Jump to content

Aparte netgroep....


WanFie
 Share

Recommended Posts

  • Members
Wat ik mij afvraag is waar Arden deze kabel heeft gekocht ?

Als ik google erop krijg ik een link naar de Overtoom, maar die verkopen maar 1 meter ervan.

En een link van TBB, maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

 

Gewoon bij de plaatselijke stroomboer, deze kan dat gewoon bestellen.

Bij Overtoom is dat de prijs per meter, je vult gewoon het benodigde aantal meters in. Trouwens best aan de prijs daar. Ik betaalde een kwart van die prijs, al is het bij Overtoom dan wel met 4 aders. Als luidspreker kabel deed hij het ook niet slecht, maar nu verkondig ik natuurlijk onzin...

 

@ReneN: Hoezo dunnetjes? Het komt hier met 2,5mm2 binnen in de meterkast, zou je dan wat winnen als je van de groepenkast met 4mm2 naar je stopcontact verlengt? Een GOEDE kabel, daar kun je wat mee winnen, dat heb ik zelf ondervonden, maar DIKKER? Daar heb ik een vrij hard hoofd in. Natuurlijk kun je een 4 aderige kabel nemen, en 2 aders voor aanvoering gebruiken, maar ook daar geloof ik eigenlijk niet zo druk in. Misschien als je een paar kilowatt aan versterkers hebt staan, maar dan gaat het denk ik het binnenkomen al fout.

 

Daarbij dacht ik ook (heb ik het mis wordt ik hear vanzelf gecorrigeerd) dat een ader het meeste aan de buitenkant geleid, d.w.z. dat een kern betsaande uit meerdere aders dus via een groter oppervlakte geleid, en dus meer aan zou kunnen. Deze kabel is trouwens gespecificeerd als 1000 Watt nominaal. Moet dus goed gaan voor de gemiddelde eindversterker...

Link to comment
Share on other sites

De schakelklikken komen van schakelaars die elders in het huis gehuisvest zijn deze trekken een vonk, dit hoor jij dan als knal(letje) uit jou luidsprekers komen.

 

Hiervoor bestaan er schakelklik onderdrukkers (vonkenblussers) die dit afdoende weghalen, deze wordt over de schakelaar gezet die deze vomk veroorzaakt.

 

Inderdaad een snubbernetwerkje ( R en C in serie) over de contacten.

Koelkasten e.d. doen dat ook, over de thermostaat schakelaar hoort ook zo'n netwerkje te staan.

 

Verder kan de aarde vervuild worden door allerlei apparaten met netfilters.

De oplossing is NIET om de aarde van wasmachines en koelkasten e.d. los te maken (veiligheid!), maar om de oorzaken weg te nemen in de apparaten.

Aarding is een veiligheids aspect, maar kan in audio (en video!) nog al eens voor problemen zorgen.

In het ergste geval zal per apparaat bekeken moeten worden wat er met de aarde moet gebeuren en vooral HOE.

 

Een goed begin is een aparte audiogroep die vanuit de meterkast zijn aarde meekrijgt.

Net zoals je in een versterker steraarde toepast, zo zou je dat ook met de stroomvoorziening moeten doen.

 

Een aparte aardpin in de grond voor de audio-installatie zou nog het beste zijn, maar helaas kan niet iedereen dat doen (flats of appartementen bijvoorbeeld).

Link to comment
Share on other sites

De schakelklikken komen van schakelaars die elders in het huis gehuisvest zijn deze trekken een vonk, dit hoor jij dan als knal(letje) uit jou luidsprekers komen.

 

Hiervoor bestaan er schakelklik onderdrukkers (vonkenblussers) die dit afdoende weghalen, deze wordt over de schakelaar gezet die deze vomk veroorzaakt.

 

Inderdaad een snubbernetwerkje ( R en C in serie) over de contacten.

Koelkasten e.d. doen dat ook, over de thermostaat schakelaar hoort ook zo'n netwerkje te staan.

Wat voor waardes moet je dan gebruiken voor zo een snubbernetwerkje?

Ik heb een halogeen trafo die knalt vreselijk als ik het licht aan doe in mijn luister ruimte.

I denk misschien kan ik dat ook hier ver de schakelaar zetten.

het is een 60W trafo die met 40w belast is.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Die snubber dempt alleen de vonkvorming over de contacten van de schakelaar, dat kan zich uitstrekken tot ver in de honderden Megahertzen.

De inschakelklap wordt natuurlijk niet aangepakt, maar dat zal het probleem denkelijk niet zijn.

 

Over de contacten een C van 47....100 nF 1000V (!) in serie met 10.....100 ohm 1 watt zou het moeten doen.

Die C moet feitelijk een Y-exemplaar zijn (zelfherstellend) maar om te proberen kun je gewoon een MKT-tje of zo pakken.

Link to comment
Share on other sites

Die snubber dempt alleen de vonkvorming over de contacten van de schakelaar, dat kan zich uitstrekken tot ver in de honderden Megahertzen.

De inschakelklap wordt natuurlijk niet aangepakt, maar dat zal het probleem denkelijk niet zijn.

 

Over de contacten een C van 47....100 nF 1000V (!) in serie met 10.....100 ohm 1 watt zou het moeten doen.

Die C moet feitelijk een Y-exemplaar zijn (zelfherstellend) maar om te proberen kun je gewoon een MKT-tje of zo pakken.

Heb ik nog wel liggen ga ik proberen Bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Een goed begin is een aparte audiogroep die vanuit de meterkast zijn aarde meekrijgt.

Net zoals je in een versterker steraarde toepast, zo zou je dat ook met de stroomvoorziening moeten doen.

 

Daar gaat dit topic dus over... aparte groepen voor de audio.

 

Maar nu hij er is, knalt het nog bijna net zo hard, gelukkig alleen bij de platendraaier en zijn het juist de dingen (luchtpomp en halogeentrafo) op m'n luisterkamer die knallen.

Ik heb dus zelf in de hand of het knalt.

 

:)

 

Overigens zal er toch een kompleet nieuwe groepenkast in m'n huis moeten.

Bij het inventariseren van de huisinstallatie, kwam ik er achter dat er op verschillende plaatsen stopcontacten op de wasmachine-, droger- en vaatwassergroep zijn aangelegd.

Die zitten dus op een nu verboden 0,5A aardlekschakelaar en dat schijnt gevaarlijk te zijn. :confused:

 

Met een nieuwe groepenkast met alleen 30mA aardlekschakelaars is dat ook opgelost.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

@ReneN: Hoezo dunnetjes? Het komt hier met 2,5mm2 binnen in de meterkast, zou je dan wat winnen als je van de groepenkast met 4mm2 naar je stopcontact verlengt? Een GOEDE kabel, daar kun je wat mee winnen, dat heb ik zelf ondervonden, maar DIKKER? Daar heb ik een vrij hard hoofd in. Natuurlijk kun je een 4 aderige kabel nemen, en 2 aders voor aanvoering gebruiken, maar ook daar geloof ik eigenlijk niet zo druk in. Misschien als je een paar kilowatt aan versterkers hebt staan, maar dan gaat het denk ik het binnenkomen al fout.

 

Hier komt het (als ik het wel heb...) met 6 mm

Link to comment
Share on other sites

Overigens zal er toch een kompleet nieuwe groepenkast in m'n huis moeten.

Bij het inventariseren van de huisinstallatie, kwam ik er achter dat er op verschillende plaatsen stopcontacten op de wasmachine-, droger- en vaatwassergroep zijn aangelegd.

Die zitten dus op een nu verboden 0,5A aardlekschakelaar en dat schijnt gevaarlijk te zijn. :confused:

 

Met een nieuwe groepenkast met alleen 30mA aardlekschakelaars is dat ook opgelost.

 

:)

 

Die 0,5A is niet gevaarlijk, slechts minder veilig dan de huidige norm. De 0,5A is niet verboden in jou huis, de huidige instalatie is ooit goedgekeurd opgeleverd. Ga je nu echter een nieuwe meterkast plaatsen en de hele instalatie over de kop gooien, dan zal er wel een nieuwe aardlek toegepast moeten worden.

 

Verder kan de aarde vervuild worden door allerlei apparaten met netfilters.

De oplossing is NIET om de aarde van wasmachines en koelkasten e.d. los te maken (veiligheid!), maar om de oorzaken weg te nemen in de apparaten.

 

Helemaal mee eens. De oorzaak aanpakken en niet aan symptoom bestrijding doen.

 

Zo tussen alle kolder door wordt er her en der nog wel een zinnige opmerking geplaatst :blink:

Link to comment
Share on other sites

Die 0,5A is niet gevaarlijk, slechts minder veilig dan de huidige norm. De 0,5A is niet verboden in jou huis, de huidige instalatie is ooit goedgekeurd opgeleverd. Ga je nu echter een nieuwe meterkast plaatsen en de hele instalatie over de kop gooien, dan zal er wel een nieuwe aardlek toegepast moeten worden.

 

Dit betwijfel ik, omdat er in de loop van tijd nogal wat wijzigingen in de installatie zijn aangebracht.

De 0,5A mocht alleen voor wasmachines e.d. Nu zitten daar ook algemeen bruikbare stopcontacten op.

Mijn huis is overigens van 1977.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Hier nog een kleine aanvulling...

 

http://www.jobarco.com/files/sheets/EMC-XLPE.pdf

 

... misschien dat iemand als Henrie er wat meer over kan melden (met het risico dat we het ons allemaal verbeelden), bijvoorbeeld dat verhaal over demping van deze kabel, van 10 kHz tot 100 mHz meer dan 80 db. Dat zegt mij dus niet zo veel. Kan dit het idee van ''schoner'' in het hoog suggereren? Transfer impedantie lijkt me simpelweg de weerstand van de kabel in Jip en Janneke taal, die is kleiner als 100 Ohm per meter, is dat veel, is dat weinig?

Ik begin het zowaar nog bar interessant te vinden...

Link to comment
Share on other sites

Ik las dat deze kabels ook gebruikt worden voor medische apparatuur. Lijkt me dus een interessant kabel om te gebruiken bij het "doortrekken" van een geaarde aansluiting naar een nieuw wantcontactdoos voor mijn set. Nog iemand ervaringen met Jobarco?

Link to comment
Share on other sites

Ik las dat deze kabels ook gebruikt worden voor medische apparatuur. Lijkt me dus een interessant kabel om te gebruiken bij het "doortrekken" van een geaarde aansluiting naar een nieuw wantcontactdoos voor mijn set. Nog iemand ervaringen met Jobarco?

 

Jobarco is m.i. gewoon een industriele leverancier zoals Lapp en Draka.

Niks bijzonders dus.

 

Zoals ik al schreef... NIET afschermen..!!!

 

Een gewone flexibele kabel van de Gamma doet het beter (omdat hij niet is afgeschermd).

 

Vanmiddag ook nog aan iemand uitgelegd:

 

Ik had diverse afgeschermde netkabels en netfilters voor m'n set hangen.

Er kwam iemand met zijn Array (waarvan hij dacht dat hij kapot was) op bezoek.

Dat is dus voor de set op de vloer gezet en met gewone kabels en stekkerdozen aangesloten.

Wauw wat een dynamiek...

 

De dag erna heb ik dus alle afgeschermde kabels en filters van m'n set afgehaald.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

@ Hans:

 

Het lijkt er dus op dat het per setup verschil maakt.

 

Mijn Kemp, Kimber en Oyiade powercords zijn toch ook afgeschermd? Deze kabels zorgen voor een (in mijn oren) betere klank dan de standaardkabels. Dat wil zeggen het klinkt opener, strakker, ruimtelijker, verfijnder en er is meer detail hoorbaar. Als ik de standaardkabels aansluit klinkt het wat meer op een hoopje.

Link to comment
Share on other sites

@ Hans:

 

Het lijkt er dus op dat het per setup verschil maakt.

 

Mijn Kemp, Kimber en Oyiade powercords zijn toch ook afgeschermd? Deze kabels zorgen voor een (in mijn oren) betere klank dan de standaardkabels. Dat wil zeggen het klinkt opener, strakker, ruimtelijker, verfijnder en er is meer detail hoorbaar. Als ik de standaardkabels aansluit klinkt het wat meer op een hoopje.

 

Afschermen op voldoende afstand van de aders is al een stuk beter. Daarom zijn goede audiokabels ook zo dik...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hier nog een kleine aanvulling...

 

http://www.jobarco.com/files/sheets/EMC-XLPE.pdf

 

... misschien dat iemand als Henrie er wat meer over kan melden (met het risico dat we het ons allemaal verbeelden), bijvoorbeeld dat verhaal over demping van deze kabel, van 10 kHz tot 100 mHz meer dan 80 db. Dat zegt mij dus niet zo veel. Kan dit het idee van ''schoner'' in het hoog suggereren? Transfer impedantie lijkt me simpelweg de weerstand van de kabel in Jip en Janneke taal, die is kleiner als 100 Ohm per meter, is dat veel, is dat weinig?

Ik begin het zowaar nog bar interessant te vinden...

 

die demping heeft helemaal niets met de weergave te maken...

puur demping van stoorsignalen die de kabel uit of in kunnen gaan...

Deze kabel is ook gewoon voor achter frequentie omvormers en dergelijke...

 

 

Nogmaals, DE VOEDINGSKABEL HEEFT GEEN ENKELE INVLOED OP DE WEERGAVE VAN JE GELUID!(mits degelijk uitgevoerd)

Een voedingskabel moet alleen netjes spanning en stroom doorgeven. En eventueel afschermen tegen instraling op je interlinks.

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment heb ik 10 m Gamma draad liggen en ik overweeg om dit weer terug te brengen. Ik heb daar ook afgeschermd installatiedraad gezien. Deze draad was vrij dik en net zo stug als bijv. een Kemp powercord. Dus dit zou dus in principe wel goed kunnen werken?

 

De reden dat ik dit vraag heeft te maken met het feit dat ik tot voor kort mijn set niet op een geaard stopcontact heb aangesloten. Na het akkefietje met mijn kapotte phonotrap heb ik besloten om dit aan te pakken.

 

Van Audiofreak heb ik nu een verlengsnoer geleend en een noodoplossing getroffen (geaard stopcontact elders in huis). Klankmatig geeft dit al een grote winst t.o.v. het niet geaarde stopcontact. Nu wil ik een permanente oplossing en inmiddels heb ik al een HMS contactdoos thuis liggen. Wat is deze contactdoos mooi opgebouwd zeg.

 

Audiofreak is gisteren op bezoek geweest en naast dat het erg gezellig was, was het ontzettend leerzaam voor me. Er zijn nu een 4-tal scenario's waar ik een keuze uit zal moeten maken. En natuurlijk wil ik een zo goed mogelijke en betaalbare oplossing:

 

1.) Ik laat door Kemp of iemand anders een aparte audiogroep aanleggen. Deze optie zal waarschijnlijk breekwerk gaan opleveren en natuurlijk best prijzig, dus dit valt af.

 

2.) We trekken een gammakabel + gammastekker van het bestaande geaarde stopcontact elders in huis naar mijn HMS contactdoos en hier sluiten we de set op aan.

 

3.) idem dito, maar nu met een goede stekker (bijv. Oyaide P-046 e Netstekker 24K Gold / Palladium)

 

4.) idem dito, maar nu met goede stekker en goede kabel naar de HMS contactdoos.

 

Persoonlijk neig ik naar de 3e optie, waarbij ik het oorspronkelijke geaarde stopcontact elders in huis ook wil gaan vervangen door een HMS contactdoos. Ik heb dan "maximaal" ge

Link to comment
Share on other sites

heel verhaal

 

 

Beste Gruiter..

 

 

Laat door een erkend instalateur een nieuwe groep aanleggen voor je audio set.

Netjes geaard en zonder allerlei exotische meuk. 2,5mm kwadraat en met degelijk materiaal(dus geen gamma rotzooi)

 

Groet,

 

bees

Link to comment
Share on other sites

Nogmaals het helle verhaal

Gruiter waarom niet gewoon een aardedraad in je bestaande buisjes er bij trekken?

vaak zit in de centraal doos al de aarde afgewerkt (groen-geel of iets ouder grijs)

Wel is het lastig om een trekveer in een buis er bij te krijgen maar ik heb dat hier opgelost door de trekveer aan de bestaande bekabeling vast te maken en deze terug te trekken (wel eerst de stroom afschakelen) dan de groen geel er bij knopen en de hele zaak er opnieuw in trekken.

Dan netjes een geaard stopcontact plaatsen en klaar is klara.

 

Hier nog een kleine aanvulling...

 

http://www.jobarco.com/files/sheets/EMC-XLPE.pdf

 

... misschien dat iemand als Henrie er wat meer over kan melden (met het risico dat we het ons allemaal verbeelden), bijvoorbeeld dat verhaal over demping van deze kabel, van 10 kHz tot 100 mHz meer dan 80 db. Dat zegt mij dus niet zo veel. Kan dit het idee van ''schoner'' in het hoog suggereren? Transfer impedantie lijkt me simpelweg de weerstand van de kabel in Jip en Janneke taal, die is kleiner als 100 Ohm per meter, is dat veel, is dat weinig?

Ik begin het zowaar nog bar interessant te vinden...

 

De demping van 80 db geeft alleen maar aan dat de hoogfrequente rommel in de kabel minder goed wordt door gegeven.

Ook is de kabel af geschermd zo dat er onder weg niet ook weer hoogfrequente rommel kan worden opgepikt.

 

Dit is volgens mij het zelfde dat er gebeurt met een goed power cord.

Door het vechten van de aders of het twisten daarvan ontstaat het zelfde soort filter.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Nogmaals het helle verhaal

Gruiter waarom niet gewoon een aardedraad in je bestaande buisjes er bij trekken?

vaak zit in de centraal doos al de aarde afgewerkt (groen-geel of iets ouder grijs)

Wel is het lastig om een trekveer in een buis er bij te krijgen maar ik heb dat hier opgelost door de trekveer aan de bestaande bekabeling vast te maken en deze terug te trekken (wel eerst de stroom afschakelen) dan de groen geel er bij knopen en de hele zaak er opnieuw in trekken.

Dan netjes een geaard stopcontact plaatsen en klaar is klara.

 

Dat is wellicht nog een beter idee! Ik zal eens informeren naar een goede elektrici

Link to comment
Share on other sites

hallo allen,

 

Sinds vorige week heb ik ook een aparte kabel vanuit de meterkast getrokken naar een stekkerdoos. Er zitten dus geen WCD's tussen. De kabel loopt door de kruipruimte en is maar zo'n 5 meter lang.

De kabel is rechtstreeks aangesloten op een smeltzekering. Deze smeltzekering is zo'n type met zo'n laatje die je in de nieuwe meterkasten waarin alleen maar automaten zitten, op rail kunt monteren !

Dan kan er een mooie audiofiele zekering in en dat tegen redelijke prijs. Tot nu toe heb ik een standaard 16A zekering erin.

 

Als bekabeling heb ik een mooie 3 aderige kabel met schermmantel gebruikt waarbij de mantel aan de aarde is aangesloten en de groen/gele aarde draad ook.

Ik heb nog geen aparte aardpen. In mijn meterkast heb ik gelukkig beschikking over 3 fasen, en ik heb de fase die het minst in gebruik is (alleen een inductiekookplaat) gebruikt voor de audio. Ik heb bewust de aardlekschakelaar buiten beschouwing gelaten. Uiteraard is de audio wel geaard zodat zich geen persoonlijke ongelukken kunnen voordoen!

Het is me duidelijk dat een ALS een voorschrift is. Ik wil echter niet overdrijven. Als je zelf zorgt dat er geen lek naar aarde is op je versterker maar dat er wel een verbinding naar aarde is dan is de veiligheid in orde.

 

Ik moet toegeven dat het resultaat van deze in mijn situatie eenvoudige modificatie een verbluffende verbetering op heeft geleverd. Ik kan me prima voorstellen dat mensen er niet in geloven. Dat heeft in mij beleving 2 mogelijke oorzaken: ze hanteren de Aardlekschakelaar en standaard automaat of ze hebben een set waarop het allemaal niet tot zijn recht komt. Ik denk dat wanneer een set serieus grenst aan high end een aparte goed aangebrachte audiogroep zeer zinvol is. De grootste winst is denk ik te behalen in het kiezen van de juiste fase, een goede bekabeling en het elimineren van de aardlekschakelaar en door de schakelautomaat te vervangen door een smeltzekering.

Dikte van aders is wat mij betreft niet interessant. Gewoon 2.5 mm2. Een standaard grondkabel moet al voldoen.

 

Uiteraard is alle aangesloten apparatuur in fase aangesloten. Overigens heb ik op deze groep alleen maar een buizenversterker en een cd speler aangesloten. Meer audio heb ik niet in gebruik momenteel.

 

De opties die er voor mij nu nog zijn op het gebied van stroomvoorziening :

-een aparte aardpen laten slaan. Maar tot nu toe ervaar ik een mooi schoon geluid met een meer kracht.

-glaszekeringen vervangen door audiofiel spul. Baat het niet, dan schaadt het een paar tientjes en niet meer.

 

Voorlopig heb ik geen behoefte aan een netfilter.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het nogal wat hoor, mensen aanraden om maar geen aardlekschakelaar te gebruiken :huh: Terwijl dat ding er toch echt voor de veiligheid zit. En daarbij moet je dus NIET alleen denken aan beveiliging tegen directe of indirecte aanraking van de 230V, maar ook als beveiliging tegen brand! Die dingen zijn in de nieuwbouw niet voor niets verplicht...

 

Verder vraag ik me altijd af wat nou precies de aversie is tegen die dingen (of tegen installatieautomaten). Wat is er zo audiofiel aan een zekering en zo slecht aan een schakelaar? En nou niet roepen dat zo'n schakelaar meer contactovergangen heeft en daarom de stroom beperkt of zo, want dat is onzin. Sterker nog, ik acht de kans groot dat de contactweerstand van een schakelaar kleiner is dan de weerstand van een zekering. Bij die laatste is de weerstand immers opzettelijk (relatief) hoog gemaakt, om ervoor te zorgen dat het ding smelt bij een bepaalde stroom (en een bepaalde tijdsduur). Daarom zijn 'audiofiele zekeringen' ook zo'n kolder. Ze doen immers allemaal hetzelfde...

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het nogal wat hoor, mensen aanraden om maar geen aardlekschakelaar te gebruiken :huh: Terwijl dat ding er toch echt voor de veiligheid zit. En daarbij moet je dus NIET alleen denken aan beveiliging tegen directe of indirecte aanraking van de 230V, maar ook als beveiliging tegen brand! Die dingen zijn in de nieuwbouw niet voor niets verplicht...

 

Goeie bijdrage...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het nogal wat hoor, mensen aanraden om maar geen aardlekschakelaar te gebruiken :huh: Terwijl dat ding er toch echt voor de veiligheid zit. En daarbij moet je dus NIET alleen denken aan beveiliging tegen directe of indirecte aanraking van de 230V, maar ook als beveiliging tegen brand! Die dingen zijn in de nieuwbouw niet voor niets verplicht...

 

Goeie bijdrage...

 

:)

 

 

Ik raad het ook niet aan om de ALS weg te laten. Maar audiofiel gezien zit dat ding wel in de weg. Ik heb het goed overwogen en ook brandgevaar is uitgesloten. De boel is gezekerd (zowel in de apparatuur zelf als in de groepenkast) en geaard en de apparatuur die erop is aangesloten is degelijk. Ik zou nooit op deze aansluiting een pas gemodificeerd exemplaar aansluiten. Eerst ervaren of die goed en stabiel is. De behuizing kan niet onder spanning komen te staan, want die vloeit dan onmiddelijk af naar aarde. Het zou echter onwenselijk zijn dat je stroom verlies naar aarde zonder het te weten. Dat is niet zo groen, alhoewel er nooit meer dan 16A verloren kan gaan ;-)

Verder is het een kwestie van je apparatuur goed kennen en 100% zeker weten dat de aardedraad is aangesloten.

Daarnaast: Wie test zijn ALS 2x per jaar ?

 

De vrieskist "mag" ook op een groep die buiten de aardlek om is aangesloten, om bederf te voorkomen wanneer de stroom onverhoop uitvalt. Alhoewel wat mag/niet mag daar is slecht achter te komen. Het enige dat NEN1010 eist is dat elke groep tegenwoordig, in nieuwe situaties, achter een ALS zit en maximaal 4 stuks achter 1 ALS van 30 mA.

 

Zolang er woningen bestaan zonder ALS en de groepenkast niet verzegeld....tja.

 

Een aardlekschakelaar heeft als primair doel om electrocutie door aanraking te voorkomen bij niet-geaarde groepen. Dit gevaar heb ik op 2 manieren ge

Link to comment
Share on other sites

Ik raad het ook niet aan om de ALS weg te laten. Maar audiofiel gezien zit dat ding wel in de weg. Ik heb het goed overwogen en ook brandgevaar is uitgesloten. De boel is gezekerd (zowel in de apparatuur zelf als in de groepenkast) en geaard en de apparatuur die erop is aangesloten is degelijk.

 

Dat sluit brandgevaar helemaal niet uit! In tegenstelling tot wat veel mensen denken (en wat je ook altijd op radio en tv hoort), ontstaat brand zelden of nooit door een kortsluiting. Die wordt namelijk wel afgeschakeld door je zekering of installatieautomaat. Een zekering of installatieautomaat beveiligt je installatie dan ook alleen maar tegen overstromen en kortsluitstromen. Verder helemaal niks! Brand onstaat bijvoorbeeld door te zwaar belaste verlengsnoeren, die bijvoorbeeld maar 10A mogen hebben. Bij 16A wordt zo'n ding loeiheet en kan brand veroorzaken. Een andere oorzaak van brand is een lek naar aarde. Als er bijvoorbeeld ergens een kabel is waarbij de isolatie stuk is gegaan, waardoor er een stroom naar aarde lekt, kan daar op dat punt warmteontwikkeling plaatsvinden. Ook als die stroom kleiner is dan 16A (16A is veeeeeel!!!). Die warmteontwikkeling kan wel degelijk voor brand zorgen, hoe goed je zekering in je meterkast verder ook is, en hoe goed je aangesloten apparatuur ook is.

 

Ik zou nooit op deze aansluiting een pas gemodificeerd exemplaar aansluiten. Eerst ervaren of die goed en stabiel is. De behuizing kan niet onder spanning komen te staan, want die vloeit dan onmiddelijk af naar aarde. Het zou echter onwenselijk zijn dat je stroom verlies naar aarde zonder het te weten. Dat is niet zo groen, alhoewel er nooit meer dan 16A verloren kan gaan ;-)

 

Die laatste opmerking snap ik niet...

 

Verder is het een kwestie van je apparatuur goed kennen en 100% zeker weten dat de aardedraad is aangesloten.

Daarnaast: Wie test zijn ALS 2x per jaar ?

 

Waarschijnlijk bijna niemand. Maar de kans dat zo'n ding zomaar stuk gaat, is niet zo groot...

 

De vrieskist "mag" ook op een groep die buiten de aardlek om is aangesloten, om bederf te voorkomen wanneer de stroom onverhoop uitvalt. Alhoewel wat mag/niet mag daar is slecht achter te komen. Het enige dat NEN1010 eist is dat elke groep tegenwoordig, in nieuwe situaties, achter een ALS zit en maximaal 4 stuks achter 1 ALS van 30 mA.

 

Zolang er woningen bestaan zonder ALS en de groepenkast niet verzegeld....tja.

 

Een aardlekschakelaar heeft als primair doel om electrocutie door aanraking te voorkomen bij niet-geaarde groepen. Dit gevaar heb ik op 2 manieren ge

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...