Jump to content

Albumvolgorde Of Alfabetisch

mart
 Share

Recommended Posts

Alleen als ik de titel van de song begin met 01, 02, 03 enz wordt het juist afgespeeld.

Hoe krijg ik het juist met toch alleen de titel zonder nummering in de naam van de song?

mart

Wat dacht je er van om de tracknummers in de daarvoor bedoelde tag te zetten? Dat gaat uiteraard niet met .wav files (dat kent geen tags), dan zit je idd vast om de file namen te nummeren. Is sowieso wel handig om ze in een folder venster op volgorde te zien.

;)

ja beste Pjotr,

maar dat lijkt in verkenner niet uit te maken. ik heb nu mp3tag van het net geplukt en dan gaat het wel volgens mij. Nog zien of er verschillen zitten als ik een andere database pak. freedb ziet er erg vervuild uit. sommige albums komen er meerdere keren in voor zonder dat ik op het oog verschil zie. zal misschien zijn dat de maatschappij een album onder ander productienummer ofzo meerdere keren uitbrengt.

Nu even de andere databases testen, de relatief nieuwe musicbrainz staat er ok bij.

Mart

Ja, uiteraard sorteert verkenner standaard alfabetisch op file naam. Dat is toch niets nieuws? Naar tags kijken alleen muziek programma's. Sterker nog, die kijken meestal alleen maar naar tags.

Een goede tag editor is altijd handig. Staan er zat op het web.

;)

Waarmee speel je het af?

Mijn Ziova doet het net zo, beetje achterlijk. Met Twonky op de NAS kun je dat wel weer verhelpen, maar met bv mijn Olive kan dat niet. M.a.w. het is een combinatie-probleem.

M :ph34r: rc

ik speel het af via de squeezebox.

Ik heb gewoon heel simpel een map op een harde schijf en daarin artiest -> album -> liedjes (Ik heb een beperkte groep klassiek, Marc. maar ik zal ook eens zien hoe dat gaat.)

Ik heb nu vanavond wat albums via mp3tag 'behandeld' en dat lijkt wel goed te gaan en makkelijk. Ik heb de keus uit database van freedb, amazon.com, amazon.de, (ook voor de coverart), discogs en musicbrainz.

Mart

Ok, dat is op de goede weg :) Neem aan dat je dan ook Sueezeserver hebt draaien. Squeezeserver haalt i.d.d. de metadata uit de tags. De cover art kun je in de album folder zetten met de naam Folder.jpg. Het blijft desalniettemin handig om de filenamen van de tracks wel te nummeren. Als je op de SB dan door de folders browst op je server/NAS dan zie je die i.i.g. op volgorde en speelt ie ze ook op volgorde.

Overigens moet je, als je nieuwe albums toevoegt, Squeezeserver wel opnieuw laten indexeren. Anders ziet ie de nieuwe albums niet. Kun je handmatig doen via de web interface of scheduled, b.v. iedere nacht.

;)

Ok, dat is op de goede weg :) Neem aan dat je dan ook Sueezeserver hebt draaien. Squeezeserver haalt i.d.d. de metadata uit de tags. De cover art kun je in de album folder zetten met de naam Folder.jpg. Het blijft desalniettemin handig om de filenamen van de tracks wel te nummeren. Als je op de SB dan door de folders browst op je server/NAS dan zie je die i.i.g. op volgorde en speelt ie ze ook op volgorde.

Overigens moet je, als je nieuwe albums toevoegt, Squeezeserver wel opnieuw laten indexeren. Anders ziet ie de nieuwe albums niet. Kun je handmatig doen via de web interface of scheduled, b.v. iedere nacht.

;)

Altijd goede raad van jou Pjotr, maar bovenstaande snap ik niet. Ik rip een cd of download iets. Haal het dan door een van de databases van mp3tag en sla het op harde schijf op inclusief coverart. En dan wordt het door mijn squeezebox gevonden. Ik zet dus geen coverart handmatig in een speciale map en ik laat ook niet opnieuw indexeren.

Mart

Dan staat de cover art in de file van de track en heb je mp3tag zo ingesteld om dat te doen. Op die manier staat in iedere track van een album een zelfde jpg van de cover art. En aangezien die jpg vaak wel een MB groot zijn, is dat een beetje ruimte verspilling. Je kunt ook kiezen om de jpg niet als tag in de file te zetten maar als losse folder.jpg bij het album, dan heb je hem maar 1 keer. 'Tis een keuze.

Vaak is de cover art die je automatisch ophaalt niet dezelfde als van de geripte CD. Dan kun je hem alsnog apart opzoeken met Google, of zelf inscannen en als folder.jpg bewaren.

Als Squeezeserver je albums direct vindt dan staat ie continue te indexeren. Dat hoeft het maar 1 keer te doen bij een nieuwe toevoeging. Zo is ie dus nodeloos continue hetzelfde aan het doen.

;)

Dan staat de cover art in de file van de track en heb je mp3tag zo ingesteld om dat te doen. Op die manier staat in iedere track van een album een zelfde jpg van de cover art. En aangezien die jpg vaak wel een MB groot zijn, is dat een beetje ruimte verspilling. Je kunt ook kiezen om de jpg niet als tag in de file te zetten maar als losse folder.jpg bij het album, dan heb je hem maar 1 keer. 'Tis een keuze.

O? geen idee! waar kan ik dat zien en hoe kan ik dat dan veranderen? moet ik dan toch de gebruiksaanwijzing van mp3tag gaan lezen. ;) Ik heb me nooit verdiept in taggen maar vanwege de afspeelvolgorde ben ik daar naar gaan kijken.

Als Squeezeserver je albums direct vindt dan staat ie continue te indexeren. Dat hoeft het maar 1 keer te doen bij een nieuwe toevoeging. Zo is ie dus nodeloos continue hetzelfde aan het doen.

Zou zomaar kunnen maar ik kan in squeezeserver niet vinden waar ik dat kan instellen.

mart

• 2 weeks later...

tja, tis niet mijn gewoonte om mijzelf te quoten, maar het is nog niet goed gekomen.

soms staat er in squeezeserver 'mijn muziekmap' waar de naam van de artiest moet staan.

en een ander probleem: als ik in mp3 tag alles heb getagt en dan opsla wordt er een m3u bestandje gemaakt en dat staat dan als extra bestandje bij de tracks. Gevolg is dat ie eerst de playlist afwerkt in de juiste volgorde en daarna de rest van het bestand afspeelt: dezelfde nummers maar dan alfabetisch.

Ik geloof dat ik het nog niet helemaal snap :(

Mart

Hallo Mart,

Het is mij nou duidelijk meer wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Normaliter wijs je in de set-up van Squeezeserver een hoofdmap aan waarin al je albums staan. Alles wat in de map (met sub mappen voor de albums) staat indexeert hij dan. Dat doet hij op basis van Id tags, dus die moeten dan wel goed zijn. Dan zet zet hij de tracks automatisch op volgorde van track nummer en de albums alfabetisch op album naam (zoals dat in de tag staat aangegeven). Dat doet dus verder niets met de file namen.

;)

• 2 weeks later...

Ik snap het nog steeds niet.

Ik heb inderdaad een map met artiesten en submappen met album titels. Als daar een m3u tussen staat dan speelt ie eerst alles keurig af en begint daarna aan de liedjes op alfabetische volgorde. Als ik die m3u weghaal dan doet ie het alfabetisch.

In beide situaties eerst de collectie opnieuw gescand in squeezeserver. De instelling in squeezeserver staat op tracknum. title - artist - album. En zo verschijnt het ook op de display maar de volgorde is alfabetisch.

enigste manier lijkt te zijn om de tracks te nummeren 01, 02, 03 enz

Mart

Ehm Mart,

Wat voor soort files zijn het? Flac, wav of MP3? Als het wav. files zijn dan kunnen daar geen meta data tags in staan (eigenschap van wav). Die sorteert ie dan i.d.d. alfabetisch op file naam, Squeezeserver heeft niet meer gegevens dan. MP3, Flac e.d. kunnen wel meta data tags bevatten voor de muziek gegevens.

;)

Is er op dit gebied ook iets leuks voor mensen die van Goede Muziek houden?

En die geen idee hebben van wat er wordt bedoeld met "Flac, Wav, MP3 of 4 of 5"... ?

Zijn "track numbers" te gebruiken voor "Opus-", "KV-", "BWV-", etc, etc. indelingen?

Of is die faciliteit alleen te gebruiken voor muziek die al snel weer zal worden vergeten?

En die geen idee hebben van wat er wordt bedoeld met "Flac, Wav, MP3 of 4 of 5"... ?

Zijn "track numbers" te gebruiken voor "Opus-", "KV-", "BWV-", etc, etc. indelingen?

Of is die faciliteit alleen te gebruiken voor muziek die al snel weer zal worden vergeten?

Ja, een Olive

M :ph34r: rc

:angry: kriegelig word ik hier van. Ik heb een zeer brede muzieksmaak en naast bach -bwv- en ander klassiek (vooral oude) heb ik ook muziek die Spido waarschijnlijk snel weer vergeet. En het gaat hier helemaal niet over de muziek maar de volgorde en die heb ik liever goed. Ook bij klassiek, dus als iets met een largo begint wil ik niet dat er een adiago als eerste op de playlist staat. (Nou ja, toevallig beginnen veel orkestwerken met een rustig adiago...)

Volgens mij, Spido, doe je je dommer voor dan je bent. En dat is dom :P

@ Pjotr de meeste muziek is flac en mp3

Mart

Mart, Spido heeft nu eenmaal die bias, maar in de grond heeft hij gelijk met zijn vraag. Zou jij bijvoorbeeld een Olive hebben, dan was dit hele topic er niet geweest. DHZ met een NAS en Twonky of Squeezecenter of wat je al niet hebt is best aardig en lijkt goedkoop, maar je hebt er toch aardig wat IT-kennis voor nodig.

En de indelingsmogelijkheden zijn m.i. beperkt.:P

Ik zal niet beweren dat een Olive alleenzaligmakend is, maar hij is w

@ Pjotr de meeste muziek is flac en mp3

Mart

Dan is het i.d.d. raar. Zou dan toch eens met een goede tag editor de files bekijken of daarin de tags wel goed ingevuld staan. Kun je ook prima doen in een player programma als Foobar en Media Monkey.

Media Monkey is w.d.b. erg fraai vind ik zelf en als dat je muziek goed indexeert dan doet Squeezeserver dat ook. I.i.g. bij mij loopt dat vlekkeloos. Maar als je files wel in de goede volgorde krijgt door de file namen te nummeren, zou ik dat zeker ook doen. Ik doe dat eigenlijk al standaard, of beter gezegd, mijn rip software doet dat al voor mij.

Het is i.d.d. erg irritant als delen van een opera door elkaar gegooid zijn.

;)

(Nou ja, toevallig beginnen veel orkestwerken met een rustig adiago

Dan valt jou een verkeerde volgorde niet op. Meestal is een rustig adagio het middendeel.

Dom van mij om zo te reageren natuurlijk :rolleyes: Maar woorden als 'veel' en 'meestal', zeggen ook niet alles. Ik heb klassiek in kleine bezetting. Tchaikovsky vind ik lastig, Dvorak ook,... Die draai ik haast niet. Maar dat is een ander topic.

Mart

toch maar weer eens proberen die symphony van de nieuwe wereld.