Jump to content

Kamer Klein, Speakers Klein En Kamer Groot, Speakers Groot

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mijn luisterruimte ( = woonruimte ) heeft een slechte akoestiek. Alles is hard materiaal, inclusief een tegelvloer.

Dankzij de goede articulatie van mijn spekstenen monitoren is de muzikale prestatie nog niet eens zo heel slecht.

Wat in mijn beleving een rol speelt bij de vraag "grote of kleine luidsprekers" is het rendement van de luidspreker en de toegepaste versterker.

Zo kan er uit een kleine luidspreker nog behoorlijk veel laag komen als de versterker maar genoeg ballen heeft.

En een luidspreker met een rendement < 90 dB/m doet het nog best goed op een krachtige (transistor)versterker.

Conusoppervlak speelt een rol, zeker, en het liefst is de woofer diameter >= 12".

Bij grote woofer is de dempingfactor van de versterker ook weer meer van belang.

Een monitor luidspreker is makkelijker te plaatsen dan een grote vloerstaander. Een monitor luidspreker kan ook een mooie afbeelding leveren. Maar voor weergave van een groot orkest is een grote luidspreker wel in het voordeel. (maar bij dat soort weergave, dus dat soort muziek, is de kwaliteit van de akoestiek weer minder van belang want 'weinig pulserende bassen' dus weinig hinder van slechte laagkwaliteiten van de ruimte)

Mijn luisterruimte ( = woonruimte ) heeft een slechte akoestiek. Alles is hard materiaal, inclusief een tegelvloer.

Dankzij de goede articulatie van mijn spekstenen monitoren is de muzikale prestatie nog niet eens zo heel slecht.

Wat in mijn beleving een rol speelt bij de vraag "grote of kleine luidsprekers" is het rendement van de luidspreker en de toegepaste versterker.

Zo kan er uit een kleine luidspreker nog behoorlijk veel laag komen als de versterker maar genoeg ballen heeft.

En een luidspreker met een rendement < 90 dB/m doet het nog best goed op een krachtige (transistor)versterker.

Conusoppervlak speelt een rol, zeker, en het liefst is de woofer diameter >= 12".

Bij grote woofer is de dempingfactor van de versterker ook weer meer van belang.

Een monitor luidspreker is makkelijker te plaatsen dan een grote vloerstaander. Een monitor luidspreker kan ook een mooie afbeelding leveren. Maar voor weergave van een groot orkest is een grote luidspreker wel in het voordeel. (maar bij dat soort weergave, dus dat soort muziek, is de kwaliteit van de akoestiek weer minder van belang want 'weinig pulserende bassen' dus weinig hinder van slechte laagkwaliteiten van de ruimte)

Beste Goodtube,

Jouw luidsprekers zijn wellicht iets te groot om als "monitor" te worden gekenschetst. Tegenwoordig bedoelt men met die term meestal kleinere monitoren - tweewegsysteempjes met twee units - die op of bij de regietafel kunnen worden geplaatst.

(Er zijn wel degelijk ook grote luidsprekers als monitor in gebruik bij omroep en opnamestudio's! Grote Tannoys. JBL's en B&W's, bijvoorbeeld.)

Zulke kleine monitors (bijv. de klassiekers KEF Cresta/Cantor en hun opvolgers, Spendor, Harbeth, Rogers LS3/5A e.d.) hebben gewoonlijk een tamelijk laag rendement (zo rond de 86 dB/1W/1m gemiddeld).

Om een realistisch geluidsniveau te bereiken (de natuurlijke luidheid van stemmen en instrumenten) is dus veel meer versterkervermogen nodig.

Echter: de belastbaarheid van zulke kleine speakertjes is beperkt tot ca. 30 W (piek... waarbij ze overigens vréselijk gaan vervormen) en de diepste bassen (ca. 2 octaven) ontbreken vrijwel geheel.

Jouw luidsprekers hebben een aanmerkelijk hoger rendement (92 dB/1W/1m gemiddeld), een groter basbereik, en een hogere belastbaarheid, wat vooral te danken is aan de dubbele woofer/middentoner in combinatie met de hoogrendement tweeter, het low-loss (haast NO-loss, eigenlijk) ééncomponents filter èn de vrijwel verliesloze spekstenen behuizing.

Een monitor speaker is een monitor speaker omdat het voor monitoring gebruikt kan worden in een studio (met rauw opgenomen muziek, zonder compressie)

http://en.wikipedia.org/wiki/Studio_monitor

Dit zijn (waren) prima monitors

http://www.magnat.tv/yamaha_ns1000M.shtml

Deze zijn mogelijk nog beter

http://lasvegasproaudio.com/scm150asl.html

Waarom in hifi land men "boekenkast speakers" monitors is gaan noemen??? Wellicht om de indruk te wekken dat het zeer precieze, natuurgetrouwe speakers zijn. Puur een marketingtruuk dus lijkt me.

Waarom in hifi land men "boekenkast speakers" monitors is gaan noemen??? Wellicht om de indruk te wekken dat het zeer precieze, natuurgetrouwe speakers zijn. Puur een marketingtruuk dus lijkt me.

Een niet exacte verklaring: er zijn twee typen monitoren, nearfield en farfield. Simpel weergeven hebben we het over nearfield als het afgestraalde geluidsveld (nog) niet bolvormig is, dat bolvormige afstraal patroon is ook nog eens frequentie afhankelijk. Een nearfield monitor gebruik je ook nog eens op een kleine luisterafstand, maak je die groter dan wordt het een farfield apparaat. De nearfield monitor is dus op een specifieke inzet ontworpen. De audifielen zijn die dingen gewoon monitor gaan noemen en zijn ze gaan 'misbruiken' in niet nearfield opstellingen (en moeten nu b.v. rare dingen als een bafflestep gaan gebruiken).

In de Pro wereld is een monitor gewoon een afluister speaker en bestaat het onderscheid near/far field nog wel. Google maar op plaatjes van afluisterruimten, daar staan er van die kleintjes (nearfield) op de mengtafel en een stuk verderop in de ruimte hangen, of ingebouwd in de muur, van die bakbeesten.

Een zeer grote exponent van het nearfield gebeuren zijn de grote arrays, die zijn zo ontworpen dat ze in een normale luisterruimte situatie met een normale luisterafstand nog steeds nearfiel karakteristieken hebben, in dit geval een cylindervormig afstraalpatroon.

De audifielen zijn die dingen gewoon monitor gaan noemen en zijn ze gaan 'misbruiken' in niet nearfield opstellingen (en moeten nu b.v. rare dingen als een bafflestep gaan gebruiken).

Baffle step is nou niet direct iets wat veel verschilt voor near feild of far field. Het is destijds gewoon hype en marketing geweest om een aanduiding uit de studio wereld over te nemen in audiofielen jargon.

En de grote Urei monitors kon ik toch echt niet op een boekenplank kwijt :D Ook al waren die near field. Hier een wat kleiner broertje misbruikt, ook nearfield:

811caf.jpg

Toch ook niet echt een boekenplank speaker. Tegenwoordig worden denk ik met monitors vooral speakers op een stokkie (standaard deftiger gezegd) bedoeld in audiofielen land.

;)