Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Afgelopen maandag had ik ook nog een bijzondere audiofiele ervaring. M'n broer heeft n.l. een paartje Isophon BPSL130 luidsprekertjes (nos) op planken van 1,5x 1,5 m geschoefd. De luidsprekertjes zijn omstreeks 1975 gemaakt en zijn breedbandertjes van 130 mm diam.

Dit hebben we afgelopen maandag dus beluistert.

Hoe het klonk:

- Meer en dieper laag dan ik zou verwachten, zelfs een lage orgeltoon kwam er overtuigend uit.

- Het stereobeeld was heel behoorlijk, iets wat ik met zo'n enorm frontoppervlak ook niet verwacht had.

- De midbas was iets te luid in verhouding tot de rest.

- Het middengebied was soms wat scherp en bleef wat achter.

- Het hoog bleef ook wat achter en was niet erg "schoon".

- Het rendement is ca. 5 dB hoger dan z'n Apogee Centaurs.

Maar al met al een leuk experiment, wat 300% meeviel (kwa klank)

De volgende stap is, per kant twee extra BPSL 130's voor het dieper laag inzetten. Dit volgens de Onda Ligera methode. Bovendien komt er een "puisten" op waar de middentoners op komen te zitten. De midbasboost zou daar minder van kunnen worden.

De bedoeling is om m.b.v. akoestische truuks filters te vermijden. Maar wanneer er een tweeter bij moet, zal dat niet te vermijden zijn.

:)

(...) De volgende stap is, per kant twee extra BPSL 130's voor het dieper laag inzetten. Dit volgens de Onda Ligera methode. (...) :)

Beste Hans,

Dieper laag? Het klankbord blijft toch even groot? De akoestische kortsluiting blijft toch nagenoeg dezelfde? (inzetpunt, dB/oct.) De frequentiekarakteristieken van alle luidsprekertjes zijn toch vrijwel gelijk?

Je zult m.i. alleen een hoger rendement krijgen (dB/watt)... en problemen met de impedantie (te lage bij parallel, te hoge bij serie), met de bijbehorende dempingsperikelen.

P.S. Bij googelen naar Onda Ligera kreeg ik de volgende omschrijving van hun bassysteem:

(...) This three-way speaker is a ported alignment with an acoustic load design to improve control over the two 8'' push-pull woofers and reduce the energy at the port’s resonant frequency. The acoustic load acts as acoustic filter for frequencies above resonance to allow for a shallow 1st-order filter for the bass system. (...)

ondaligera5.jpg

http://www.6moons.co...ch2012_3/1.html

Dat is toch iets heel anders dan zo'n open klankbord?

Ja, maar zo'n kastje kun je natuurlijk ook op een klankbord schroeven.

Het blijft dan nog steeds een klankbord.

Door de gekozen speakeropstelling zal het midden minder afgestraal worden omdat dit door het kastje een beetje gedempt wordt. Het laag zal daar z'n voordeel uit halen.

Och we zijn toch leuk bezig..

P.S. Bij googelen naar Onda Ligera kreeg ik de volgende omschrijving van hun bassysteem:

[/font][/color]

ondaligera5.jpg

http://www.6moons.co...ch2012_3/1.html

Een goede audiokennis gaat deze speakers waarschijnlijk in Nederland importeren.

Op de X-Fi zullen ze waarschijnlijk al te beluisteren zijn.

Voor mij was dit het beste geluid op de High end in Munchen.

Guest tubejack

Een "schoonheidsprijs" zullen ze denk ik niet winnen :eek: wat lelijk :wacko:

Mijn vrouw zegt: "alles went" Ik zit nu ook tegen een paar afschuw......... :D

Guest tubejack

Ik weet van uiterlijke schoonheden moet je het niet altijd hebben, maar dit vind ik ronduit lelijk.

Had die speaker of helemaal zwart gemaakt of helemaal hout.

Dat zwart met hout vind ik kitsch.

En dan dat gat van voren.... het lijkt wel op holle bolle Gijs.

Papier hier....

Guest tubejack

Gisteravond na het trainen een paar uur naar Sky radio geluisterd.

Het FM signaal van dit station was altijd al heel sterk, maar nu ik een 3 elememt FM

antenne op het dak heb, is het antenne signaal zeker 10mV , wat ontzettend hard is en

een vrijwel onbeperkt hoge signaal/ruis verhouding mogelijk maakt.

Je moet ,- net als ik- van de muziek houden, maar vooral na 0:00 is dat non-stop met nauwelijks

enige reclame. Wat me opviel was de prachtige kwaliteit van het geluid. Phil Colins klonk veel

mooier dan via mijn eigen squeezebox of cd-speler.

Geluid is sowieso moeilijk te omschrijven maar de soundprocessor een Orban Optimod 5500

weet een prachtig analoog geluid van het digitale signaal te maken. Wat van de studio naar de diverse

zendmasten gaat. Het is soms heel teer en breekbaar, heel veel details, structuur en mooi

gemoduleerd.

Sky gebruikt hier geen sateliet verbinding meer voor, maar het glasvezel netwerk van de KPN.

Deze zender hoort net als Veronica bij de TMG groep zie http://www.tmg.nl/ab...ge=nl&size=11px

Ook Veronica gebruikt volgens deze link een Orban Optimod 5500 http://www.radio-tv-...processing.html

Als je het geluk hebt om van deze muziek te houden en even buiten de gebruikte meuk om luistert (waar ze jammer genoeg

altijd de eeuwige zelfde nummers draaien) hoor je ook hoe goed die zender via de FM klinkt.

Ik durf het qua techniek, zelfs audiofiel te noemen.

Voor radio liefhebbers http://www.oorboekje...frequenties.php een van mijn favoriete internetlinks, wellicht heb ik dit al een

paar keer hier geventileerd. Zet die eeuwige TV eens een avond uit, er valt zoveel méér te beleven.

Vriendelijke groet,

Jack :)

groot vind ik geen nadeel .... als het maar way down gaat

groet

En als het maar gecontroleerd gaat.

Ik was laatst bij iemand met een dikke Luxman versterker en twee Dali Mentor prachtboxen, waar een GEWELDIG laag uitkwam. Een beetje OVERweldigend. Osaka Dan Tenko kwam er gewoon uitdonderen, en dan denk ik: een pietsie minder mag ook wel. :wacko:

M :ph34r: rc

Een dikkke versterker heeft meestal een goed laag maar wel een slecht midden hoog

en die speaker _foto van spido_die kleurt lekker in het laag en zoiets is toch van vroeger zo,n speaker die komt mij wel bekend voor ,speaker in eeen ander jasje

Toch tegen die tijd maar eens even inventariseren wie naar Krefeld gaat. Ik begreep dat Sodeju (Rogier), Audiopaul (Paul), Audiofreak (Onno) en Gruiter (Gerald) en ik in ieder geval plannen hebben.

Guest tubejack

Jack,ik zou toch eens dit jaar naar Krefeld gaan en met Ollie babbellen die werkt bij WDR.

Met name WDR4 is een toonaangevend voorbeeld hoe, het kan.

Bij sommige programma's draaien ze gewoon LP's of CD's i.p.v. Dalet van de hardeschijf van een PC.

Absoluut top klasse. Maar ook met Dalet kan dat volgens mij zie o.a. http://old.dalet.com/new-dalet-audio-engine-improves-reliability-and-increases-flexibility-for-broadcast-operations/

Maar om daar helemaal voor naar Krefeld te gaan.... Als je Ollie ziet vraag eens wanneer ze de internet stream verhogen.

Die is nu maar 128Kbit MP3. Het geluid van deze zender is via mijn squeezebox echt veel minder dan analoog hier via

de UPC kabel.

Maarja dat geldt ook voor bijna alle andere stations ......

Groet,

Jack

Guest tubejack

Dat komt denk ik door de top DA-conversie die in zo'n soundprocessor zit.

Zo'n ding goed af te regelen schijnt héél moeilijk te zijn.

Je moet je voorstellen dat het signaal met 384Kbit musican datacompression richtig zender gaat. Musican is voor

zover ik weet een heel vriendelijke manier van data reductie. In de processor wordt dit weer uitgepakt dus

effectief verdubbelt naar 768Kbit Dan moet het van digitaal naar analoog en dan moet er nog iets van pre-emphasis

vanaf ik dacht 3khz worden toegevoegd waarbij de hoge tonen versterkt worden voor een goede signaal/ruisverhouding.

Dan moet het nog een limitter/compressor in en een evt. stereo expander en stereo-coder en dan pas gaat het

naar de zender....

Dat kan allemaal in zo'n soundprocessor zitten. Ik kan de volgorde verkeerd hebben of e.e.a. gebeurt al in het digitale

domein. Moeilijk dus, vandaar dat het opvalt dat SKY en Veronica zo goed kunnen klinken.

Wij luisteraars hebben het maar makkelijk, een goede tuner is voldoende :)

hm .... waarom staan er voor veel geld cd spelers in de winkel die (zonder drastisch verbouwen) geen muziek maken en hebben ze daar iets dat over FM top klinkt .... ikke niet begrijpen.

maar sluit wel aan bij wat ik al jaren hoor ...

groet

Guest tubejack

Simpel ik denk voornamelijke door dit apparaat dat digitaal naar analoog omzet

5500_front.jpg

http://www.orban.com...specifications/

Wat spec's Pilot Stability 19 kHz, ±0.5 Hz (10 to 40 °C). D/A Conversion 24-bit. Signal-to-Noise Ratio ≥ 85 dB (Bypass mode, de-emphasized, 20 Hz - 15 kHz bandwidth, referenced to 100% modulation, unweighted). Distortion ≤ 0.02% THD (Bypass mode, de-emphasized, 20 Hz - 15 kHz bandwidth, referenced to 100% modulation, unweighted). Stereo Separation At 100% modulation = 3.5Vp-p, > 57 dB, 30 Hz - 15 kHz.

Erg goede waardes lijkt me en dan is dit model met 3000€ "low cost"

Een van mijn favoriete radiostations Radio M gebruikt nog een betere, maar die heeft er ook maar

1 nodig omdat ze alleen vanaf Lopik uitzenden de 8218 zie http://www.innescorp....au/products/14

Voor al dit soort producten geldt dat je het signaal ook compleet kunt verkloten, omdat je b.v. het meest "luide station"

of een "eigen sound" wil.... Maar waar kan dat nu niet?

Als ik iets mooi vind klinken of niet, stuur ik soms een mailtje naar de studio, dat helpt .... beter als gezeur

"dat het toch niks is..." dat vind ik voor dummies ^_^ Zo lijkt Sky radio van dat irritante echootje af :)

Ik bedenk me net dat ze niet meer via de sateliet het signaal transporteren maar via glas naar de div zendenmasten.

Wie weet zat het daar in ...? :)

Edited by tubejack

jack je mag alles zeggen,mijn zoon is dj,dus dj zoeken dj op die werken niks anders met die zooi en niet van een paar honderd ik heb ze er tussen gezet ze geven lekkere sound niet meer en niet minder,jack als bij wdr een beetje te scherp klinkt doen ze een haspel van 750 meter er tussen,en dan praten we nog niet over studio,s als ik er niet ervaring had spraak er niet over.

Guest tubejack

Ik heb helaas geen tijd Wol. Wat er zo'n beetje afspeelt in een studio daar heb ik een redelijk beeld van.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Gelukkig niet, als je al bedenkt wat er allemaal al komt kijken

vóórdat er uberhaupt iets op CD of LP staat.... dus nog vóórdat het nog uitgezonden is....

Nu staat Sky aan met Bonnie Tyler "Total Eclipse Of The Heart" http://www.skyradio.nl/muziek/playlist/sky-radio

Mijn vrouw zingt mee.... Ik vind het beide mooi klinken :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...