WanFie Posted 1 november 2021 Author Report Share Posted 1 november 2021 Ik zag dat de Taiko streamer, Windows 10 Enterprise gebruikt. Weet iemand wat daar de voordelen voor een audio PC in zouden kunnen zitten? Misschien zijn er veel onnodige processen uit te zetten? dat lijkt me wel een voordeel. Wie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 november 2021 Report Share Posted 1 november 2021 Volgens mij heeft dat meer met functies als remote desktop te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 november 2021 Author Report Share Posted 1 november 2021 5 minutes ago, kappa7 said: Volgens mij heeft dat meer met functies als remote desktop te maken. Dat zou voor Taiko heel goed de reden kunnen zijn. Maar misschien is het ook mogelijk om onnutte delen van Windows uit te schakelen. Zoals Dropbox, Cortana en andere onzin (voor een audio PC dan hè). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 november 2021 Report Share Posted 1 november 2021 Zou kunnen. Vermoedelijk kan je wel iets meer. https://www.microsoft.com/nl-nl/windowsforbusiness/compare Dropbox is overigens van google en moet je apart installeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 1 november 2021 Report Share Posted 1 november 2021 De Taiko heeft vooral veel hardware matige aanpassingen. De presentatie tijdens dae over digitale audio van je naamgenoot was erg interessant. Heb je dat ook gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 10 hours ago, kappa7 said: Zou kunnen. Vermoedelijk kan je wel iets meer. https://www.microsoft.com/nl-nl/windowsforbusiness/compare Dropbox is overigens van google en moet je apart installeren. Dank je, Ik bedoel Onedrive. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 10 hours ago, siem said: De Taiko heeft vooral veel hardware matige aanpassingen. De presentatie tijdens dae over digitale audio van je naamgenoot was erg interessant. Heb je dat ook gezien? Die heb ik inderdaad gezien. Vooral het stukje over noise en de hiermee grotere kans op jitter, werd erg duidelijk uitgelegd. De Taiko is inderdaad een tank van een apparaat. Daar is alles over de top, maar klinkt wél super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 Ik heb vanmorgen wat kleine wijzigingen in de muziek-PC aangebracht. Het moederbordje had ik met stalen schroeven waarop telken drie moeren gemonteerd. Ik heb nu de moeren onder het moederbord verwijderd en een stukje PU slang om de schroef gezet. Met de moer waarmee het moederbord wordt vastgeklemd is de hoogte nu mooi instelbaar. Maar het belangrijks is, dat het moederbordje gedempt wordt door die stukje slang. Als tweede heb ik een andere aarde aansluiting gemaakt. Die zit nu direct op de bodemplaat en vastgeschroefd in de buurt van het moederbord. En ik heb nog weer wat processen in Windows uitgezet. Ik wordt steeds enthousiaster over de klank. In gang gezet door Cock, die me de verschillen liet horen én de luisterervaring bij Ultisone met de Taiko streamer. Bedankt mensen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 (edited) Ik heb laatst een nieuwe 5v voeding gekocht voor de twee ssd schijven in de pc. Het is een shanti voeding geworden, weer een stapje beter. Meteen ook de dc kabels vervangen (sata power). Ik gebruik daar een goed afgeschermde kabel van Siemens. De grootste vooruitgang heb ik onlangs geboekt met een BG7TBL. Een master clock voor m'n EtherRegen switch. Alles om de ruis en timing zo goed mogelijk te krijgen. Relatief gezien kleine investeringen met grote verbeteringen. De voeding ongeveer €150,- de klok €75 Edited 2 november 2021 by siem Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2021 Author Report Share Posted 11 november 2021 Nog een bijzondere ontdekking gedaan. Nadat ik de audio-PC op zijn plaats zette, heb ik nog even met het Wifi dongletje gespeeld. Dat klonk in mijn oren helemaal niet verkeerd. Dus maar wat langer laten zitten. Gisteravond de kabel weer aangesloten, maar niet lang... Dat doet toch echt wel wat, zelfs met het Delock filtertje. Dat het Wifi dongletje beter op USB3 klinkt dan op USB twee schijnt niet bijzonder te zijn. Volgens een audiovriend, gaat het met een goede switch nóg beter, maar dat kan ik hier lastig testen, omdat ik zo'n ding niet heb. En hem dan een paar dagen zou willen testen. Kortom, weer wat veranderd. En vanavond weer een aantal Windows processen uit gezet. Het speelt nog steeds... Het WIFI dongletje staat maar 2,5 m van het accespoint en ligt zo, dat ze elkaar rechtstreeks kunnen "zien". Het gaat trouwens om dit el cheapo ding: Hij wordt onder verschillende merknamen verkocht. De mijne kwam van Amazon voor € 15,- en werd daar SHIVR USB Wifi Adapter genoemd. Hij wordt geleverd incl. software op een mini CD, maar ondanks dat de handleiding duidelijk vermeld dat ik deze software eerst moet laden, werkt het zonder ook prima. Windows is kennelijk slim genoeg om het ding van de juiste driver te voorzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 12 november 2021 Report Share Posted 12 november 2021 Te Koop Etherregen audiofiele switch € 550,00 https://link.marktplaats.nl/m1767887960?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Probeer deze maar eens. Zet er een goede voeding op en graag ook nog een externe master klok. Werkt het voor jou niet dan zet je het weer op mp. Jij werkt niet met een netwerk speler en het zou kunnen zijn dat de impact van een EtherRegen bij jou anders is. O ja zelfs de spf die gebruikt wordt in de EtherRegen heeft impact op het geluid. Eigenlijk allemaal erg boeiend en leuk om hier mee bezig te zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2021 Author Report Share Posted 12 november 2021 Ik gebruik BubbleUPnP en de PC alleen als renderer. Tegenwoordig met Audiophile UPnP Renderer. De netwerkkabel is er nu helemaal uit en het werkt op WiFi tot 24bit 192kHz perfect. Nog geen enkele storing gehad. Mijn hok is toch vergeven van WiFi. Er staat immers ook een WiFi access point. Het klinkt met deze oplossing zo goed, dat ik moeilijk met luisteren kan stoppen. Alle muziek weer opnieuw ontdekken. Kom maar n keer luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 12 november 2021 Report Share Posted 12 november 2021 (edited) 57 minutes ago, Hans van Liempd said: Kom maar n keer luisteren Ja leuk, je bent hier ook welkom. Leuk om nog eens na een lange tijd terug te komen. Ik heb wifi nog nooit geprobeerd, je bent iig ontkoppeld van je netwerk. De wifi dongel kan wel weer andere verstoringen introduceren. Maar het lijkt erop dat dit beter werkt. Ik moet nu weer denken aan de presentatie van Hans van Beekhuyzen. Daar stonden twee ict-ers, deze vroegen meerdere malen hoe het toch technisch mogelijk was dat de switch en netwerk zaken er toe doen. Hans ging er niet meer mee in discussie, hij zei; hier ging mijn hele presentatie om. Edited 12 november 2021 by siem Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 november 2021 Report Share Posted 12 november 2021 (edited) Ik heb hier ook nog een opzetje staan met de SFP Fiber oplossing, die dan de ruis e.d. van het internet isoleert, het komt niet in het lokale systeem, en dan met ROON. Ik heb nog een switch met de 2 mogelijkheden, RJ45, en SFP fiber, waarbij je dus de muziek PC isoleert en dan is er voor de omzetting naar de RJ45 netwerk aansluiting weer een omzetter die daar bij hoort, met een hele schone 5Volt voeding. Zou je zo wel eens een weekje of wat kunnen lenen, als je zelf nog een schone 5V voeding hebt. Edited 12 november 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 De cisco meraki wordt ook heel geschikt gevonden voor audio. De tweedehands exemplaren zijn gewild en worden omgebouwd; https://audiophool.nl/cisco-meraki-switch/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2021 Author Report Share Posted 13 november 2021 11 hours ago, HansP said: Ik heb hier ook nog een opzetje staan met de SFP Fiber oplossing, die dan de ruis e.d. van het internet isoleert, het komt niet in het lokale systeem, en dan met ROON. Ik heb nog een switch met de 2 mogelijkheden, RJ45, en SFP fiber, waarbij je dus de muziek PC isoleert en dan is er voor de omzetting naar de RJ45 netwerk aansluiting weer een omzetter die daar bij hoort, met een hele schone 5Volt voeding. Zou je zo wel eens een weekje of wat kunnen lenen, als je zelf nog een schone 5V voeding hebt. Nadeel van een glasvezeloplossing is, dat er toch weer een omzetter van glas naar RJ45 bij komt. En dan hangt er er weer vanaf hoeveel ruis de omzetter toevoegt. Maar, niet geschoten is altijd mis. Wanneer je nou een keer komt luisteren (was je toch al lang van plan) en dat mee brengt, kunnen we het aansluiten en vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2021 Author Report Share Posted 13 november 2021 1 hour ago, siem said: De cisco meraki wordt ook heel geschikt gevonden voor audio. De tweedehands exemplaren zijn gewild en worden omgebouwd; https://audiophool.nl/cisco-meraki-switch/ Ik heb een paar jaar geleden nog een dure 40 poorts Cisco weggegeven. Die was maar 100 Mbs. Ik denk wél, dat een professionele switch beter is dan zo'n simpele. Maar ik vond ook, dat de unmanaged Netgear GS105 beter klonk dan de managed GS105E. Nu gebruik ik de GS105 met een simpele lineaire voeding. Vandaar dus met cat 5e naar het accespoint en dan met Wifi naar de audio-PC. Doordat de LAN aansluiting op het moederbord nou niet meer gebruikt wordt, kon die ook in de Bios uitgeschakeld worden, weer minder PC belasting en storing. Ik lees nu ook het 135 pagina's tellende topic over een zelfbouw PC op Audiophile Style. Daar lees ik ook over een hoop dingen, waarvan ik denk... Zitten jullie niet compleet op de verkeerde weg. Ik kom er juist achter, dat minder, veel beter klinkt dan meer. Maar omdat daar kennelijk alles naar DSD 512 moet worden geupsampeld hebben ze zware dubbele Xeons "nodig". Ik moet wél toegeven dat die Taiko Extreme ( €30.000,- en niet aan te slepen) toch erg goed klinkt, maar die man laat ook bij lange niet het achterste van zijn tong zien. Maar ik vind het toch bijzonder, dat je een PC met 40 kernen nodig hebt, waar er maar één van op 1% belast wordt. Ik denk dat het eerder met de warmteontwikkeling van zo'n PC te maken heeft, doordat het ding snel lekker warm is, klinkt het wel lekker. Ik kies dus voor de simpele weg. De achtergrondgedachte daarbij is, dat minder belastende software ook minder hardware nodig heeft. Én dat er veel minder fout kan gaan. Audiophile UPnP renderer onder een uitgeklede versie van Windows, gebruikt ook minder dan 2% proccessorbelasting. En dat op mijn low power Pentium J5005silver. Ik las trouwens dat het in vlaggenschipmodel van Soundaware, de AMC-D1 vrijwel hetzelfde Asrock moederbordje zit dan wat ik gebruik. Maar dan met zelf een nóg wat tragere proceccor de Pentium J4205. Ik denk ook, dat dure ovenklokken best wél helpen, Maar wanneer een goede standaardklok op een vaste temperatuur wordt gebruikt, dat deze ook heel goed kunnen klokken. Daarom staat de DAC hier altijd onder spanning en is met zijn 16W stand-by-verbruik altijd lekker warm. De rest gaat dus wél helemaal van de stroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 Volgens mij zit je aardig goed Hans, wat er niet is kan ook niet storen. De Wifi oplossing kan overigens ook prima werken zo lang je maar niet te veel last hebt van interferentie. Dat is namelijk het meest voorkomend probleem echter met wifi6 op 5gig is de beschikbare band breedte geen enkel bezwaar meer. En mocht er in de transmissie iets eens een bitje missen dan wordt die gewoon opnieuw verstuurd en is er in de buffer tijd genoeg om dat weer te herstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2021 Author Report Share Posted 13 november 2021 3 hours ago, kappa7 said: Volgens mij zit je aardig goed Hans, wat er niet is kan ook niet storen. De Wifi oplossing kan overigens ook prima werken zo lang je maar niet te veel last hebt van interferentie. Dat is namelijk het meest voorkomend probleem echter met wifi6 op 5gig is de beschikbare band breedte geen enkel bezwaar meer. En mocht er in de transmissie iets eens een bitje missen dan wordt die gewoon opnieuw verstuurd en is er in de buffer tijd genoeg om dat weer te herstellen. Ik gebruik 2,4 GHz, omdat mijn accespoint niet anders kan. Maar dat staat ruim 2 m van de antenne op de PC. Eventueel, kan ik met een verleng USB kabel het dongle nog dichterbij halen. Het dongletje is overigens Wifi5. Bij het dongle geeft Wifi analyzer -35 dB signaal aan op kanaal 2, terwijl de andere dichtbije op kanaal 6 zit op -85 dB en de volgende op kanaal 8 op -60 dB. Geen gedonder dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 9 hours ago, Hans van Liempd said: Ik denk ook, dat dure ovenklokken best wél helpen, Maar wanneer een goede standaardklok op een vaste temperatuur wordt gebruikt, dat deze ook heel goed kunnen klokken. Daarom staat de DAC hier altijd onder spanning en is met zijn 16W stand-by-verbruik altijd lekker warm. De rest gaat dus wél helemaal van de stroom. De EtherRegen switch heeft een nette interne klok (crystek femto) en deze staat altijd aan. De externe BG7TBL geeft een flinke verbetering, echt geen subtiele verandering... Pink faun zet ook zwaar in om betere klokken voor bijvoorbeeld de usb of i2s kaart. En daar verwacht je de invloed op het geluid, maar een betere klok op een switch daar had ik geen verwachtingen bij. Ben blij verrast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 (edited) Wifi Edited 13 november 2021 by HansP Plaatje showt niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 Hier wel wat veel concurrentie. De stabiliteit van de huidige provider laat te wensen over, we gaan omschakelen als het contract is afgelopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 Je kan ook beter zelf een set met Wifi punten ophangen en beter niet op je modem vertrouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 13 november 2021 Report Share Posted 13 november 2021 (edited) 14 hours ago, Hans van Liempd said: Nadeel van een glasvezeloplossing is, dat er toch weer een omzetter van glas naar RJ45 bij komt. En dan hangt er er weer vanaf hoeveel ruis de omzetter toevoegt. Maar, niet geschoten is altijd mis. Wanneer je nou een keer komt luisteren (was je toch al lang van plan) en dat mee brengt, kunnen we het aansluiten en vergelijken. Het grote voordeel is dan dat je het laatst deel dan hebt geïsoleerd, en kunt voorzien van een hele mooie/schone voeding, zoals ik het hier ook heb, een mooie voeding van Guido Tent, en je hebt dan via de de omzetter juist de gelegenheid alle voedingsruis van wat er eerst zat uit te sluiten, en het "schone signaal" aan te bieden op de streamer/DAC. Edited 13 november 2021 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 14 november 2021 Report Share Posted 14 november 2021 22 hours ago, Hans van Liempd said: Nadeel van een glasvezeloplossing is, dat er toch weer een omzetter van glas naar RJ45 bij komt. En dan hangt er er weer vanaf hoeveel ruis de omzetter toevoegt Er zijn oplossingen die dit, speciaal voor audio ontwikkeld, wel netjes doen; https://gear.nativedsd.com/product/optical-module-om-deluxe-copper-to-fiber-rj45-to-sfp-vv/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts