Jump to content

Theorie versus

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nog altijd geen praktijkgeval die afwijkt van de theorie dus..

En andersom ook niet ...

Beetje raar om "theorie" en "praktijk" los van elkaar te zien, laat staan er een tegenstelling in te zien. Theorie komt immers voort uit praktijkervaring.

;)

Een isolator is een kruising tussen een spike en een demper. De demper isoleert ook, maar werkt anders (reeds eerder verteld). De isolator koppelt naar de boven en benedenplaat waaruit deze bestaat. Door een tussenlaag te maken met een klein raak-oppervalk (alu honingraad bij masterbase, kogels bij Aurios (let op, het is van de eigen site)), krijg je de koppeling naar de platen. De ontkoppeling komt door het relatief grote oppervlak van de platen zelf.  Hierdoor krijg je een virtuele zweving van het apparaat, een ontkoppeling dus.

Een demper ontkoppelt in feite minder dan een isolator. Een demper moet ook afgestemd zijn op de toepassing en de op te vangen trillingsfrekwenties. Aangezien in de audio "algemene" dempers gebruikt worden, is de werking soms goed tot zeer goed en soms slecht tot waardeloos.

Sodejuu, sta me toe:

Isoleren is het verbinden van objecten middels een relatief (zeer) slappe veer, het ene object kan vrij bewegen ten opzichte van het andere object.

Koppelen is het verbinden van objecten middels een relatief (zeer) stijve veer, de twee objecten vormen een geheel.

Mechanische demping is omzetting van beweging in warmte. Dat gebeurt via wrijving. Wrijving vindt in materialen en tussen materialen plaats.

De bedoeling van spikes is de verbinding tussen object en vloer zo stijf mogelijk te maken. Spikes vormen een matige koppeling. Lijmen of schroeven is v

En andersom ook niet ...

Beetje raar om "theorie" en "praktijk" los van elkaar te zien, laat staan er een tegenstelling in te zien. Theorie komt immers voort uit praktijkervaring.

;)

H

En andersom ook niet ...

;)

Zeg dat tegen de topicstarter.. ;)

Een isolator is een kruising tussen een spike en een demper. De demper isoleert ook, maar werkt anders (reeds eerder verteld). De isolator koppelt naar de boven en benedenplaat waaruit deze bestaat. Door een tussenlaag te maken met een klein raak-oppervalk (alu honingraad bij masterbase, kogels bij Aurios (let op, het is van de eigen site)), krijg je de koppeling naar de platen. De ontkoppeling komt door het relatief grote oppervlak van de platen zelf.

En andersom ook niet ...

;)

Je kunt theorie en praktijk niet los van elkaar zien.

Wat wat ik bedoel is natuurlijk, dat veel mensen die hun hobby van het luisteren naar muziek

Nu lijkt het erop dat de theorie zou bepalen wat ik hoor.... :huh:

:)

Haal je hier theorie en fantasie niet een beetje doorelkaar?

Van veel wat ik Hear lees heeft meer met fantasie te maken is zo mijn indruk.

;)

Nu lijkt het erop dat de theorie zou bepalen wat ik hoor.... :huh:

:)

Haal je hier theorie en fantasie niet een beetje doorelkaar?

Van veel wat ik Hear lees heeft meer met fantasie te maken is zo mijn indruk.

;)

Ik bedoel (zoals je allang begrijpt) dat er wel degelijk verschillen hoorbaar zijn. Theoretisch zijn die met de gangbare methoden niet meetbaar.

Dat er verschil is in b.v. luidsprekerkabels zal zo langzamerhand niemand meer ontkennen. Maar toon nu eens met een kloppende theorie aan waar dit door komt.

En nou geen lulverhalen over "het zit allemaal tussen je oren" en zo.

Dat er verschillen zijn, staat vast. Wanneer dit m.b.v. een blinde test aangetoond moet worden is er niemand thuis.

Ik heb al verschillende keren voorgesteld blind te willen luisteren om dit aan te tonen. Maar wel op m'n eigen set in mijn eigen omgeving met mijn eigen muziek.

Eigenlijk heeft het ook helemaal geen zin, wanneer er wel verschil gehoord wordt is de proef toch niet wetenschappelijk onderbouwd.

Ik wil dus aantonen dat er verschil IS (praktijk), dan komen jullie maar met een theorie waardoor dit komt....

Ik ben benieuwd... :)

Ik wil dus aantonen dat er verschil IS (praktijk), dan komen jullie maar met een theorie waardoor dit komt....

Ik ben benieuwd... :)

Hans, dat is wat we bij die CD van Norah Jones keurig hebben gedaan.

Waarom ontwijk jij dat voorbeeld zo hardnekkig?

Ik ben benieuwd...  :)

Ik dacht dat we dat item al lang (heel goed) hadden afgesloten.

:(

Dat sluit precies aan op wat ik ook wil.

Ik ontken niet dat er geen verschillen zijn en ik kan genoeg redenen verzinnen waarom dat zo zou zijn. Theoretisch goed onderbouwd, maar dan moet er eerst een koe zijn om bij de horens te vatten.

De huidige meettechniek zit inmiddels op het niveau "elektronen kunnen tellen" en ik ben er ook van overtuigd dat in het geval van een interlink, er niet te veel theorie nodig is. Die 2 benen horen netjes op de grond te staan. Dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat er verschil is (of het vaststaat ben ik nog nergens tegengekomen) tussen interlinks, vind ik prima. En dat inspelen belangrijk is, vind ik ook prima. En dat demagnetiseren ook belangrijk is, vind ik prima. Ik vind het allemaal best, zolang de gebruiker er maar een mooiere beleving door krijgt. Hoe dat dan weer komt, is een heel ander verhaal en hoort niet hear thuis. In mijn bescheiden mening dan.

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Natuurlijk zou je de meest discutabele tweaks kunnen testen, maar dat is pas ook op een ander forum zo netjes mogelijk gedaan. Ondanks dat er geen verschillen werden waargenomen met LUISTEREN houden sommigen toch aan het idee vast dat ze verschillen horen. Wat heeft het dan voor zin? Er zijn mensen die willen geloven, hoe dan ook..

Natuurlijk zou je de meest discutabele tweaks kunnen testen, maar dat is pas ook op een ander forum zo netjes mogelijk gedaan. Ondanks dat er geen verschillen werden waargenomen met LUISTEREN houden sommigen toch aan het idee vast dat ze verschillen horen. Wat heeft het dan voor zin? Er zijn mensen die willen geloven, hoe dan ook..

Ja, maar daar is toch geen bezwaar tegen. Als die mensen echt een beter gevoel krijgen als ze die tweaks doen, is er voor mij niets aan de hand. Er is alleen geen fysische verklaring voor, dat moeten ze dan wel aannemen. En ook de dooddoener "dan meet je niet goed genoeg" of "we kunnen toch niet alles meten" zouden dan niet meer nodig zijn.

Groet,

Jacco

Ja, maar daar is toch geen bezwaar tegen. Als die mensen echt een beter gevoel krijgen als ze die tweaks doen, is er voor mij niets aan de hand. Er is alleen geen fysische verklaring voor, dat moeten ze dan wel aannemen.

Ik ben het met je eens. :) Als ze er anderen maar niet mee lastig vallen.. :D;)

Maar goed, er is wel onderscheid te maken tussen e.e.a. en Hans gooit alles nu op

Ik ben benieuwd...  :)

Ik dacht dat we dat item al lang (heel goed) hadden afgesloten.

:(

Okee.

Als jij even aanwijst waar je die verschillen hoort zodat ik ze ook hoor dan durf ik wel weer een poging te wagen om die verschillen zichtbaar te maken en ik denk dat Jacco dat ook wel aandurft. Zonder resultaatgarantie, uiteraard.

Neemt niet weg dat je onlangs nog hebt aangegeven dat je die kabeltest niet ziet zitten....

Ik ben best bereid, maar ik denk dat dat niet nodig is. Er is indertijd al keihard komen vast te staan dat die scherpe randjes, vervorming en vervelende neusklanken er waren. Jij bent toen druk bezig geweest en dat zal Hans alleen maar kunnen beamen. Hij heeft het ook erkend, als ik mij niet vergis.

Wat nog nooit is komen vast te staan is dat het cd formaat zelf er NIET verantwoordelijk voor was. Daarom heb ik toen die front kanalen van de sacd gecaptured op cd en aangetoond dat die vervelende s-en en andere zaken in die opname niet zitten. Dit omdat ze op vinyl ook ontbreken (die vervelende zaken).

Groet,

Jacco

Ik las net een recensie van ReneN bij Hans, en daar kwamen die scherpe randjes ook weer tevoorschijn, bij een andere cd (volgens Hans). :D

Ja, die scherpe randjes heb je overal wel. Het hangt er vanaf in hoeverre je DAC recht genoeg is. Die microfoons staan vrij dicht op de bron. En vaak is er een compressie toegepast en de meeste limiters zijn maar matige transientenlimiters, die laten wel eens wat door. Maar zo zit het in de master ook, hoor.

Groet,

Jacco

"Op zoek naar de Heilige Graal" :rolleyes::lol: Zo maar een alternatieve betiteling van dit topic ;)

BTW, ik vind het een nobel streven om eindelijk eens een poging te wagen om uit de doeken te doen wat sommigen als "waarheid" beschouwen. Ik ben benieuwd of wij met z'n allen een verklaring kunnen vinden voor een aantal "fenomenen" :) Als we er al eentje vinden ben ik tevreden.

Is het trouwens de bedoeling om de werking van alle Voodoo middeltjes te kunnen verklaren? :confused: