Dared Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Per ongeluk of expres heb ik een 5.1 set electrostaten aangeschaft 1- omdat wellicht heel natuurlijk kan klinken en 2- vanwege de prijs. Bij het uitpakken werd me duidelijk dat de stroomvoorziening alsmede het signaal via een netwerk kabel verloopt. De fabrikant reageert hierop door te zeggen dat het minder stroompunten vergt want 5 speakers en de signaalafgifte begint bij 350Hz dus niet zo van belang om toch uitermate goed te klinken. Extra kables en stroompunten besparen kan ik inkomen maar me dunkt dat een knappe kabel toch beter zou zijn, of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Per ongeluk of expres heb ik een 5.1 set electrostaten aangeschaft 1- omdat wellicht heel natuurlijk kan klinken en 2- vanwege de prijs.Bij het uitpakken werd me duidelijk dat de stroomvoorziening alsmede het signaal via een netwerk kabel verloopt. De fabrikant reageert hierop door te zeggen dat het minder stroompunten vergt want 5 speakers en de signaalafgifte begint bij 350Hz dus niet zo van belang om toch uitermate goed te klinken. Extra kables en stroompunten besparen kan ik inkomen maar me dunkt dat een knappe kabel toch beter zou zijn, of niet? Als het spul is van een gerenommeerde luidsprekerfabrikant kan je er toch wel vanuit gaan dat ze weten waar ze het over hebben. Over welke luidsprekers hebben we het hier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Sterker nog... mijn luidsprekerkabels zijn gemaakt van een soort telefoondraadjes. Maar dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Nu is het niet duidelijk om welke speakers het gaat maar ik denk dat het volgende aan de hand zou kunnen zijn. Is het niet zo dat electrostaten met een veel hoger voltage werken waardoor er spraken is van een veel lagere amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Volgens mij gaat het om een Final set... dat is n.l. de enige 5.1 SET die ik ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) pcies; en daarom zeg ik ook dat 5.1 prima gaat met CAT5 Bij zuiver stereo, waarbij het signaal niet is aangetast door een processortje, kan de bekabeling een hoorbare rol spelen. Bij 5.1 echt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 Hmmm, een goedkoop electrostaten-setje... Voor 5.1 lijkt me die ook niet zo geschikt, al was het alleen al vanwege het verminderde rondstraalgedrag buiten de "sweet spot". De centre-channel speaker kan dan beter niet op z'n zij liggen (zoals op de foto). Misschien leuk om er een stereo-set van te maken: twee rechtop en boven elkaar per kant. Dan hou je er een over als reserve. Op zich lijkt het me niet handig als er een electriciteitsnoer meeloopt in de zelfde kabel. De speaker is weliswaar laagohmig en zal dit signaal niet oppikken, maar een versterker met sterke tegenkoppling kan dat wel. Als je er een hifiset van maakt (want 5.1 is geen hifi) dan zou ik wel die kabels vervangen. Niet door hele dure, maar gewone goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2009 Report Share Posted 10 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) pcies; en daarom zeg ik ook dat 5.1 prima gaat met CAT5 Bij zuiver stereo, waarbij het signaal niet is aangetast door een processortje, kan de bekabeling een hoorbare rol spelen. Bij 5.1 echt niet. Dat vind ik een vreemde redenering... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dared Posted 11 februari 2009 Author Report Share Posted 11 februari 2009 Volgens mij gaat het om een Final set... dat is n.l. de enige 5.1 SET die ik ken. Setje komt uit China (HK company King's audio) ik woon tijdelijk daar dus kan er redelijk goedkoop aankomen, dit setje kostte 1200 Euro. De prik komt via het draadje en 12V naar het speakertje, de sub heeft de trafo. Specs.: ESLs are not just for music; the Theater 1 system will give you an even better surround sound experience when watching movies or listening to SACDs and audio DVDs. Each ESL can be either stood on surface or wall-mounted, so you can leave the placement worries behind and just enjoy the sound. Features - The best for your home AV and Hi-Fi system. - Stylish design. - Ultra slim design. - Easy match for your plasma or LCD TV. - Active power subwoofer. Specifications Front / Center / Rear - Frequency response: 280 Hz ~ 24 KHz - Sensitivity: Equivalent to 86 db / 1 W / 1m; measured at 4 meters - Impedance: Normal 6 ohm - Audio power ( min / max ): 20 / 80 Watts ( music ) - Size: Front / Rear 152 ( W ) x 105 ( D ) x 730 ( H ) mm Center 630 ( W ) x 105 ( D ) x 252 ( H ) mm Active subwoofer - Maximum power output: 120 Watts - Input impedance: 47 K ohm - Frequency response: 30 Hz ~ 280 Hz - Component: 204 mm ( 8 inches ) dynamic woofer - Crossover: 220 Hz ~ 280 Hz ( Adjustable ) - Middle frequency fine tune - Built in speakers protect circuit - Size: Subwoofer 300 ( W ) x 400 ( D ) x 360 ( H ) mm - Weight: Net weight 27 Kg / Set Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Nu is het niet duidelijk om welke speakers het gaat maar ik denk dat het volgende aan de hand zou kunnen zijn. Is het niet zo dat electrostaten met een veel hoger voltage werken waardoor er spraken is van een veel lagere amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Tuurlijk, de CAT5 draden worden immers gebundeld. Samen levert dat per ader een behoorlijke dikke koperdraad op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 Tuurlijk, de CAT5 draden worden immers gebundeld. Samen levert dat per ader een behoorlijke dikke koperdraad op. De koperdraden zullen wel dik genoeg zijn (AWG24), maar is de ader isolatie daar ook op voorbereid. Ampere's deel je wel over de aders, voltage blijft over alle aders gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) pcies; en daarom zeg ik ook dat 5.1 prima gaat met CAT5 Bij zuiver stereo, waarbij het signaal niet is aangetast door een processortje, kan de bekabeling een hoorbare rol spelen. Bij 5.1 echt niet. Dat vind ik een vreemde redenering... Toch niet. 5.1 geluid staat al zover af van de werkelijkheid dat de rest er ook niet meer toe doet. Stereo kan je domweg met 2 microfoons opnemen. Dichterbij de werkelijkheid kun je niet komen (al wordt er toch nog wel heel veel rommel geproduceerd, maar dat is een andere discussie). 5.1 wordt altijd kunstmatig in de studio in elkaar gemixed. Bij 5.1 heeft het geen zin om een installatie super natuurgetrouw te krijgen, want je hebt toch geen referentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2009 Report Share Posted 11 februari 2009 en 5.1 gaat prima met CAT5 ;-) Het is allebei van die nieuwerwetse rommel ;-) pcies; en daarom zeg ik ook dat 5.1 prima gaat met CAT5 Bij zuiver stereo, waarbij het signaal niet is aangetast door een processortje, kan de bekabeling een hoorbare rol spelen. Bij 5.1 echt niet. Dat vind ik een vreemde redenering... Toch niet. 5.1 geluid staat al zover af van de werkelijkheid dat de rest er ook niet meer toe doet. Stereo kan je domweg met 2 microfoons opnemen. Dichterbij de werkelijkheid kun je niet komen (al wordt er toch nog wel heel veel rommel geproduceerd, maar dat is een andere discussie). 5.1 wordt altijd kunstmatig in de studio in elkaar gemixed. Bij 5.1 heeft het geen zin om een installatie super natuurgetrouw te krijgen, want je hebt toch geen referentie. Het gaat er mij ook niet om of 5.1 wel of niet natuurgetrouw klinkt. Het gaat erom dat jij zegt dat bij 'zuiver stereo' bekabeling een rol kan spelen (kennelijk verandert het geluid door de bekabeling dan), maar bij 5.1 niet (dan verandert het geluid ineens niet door de bekabeling). Die redenering kan ik niet volgen. Wat vervolgens het resultaat is (wel of niet natuurgetrouw), maakt daarbij niet uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Nee maar ik snap hier wel degelijk dat je bij zoiets als 5.1 niet met zoveel geld gaat tweaken. Het is al een en al tweak bij filmpjes e.d., waarom zou je zo'n dure kabel dan kopen? Beter stereobeeld? Dat wordt toch voornamelijk bepaald door de achterspeakers? Beter laag? Een paar knopjes omdraaien op de subwoofer-filter heeft een veeeeel dramatischer effect. Toch? Of mis ik iets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Nee maar ik snap hier wel degelijk dat je bij zoiets als 5.1 niet met zoveel geld gaat tweaken. Het is al een en al tweak bij filmpjes e.d., waarom zou je zo'n dure kabel dan kopen? Beter stereobeeld? Dat wordt toch voornamelijk bepaald door de achterspeakers? Beter laag? Een paar knopjes omdraaien op de subwoofer-filter heeft een veeeeel dramatischer effect.Toch? Of mis ik iets... Ja, maar iets dergelijks geldt ook voor stereo...toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 februari 2009 Report Share Posted 12 februari 2009 Nee maar ik snap hier wel degelijk dat je bij zoiets als 5.1 niet met zoveel geld gaat tweaken. Het is al een en al tweak bij filmpjes e.d., waarom zou je zo'n dure kabel dan kopen? Beter stereobeeld? Dat wordt toch voornamelijk bepaald door de achterspeakers? Beter laag? Een paar knopjes omdraaien op de subwoofer-filter heeft een veeeeel dramatischer effect.Toch? Of mis ik iets... Ja, maar iets dergelijks geldt ook voor stereo...toch? Inderdaad, dat geldt zeker voor een niet meer dan gemiddelde stereo set! Maar 5.1 is al zo " geprocessed" dat het me sterk lijkt dat alle verschillen tussen de kabels er zo goed uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Tuurlijk, de CAT5 draden worden immers gebundeld. Samen levert dat per ader een behoorlijke dikke koperdraad op. De koperdraden zullen wel dik genoeg zijn (AWG24), maar is de ader isolatie daar ook op voorbereid. Ampere's deel je wel over de aders, voltage blijft over alle aders gelijk. En dan heb je het nog niet eens over de twist gehad dat geeft ook weer een extra demping. Nu verwacht ik alleen niet dat het echte netwerk kabel is maar een kabel met een dunne ader en een dikkere isolatie om de hoogspanning naar de ESL te kunnen transporteren. Je zal daar toch wel winst kunnen behalen. In 5.1 zal dat niet echt merkbaar zijn maar in Stereo wel. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? uiteindelijk zal je toch het vermogen van de versterker naar de speaker moeten brengen. Nu ken ik deze speakers niet maar stel dat de trafo's die volgens mij nodig zijn in een esl in de sub zitten dan heb je toch een hogere voltage nodig. De beperking van een kabel zit niet in de voltage maar in de hoeveelheid aan stroom die daar doorheen kan. Transformeer je nu je voltage omhoog dan gaat de hoeveelheid stroom naar beneden en kan het dus door een dunner draadje. groetjes george Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? Klopt! En je formule is kort door de bocht @Kappa7: Als de spanning omhoog gaat, kun je inderdaad met een dunner draadje af. Maar als je zegt 'De beperking van een kabel zit niet in de voltage(...)', dan ben ik het daar toch niet helemaal mee eens. Bij een hogere spanning kan de beperking daar wel degelijk in zitten. De meeste kabels die in de gewone handel verkrijgbaar zijn, zijn gespecificeerd tot maximaal 1000V (er zullen wellicht uitzonderingen zijn). Ik weet niet welke spanning er hier gebruikt wordt, maar er wordt hier m.b.t. elektrostaten vaak over 'hoogspanning' gepraat. Voor mij begint hoogspanning boven de 1000V... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 P = U x I. het gaat toch niet om vermogen in dit verhaal? Klopt! En je formule is kort door de bocht @Kappa7: Als de spanning omhoog gaat, kun je inderdaad met een dunner draadje af. Maar als je zegt 'De beperking van een kabel zit niet in de voltage(...)', dan ben ik het daar toch niet helemaal mee eens. Bij een hogere spanning kan de beperking daar wel degelijk in zitten. De meeste kabels die in de gewone handel verkrijgbaar zijn, zijn gespecificeerd tot maximaal 1000V (er zullen wellicht uitzonderingen zijn). Ik weet niet welke spanning er hier gebruikt wordt, maar er wordt hier m.b.t. elektrostaten vaak over 'hoogspanning' gepraat. Voor mij begint hoogspanning boven de 1000V... Voor wat betreft de standaard kabel heb je daar gelijk in maar dan is de beperking de isolatie en niet het geleidend materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 februari 2009 Report Share Posted 13 februari 2009 Doorgaans zitten de audiotrafo's voor ESLs dichtbij de panelen zelf, alsmede de hoogspanningsunit. Door een UTP kabel stuur je geen hoogspanning, dat gaat vonken en overslaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts