Jump to content

Phonokabels deel 2

carl
 Share

Recommended Posts

4. ................ Geef daarbij een handvat in de richting waarin men het moet zoeken.

En wat moet ik me hier dan bij voorstellen? Wie geeft er een handvat, waar komt dat handvat vandaan en waaruit bestaat dat handvat?

En bij 5. Zorg ervoor dat alle kabels even hard klinken. Houdt dat in dat alleen de kabels verwisseld worden en men verder nergens aan zit of wordt er ook (tevoren?) gemeten?

Bij onze audioclub had ik maar twee invulvakjes gemaakt (helder open dynamisch) en (warm vloeiend rust). Hier konden dan punten voor worden gegeven van 1 tot 5. Sommige hadden voor elk aspect punten gegeven wat op zich niet erg is, want daar pak je dan weer het gemiddelde van.

Er wordt helemaal niks gemeten. Het volume wordt op het gehoor net zo hard gezet als de vorige kabel. Ik geeft toe dat die lastig is, maar wanneer je gaat meten klinkt de kabel met het schelle middengebied harder en zal juist daarom eruit springen wat niet de bedoeling is. Het gaat tenslotte niet om het volume, maar om de klank. Alleen verwisselen is dan een goede optie, maar w

Guest Kraus vonBentinck

Aha, ik dacht aan iets heel anders nl. een soort suggestie. "Dit is kabel zus of zo die bekend staat als kil" of zoiets.

Maar zo'n invulformulier, dat lijkt mij zeer goed. (ruimtelijkheid zou ik er nog bij zetten). Persoonlijk lijkt mij dat je bijv 2 of 3 categori

Ik vrees dat er voor mij geen plaatsje meer is... Er is gesproken over 5 mensen en tel er nu al zo'n stuk of 8...

:(

Hier is nog plaats zat hoor Hans :D

En ook lekkere koffie en koekjes, de set is natuurlijk behoorlijk minder ... :)

Gr

Stef

@ Porcino, Bellavista, en Hans, ik wil de groep graag beperkt houden tot maximaal 5 luisteraars, die ik bovendien om meerdere redenen heb "geselecteerd". Ik heb dan ook een gerichte uitnodiging gedaan aan Carl, Kraus, Audiofreak en Sodejuu en daar past Ruud, die zich vrij snel ook aanmelde, nog net bij.

Ik heb een doorsnee woonkamer en heb ook geen idee wat een groep van 5 luisteraars met de akoestiek gaat doen, laat staan nog meer. Ik ken mijn set ook alleen maar vanaf de "hot spot" en met hooguit 2 medeluisteraars.

Neemt niet weg dat jullie van harte welkom zijn om een keertje te komen luisteren. Ik heb nog een afspraak staan met Frank K. Zodra hij contact zoekt met mij voor een afspraak kunnen we wellicht wat combineren. En anders maken we een aparte afspraak.

@ Porcino, Bellavista, en Hans, ik wil de groep graag beperkt houden tot maximaal 5 luisteraars, die ik bovendien om meerdere redenen heb "geselecteerd". Ik heb dan ook een gerichte uitnodiging gedaan aan Carl, Kraus, Audiofreak en Sodejuu en daar past Ruud, die zich vrij snel ook aanmelde, nog net bij.

Ik heb een doorsnee woonkamer en heb ook geen idee wat een groep van 5 luisteraars met de akoestiek gaat doen, laat staan nog meer. Ik ken mijn set ook alleen maar vanaf de "hot spot" en met hooguit 2 medeluisteraars.

Neemt niet weg dat jullie van harte welkom zijn om een keertje te komen luisteren. Ik heb nog een afspraak staan met Frank K. Zodra hij contact zoekt met mij voor een afspraak kunnen we wellicht wat combineren. En anders maken we een aparte afspraak.

Ha Audiopaul!

Dat lijkt me een prima oplossing! Het was ook een vrijpostige vraag van mij dus 'no offence' ;)

Voor wat de resultaten betreft zal ik dit draadje goed blijven volgen.

Voor wat andere vragen heb ik je een PB gestuurd.

Groet,

Merijn

Heel begrijpelijk, maar w

Ha Audiopaul!

Dat lijkt me een prima oplossing! Het was ook een vrijpostige vraag van mij dus 'no offence' ;)

Voor wat de resultaten betreft zal ik dit draadje goed blijven volgen.

Voor wat andere vragen heb ik je een PB gestuurd.

Groet,

Merijn

Je vragen zijn van harte welkom. Bij de weg, wat is Caf

Eventuele mogelijkheden :

Kimber Tak koper

Kimber Tak zilver

Kimber 1036 waarschijnlijk de enige Phono kabel in Nederland

Audioquest

Siltech Phono Avondale ref.

Crystal Cable Reference

Crystal Cable Ultra

Cardas Golden Cross ref.

van den Hul zilver

van den Hul hybride

Roksan ref.

Crimson Phono

Ortofon Phono

Oyiade Phono

Graham Phono Cable

Linn Phono Cable

HarmonicTechnology Crystal Silver DIN Phono

Dus Paul je kunt kiezen als je wilt, ook heb ik nog wel een Blue Amp staan met XLR ingangen , ook adapters daarbij voor RCA stekkers

MvG,

Haudio

Hoi Henk,

Da's een mooi rijtje. B) Ik denk dat de andere heren ook maar even hun mening moeten geven maar ik denk dat de Kimber tak zilver wel in aanmerking gaat komen om een reisje te maken. Over de Graham lees ik ook veel goeds, maar ik denk dat we de lijst niet te groot moeten maken.

Guest Kraus vonBentinck

Het is eigenlijk Carl's onderneming en hij is al zeer ver gevorderd. Ik stel voor om Carl over de in te brengen kabels de definitieve beslissing te laten nemen.

Ook ben ik geen voorstander van de introductie van XLR kabels of een andere phonotrap maar stel voor om gewoon uit te gaan van de bestaande set. Die gaan we immers uitgebreid beluisteren (hoop ik & iedereen met mij :rolleyes: ) en dan zijn we redelijk voorbereid voor de kabelwissel. Andere apparatuur maakt alles nodeloos gecompliceerd.

Er staat al het neusje van de zalm dus waarom nog gaan klungelen met ad hoc geintroduceerde componenten, behalve dan de kabels natuurlijk.

De bestaande set is een prima referentie en de (vier?) te testen kabels kunnen dan mooi laten zien wat zij in deze set-up presteren.

Ik heb JvG phonokabels maar ik neem ze net zo lief wel als niet mee. Dat laat ik aan Carl over. Laat hij maar kiezen uit wat hij interessant vindt, daar is hij mans genoeg voor. Ik begrijp dat hij bovendien kan kiezen uit een heel ( fantastisch aanbod, trouwens) scala van kabels van Audioselectief. Een buitenkansje!

Ook nog een practische overweging; laat Audiopaul als gastheer een muziekfragment kiezen voor de test. Er is zat gelegenheid om van alles te beluisteren en in feite maakt het geen ruk uit welk fragment je gebruikt voor de test, als het maar niet te lang is. Paul heeft luisterervaring zat, hij is op homeground dus wie kan het beter weten. 1 kapitein op een schip dat werkt altijd het beste.

Het gaat maar om 5 keer luisteren, dat duurt nooit lang dus in het ergste geval doen we het hele ritueel nog een keer over met een ander fragment.

Inderdaad een heel mooi rijtje en genoeg om uit te kiezen.

Ik stel het volgende voor :

- Maximaal 5 kabels.

- Kimber TAK-AG (bijv de mijne XRL) of van Henk met cinch

- JVG (Kraus) cinch of XRL ?? Zilver ??

- Van den Hul (Audiopaul) verzilverd of zilver ??

- Cardas (die Carl testte en bij Henk vandaan komt) koper ??

- ?? te kiezen uit het opgegeven rijtje van Henk.

Phonotrap/phonoamp :

Te lenen van Henk die beiden aansluitingen heeft dus cinch en XRL

of die van Audiopaul zelf... de Roksan.

De Roksan heeft alleen cinch aansluitingen, dus zouden alle kabels ook cinch aansluitingen moeten hebben,zodat we niet met omplugjes (wat een woord) hoeven te werken.

Wellicht dat Henk ons kan helpen dat alle kabels een cinch uitvoering hebben (zoals de Kimber Tak-AG), als we ervoor kiezen dat we Audiopauls Roksan gebruiken.

P/S : Sodejuu komt die nou ook of niet ? Te druk met verbouwen ?

Hoi Audiofreak,

De D501 Silver Hybrid is puur zilver: >> linkje <<

Verder denk ik dat we op een lijn liggen. Ik voel, mede door de reactie van KT88, minder voor verloopjes dus kiezen we gewoon voor cinch. Tenzij iedereen die Blue Amp wil horen maar dan ben je gewaarschuwd want dat ding klinkt echt waanzinnig goed en ik moet m'n portemonnee nu echt even in bescherming houden. :D

Oh ja, ik heb Roger natuurlijjk een mailtje gestuurd. Het leek me niet netjes om zijn phonokabeltje alvast te reserveren terwijl hij van niks weet. En daarbij wil ik hem er gewoon bij hebben. ;)

Het is eigenlijk Carl's onderneming en hij is al zeer ver gevorderd. Ik stel voor om Carl over de in te brengen kabels de definitieve beslissing te laten nemen.

Ook ben ik geen voorstander van de introductie van XLR kabels of een andere phonotrap maar stel voor om gewoon uit te gaan van de bestaande set. Die gaan we immers uitgebreid beluisteren (hoop ik & iedereen met mij :rolleyes: ) en dan zijn we redelijk voorbereid voor de kabelwissel. Andere apparatuur maakt alles nodeloos gecompliceerd.

Er staat al het neusje van de zalm dus waarom nog gaan klungelen met ad hoc geintroduceerde componenten, behalve dan de kabels natuurlijk.

De bestaande set is een prima referentie en de (vier?) te testen kabels kunnen dan mooi laten zien wat zij in deze set-up presteren.

Ik heb JvG phonokabels maar ik neem ze net zo lief wel als niet mee. Dat laat ik aan Carl over. Laat hij maar kiezen uit wat hij interessant vindt, daar is hij mans genoeg voor. Ik begrijp dat hij bovendien kan kiezen uit een heel ( fantastisch aanbod, trouwens) scala van kabels van Audioselectief. Een buitenkansje!

Ook nog een practische overweging; laat Audiopaul als gastheer een muziekfragment kiezen voor de test. Er is zat gelegenheid om van alles te beluisteren en in feite maakt het geen ruk uit welk fragment je gebruikt voor de test, als het maar niet te lang is. Paul heeft luisterervaring zat, hij is op homeground dus wie kan het beter weten. 1 kapitein op een schip dat werkt altijd het beste.

Het gaat maar om 5 keer luisteren, dat duurt nooit lang dus in het ergste geval doen we het hele ritueel nog een keer over met een ander fragment.

Mee eens, Carl heeft de keuze, hoewel ik zelf ook ge

Guest Kraus vonBentinck

Carl heeft de Kimber (2 versies) beluisterd en nu de Roksan; bovendien heeft hij daar al een klankbeschrijving van gegeven dus het is leuk om te kijken in hoeverre wij straks hetzelfde horen.

Bovendien zou Carl met Henk kunnen overleggen welke andere kabels voor de komende sessie interessant zijn en ook de prijs een rol laten spelen. Is duur de moeite waard of is er een best buy? Henk heeft daar meer sjoege van dan wij allemaal bij elkaar en Carl en Henk zijn ook samen al een tijdje bezig. Die kunnen dus heus wel een aardige selectie maken.

De Kimber AG gooit hoge ogen, als de Roksan dit weekend niet afvalt heb je twee kabels en dan kunnen er nog twee bij.

Heel interessant allemaal.

Op de Hear CD staat van alles, ook dingen die op vinyl zeer goed uit de verf komen: track 1 van Love/Beatles; de westside story (Proloque) en Ricky Lee Jones' Easy Money (fantastisch op nieuwe uitgave 180 gr Back to Vinyl) maar nogmaals zo'n luisterfragment is in feite te onbelangrijk om er veel drukte over te maken. Als 1 iemand beslist dan is het altijd goed en alle tijd aan discussie hierover is verspilde tijd.

Als ik kabels zou kiezen zou ik beginnen met een kabel die veel gebruikt wordt zodat onze medeforummers een klankindruk mee kunnen krijgen na ons vergelijk. Een goede en niet dure kabel is dan de koperen met zilverlaagje SME/van de Hul die standaard op de "goedkopere" SME armen zit (heb ik). Een alternatief is de Crimson die ik verder niet ken. Om het behapbaar te maken zou ik daarnaast inderdaad niet meer dan 4 anderen kabels - blind- beluisteren met misschien een reserve erbij. Naar mijn ervaring klinken de volgende kabels behoorlijk verschillend en zijn verder ook interessant;

- Roksan (rond de 300 vermoed ik)

- Kimber AG (rond de 700 afhankelijk van de versie)

- Cardas Golden Reference ( rond de 1000 vermoed ik)

Voor de vierde kabel kan je aan een JvG denken of gewoon eens aan Henk vragen wat een mooie kabel is. Hij heeft bijvoorbeeld een Audioquest liggen waar een aparaatje op zit wat een extra stroompje laat mee lopen. Maar goed Henk moet wel meewerken (en dat hoef je niet Henk als je er geen zin in hebt !)

De uitkomst van ons vergelijk zou moeten zijn wat de klankonderscheiden tussen de kabels zijn en niet zo zeer welk kabel beter is.

Tot slot zou ik in ieder geval kiezen voor een LP die AAA is.

Guest Kraus vonBentinck

Hoe bevalt de Roksan tot nu toe Carl? Nog steeds een beetje te?

Ik zou het waarderen als Henk een suggestie deed met misschien een kleine toelichting. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik wel enigszins nieuwsgierig ben naar een heel dure kabel want dat intrigeert en ik ook heel goede ervaringen heb met de erg dure Kimbers. Dat hoog in die kabels is toch een klasse apart.

Er is nog tijd genoeg.

Ik had/heb ook het idee dat de Cardas kabels al gediskwalificeerd zijn maar misschien heb ik dat mis.

Dat goud in zilver procedee is echt niet iets nieuws hoor.

In het meeste zilver zitten goudsporen, die er meestal uitgezuiverd worden, om het zilver zijn bekende kleur te geven.

Zilver met goud erin is dus gewoon ongezuiverd zilver, en goedkoper in aanschaf dan gezuiverd zilver.

De fam. vd. Kley was overigens zeker niet de eerste die dat materiaal in hun kabels verwerkten.

Zilver wordt veelal gewonnen als zilversulfide en wordt opgewerkt in een rooster/loog/elektrolytisch proces. Zilver is er in 3 kwaliteiten: sterling silver (ca. 93%), fine silver (99.9%) en superfine silver (99.99%). Sterling silver is een legering met 7% koper en is vooral bedoeld voor gebruiksvoorwerpen.

Zilverdraad wordt gemaakt van de fine- of superfine kwaliteit. Mogelijk is goud hierin aanwezig, maar slechts op ppm-niveau of lager, microscopisch traceerbaar als 'eilandjes' van elementair goud. Goud is al economisch winbaar vanaf enkele tientallen ppm, afhankelijk van het voorkomen. De opmerking over ongezuiverd, goudrijk zilver past niet bij dit beeld. Ook zaken rond kwaliteit lijken mij onmogelijk, maar wellicht is er een referentie (website oid) die het tegendeel bewijst?

Het Siltech proced

................. maar wellicht is er een referentie (website oid) die het tegendeel bewijst?

Klik hier: Goud bevat vaak een paar procent zilver. En zilver bevat vaak een paar procent goud.

Bron: TU-Delft.

P.S. Zoekt zelf maar verder met google, en je zult nog vele andere onderzoeken en bewijzen tegen komen dat zilver meestal goud bevat.

Ik heb me ff door de lectuur heen geworsteld. Veel vervuiling, zoals normaal ;)

7 november is prima wat mij betreft. Tijdstip wordt later bekend gemaakt?

Ik heb mijn Crimson idd om moeten bouwen omdat de phonoingang van de vv alleen gebalanceerd accepteert. Ik heb met verloopjes gewerkt, maar dat was niks, omdat er dan nog altijd een aardlus was. Er is geen extra aardpunt op de vv, dus ik moest de Crimson wel aanpassen.

Het werken met verloopjes is idd niet ideaal, dus liever zonder.

Mij lijkt het beste om idd uit te gaan van de set die Paul nu al heeft staan. Die is sowieso al fabelachtig. Om dan met nog meer apparatuur te gaan slepen lijkt me niet zinvol. Nu is 'n BlueAmp wel heel erg mooi, maar laten we het aub bij de Roksan houden, want die is ook geweldig.

Ik ben geen fan van verzilverde koperkabels. Ze hebben altijd een "eigen klank" die ik als vervelend/storend ervaar. Het is jullie feestje. Als jullie de verzilverde vdH erbij willen hebben, so be it.

Ik heb begrepen dat Paul het liefst met 2 elementen wil weken. De SME3500 en TR5009 zijn zo ver ik weet identiek. Ik heb alleen geen JA element hier liggen dat we zouden kunnen gebruiken. Sterker nog, ik heb er helemaal geen. Misschien is het wel een optie om de luistertest uit te breiden met een "battle" MC vs MM. Als het omschakelen bij de Roksan niet teveel werk is tenminste. Ik heb hier nl nog een heel apart MM elementje liggen dat onlangs door JA gerestaureerd is. Misschien klinkt de ene kabel wel goed met een MM en minder met een MC. Wie weet ;)

Wie riep hier trouwens om die vlaai? Ik weet dat Paul liever een minder machtige vlaai eet, nl appel/kruimel. Waarom hij me dan om Christoffelvlaai vraagt is me een raadsel. :rolleyes:

P.S.: voor zij die het nog niet wisten, een MC is van nature gebalanceerd. Hte meest optimale is dan om dan ook gebalanceerd verder te gaan.

Guest Kraus vonBentinck

Volgens mij is 1 arm en 1 element genoeg voor de kabeltest.

Het probleem met een MM element er bij is dan weer de kabelcapaciteit; het kan een prima kabel zijn met MC maar voor dat ene MM element kan de capaciteit gemakkelijk verkeerd zijn. Bovendien meen ik dat de Roksan niet de mogelijkheid heeft de capaciteit te veranderen.

W

Wie riep hier trouwens om die vlaai? Ik weet dat Paul liever een minder machtige vlaai eet, nl appel/kruimel. Waarom hij me dan om Christoffelvlaai vraagt is me een raadsel. :rolleyes:

P.S.: voor zij die het nog niet wisten, een MC is van nature gebalanceerd. Hte meest optimale is dan om dan ook gebalanceerd verder te gaan.

Voor wat betreft die vlaai weet ik nergens van! :D Maar ik eet zelf idd. liever een stukje appel-kruimel.

Dat idee met de MM is leuk maar niet echt handig met de Roksan. De dipswitches zitten op een lastige plek en ik houd het apparaat liever onder spanning. een tweede, goed ingestelde, phontrap is dan natuurlijk wel een optie. Durf je de vergelijking van jouw MM met mijn JA trouwens wel aan, Roger? :D:Peffe stoken, grapje hoor.

Het was maar een idee, dat met de MM. Ik begrijp dat het instellen van de Roksan niet 1-2-3 gaat. Ook niet erg. En ja, ik durf het MM ding van mij zonder blikken of blozen bloot te stellen aan een vergelijk met een JA ;)

Het is natuurlijk waar dat we al genoeg te doen hebben met een enkel element en 1 arm.

En die vlaai, ik weet dat er meer liefhebbers zijn van christoffelvlaai dan van appel/kruimel. Ik neem voor Paul dan wel een appel/kruimel vlaaitje mee.

Volgens mij is 1 arm en 1 element genoeg voor de kabeltest.

Het probleem met een MM element er bij is dan weer de kabelcapaciteit; het kan een prima kabel zijn met MC maar voor dat ene MM element kan de capaciteit gemakkelijk verkeerd zijn. Bovendien meen ik dat de Roksan niet de mogelijkheid heeft de capaciteit te veranderen.

W

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...