Jump to content

Hans luistert naar de set van Hans...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nadat we tijdens het reisje naar Picoso kennis hadden gemaakt, heeft Hansko me gevraagd om eens te komen luisteren naar zijn set.

Ook om wat spullen mee te nemen zodat hij wat kon vergeljken, maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Een set bestaande uit Jean marie Renaud luidsprekers. Hawk electronica (John van der Sluis) en John van Gent interlinks. De speakerkabels zijn van Kimber en de netvoorziening van Kemp.

Hansko draait in een redelijk kleine luisterruimte. Ik schat de ruimte ca 3,5 x 4,5 m). De set staat opgesteld in de lengte van de kamer.

Het eerst wat opvalt is de warme klank van deze set. Prachtig afgeronde stemmen en een rond royaal aanwezig laag. Dit laatste vooral valt op, omdat de kamer

Dan reageer ik maar even :unsure:

Dat schrikken van een trom vind ik wel goed eigenlijk, als je niet zou schrikken dan is de set wel erg tam :huh::D

Je hebt het best wel vaak over terughoudend hoog, zou 'goed' hoog voor jou misschien niet 'teveel' hoog zijn voor mij :unsure:

Andr

Guest Kraus vonBentinck

Mooi verhaal Hans, het lijkt me een prettig klinkende set. Overigens, mijn ervaring is dat monitors meestal een mooi breed plaatje geven maar het in het algemeen toch wat plat is, zeker wanneer er in een kleine ruimte geluisterd wordt.

Wel leuk om te zien en te lezen dat de rubriek recensies weer eens een beetje aantrekt.

En nu het slachtoffer zelf maar even aan het woord.

Dat de mijn set lekker klinkt klopt natuurlijk. Vooral vinyl klinkt met de Fat Bob, Morch arm en zyx erg goed. Mijn muziek voorkeur is Jazz (rond 1960/70) en klassiek (van kamermuziek tot opera). Stemmen en individuele instrumenten moeten dan lekker klinken en de Jean Marie Reynaud Offrande monitor staat erom bekend dat ze instrumenten en stemmen erg mooi weergeven. Door het transmissielijn systeem klinkt ook het laag indrukwekkend ondanks de beperkte afmetingen.

De luisterkamer kan zeker nog verbeteren wat akoestiek betreft. Zal het advies van Hans zeker opvolgen. Het probleem van het hoog heb ik niet zo ervaren, maar ik weet inmiddels dat Hans een grote voorkeur heeft voor een dynamisch hoge weergave. Wel bleef de weergave via cd erg achter met vinyl, niet alleen veroorzaakt door het normale verschil tussen deze twee geluidsdragers. Alle interlinks zijn zilveren JvG'ts, behalve de interlink tussen Dac en VV. Dit was een Sonic Link met bullet pluggen. Deze omgewisseld met de zelfgemaakte interlink van Hans (a la de Array Opal) en dit gaf een enorme verbetering. Meer details te horen met meer dynamiek. Alsof er een sluier was weggevallen. Inmidels heb ik nog twee andere kabels uitgeprobeerd: een Karma reference en natuurlijk de JvG zilver. Op dit moment is de Kharma de winnaar. Heeft de dynamiek en openheid van Hans zijn kabel maar met meer warmte. Aan John van Gent gevraagd of ik zijn zilver/goud versie mag proberen en dat gaat zeker gebeuren.

Een andere a/b vergelijking hebben we gedaan met de voorversterker. Hans had zijn Array bij zich (hoe kan het ook anders :D ) en die hebben we vergeleken met mijn Hawk audio P12 buizen regelversterker. De Array was wat scherp in het hoog, maar dat werd later beter. Waarschijnlijk moest ie even warm draaien. Veel detail te horen en ook het laag had meer controle. een prachtige voorversterker. Maar de P12 daarna weer aangesloten en dan klinkt dat toch ook weer prachtig. Meer warmte en daardoor bij stemmen meer emotie. Wel wat minder detail te horen. Houd je van Pop en aanverwante muziek waarbij het spectakel belangrijk is, zou ik voor de Array kiezen, bij mijn muziekvoorkeur geef ik de voorkeur aan buizen. Kwestie van smaak dus.

Conclusie van de avond: Erg leuk om met een liefhebber van muziek en audio rustig te vergelijken en te genieten en daardoor ook te leren luisteren naar je eigen set. Er is altijd wat te verbeteren en dat maakt de hobby juist zo leuk. De volgende keer gaan we eens de cd spelers vergelijken. Hans zijn Consonance en mijn Hawk Audio loopwerk en dac.

En Hans maak je geen zorgen. Ik heb alle bomen en lantaarnpalen geteld en ze staan er nogallemaal. Ook de buren zijn niet aan de deur geweest met schadeclaims. :rolleyes:

[...]

en mijn Hawk Audio loopwerk en dac.

[...]

Welke versie DAC heb je? Verder een herkenbare omschrijving qua geluid van de P12 regelversterker.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

De laatste versie de MK111

Hansko

[...]

en mijn Hawk Audio loopwerk en dac.

[...]

Welke versie DAC heb je? Verder een herkenbare omschrijving qua geluid van de P12 regelversterker.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

De laatste versie de MK111

Hansko

Beste Hansko,

Bedankt, dat is inderdaad een leuke DAC. Crystal 4390 compatible DAC met een leuke transistor lijntrap zonder overall tegenkoppeling. Geinig ding en presteert goed.

Groet,

Jacco

• 4 weeks later...
Hee ik had deze even gemist.

Nu ontdekt en leuk om te lezen weer.

{off topic}

We zijn goed bezig met z'n allen met allerlei verhalen over en weer.

Dat maakt het toch leuk zo'n forum en zo is het volgens mij ook bedoeld.

met groet,

:cool2:

Er zijn plotseling zoveel recenties, dat je er snel een over het hoofd ziet...

Ik vind dit een prima ontwikkeling (al die recenties natuurlijk ;) ).

:)