stefk Posted 1 juni 2009 Author Report Share Posted 1 juni 2009 Ben verder aan het verbouwen en kom hier later zeker op terug Oa Kraus zijn post vind ik interessant om over na te denken Toch 1 ding De sets die ik hoorde, was Hansko en Miracle niet bij Kraus wel ontmoet, hebben 1 groot ding gemeen namelijk evenwicht Al die sets blonken uit in evenwicht nergens geen oei en aai en zus of zo ... hoe verschillend ze ook zijn Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juni 2009 Report Share Posted 1 juni 2009 Die Kimber PBJ's zijn overigens zeer goed zelf te maken. Kijk ook op de site van Maarten http://www.platenspeler.com/diy/cabling/nl_pjb_1.html Ik heb nog een paar van die zelfgemaakte PJB's liggen. Zelfs gemaakt van Siltechdraad... Mij, kunnen die interlinks niet bekoren. De goedkope Kimber luidspekerkabels zoals de PR's zijn zeker heel goed en zoals gebruikelijk, de duurdere n Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 juni 2009 Author Report Share Posted 1 juni 2009 Hey iedereeen Quoten ga ik niet doen omdat er veel stukjes zijn die hier en daar geschreven zijn en ook overlappen. Veredeld snoer Nogmaals, was indertijd een bewuste keuze omdat ik instinctief aanvoelde dat er eerst andere zaken moesten onderzocht alvorens met kabels de puntjes op de i te zetten. Iedere kabel die de bezoekers meebrachten gaf een verbetering. Een heel prettig gevoel want je weet dat het mooier kan. Maar wat ik eigenlijk steeds opnieuw het prettigst vond, was het vermogen van de luidsprekers om iedere verandering goed te laten horen. Set heeft portentieel! Luidsprekers Mee akkoord dat andere speakers mss nog beter passen bij mij, maar ik heb geen zin om nu geld uit te geven, veel geld. Fijn om horen was dat er niets mis is met mijn luidsprekers. En eerlijk, ik hou wel van de zekere rust, detail en stereobeeld Mn luidsprekers bij een dealer (voor de akoestische aanpassingen) Ik herkende ze totaal niet. Dr de akoestiek daar klonken ze veel "droger" en totaal niet scherp, hetgeen ik thuis wel had. Daar had een simpele interlink van Oyaide een grote impact op het geluid. Kraus zn post over het veelvuldig luisteren van Stef Idd dat doe ik veel, muziek draaien ipv apparatuur aanzetten. Always done and it will always be Wat ik nu het liefste heb? Daar kan ik niet op antwoorden. Iedere set die mij emotioneel raakt vind ik al wow. Als het tonaal klopt en evenwichtig overkomt zonder irritatie, wat ik toch had dr de akoestiek, is het voor mij al superbest. Bescheidenheid Wil nog eens aantonen dat ik mn plaats ken en daar heel tevreden mee ben Ik mag van vrouw en kinderen de set zetten hoe ik wil Ik mag muziek kopen whenever i want Om nu 2 sets ten nemen nl die van Hans en Ruud, daar staat een fortuin (nieuwprijs) aan apparatuur. Vind ik doodnormaal dat die sets echt beter zijn dan de mijne en ben ik in de verste verte niet jaloers om. Hans is bvb zo'n 17j ouder dan mij. Ik durf wedden dat hij 20j geleden niet de set had die ie nu heeft ... Metamorfose 2e bezoek Hans Dag en nacht verschil dus. zeker volgens Hans We begonnen met een stukje TC Matic, stevige bassintro. Toen al moest Hans eig niet verder luisteren, hij voelde instinctief dat het goed zat en de set, of beter de luidsprekers, hun potentie lieten horen. Toen hingen er nog geen overgordijnen. Hans dat tikkeltje scherpte verdwijnt nu met de overgordijnen, 3e maal afzakken ... Vraagje vr Hans v L Hans als heartermen zou gebruiken, zoals dynamiek, (on)rustig, dun, mooi stereobeels, scherp in het hoog, en ga zo maar door Hoe zou je dan mn set en het luisteren typeren? Interlinks en luidsprekerkabel Deze ga ik eerst vervangen omdat idd hier behoorlijk wat winst te halen is. Nieuwe buizen met deze bekabeling blijft een beoordeling met een zwakke schakel dus niet optimaal Last but not least Ja mn set heeft tekortkomingen, maar daar kan ik nu heel goed mee leven Win ik de lotto tja dan verdwijnt deze set, maar ook onze woning Wil ik een hoger niveau, tja dan wil ik alle componenten veranderen Ben gewoon heel blij dat ik deze set bij elkaar heb mogen kopen, ALWAYS met de geweldige steun van mn vrouw en dit al 20j lang. Aan allen doorheen de jaren en zeker het laatse jaar, ga niet aan namedropping doen , een welgemeende muzikale bedankt. jullie hebben mij veel inzicht verschaft, waanzinnig veel geduld gehad met een constant vragensteller Stef (vele waaroms), voor mijn portemonnee gezorgd dr de pijnpunten aan te wijzen ... Hoe het verder gaat met de kabels, zal ik zeker posten ..; de plussen en de minnen In het luidsprekertopic staat een Oyaide vraag, iemand ervaring ... Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 Ik heb nog een paar van die zelfgemaakte PJB's liggen. Zelfs gemaakt van Siltechdraad... Mij, kunnen die interlinks niet bekoren. De goedkope Kimber luidspekerkabels zoals de PR's zijn zeker heel goed en zoals gebruikelijk, de duurdere n Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 Hans bedoelt waarschijnlijk de vlechtmethode van de PBJ.Zilverdraad gebruiken is inderdaad niet een PBJ. De PBJ is van koperdraad. En dan nog de afscherming waarvan ik niet uitsluit dat hij iets met de klank doet. Ik ga toch eens aan Henk vragen of ik een koperen Kimber phono mag vergelijken met die zilveren die jij hebt. Heb jij die vergelijking trouwens gedaan Onno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 Vraagje vr Hans v LHans als heartermen zou gebruiken, zoals dynamiek, (on)rustig, dun, mooi stereobeels, scherp in het hoog, en ga zo maar door Hoe zou je dan mn set en het luisteren typeren? Greetz Stef Toen ik binnenkwam, dus met alle spullen van jouw nog aangesloten, viel mij op dat het tonaal veel beter klonk dan de vorige sessie. Het stereobeeld is erg goed tussen de speakers geplaatst. Scherp is het zeker niet. Het zou w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 juni 2009 Report Share Posted 2 juni 2009 Hans bedoelt waarschijnlijk de vlechtmethode van de PBJ.Zilverdraad gebruiken is inderdaad niet een PBJ. De PBJ is van koperdraad. En dan nog de afscherming waarvan ik niet uitsluit dat hij iets met de klank doet. Ik ga toch eens aan Henk vragen of ik een koperen Kimber phono mag vergelijken met die zilveren die jij hebt. Heb jij die vergelijking trouwens gedaan Onno? Een PBJ is toch niet afgeschermd...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 3 juni 2009 Report Share Posted 3 juni 2009 Hans bedoelt waarschijnlijk de vlechtmethode van de PBJ.Zilverdraad gebruiken is inderdaad niet een PBJ. De PBJ is van koperdraad. En dan nog de afscherming waarvan ik niet uitsluit dat hij iets met de klank doet. Ik ga toch eens aan Henk vragen of ik een koperen Kimber phono mag vergelijken met die zilveren die jij hebt. Heb jij die vergelijking trouwens gedaan Onno? Een PBJ is toch niet afgeschermd...?? Moet dat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 juni 2009 Author Report Share Posted 3 juni 2009 Carl, wat ik bedoelde met de "20" jaar ... Ik vermoed, dat Hans toen ook niet de financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 juni 2009 Author Report Share Posted 3 juni 2009 Stef, Nu je over gordijnen hangen zou ik eerst eens een poosje gewoon gaan luisteren , om te weten wat de gordijnen nu precies doen in je geluidsbeeld en ook gaan luisteren met de poort dicht of poort open. Als je dan weet wat dat doet, dan pas weer verder met kabels en/of buizen. Waar het omgaat is dat je eerst de verschillen door krijgt t.o.v. de situatie die ervoor waren (geen overgordijnen) en de situatie nu (wel overgordijnen). Hoi onno, BEN IK HELEMAAL VAN ZIN ... oei capslock ... I have all my time Ik kan je nu al verklappen dat met de overgordijnen er nog minder reflecties rond mijn oren vliegen, de stage blijft meer tussen de luidsprekers hangen, zeker als ik eens luid luister is het behoorlijk aangenamer Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 juni 2009 Author Report Share Posted 3 juni 2009 Wat hebben we tot nu toe opgemerkt? 4 Ohm aansluiting aan de amp is stukken aangenamer en homogener dan de 8 Ohm met 8 Ohm schel scherp Iets minder ingedraaid krijg je een beter evenwicht tussen hoog mid en laag merk ik nu, met dank aan Hans want hij stelde het eens voor om te proberen Guitarke is voller en zang minder scherp. Algemeen minder dun dus Overgordijnen dempen uiteraard, minder reflecties van het raam, mooier laag (of het laag mooi is, iseen andere zaak ), wederom aangenamere zang en minder scherp. Eigenlijk ervaar ik helemaal geen scherpte meer nu Als het kan, mag ik het idd nog opener, verfijnder zonder aan volheid in te boeten, minder rafelig ... Zoals alles nu staat, ga ik een tijdje luisteren naar allerlei muziek en vooral genieten Interlink die ten gepaste tijden zal uitgeprobeerd worden is Acrolink Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2009 Author Report Share Posted 24 juni 2009 hey iedereen, heb bijkomende informatie van de ontwerper Hans opperde al dat het "basprobleem" eens te wijten zou kunnen zijn aan de buizenamp Te lage dempingsfactor !! De ontwerper vindt een krachtige transistor veel beter combineren met zn luidspreker ipv een buizenamp met lage dempingsfactor. Hans zn primare had mss niet de kracht die nodig was maar het stemt tot nadenken. Ruud opperde dat andere luidsprekers weleens het verhoogde effect kunnen leveren met de buizen. kortom 2 pistes die ik toch eens moet onderzoeken vind ik. eens luisteren nreen transistor of hybride En ook eens luisteren naar een hoger rendement luidspreker Iemand een suggestie vr een amp? Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Kan ff niet zo snel meer vinden met welke luidsprekers je speelt Stef. Maar ik begrijp dat je buizen versterker gebruikt. Kan heel mooi klinken, maar geeft tav de speaker keuze natuurlijk wel enige beperkingen. Als ze moeilijk doen kwa impedantie en stroomvraag. gaan de meeste buizen amps het niet helemaal redden (hoewel sommige pp wel een heel eind kunnnen komen) Gent is net ff te ver weg, ander wilde ik wel een keer langs komen met een 500 watt amp met DF van > 5000 (met dat soort extremen kun je wellicht goed horen wat dat verschil is). Gelukkig is er zoveel moois te vinden op amp gebied. Probeer eens een Bryston te lenen ofzo Eigenlijk gewoon te veel. Overigens ruimte problemen in het sub laag corrigeer je niet met een tapijtje of gordijntje, daar zijn heftiges middelen voor nodig (dikke matrassen oid) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2009 Author Report Share Posted 24 juni 2009 Kan ff niet zo snel meer vinden met welke luidsprekers je speelt Stef. Maar ik begrijp dat je buizen versterker gebruikt. Kan heel mooi klinken, maar geeft tav de speaker keuze natuurlijk wel enige beperkingen. Als ze moeilijk doen kwa impedantie en stroomvraag. gaan de meeste buizen amps het niet helemaal redden (hoewel sommige pp wel een heel eind kunnnen komen) Gent is net ff te ver weg, ander wilde ik wel een keer langs komen met een 500 watt amp met DF van > 5000 (met dat soort extremen kun je wellicht goed horen wat dat verschil is). Gelukkig is er zoveel moois te vinden op amp gebied. Probeer eens een Bryston te lenen ofzo Eigenlijk gewoon te veel. Overigens ruimte problemen in het sub laag corrigeer je niet met een tapijtje of gordijntje, daar zijn heftiges middelen voor nodig (dikke matrassen oid) Voor ik antw op je post wil ik toch nog het volgende kwijt ... Guys het is niet dat ik weer twijfel ofzo, gewoon eens naar verschillende combis luisteren om uit te leren en als daar dan iets uit de bus komt waardoor ik mn set over een heel andere boeg moet gooien, dan zijn dat zorgen vr dan. Ik speel met de Link K250, is een basreflex monitor, volgens Hans en anderen zeer goed gebouwd met prima componenten, volgens anderen helemaal geen goede luidspreker die geen emotie weet over te zetten. Te plat te soft te proper dus. 87db/w/m - gemiddeld 6 Ohm Mijn amp vraag heeft eigenlijk de ondertoon van : "H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Als je dan toch naar een andere amp gaat luisteren, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Ik denk dat 60 db dynamiek in de huiskamer meestal zal leiden tot een onverwacht bezoek van de sterke arm. 50 db is nauwlijks hoorbaar maar 110 db hoor je 2 straten verder op ook nog wel. Ook denk ik dat, ook al heb je meer vermogen tot je beschikking (voor 110 db op luisterpositie bij een 87 db/w/m speaker moet je dan al gauw denken aan ruim 200 watt), dat compressie van de speaker zelf een groter probleem gaat vormen. De units kunnen gewoon niet zoveel geluid leveren en gaan sterk vervormen (denk aan 20% of zo). Rock op realistsich nivo vergt iets meer van de speakers, maar in de meeste huiskamers is dat toch niet echt mogelijk (of je moet op een boerderij wonen). Als je dat toch wilt en kunt, moet je speakers kopen die dat aankunnen. Vraag me trouwens af wat het dynamisch bereik is dan de gemiddelde rock cd. Denk zelf dat die 60 db bij lange na niet gehaald wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 juni 2009 Report Share Posted 24 juni 2009 Beste Duck-Twacy, Het gemiddelde dynamisch bereik van rockmuziek is eerder 6 dB dan 60 dB... (...) Dit moge overigens ook nog verder blijken uit opmetingen die ik, en vele auteurs en vorsers v Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 juni 2009 Author Report Share Posted 25 juni 2009 Kan iemand in jip en jan het dynamisch bereik uitleggen? Gaan luisteren kan toch nooit kwaad, Hoe langer hoe meer kom ik op 2 invalswegen uit 1) Hoog rendement speaker kan in feite iedere amp aan 2) Krachtige amp kan in prinicpe iedere speaker aan @Miracle Ik wil zeker eens gaan luisteren naar primare, voor en eind van parasound, sugden ... speakers ben ik benieuwd naar de nieuwe SF, Living voice, Tannoy Stefje heeft tijd Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Kan iemand in jip en jan het dynamisch bereik uitleggen? Hoeft niet, hier staat het gewoon.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_bereik Hoe langer hoe meer kom ik op 2 invalswegen uit 1) Hoog rendement speaker kan in feite iedere amp aan 2) Krachtige amp kan in prinicpe iedere speaker aan Zeker, maar het is iets complexer, denk ik..., hoog rendement is m.i. sneller en niet elke krachtige amp past goed bij een speaker. Probeer eens speksteen zou ik zeggen Die monitors van mij spelen prima samen met een buizenamp. Hoewel rock en buizen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 juni 2009 Author Report Share Posted 25 juni 2009 Kan iemand in jip en jan het dynamisch bereik uitleggen? Hoeft niet, hier staat het gewoon.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamisch_bereik Hoe langer hoe meer kom ik op 2 invalswegen uit 1) Hoog rendement speaker kan in feite iedere amp aan 2) Krachtige amp kan in prinicpe iedere speaker aan Zeker, maar het is iets complexer, denk ik..., hoog rendement is m.i. sneller en niet elke krachtige amp past goed bij een speaker. Probeer eens speksteen zou ik zeggen Die monitors van mij spelen prima samen met een buizenamp. Hoewel rock en buizen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Je gevoel zegt geen buizen met rock ... of toch minder geslaagdKan je een beetje toelichten waarom je dat vindt Jack ... je hebt tenslotte massa's ervaring meer dan mij Ik ben Jack niet, maar ik zie niet in waarom rock niet met buizen samen zou kunnen. Bij buizen zijn er grofweg 2 dingen belangrijk: 1. een gelijkmatige en liefst wat hogere impedantie ("weerstand") van de speaker. Dus minstens 8 ohm, pieken daarboven liever dan dippen daaronder. 2. een relatief hoog rendement, dus meer lawaai per eringestopte Watt. Denk dan in de richting van 90 dB/W/m of liefst nog meer. Er speelt nog meer mee uiteraard, maar dit zijn wel 2 belangrijke criteria om een speaker op uit te zoeken als je met buizen wilt blijven spelen. Ook ik ben van 20 watt triode naar 400 watt UcD gegaan en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. De reden was, natuurlijk, dat mijn meest recent aangeschafte luidsprekers een erg laag rendement hebben (84 dB/W/m en nominaal 4 ohm, dus eigenlijk 84 dB/2.83V/m) en dus veel meer tot leven komen als er wat meer energie in gepompt kan worden. Ik maak me sterk dat e.e.a. ook best gelukt zou zijn met een dikke buizenbak, maar dat zou dan al snel een dikke Audio Research Ref600 ofzo moeten zijn. Daar heb ik het geld niet voor en zelfs het onderhoud (vervanging van 32 eindbuizen) kost al meer dan een dubbele UcD400, dus...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 juni 2009 Author Report Share Posted 25 juni 2009 Sander hoi UcD is dat een klasse D versterker principe dat Lyngdorf hanteert? Voorts schrijf je wat ik ga uitzoeken voor mezelf heb de naam al eens laten vallen hier en daar, maar ik ben enorm benieuwd naar de HEED amp met een pakweg 93 - 94db rendement speaker. Niettemin vergeet ik hoe je oude maggies klonken ... i loved it very very much Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Mogelijk dat Lyngdorf ook klasse D heeft, ik gebruik "zelfbouw" modules van Hypex. Weinig zelfbouw aan hoor, het is in de kast schroeven en aansluiten, de modules zijn kant- en klaar. Oa. Meridian gebruikt deze ook. Mijn advies is: ga eerst kijken voor speakers (en thuis proberen!), en daarna pas een versterker. En ja, die ouwe Maggies......die waren wel aardig, maar niet te vergelijken met de vellen die er nu staan. Mocht je nog eens in de buurt zijn ben je van harte welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 (edited) Ok Stef. dan de creatieve manier. Mail, met een of meer van je favoriete Rockbands w Edited 25 juni 2009 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Tuurlijk gaat 4 ohm op de 4 ohms tap, maar er zijn altijd nog wel dipjes die dieper gaan. Een buizenversterker kan daar beslist flink in de stress schieten, kijk maar eens naar wat er met de load lines gebeurt. En zeker daar waar er ook nog fasedraaiing in het spel is. Jouw nieuwe speakers zijn relatief hoogrendement dacht ik (was het niet iets van 93 dB?) dus kom je met je UL40 buizenbak wel weg. Stef heeft als ik het goed herinner PrimaLunas met 2 x EL34 per kanaal, daar haal je dus fatsoenlijkerwijze max. 50 watt in penthode uit, ietsje minder in UL en 20 watt in triode. Voor normaal luisterniveau is dat voldoende, maar zet dan eens een solo-piano plaat op waar de pianist eens even lekker uit zijn dak gaat. Dat trekt het arme beestje gewoon niet, die gaat clippen (tenzij je Lowthers ofzo van > 100 dB/W/m hebt). Ik zelf was er ook altijd van overtuigd dat het zo'n vaart niet zou lopen, maar nu ik beschik over voldoende reserves denk ik daar wel anders over! Je hoeft beslist niet hard te draaien om aan de beperkingen van een 'kleine' versterker te komen. Tenslotte verloopt SPL logaritmisch, dus 100 watt klinkt maar 2 maal zo luid als 10 watt. DAARVOOR koop/bouw je dus ook geen dikkere versterker, dat doe je om vervormingsloos pieken op te kunnen vangen (voorkomen van spanningsclippen). Over stroomclippen zullen we het dan maar helemaal niet hebben........dat doen vrijwel alle buizenversterkers veel erger dan torrenbakken (mits die goed zijn ontworpen). E.e.a. kan dan hoorbaar worden als compressie/congestie ("knijpen", "verstopt klinken", "dichtlopen"). Het "makkelijke, ongestresste" geluid komt dus eigenlijk voort uit een versterker die het nooit moeilijk zal hebben, wat is er dan simpeler dan een lekkere vermogensbak te hebben waarmee je voor vrijwel alles klaar bent? Watts zijn goedkoop dezer dagen, en als je zorgt dat het meestgebruikte deel (dus tot ca. 10 watt) ook van onberispelijke kwaliteit is, zit je op rozen. Wie wat "buizengeluid" wil toevoegen, kan voor de UcD (of om het even welke andere halfgeleiderversterker) toch lekker een buisje zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts