Jump to content
High-End Forum
Sign in to follow this  
Tubejack

Hoe hoog moet het gaan met LP en HR?

Recommended Posts

Guest

Helemaal eens met Bill hier (en ja, ik heb ook wel eens wat opnames en mastering gedaan, lang geleden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logisch.

Maar de vraag is nu eigenlijk, als je plaatje/opname boven beluisterd versus plaatje/opname onder op een systeem dat tot 40kHz kan weergeven. Neem je verschil waar?

Dit zijn nog maar twee toontjes, met instrumenten wordt het veel complexer (voor de liefhebbers lees The Physics of Musical Instruments, Neville H. Fletcher & Thomas D. Rossing (is wel als pdf te vinden))

Deze? http://d-nb.info/954280067/04

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een meting bij 1hertz en het volume helemaal dicht geschroefd.  Arta wil namelijk perse wat te meten hebben....

 

Waar slaat dat nou op? Wat laat dat zien? Ruisvloer? Btw Arta wil een geluidskaart zien. Kun je het niet kwalijk nemen, daar is het voor :D

Edited by Pjotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Voor wat de plotjes betreft: laat eerst eens een nulmeting zien van het systeem, 

 

 

Waar slaat dat nou op? Wat laat dat zien? Ruisvloer? Btw Arta wil een geluidskaart zien. Kun je het niet kwalijk nemen, daar is het voor  :D

 

 

Het is inderdaad de ruis vloer, zoals gevraagd.  Of zit daar heel dicht tegen aan. Prima kaartje voor mijn doeleinden  :)

Edited by Tubejack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder "nul meting" versta ik toch een meting van wat de generator ADC) apart doet en wat de DAC apart doet. Nu is niet uit te maken wat de vervorming veroorzaakt. Maar erg relevant lijkt het mij niet in de discussie over hoe hoog moet het gaan met LP en HR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die  twee opampjes zullen het niet zijn  Pjort.  Ik had geen zin om weer een apart schaklingetje maken, met een potmeter tussen de in en uitgang van de kaart  ;)

Blijft natuurlijk de vraag over in hoeverre hoe hoog het met LP en HR.

 

Van alles dat ik tot nu toe gelezen en bestudeerd en buiten dit forum gecommuniceerd heb, vind ik:

 

  • ​Dat geluid boven de 20Khz wel degelijk invloed heeft of iets écht klinkt of niet.
  • Recht tot 40Khz zoals Seed7 oppert, lijkt me uitstekend, van mij mag het zelfs iets verder gaan zeg 50Khz. 
  • Qua techniek heb ik absoluut vertrouwen in het kunnen en kennis van Sonore. 
  • Qua opname heb ik het meeste met de analoge opnames van Tim de Paravicini.
  • Digitaal kan m.i. prima voor LP's bij een zo hoog mogelijke sample rate.
  • Maar vind Bill' s benadering ook heel sympathiek.
  • H-res materiaal zou ik zelf kopen tot 96Khz .

just my 2 cents.  Fijne Paasdagen iedereen  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...