Jump to content

Stax hoofdtelefoon

Manus
 Share

Recommended Posts

Het moet er maar een keer van komen, de aankoop van een Stax hoofdtelefoon. Na een paar luistersessies bij een vriend, die over een Stax, SR Lambda Pro, uit 1985 of zo, beschikt. Schitterend.

Alleen, ik kom op Ebay en andere veilingplekken op internet ook wel eens de Stax Lambda tegen zonder toevoeging Pro. Die is een paar jaar ouder en wordt in de regel ook goedkoper aangeboden. Uiterlijk verschil: een 6-pinsplug in plaats van een 5-pins om hem op de adapter aan te sluiten. Is er gehoormatig ook een verschil?

Ach, luister dan maar eeens naar een Stax. Ik had mijn TA2020 (jou wel bekend) meegenomen naar die vriend. Fraaie combinatie met de Stax.

Ik doe mijn set echt niet weg, de hoofdtelefoon dient als aanvulling.

On topic maar weer? Wat is nou het verschil tussen de Pro en de niet-Pro?

Jazeker, maar waar het mij om gaat of er een verschil bestaat tussen beide modellen, voor wat betreft de kwaliteit van het geluid, de transparantie, de ruimte, de dynamiek enz.

:) Hoi Manus,

Als ik me niet vergis zit het verschil hem in de DC "hoogspanning" voor de "bias"(polarisatie spanning) v/h bewegend membraam.(normaal 230V,bij de Pro 500V-580V).

Dit geeft meer dynamiek,en de pluggen zijn idd. zoals je al opmerkte altijd 5-polig.

De 6-polige kan dus niet op de hogere bias werken.

Klankmatig is de pro iets dynamischer,vooral in 't midden/hoog.

Veel verschil in de losse hoofdtelefoon is er niet,het grote verschil in weergave zit in de meegeleverde versterker -drive unit,bij sommige units kan er zelfs nog een trafootje zitten voor uitsturing v/d hoofdtelefoon,de trafo wordt wel door een versterker aangestuurd.

Om een lang verhaal kort te maken,de PRO kun je altijd op betere versterker units aansluiten,de gewone niet.

Een pro-basic drive unit zal altijd "opener" en gedetailleerder klinken,het dynamiek verschil zal over het hele gebied iets of heel veel zijn,afhankelijk v/d drive -unit.

Geluid moet toch van voren komen voor het mooiste resultaat?

http://www.stax.co.jp/Pdf/OLD/SR-Sigma.pdf

Ze noemen het niet voor niets "earspeakers"

B)

Interessant. Ik luister nooit naar koptelefoons ivm dat rare geluidsbeeld wat ze achter in mijn hoofd produceren. Dat is dus geen excuus meer. Wat kost zo'n Stax? En zijn er alternatieven die (bijna) net zo goed zijn?

De mijne (uit 1989 ofzo) gebruik ik nog steeds met grote regelmaat B) Klinkt inderdaad fantastisch B) Mocht ie stuk gaan, koop ik zo weer een nieuwe ;)

Welk model heb jij dan, de Lambda Pro?

Wat is er zo mooi aan een hoofdtelefoon?

Geen muren...een goede hoofdtelefoon is neutraler dan welke speaker (in een ruimte) dan ook.

Maar hoe zit het dan met "de akoestiek van je hoofd"? :P Iedereen heeft een andere vorm oorschelp, zit er haar over de oren, hoe droog/vet is je huid enz enz. Zal toch ook wel verschil maken.. Maar minder verschil dan een minimalistische galmbakkamer of een 'gezellige' kamer volgepropt met antieke meubeltjes, poppenverzamelingen, pluche en schilderijtjes van huilende zigeunermeisjes.

Wat is er zo mooi aan een hoofdtelefoon?

Geen muren...een goede hoofdtelefoon is neutraler dan welke speaker (in een ruimte) dan ook.

Maar hoe zit het dan met "de akoestiek van je hoofd"? :P Iedereen heeft een andere vorm oorschelp, zit er haar over de oren, hoe droog/vet is je huid enz enz. Zal toch ook wel verschil maken.. Maar minder verschil dan een minimalistische galmbakkamer of een 'gezellige' kamer volgepropt met antieke meubeltjes, poppenverzamelingen, pluche en schilderijtjes van huilende zigeunermeisjes.

Die oren zitter er altijd al. Ieder mens gehoor (beleving) is dus afhankelijk van de karkteristieken van zijn eigen oor(schelp). Tov die referentie is een HT dus vrijwel neutraal (hooguit reflecties tegen het inwendige van de HT zelf).

Iets anders is het meedraaien van het geluid bij bewegingen van het hoofd. Dat is eigenlijk onnatuurlijk. Echter, je zit wel altijd op de hotspot. ;)

Kun je eigenlijk diepte waarnemen door een HT?

Ach, luister dan maar eeens naar een Stax. Ik had mijn TA2020 (jou wel bekend) meegenomen naar die vriend. Fraaie combinatie met de Stax.

Ik doe mijn set echt niet weg, de hoofdtelefoon dient als aanvulling.

On topic maar weer? Wat is nou het verschil tussen de Pro en de niet-Pro?

Hey Manus,

These questions al gelezen?

;)

Ja, die site had ik ook gevonden. Evengoed bedankt!

Zojuist gearriveerd: een hele oude Stax Lambda, met de SRD-7B. Niet de Pro, maar wel voor een prikkie op de kop getikt.

Schitterend.