Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Tja Leo, deze man is bijzonder harnekkig. Het blijft me verbazen hoe belangrijk audiofielen het vinden om op de man te spelen / persoonlijk te worden / of om anderszins off-topic te gaan zagen als hun argumenten op zijn en als hun zeepbel wordt doorgeprikt. Hoe zou het zijn als je eens op een feestje ergens met hem over praat? suggestieve speculatie, Ook dan zal hij waarschijnlijk altijd gelijk willen hebben, zelfs als zijn ongelijk bewezen wordt. beetje onzin op z'n tijd, (jullie bewijzen ( = blind testen) namelijk niets) Deze man is docent wiskunde(?). beetje gokken, (hoe kom je hierop?) Nu ken ik nog al wat mensen in het onderwijs. Een vleugje "kijk eens hoe wijs ik ben en hoeveel ik weet" erbij, (ik ken... ik weet.. ik heb dure versterker X ...) Zij zijn allemaal best wel aardig, maar zonder uitzondering, bijzonder eigenwijs. En dan nog weer een beetje onzin erbij. (en dan ben ik ongenuanceeerd?) En dat maakt een gesprek met hen al snel tot een vermoeiende bezigheid. En , uiteraard, waar audiofielen heel goed in zijn, het verheffen van een persoonlijke ervaring / mening tot een feit. Misschien komt het ooit in je op dat een forum als dit een plek is voor discussie. Beste s0000884, Ik vond dit niet echt op de man spelen. Jij dus wel. Wat vind je dan van het op de kabelfabrikant spelen in een ander topic? Verder meen ik mij te kunnen herinneren dat jij ooit zei dat jij goed was in wiskunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 pretletter. jij weet hoe goed een tuner kan klinken. ik heb al weer wat rondjes aanpassing gehad aan de tuner (nu ook voeding voorzien van MKP bypass condensatoren), en de afstand werd steeds groter. bevestiging dat het knelpunt in CD spelers veelal de armoedige eindtrap is (plus voeding daarvan). groet Heb je de eindtrap van een CD speler bij een radiostation wel eens gezien? Enig idee hoeveel vervorming er optreedt bij FM modulatie en demodulatie? (compressie, fase-informatie verwijderen uit lage frequenties, de modulatie zelf, en in je ontvanger demodulatievervorming, grote berg ruis, vervorming door fouten gemaakt in de tuner door dichtbij naastgelegen zender). Wel eens bij nagedacht dat het juist die (sterk hoorbare!) vervorming hetgeen is waarin je de klank van de tuner als beter bestempelt dan die van je CD speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 pretletter. jij weet hoe goed een tuner kan klinken. ik heb al weer wat rondjes aanpassing gehad aan de tuner (nu ook voeding voorzien van MKP bypass condensatoren), en de afstand werd steeds groter. bevestiging dat het knelpunt in CD spelers veelal de armoedige eindtrap is (plus voeding daarvan). groet Heb je de eindtrap van een CD speler bij een radiostation wel eens gezien? Enig idee hoeveel vervorming er optreedt bij FM modulatie en demodulatie? (compressie, fase-informatie verwijderen uit lage frequenties, de modulatie zelf, en in je ontvanger demodulatievervorming, grote berg ruis, vervorming door fouten gemaakt in de tuner door dichtbij naastgelegen zender). Wel eens bij nagedacht dat het juist die (sterk hoorbare!) vervorming hetgeen is waarin je de klank van de tuner als beter bestempelt dan die van je CD speler? Het spijt mij, maar ik heb tot nu toe nog nooit een tuner gehoord die beter klonk dan een (mijn) cd speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Zelfs Jacco geeft nu ruiterlijk toe dat er wel degelijk verschillen zijn in cd spelers en kabels. Maar ik nog niet. ik ook niet, verschillen tussen kabels wist ik al, maar tussen cd-spelers zit geen enkel hoorbaar verschil! ps @CJ: het luistert zeker wel veel lekkerder nu Jacco gemeten heeft dat er verschil tussen kabels is..... (niet dat jij die verschillen hoort, en al helemaal niet kunt aangeven wat nu beter is)...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Ik vond dit niet echt op de man spelen. Jij dus wel. Je speculeerde over mijn persoon zonder op de inhoud van het topic in te gaan. Ik keur dat niet af, maar ik zie het wel als "op de man spelen" en niet "op de bal spelen"". Wat vind je dan van het op de kabelfabrikant spelen in een ander topic? Dat was m.i. cruciaal en een minimale beschrijving van een van de facetten die het huidige audiowereldje mogelijk maken, en in de lijn van het onderwerp v/d thread. Je kon iedere kabelfabrikant invullen, ik pak willekeurig maar een naam. Niet persoonlijk. Niet bedoeld om een kabelfabrikant onderuit te halen, ik heb dat daar ook meermalen gezegd. Verder meen ik mij te kunnen herinneren dat jij ooit zei dat jij goed was in wiskunde. Sommetjes maken moet iedere technicus kunnen. Dat is iets heel anders dan goed zijn in wiskunde. Dat is een kunst en wetenschap op zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Zelfs Jacco geeft nu ruiterlijk toe dat er wel degelijk verschillen zijn in cd spelers en kabels. Maar ik nog niet. ik ook niet, verschillen tussen kabels wist ik al, maar tussen cd-spelers zit geen enkel hoorbaar verschil! ps @CJ: het luistert zeker wel veel lekkerder nu Jacco gemeten heeft dat er verschil tussen kabels is..... (niet dat jij die verschillen hoort, en al helemaal niet kunt aangeven wat nu beter is)...... Je begint nu echt zielig te worden Erik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Het spijt mij, maar ik heb tot nu toe nog nooit een tuner gehoord die beter klonk dan een (mijn) cd speler. Dat geldt ook voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Het spijt mij, maar ik heb tot nu toe nog nooit een tuner gehoord die beter klonk dan een (mijn) cd speler. Dat geldt ook voor mij. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Zelfs Jacco geeft nu ruiterlijk toe dat er wel degelijk verschillen zijn in cd spelers en kabels. Maar ik nog niet. ik ook niet, verschillen tussen kabels wist ik al, maar tussen cd-spelers zit geen enkel hoorbaar verschil! ps @CJ: het luistert zeker wel veel lekkerder nu Jacco gemeten heeft dat er verschil tussen kabels is..... (niet dat jij die verschillen hoort, en al helemaal niet kunt aangeven wat nu beter is)...... Je begint nu echt zielig te worden Erik. welnee man, ik speel hem gewoon iedere keer terug...... ps; ik vind dat je je toch eens wat minder druk moet maken over mensen die geen verschillen horen. ze zijn echt niet zielig of zo . ze zijn zelfs heel gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 gelukkig geven jullie aan dat je tot nog niet gehoord hebt dat een tuner beter klinkt dan een cd speler. dat brengt de terechte relativering tot je eigen ervaring aan. en ik geloof jullie direct. de tuner presteert beter in termen van plaatsing (diepte, hoogte), verfijning, detaillering, natuurlijkheid, nuances in klankkleuren, articulering van de bas. dat er ook nadelen zijn als compressie, dat is duidelijk te horen. via tuner evenwel is het luisteren naar een goede klassieke opname van een zender die ook op kwaliteit let een beetje TV kijken, de Cd speler in zijn originele staat presteert dat niet. kwestie van minder goede eindtrap. even aanpassen dus. ga zelf maar lekker blindtesten tussen een goed gemodificeerde tuner en een CD-speler uit de doos. kan je bewijzen dat je CD speler beter klinkt. Als je dat lukt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Rob, Het blijft toch een vreemd fenomeen dat de tuner bij jou beter klinkt dan cd. Immers de meeste muziek die via je tuner tot je komt is afkomstig van die zelfde CD. Of bedoel je dat de tuner beter klinkt wanneer het gaat om een live uitgezonden concert? Voor de goede orde: ik ben het helemaal met je eens dat een tuner uitstekend kan klinken, maar bij mij klinkt cd toch echt nog steeds beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Rob,Het blijft toch een vreemd fenomeen dat de tuner bij jou beter klinkt dan cd. Immers de meeste muziek die via je tuner tot je komt is afkomstig van die zelfde CD. Of bedoel je dat de tuner beter klinkt wanneer het gaat om een live uitgezonden concert? Voor de goede orde: ik ben het helemaal met je eens dat een tuner uitstekend kan klinken, maar bij mij klinkt cd toch echt nog steeds beter. Het gebeurt regelmatig dat ik via de tuner een cd opname hoor die ikzelf ook heb. Vaak zet ik dan onmiddelijk diezelfde cd op met het betreffende nummer. Wat een verschil in autoriteit, diepte, detail, stage, bas en stemmen. En vooral die rust in de muziek. En dat allemaal in het voordeel, met dank aan Bas, van mijn perfect gemodde speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 eens met een heleboel van je opmerking. het komt allemaal van hetzelfde schijfje (als je al geen MP3 zit te luisteren ...) alleen de tuner gaat in de uitgangstrap wat delicater om met het signaal dan de CD speler is mijn analyse (sinds ik er wat aan gesleuteld heb). Binnenkort zal ik zeker weten of mijn analyse klopte: dan komt de CD speler gemodificeerd retour, eindtrap en voeding worden aangepast. de persoon die 'm modificeert was met me eens dat de CD speler in zijn huidige staat niet bijster fijn klinkt. groet ps: juist CJ: ik verwacht dat de speler inderdaad op dat niveau gaat komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Zelfs Jacco geeft nu ruiterlijk toe dat er wel degelijk verschillen zijn in cd spelers en kabels. Maar ik nog niet. ik ook niet, verschillen tussen kabels wist ik al, maar tussen cd-spelers zit geen enkel hoorbaar verschil! ps @CJ: het luistert zeker wel veel lekkerder nu Jacco gemeten heeft dat er verschil tussen kabels is..... (niet dat jij die verschillen hoort, en al helemaal niet kunt aangeven wat nu beter is)...... Je begint nu echt zielig te worden Erik. welnee man, ik speel hem gewoon iedere keer terug...... ps; ik vind dat je je toch eens wat minder druk moet maken over mensen die geen verschillen horen. ze zijn echt niet zielig of zo . ze zijn zelfs heel gelukkig. Nee Erik, jij speelt niks terug, jij verkondigt jou mening en bevindingen hear als het enig ware evangelie. En dat wekt zolangzamerhand irritatie op bij veel mensen hier. Kijk, nogmaals, dat jij geen verschil hoort, respecteer ik. Respecteer jij ook anderen die dat wel horen. En nu niet zeggen: denken te horen. Door Jacco is nu toegegeven dat hij bij John Picoso wel degelijk verschillen hoorde, die daarna blijkbaar ook meetbaar waren. Dat hij, ziek van dit gegeven, dit hear eerlijk toegaf, maakt hem groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 12 september 2006 Author Report Share Posted 12 september 2006 maar tussen cd-spelers zit geen enkel hoorbaar verschil! Dat zou financieel een meer dan plezierige oplossing zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 alleen de tuner gaat in de uitgangstrap wat delicater om met het signaal dan de CD speler is mijn analyse (sinds ik er wat aan gesleuteld heb) Wat ik al eerder zei: dan moet je eens navragen wat voor CD speler ze op jouw favoriete radiozender hebben. Blijkbaar zit daar dus een hele goede uitgangstrap in. Of geloof je dat alle vervorming door die CD speler wordt 'goedgemaakt' ofwel ongedaan wordt gemaakt door de uitgangstrap v/d tuner? Om maar eens 1 voorbeeld te noemen. Wist je dat het laag in FM zenders mono is? Grote signaaluitweikingen mogen namelijk niet in het L-R kanaal voor FM stereo (te kleine bandbreedte hiervoor) en bovendien moet L+R zonder problemen via een mono ontvanger te beluisteren zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Grote signaaluitweikingen Wa's dah BTW, het lijkt mij schier onmogelijk om een tuner beter te laten klinken dan een cd-speler. De bandbreedte is beperkt, kanaalscheiding is meer dan beperkt, signaal is erg klein, dus veel kans op vervorming, cq invloeden van buiten. Daarbij zenden de meeste zenders gecomprimeerd en gelimiteerd uit. Je krijgt dus niet van de zender wat die er aan de voorkant in douwt. P.S.: volgens mij gaan we behoorlijk off-topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 ik ben het nu met je eens s0000884 groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Door Jacco is nu toegegeven dat hij bij John Picoso wel degelijk verschillen hoorde, die daarna blijkbaar ook meetbaar waren. Ik kan er overheen gekeken hebben (of gewoon nog niet gezien hebben), maar die verschil-plot van Jacco in dit topic, dit topic hear (link), betreft de verschillen tussen luidsprekerkabels. Verschillen die ik, zoals ik eerder al gezegd had, niet echt schokkend vind... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Door Jacco is nu toegegeven dat hij bij John Picoso wel degelijk verschillen hoorde, die daarna blijkbaar ook meetbaar waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Door Jacco is nu toegegeven dat hij bij John Picoso wel degelijk verschillen hoorde, die daarna blijkbaar ook meetbaar waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Juist ja, Henrie, dat laatste is waar. Die twee spelers klonken anders. Die ripple van 2.5 dB was een fout. Ik heb niet aan die Denon gemeten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 na alle consternatie is het weer tijd voor een echte cd-speler vergelijking nu eentje die heel goed georganiseerd word en waarbij niets aan het toeval word overgelaten. als die achter de rug is hebben we definitief een uitslag is er wel of geen verschil tussen cd-spelers. ik ga denken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 Herhaling van wat ik al een tijdje beweer: In het digitale domein verschillen cd-spelers klankmatig nauwelijks (= niet hoorbaar) van elkaar. De verschillen treden op door gebruik van een andere voedingsopbouw en analoge uitgangstrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 september 2006 Report Share Posted 12 september 2006 na alle consternatie is het weer tijd voor een echte cd-speler vergelijking. nu eentje die heel goed georganiseerd word en waarbij niets aan het toeval word overgelaten.als die achter de rug is hebben we definitief een uitslag is er wel of geen verschil tussen cd-spelers. Techneuten (in WAY [edit] gebouw nr. 5 [/edit] en daarbuiten) zullen ongetwijfeld zeggen dat er tussen gebruikte filters, dacs enz hoorbare verschillen zitten. Zo lang deze verschillen ultraextreem klein zijn, en muzikaal gezien geen significantie hebben, zullen ze nooit er toe leiden dat categorisch een specifieke CD speler uit een blindtest wordt gehaald als beter / slechter. Ik definieer dat soort verschillen als onhoorbaar. Hoe vaak je een DBT met CD spelers ook doet, zolang deze muzikaal gezien allen dezelfde taak vervullen hoef je geen andere uitslag te verwachten. Hierbij ga ik uit van met gezond verstand gebouwde en ontworpen CD spelers (niet eentje met een buizentrap die expres 4% vervormt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts