Jump to content

Amerikaans netsnoer

Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Gaat het er hier nu om wanneer de kabels zo heet worden dat de isolatie smelt? Voordat dat punt is bereikt met 1,5 mm2 neem ik aan dat je eindversterkers al lang en breed uitgefikt zijn. Tenzij je groot uitpakt en een discotheek van je huis maakt.

Stel dat je bij het draaien van een muziekje een seconde lang gemiddeld 1000 Watt vraagt voor je speakers van 10 Ohm, dan loopt er een stroom door de luidsprekerkabel van 10 Ampere (bij 100Volt). Laten we voor het gemak aannemen dat dit ook door de voedingskabel loopt (klopt m.i. wel aardig in dit geval met 220V en een stereo versterker). Dan voldoet het gewone installatiedraad nog (max. 16 Ampere) en vliegen de stoppen er nog niet uit. En heb je wel 2x1000 Watt.

Natuurlijk mag je onzinnig veel draad van de meterkast naar jouw set leggen,
Daar dacht de rechter toch anders over toen hij de werfbaas uit De Punt tot 3 maanden cel veroordeelde omdat er met de elektrische installatie was geknoeid.

Ja, daar was een stop uit de meterkast verwijderd en een vaste doorverbinding gamaakt omdat de stop er iedere keer uitklapte. Dan vraag je natuurlijk om moeilijkheden.

Appels met rotte peren vergelijken heet dit dus.

Vanuit de verdeelkast in de straat ligt standaard 4x5mm

Overtuigd?

(a) Nog niet helemaal. Dat het snoer bruikbaar is in de zin van 'levert het voldoende stroom': ja, maar dat geloofde ik wel.

(B) Waar zit dan nog enige twijfel? Ik heb zelf gemerkt dat een ander netsnoer het geluidsbeeld positief kan be

Ik krijg (als elektronische leek) de indruk dat de meeste antwoorden betrekking hebben op (a) en niet ingaan op (B).

Mijn ervaring is dat ook USA netsnoeren het hier in Nederland erg goed kunnen doen. Heb zelf LAT Int. AC-1 en AC-2 MKII en Harmonic Tech AC11 netsnoeren gehad die het achter veel verschillende apparatuur heel goed deden, en dan heb ik het niet alleen over enkel stroom doorvoeren.

Nu heb ik nog 2 Electraglide Ultra Cahn "The statement" II netsnoeren in gebruik, welke ook voor de USA ontwikkeld zijn, maar (origineel) voorzien zijn van euro stekkers. Verder is er niets anders dan de USA uitvoering. Achter de phono voorversterker (Acoustech PH-1) en de Jadis Symphonia (eerste versie) CD-speler heb ik nog geen mooiere netsnoeren gevonden.

Toch zijn er ook situaties dat een (USA) netsnoer het minder mooi zal doen. Het blijft een kwestie van uitproberen. Bij mij doet een Electraglide het achter een LUA 6060C (buizen) versterker minder mooi dan een Powerlab SE Rhodium, welke het achter de CD-speler weer niet mooi doet.

Zet ik een Powerlab SE Rhodium of Electraglide aan de motor van mijn VPI Scout draaitafel en ik druk de aan/uit knop in hoor ik een plop over de speakers, wat ik met het originele (niet afgeschermde netsnoer) ook heb. Met een Harmonic Tech netsnoer eraan ben ik van die plop verlost.

Kortom, zelf uitproberen en ondervinden of dat netsnoer een positief effect heeft op de plek waar je het wilt gebruiken.

Mvg. Miracle.

Overtuigd?

(a) Nog niet helemaal. Dat het snoer bruikbaar is in de zin van 'levert het voldoende stroom': ja, maar dat geloofde ik wel.

( B) Waar zit dan nog enige twijfel? Ik heb zelf gemerkt dat een ander netsnoer het geluidsbeeld positief kan be

Overtuigd?

(B) Waar zit dan nog enige twijfel? Ik heb zelf gemerkt dat een ander netsnoer het geluidsbeeld positief kan be

@Spido

doe eens ff een bron want dat is wel interessante lectuur

Beste Bees,

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met

This led Richard P. Feynman to suggest that there is only one electron in the universe moving back and forth in time, so the reason that all electrons are indistinguishable is that they are in fact all the same electron.(...)
http://everything2.com/e2node/There%2520is...ne%2520electron, verdergaan met http://everything2.com/title/Richard%2520P.%2520Feynman en vandaar uit doorstoten naar The Feynman Lectures On Physics (vols. 14-16). Maar dan moet je wel vierassige vectoranalyse beheersen...

Dit komt uit de normering, NEN dus.

Die is inderdaad aan de " safeside ".

:huh:

Ik zie het al.... ;-)

Was uitgegaan van XLPE of EPR isolatie met 2 belaste aders van 1,5mm2 in een omgevings temperatuur van 30 graden celsius... toegestaan: 19A

Afgelopen vrijdag was het 1,5 mm2 snoer aan het goermetstel van 1700 W toch best warm. Wanneer dit in een buis zit opgesloten en z'n warmte niet kwijt kan, gaat er m.i. toch wat mis op den lange duur.u

:(

Afgelopen vrijdag was het 1,5 mm2 snoer aan het goermetstel van 1700 W toch best warm. Wanneer dit in een buis zit opgesloten en z'n warmte niet kwijt kan, gaat er m.i. toch wat mis op den lange duur.u

Als je een kabeldoorsnede wilt berekenen moet je behalve het te voeren vermogen ook de installatiewijze van de kabel meenemen in je berekeningen (en de lengte van de kabel en de gebruikte beveiliging en het type isolatie...). In lucht kan een kabel veel beter z'n warmte kwijt dan in een pijp. En als je het goed wilt doen, moet je ook omliggende kabels meenemen in je berekeningen...

@Miracle: een kabel van 4x5mm2 komt mij vreemd voor. 5mm2 is niet echt een standaard handelsmaat. 4mm2 wel of anders 6mm2 of 10mm2, maar 5mm2 ken ik niet...

hallo,

Jou gourmet kabeltje zou bij 30 graden celsius 19,5A mogen doen. Meeraarderige pvc kabel "gemonteerde tegen een houten achterwand, tafel, in de vrije lucht" Nou gaan we ervan uit dat de directe omgeveing van dat apparaat ergens tussen de 40 en 45 graden is. Ga ik even voor de veiligheid uit van 45.. moet ik een factor 0,71 toepassen. 19,5*0,71=13.81A

Jij hebt het over 1700W 1700/230=7.4A Ruimschoots binnen de limiet dus. Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen. De warmte van je kabeltje zal waarschijnlijk meer stralings en geleidingswarmte zijn geweest. Immers een gourmetapparaat staat ook niet continue op volle sterkte, slechts tot de gewenste temperatuur is bereikt en vanaf daar wordt er gedoseerd energie toegevoerd om de temperatuur constant te houden.

Groet,

Bas

hallo,

Jou gourmet kabeltje zou bij 30 graden celsius 19,5A mogen doen. Meeraarderige pvc kabel "gemonteerde tegen een houten achterwand, tafel, in de vrije lucht" Nou gaan we ervan uit dat de directe omgeveing van dat apparaat ergens tussen de 40 en 45 graden is. Ga ik even voor de veiligheid uit van 45.. moet ik een factor 0,71 toepassen. 19,5*0,71=13.81A

Jij hebt het over 1700W 1700/230=7.4A Ruimschoots binnen de limiet dus. Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen. De warmte van je kabeltje zal waarschijnlijk meer stralings en geleidingswarmte zijn geweest. Immers een gourmetapparaat staat ook niet continue op volle sterkte, slechts tot de gewenste temperatuur is bereikt en vanaf daar wordt er gedoseerd energie toegevoerd om de temperatuur constant te houden.

Groet,

Bas

Wacht even... ik heb het over de verlengsnoer, niet over het apparaatsnoer. De kabel die op de grond lag voelde lekker warm aan (b.v. 30grd C). Niks om me ongerust over te maken, maar wanneer deze kabel in een buis gelegd zou zijn, wordt hij tcoh nog aanzienlijk warmer.

:)

hallo,

Groet,

Bas

Wacht even... ik heb het over de verlengsnoer, niet over het apparaatsnoer. De kabel die op de grond lag voelde lekker warm aan (b.v. 30grd C). Niks om me ongerust over te maken, maar wanneer deze kabel in een buis gelegd zou zijn, wordt hij tcoh nog aanzienlijk warmer.

:)

waarschijnlijk wel..:)

ff tabel checken....

ipv 19.5A 16.5A de rest van het sommetje blijft gelijk:)

Dus inderdaad de temperatuur van de kabel zo behoorlijk stijgen.

Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen.

Bees, de lengte is niet van invloed op de warmteontwikkeling van de kabel. Uiteraard wordt het verlies in de kabel hoger als de lengte toeneemt, en dus wordt de totale warmteontwikkeling wel groter, maar de kabel wordt niet warmer.

Zelfs nog binnen de limiet bij 55 graden (0,41*19,5=8A) Tenzij je een behoorlijke lengte kabel hebt gebruikt(10m oid) zou dit kabeltje dus nog steeds voldoen.

Bees, de lengte is niet van invloed op de warmteontwikkeling van de kabel. De spanningsval wordt wel hoger, maar dat kan bij 10m echt geen probleem zijn. De spanningsval mag maximaal 5% zijn en dat redt je nooit over 10m...

Je hebt helemaal gelijk. *schaam*

Ik heb te weinig te maken met kabel berekeningen ;-)

Bees, de lengte is niet van invloed op de warmteontwikkeling van de kabel. De spanningsval wordt wel hoger, maar dat kan bij 10m echt geen probleem zijn. De spanningsval mag maximaal 5% zijn en dat redt je nooit over 10m...

Je hebt helemaal gelijk. *schaam*

Ik heb te weinig te maken met kabel berekeningen ;-)

Ik heb er teveel mee te maken ;) Ooit met het programma 'Intelec' gewerkt? Zo niet, begin er niet aan :D:mad2:

Ik heb m'n post trouwens iets aangepast. De totale warmteontwikkeling neemt wel toe, maar de warmte van de kabel neemt niet toe...