spido Posted 14 mei 2010 Report Share Posted 14 mei 2010 Er is door menigeen al op gewezen, dat de akoestiek in de luisterruimte van groot belang is voor de kwaliteit van het geluid dat we van onze audioset te horen krijgen. Om nog wat mooie klank aan het geluid toe te voegen, plaatsen sommige mensen zelfs resonatoren (zgn. "klankschaaltjes") in hun kamer. Omdat het geluid van zulke resonatoren niet in het oorspronkelijke geluid (de opname) zit, en ook omdat het niet onder controle staat van het audiosysteem (het ijlt onbeheerst na), wijs ik het gebruik van zulke mooimakertjes af. Maar vanmiddag, toen ik achter het klavier van onze vleugel zat, vroeg ik me af of dit instrument - en zo ja: in welke mate - wellicht ook als resonator werkte. Dat ging ik dus eventjes uitproberen. Welnu: dat viel reuze mee! De vilten hamertjes, die in ruststand op de snaren liggen, dempen die al behoorlijk af. Maar het "gaspedaal" (rechter pedaal) van het instrument werkt nog veel effectiever. Wanneer dit pedaal niét is ingedrukt, geeft het hele instrument eigenlijk geen antwoord op geschreeuw, gebrul, gezang, handgeklap of welk geluid dan ook. (Wordt het pedaal wèl ingedrukt, dan ligt de zaak heel anders! De vleugel geeft dan luid antwoord op zulk lawaai!) Nu deel ik mijn huiskamer met een groot aantal muziekinstrumenten die niet zijn voorzien van zo'n automatische resonantiedemper. Gitaren en banjo's van diverse types, met name. En daar zijn er bij met een "groot geluid". Die bleken ook tamelijk luid en langdurig antwoord te geven op mijn schreeuwen, brullen, zingen en handgeklap. Ik had dus zomaar tal van houten klankschalen in huis... Meteen maar dempertjes gemaakt, om die na-ijlers het zwijgen op te leggen (zolang zij zelf niet aan de beurt zijn om muziek te maken). Het werden reepjes cocolock*, die ik tussen de klankkast en de snaren schoof. (Het had, denk ik, net zo goed schuimrubber of een goede kwaliteit schuimplastic kunnen zijn. Maar ik trof toevallig een restje van dat spul aan.) Eventjes een geschikte positie zoeken, zodat er geen flageolettonen** konden worden opgewekt. 't Is even wat werk, maar het geluid wordt er natuurlijk weer wat schoner van. Vanzelfsprekend hóór je het verschil ook onmiddellijk! P.S. Er zijn veel meer grote en kleine resonatoren in uw huis, die allemaal een verstorende invloed op het geluid kunnen hebben. Bij de meeste zal de invloed gering zijn. Maar nog niet zo lang geleden hoorde ik een kunstenaar op straat die een concert gaf door het aanstrijken van drinkglazen. Zet dus geen lege (maximale resonantie!) drinkglazen op de salontafel (klankbord!), maar volle! * Coco lock fibre. As the name suggests the base fibre in this product comes from the coconut i.e. coir hair. It is bonded into a pad with rubberised latex. http://www.burgessbeds.co.uk/download/burgess.pdf (pag. 8) ** Natuurlijke flageolettoon; wanneer de vinger een in trilling gebrachte losse snaar precies op de helft licht aanraakt zonder neer te drukken, beginnen beide helften afzonderlijk te trillen en wordt de tweede natuurtoon (het hogere oktaaf) gehoord. Plaatst men de vinger op 1/3 of 2/3 van de snaar, dan klinkt de derde natuurtoon. Op 1/4 of 3/4 klinkt de vierde natuurtoon, enz. http://www.tessaseverijns.com/vioolles/achtergrond-info-viool.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 mei 2010 Report Share Posted 14 mei 2010 Zet dus geen lege (maximale resonantie!) drinkglazen op de salontafel (klankbord!), maar volle! Beste Spido, Dat probeer ik elke avond, maar altijd gaat de set in de loop van de avond weer anders klinken. (Het gaat zelfs een paar keer up en down. Wel sneller up dan down hoor.) Heb jij dat niet? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2010 Author Report Share Posted 15 mei 2010 Zet dus geen lege (maximale resonantie!) drinkglazen op de salontafel (klankbord!), maar volle! (...) Dat probeer ik elke avond, maar altijd gaat de set in de loop van de avond weer anders klinken. (Het gaat zelfs een paar keer up en down. Wel sneller up dan down hoor.) Heb jij dat niet? (...) Beste Leobus, Ja, het leven heeft zijn ups en downs... Waarschijnlijk is het maar 't beste om het glas tijdens dit proces in de (dempende) hand te houden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2010 Report Share Posted 15 mei 2010 Maar vanmiddag, toen ik achter het klavier van onze vleugel zat, vroeg ik me af of dit instrument - en zo ja: in welke mate - wellicht ook als resonator werkte. Dat ging ik dus eventjes uitproberen. Welnu: dat viel reuze mee! De vilten hamertjes, die in ruststand op de snaren liggen, dempen die al behoorlijk af. Maar het "gaspedaal" (rechter pedaal) van het instrument werkt nog veel effectiever. Wanneer dit pedaal ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2010 Author Report Share Posted 15 mei 2010 (...) Het kan niet anders, je zit bij de Josti band Wat een geklooi met die dempertjes zeg. Je kunt een gitaar ook gewoon in een daarvoor bestemde koffer doen of op zijn minst in een hoes zoals een normaal muzikant doet. Beste Pjotr, Dank je wel voor je vriendelijke en opbouwende reactie! Nee, voor de Josti-band ben ik lang niet goed genoeg... Een koffer, een hoes? Denk je echt dat die voldoende demping zal leveren? Bovendien: ik vind zulke koffers en hoezen in de kamer helemaal niet mooi! Mijn gitaren, banjo's e.d. moeten glanzend voor het grijpen hangen, in hun natuurlijke nakie. Zo tonen ze immers hun fraaie rondingen. Zo zijn ze uitdagend en prikkelend. Ik bemin ze hartstochtelijk, Pjotr, en ik wil ze kunnen n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 Oh, als het voor de sier is kun je die snaren ook gewoon los zetten. Pas je wel op met dat gaspedaal van je piano: Je weet hoe het met Spiekerboer is afgelopen....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 mei 2010 Report Share Posted 17 mei 2010 Nu deel ik mijn huiskamer met een groot aantal muziekinstrumenten die niet zijn voorzien van zo'n automatische resonantiedemper.Gitaren en banjo's van diverse types, met name. En daar zijn er bij met een "groot geluid". Die bleken ook tamelijk luid en langdurig antwoord te geven op mijn schreeuwen, brullen, zingen en handgeklap. Ik had dus zomaar tal van houten klankschalen in huis... Nu is het zo dat jij beweert al jaren... nee, decennia lang te luisteren naar non-myfi klanken met een verfijningsgraad waar wij, gewone lieden, slechts over kunnen dromen. Heb jij een verklaring voor het feit dat dit fenomeen al die decennia lang jouw gouden oren niet heeft bereikt? Dat je, kortom, op 14 mei 2010 het licht ziet over iets wat je feitelijk in week-1 van je loopbaan al had kunnen weten, nu toch al gauw 50 jaar geleden? Ach, we hebben allemaal zo onze blinde vlekken, Spido! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 17 mei 2010 Report Share Posted 17 mei 2010 Hoe moet dat dan bij een concert waarbij de drie overgebleven snaren van minstens 30 orkestleden gaan resoneren? Dan doet die ene snaar van jou er niet toe. Het hoort bij het "omgevingsgeluid". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2010 Report Share Posted 17 mei 2010 Hoe moet dat dan bij een concert waarbij de drie overgebleven snaren van minstens 30 orkestleden gaan resoneren? Dan doet die ene snaar van jou er niet toe. Het hoort bij het "omgevingsgeluid". Mwah, is niet helemaal waar. Heb het al eens gemeld: Heb toch wel eens een klassiek concert meegemaakt waarbij de slagwerker de snare van de snaredrum even was vergeten los te zetten. Stond toch wel hinderlijk ongepast en duidelijk hoorbaar mee te rammelen daar waar dat niet moest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 mei 2010 Report Share Posted 17 mei 2010 voor mij lijken post 8 & post 9 niets met elkaar van doen te hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 mei 2010 Report Share Posted 17 mei 2010 Ach, een "normaal muzikant" zal dat waarschijnlijk niet begrijpen... Wat heeft Normaal hier nu weer mee te maken...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2010 Author Report Share Posted 17 mei 2010 (...) Heb jij een verklaring voor het feit dat dit fenomeen al die decennia lang jouw gouden oren niet heeft bereikt? Dat je, kortom, op 14 mei 2010 het licht ziet over iets wat je feitelijk in week-1 van je loopbaan al had kunnen weten, nu toch al gauw 50 jaar geleden? (...) Beste Thingman, Spido is geen re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 mei 2010 Report Share Posted 18 mei 2010 Spido je wordt oud en vergeetachtig en audioverhalen moet dat niet zijn indianen verhalen :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 mei 2010 Report Share Posted 18 mei 2010 Zet dus geen lege (maximale resonantie!) drinkglazen op de salontafel (klankbord!), maar volle! (...) Dat probeer ik elke avond, maar altijd gaat de set in de loop van de avond weer anders klinken. (Het gaat zelfs een paar keer up en down. Wel sneller up dan down hoor.) Heb jij dat niet? (...) Beste Leobus, Ja, het leven heeft zijn ups en downs... Waarschijnlijk is het maar 't beste om het glas tijdens dit proces in de (dempende) hand te houden! Als de glazen leeg zijn hoor je sowieso nog weinig van de details. Je kunt er dan wel prima over dromen (tenzij ook de fles leeg gegaan is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2010 Author Report Share Posted 18 mei 2010 Spido je wordt oud en vergeetachtig en audioverhalen moet dat niet zijn indianen verhalen :D Ja hoor, je kon er op wachten... daar is dat schaapachtige gemekker ook weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 mei 2010 Report Share Posted 18 mei 2010 (...) Heb jij een verklaring voor het feit dat dit fenomeen al die decennia lang jouw gouden oren niet heeft bereikt? Dat je, kortom, op 14 mei 2010 het licht ziet over iets wat je feitelijk in week-1 van je loopbaan al had kunnen weten, nu toch al gauw 50 jaar geleden? (...) Beste Thingman, Spido is geen reële persoon, maar "slechts" de hoofdpersoon in leerzame audioverhalen. Zijn leeftijd, geschiedenis, ervaringen kunnen naar behoefte en inzicht van de schrijver worden aangepast om de verhalen geloofwaardiger en overtuigender te maken. In het algemeen kan men zeggen dat Spido altijd over meer kennis en ervaring beschikt dan men denkt. Dat Spido al tientallen jaren naar veel betere weergave luistert dan welke sterveling ook, is inderdaad een vaststaand feit. En het is vooral een vaststaand feit, doordat niemand het kan controleren... Tuurlijk, maar het blijft niettemin vreemd dat je je melding over meeresonerende gitaren brengt als een enorme aha-erlebnis, ook na jaren van virtueel-niet-zijn, Klaas. Misschien toch eens wat vaker ook andere mensen serieus nemen, als ze proberen iets te melden en niet gelijk met die speksteenxenofobie over alles heen walsen wat 'anders' is... Want behalve "dat Spido altijd over meer kennis en ervaring beschikt dan men denkt", beschikt hij ook over veel meer narcisme dan hij beseft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2010 Author Report Share Posted 18 mei 2010 (...) Misschien toch eens wat vaker ook andere mensen serieus nemen (...) Beste Thingman, Alle forummers die ooit blijk gaven van verstand, deskundigheid, ervaring en inzicht, en die kennelijk niet gestuurd werden door het streven naar geldelijk gewin, heb ik altijd heel serieus genomen!* Helaas waren dat er niet meer dan vier à vijf, waarvan er twee inmiddels niet of nauwelijks meer op dit forum worden gesignaleerd... * Sommige anderen, vooral die met hoge zelfdunk, heb ik altijd heel serieus genómen! (Count yourself in, Thingman...) (Zo bleven mij dan, na het verscheiden van Sota Jerry en Jeroen_D: KT88, Tubejack, en.... O nee! Bescheidenheid verbiedt mij om... ) (...) ook na jaren van virtueel-niet-zijn, Klaas.{...) De naam is Spido, beste Thingman. Niet "Klaas". Je verwart mij kennelijk met iemand die verre boven mij, verre boven jou, verre boven vrijwel alle overige forummers... ja, die verre boven nagenoeg ieder ander schepsel verheven is... "Klaas komt" was een voorspelling van de aan provo geliëerde anti-rookmagiër Robert Jasper Grootveld. De kreet verscheen in Amsterdam op allerlei muren, zonder dat duidelijk werd wie daarachter zat.*De voorspelling gaf het gevoel weer dat de tijden zouden veranderen. Grootveld, die volgens eigen zeggen vanaf zijn derde jaar in de ban was van Sinterklaas, doelde op de Goedheiligman en gebruikte de zin als metafoor voor de blijde spanning die de kinderen voelen als de deze weer in het land is. Toen later Beatrix zich met Claus (= Klaas) verloofde, leek het ineens een voorspelling die veel breder was dat menigeen had verwacht. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_komt * Klaas was in feite de hond van Robert Jasper, achter wiens stoere aanwezigheid & bescherming de Provo zich verschool voor de plaatselijke politie! Waar Klaas kwam, kwam ook Robert Jasper. Als de kust veilig was, tenminste... Mooier nog was de naam voor de Duitsche Herdershond van Ir. Louis IJff: "Heer"! Immers: "De Heer is mijn Herder", Ps. 23. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts