het is net op de valreep van dit medium dat ontwerpers nog net even hun best (mogen) doen. Met de LP zag je dat m.i. eind jaren 90 mijn TD-2001 stamt uit die tijd. Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 6 minutes ago, TL 200 said: Okee, het ging dacht ik om de beleving. Waarom vinden we vinyl lekkerder klinken? Daar komt ook een stuk psychologie bij kijken. Sommigen beweren dat het fysiek kunnen aanraken van het medium al positief werkt. "Beleving" , daar worden fora's zoals deze mee vol geschreven. Het gaat mij puur, om de techniek er achter. Daar hoor je bijna nooit iemand over. Edited 22 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Je kunt zo nauwkeurig uitlezen als je wilt maar als je met dat signaal vervolgens niet de juiste dingen doet heeft het weinig zin. Je moet ook geen speakers van €100 aan een top-set hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 1 minute ago, Tubejack said: "Beleving" , daar worden fora's zoals deze mee vol geschreven. Het gaat mij puur, om de techniek er achter. Daar hoor je bijna nooit iemand over. Misschien wel omdat de techniek in dienst staat van de beleving. En niet iedereen is geïnteresseerd in techniek natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 3 minutes ago, TL 200 said: Je kunt zo nauwkeurig uitlezen als je wilt maar als je met dat signaal vervolgens niet de juiste dingen doet heeft het weinig zin. Je moet ook geen speakers van €100 aan een top-set hangen. Wie zegt dat ik dat niet doe? Dat is haast perfect voor elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Jij hebt toch die spekstenen? Die hebben meer gekost dan €100. Heeft Goodtube me zelf verteld toen ik bij hem was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari 2018 Author Report Share Posted 22 januari 2018 (edited) 9 hours ago, TL 200 said: Misschien wel omdat de techniek in dienst staat van de beleving. En niet iedereen is geïnteresseerd in techniek natuurlijk. Zonder techniek waren, we als soort allang uitgestorven. Op het moment dat je niet meer nieuwsgierig bent hoe iets werkt of in je omgeving. Gebeurt er m.i. met een mens hetzelfde Het houd op...... Edited 23 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 Je moet natuurlijk wel betrokken blijven, dat ben ik met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 januari 2018 Report Share Posted 22 januari 2018 De muziek is afgelopen, een geripte sacd vanaf de pc, klinkt lekker hoor. Maar nu ga ik slapen. Welterusten allemaal en morgen gezond weer op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 En? Gelukt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts