Jump to content

Valeria Audio ("stenen" Luidsprekers)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Kijk naar de fotootjes op hun site! ( http://www.valeria-audio.de/index2.htm )

Bovenaan!

Vréselijk!  :o

Ik weet niet wat je bedoelt....

Dat wellicht niet alles even vlak en strak is, vind ik niet erg, je mag ook best zien dat dit materiaal

een natuurproduct is.    Wellicht moeilijker te bewerken als speksteen, of anders kost het wellicht veel duurder :confused: 

Wellicht denken de Duitsers wel, als ze de speakers uit het noorden van onze land zien,

dat de Hollanders maar beter klompen kunnen blijven maken :D

Volgens mij hebben ze meer belang  bij onze wiet.

D'r komen heel wat de grens over hier.

Ik weet niet wat je bedoelt....

Dat wellicht niet alles even vlak en strak is, vind ik niet erg, je mag ook best zien dat dit materiaal

een natuurproduct is.    Wellicht moeilijker te bewerken als speksteen, of anders kost het wellicht veel duurder :confused: 

"Quarz-Kompositstein" is geen natuurproduct. Dat is hetzelfde spul als waar aanrechtbladen van gemaakt worden (merknaam o.a. "Corian"). Stukken duurder dan speksteen maar een prachtmateriaal voor speakers. Het is goed te bewerken en veel mooier en sterker dan speksteen. Speksteen is leuk voor kachels en om kinderen mee te laten hobbyen :lol:

Vind het wel mooie uitgevoerde speakers, al zijn de gebruikte units niet mijn smaak. Spido is vast helemaal in de war van de badkuipvulling op die site :D

Erg fraai en zwaar

`RIA´´ VG 2.1 Vollbereichslautsprecher
Standlautsprecher

• Prinzip: Zweiwege-Bassreflex-D´Appolito Anordnung mit feinstem
    Exel-Hochtöner
  • Nennimpedanz: 4 Ohm
  • Schalldruck 89 dB/ 1m/2,83 V
  • Abmessungen 1050 / 195 / 280 mm
  • Gewicht: 60 kg
  • absolut Röhrenverstärker tauglich
  • separat eingebaute Frequenzweiche
  • speziell für Naturstein modifizierte Chassis

Jammer dat zowel op de site, als de test nergens technische gegevens worden verstrekt.

Tenminste ik kan ze niet vinden.....

Dat doet Klaas wel.

Units 16,5 cm bas/middentonenluidsprekers met kevlar conus en fase-plug (2 stuks),
2,5 cm dometweeter Afmeting hoogte: 63 cm / breedte: 22 cm / diepte: 36 cm Gewicht 71 kg Rendement (1W/1m) 92 dB Nominale belastbaarheid 130 Watt (RMS) Frequentiebereik (± 3 dB) 40Hz-25kHz Impedantie 4 Ω Prijs € 1500,- (per stuk)

Deze zijn ook zéér Röhrenverstärker tauglich.

Een paar watt is genoeg, meestal minder...

@Wol Duitsers hebben inderdaad oog voor design, dat kost ook wat meer, zo'n 4000€ ...

Voor mij een geluk,  dat Klaas niet bij dat clubje zat en gewoon faire prijzen rekende :)

Daar ben jij toch altijd een voorvechter van? 

Beste Robx,

Het komt mij voor, dat de (Seas?) bas/middentoners zowel de lage als de middenfrequenties weergeven.

Door de vrij aanzienlijke lengte van de kast, worden via de achterzijden van die units hogere frequenties in de stenen kast gekieperd, die de eigenresonantie van de langste panelen kunnen aanstoten.

Ik weet niets van de inwendige demping van dit aanrechtbladmateriaal. En ik weet ook niet òf (en zo ja, hóe) paneeldemping is uitgevoerd.

Maar ik weet wèl dat voorkomen beter is dan genezen: bij harde panelen kun je zulke aanstoting maar beter vermijden, door de woofer(s) alleen zodanig lage frequenties te laten weergeven dat die buiten dat resonantiespectrum vallen.

Ik weet niet wat je bedoelt....(...)

Beste Vanzomereng,

Heb jij wel ogen, dan?

Of kijk je alleen maar naar dat juffie in de badkuip?

Ik bedoel die sportwagen, op de achtergrond!

Die revolutie in de autotechniek!

De eerste auto met zelfdragende carrosserie!

Met superlicht alu-buizenframe!

De eerste auto met brandstof-inspuiting!

In gesloten uitvoering met sensationele gull-wing deuren (naar boven scharnierend)!

En dat anno 1954: nog geen decennium nadat Duitsland de oorlog verloor.

Die behoort er "glänzend geprägt" uit te zien.

Dáár mocht met terechte trots "Made in Germany" op staan!

220px-1955_Mercedes-Benz_300SL_Gullwing_   220px-2007-07-22_Mercedes-Benz_300_SL_Ro

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

Die revolutie in de autotechniek!

De eerste auto met zelfdragende carrosserie!

Met superlicht alu-buizenframe!

Revolutionair zou zijn geweest als die 300SL met die vleugels had kunnen vliegen. Een auto met zelfdragende carrosserie heeft geen buizenframe en een van de eerste serie auto's met zelfdragende carrosserie was vanzelfsprekend geen Duitse auto maar een Franse. Om precies te zijn deze. En ik dacht dat het een Italiaanse uitvinding was maar dat weet ik niet zeker.

Nog even over die stenen luidsprekers: Wat mij opvalt is dat die leistenen luidsprekers fraai verzonken drivers hebben. Waarom hebben die spekstenen luidsprekers waar jij zo graag reclame voor maakt geen verzonken drivers? Zo moeilijk is dat toch niet?

Revolutionair zou zijn geweest als die 300SL met die vleugels had kunnen vliegen. Een auto met zelfdragende carrosserie heeft geen buizenframe en een van de eerste serie auto's met zelfdragende carrosserie was vanzelfsprekend geen Duitse auto maar een Franse. Om precies te zijn deze. En ik dacht dat het een Italiaanse uitvinding was maar dat weet ik niet zeker.

Nog even over die stenen luidsprekers: Wat mij opvalt is dat die leistenen luidsprekers fraai verzonken drivers hebben. Waarom hebben die spekstenen luidsprekers waar jij zo graag reclame voor maakt geen verzonken drivers? Zo moeilijk is dat toch niet?

Beste Ravon,

Wat de Mercedes-Benz 300SL betreft:

Een zelfdragende carrosserie is een constructiewijze voor moderne personenauto's en bussen, waarbij de wielophangingen direct aan de carrosserie worden bevestigd. Dit in tegenstelling tot (meestal) oudere auto's, vrachtwagens en jeeps, die op een apart chassis zijn opgebouwd. Een carrosserie die zelfdragend is heeft geen chassis nodig omdat de carrosserie zelf over voldoende sterkte beschikt om alle belastingen op te vangen. (...)

Er bestaan diverse uitvoeringen van een zelfdragende carrosserie:

Een buizenframe is een ruimtelijk vakwerk, opgebouwd uit driehoekige frames, waaraan de sterkte ontleend wordt: buig- en torsiebelastingen worden omgezet in trek- en drukkrachten in lengterichting van de staven. Op het buizenframe van een auto wordt een lichte carrosserie uit aluminium of kunststof aangebracht, die echter niet aan de sterkte van het voertuig bijdraagt. (...) 

Sportwagens met een buizenframe zijn b.v. Mercedes-Benz 300 SL, Porsche 550 A, Lotus Seven en de Lamborghini Countach. Ook de NASCAR-racewagens worden uitsluitend gebouwd met een buizenframe.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfdragende_carrosserie

(Overigens was de Lancia "Lambda" (1922) volgens bovengenoemde site de àllereerste auto met een zelfdragende carrosserie.)

Om aan jouw wens (en die van vele anderen) naar een vliegende 300SL tegemoet te komen, werd deze speciale versie vervaardigd:

flying-car-Mercedes-300-SL-16067.jpg

http://www.myconfinedspace.com/2009/10/19/more-flying-cars/flying-car-mercedes-300-sl-16067-jpg/

Wat de schoonheid van verzonken drivers betreft:... ach, ieder zijn smaak!

Jij houdt van verzonken drivers, Pjotr houdt van namaak-stenen aanrechtbladen, en weer een ander houdt van goede geluidsweergave.

In elk geval zijn niet-verzonken drivers aanmerkelijk steviger bevestigd dan wèl-verzonken drivers, want zij zijn gemonteerd aan een veel dunner draagvlak.

Porsche 550A was nou niet bepaald een voorbeeld van praktisch ontwerp:

800px-1955_Porsche_550_Spyder_engine.jpg

De eerste Porsche met de motor niet op de slechtste plaats (achter de wielen)? De transaxle modellen 924-968 met de motor voorin kwamen pas later maar waren blijkbaar niet de eerste Porsches met een goede wegligging, maar wel met een reservewiel dat niet gloeiend heet werd.

Is het niet handiger om een houten box te maken en die te betegelen aan de buitenkant?

In elk geval zijn niet-verzonken drivers aanmerkelijk steviger bevestigd dan wèl-verzonken drivers, want zij zijn gemonteerd aan een veel dunner draagvlak.

nou nou nou Spido !!!! , je weet zelf ook wel, dat als er maar gewoon wanddikte over blijft, ook verzonken-montage,

meer als voldoende stevig is. Vast is vast ! 

Volgens mij, voelt Spido een beetje hete concurrentie-adem in zijn nek :D  dus pas maar op,

anders gooi ik, er nog een 5-tal stenen speakermerken er tegenaan <_<