Harteman Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 Beste forummers, Ik bezit een NAD S300 versterker en Dynaudio Contour 1.3 SE speakers. Ik gebruik de set als stereoset. Nu heb ik onlangs een DVD-recorder / -speler gekocht (Pioneer DVR 530H-S) welke met name wordt gebruikt als harddiskrecorder voor het opnemen van TV-programma's. Aangezien ik ook enkele muziek DVD's (DVD-video) bezit is het aangenaam deze via de stereoset te beluisteren. Wat mij echter opvalt is dat het geluid, zeker ten opzichte van de CD-speler (NAD S500i) tegenvalt. Wat is nu de beste (en tevens goedkoopste) oplossing om het geluid van de af te spelen DVD's te verbeteren: 1) Het kopen van een dedicated hoogwaardige (2e hands) DVD-speler? 2) Het aanschaffen van een (2e hands) DAC en het geluid via deze weg naar de versterker te leiden? Jullie gewaardeerde mening wordt zeer op prijs gesteld. Kerstgroet, Harteman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 december 2005 Report Share Posted 26 december 2005 Beste forummers, Ik bezit een NAD S300 versterker en Dynaudio Contour 1.3 SE speakers. Ik gebruik de set als stereoset. Nu heb ik onlangs een DVD-recorder / -speler gekocht (Pioneer DVR 530H-S) welke met name wordt gebruikt als harddiskrecorder voor het opnemen van TV-programma's. Aangezien ik ook enkele muziek DVD's (DVD-video) bezit is het aangenaam deze via de stereoset te beluisteren. Wat mij echter opvalt is dat het geluid, zeker ten opzichte van de CD-speler (NAD S500i) tegenvalt. Wat is nu de beste (en tevens goedkoopste) oplossing om het geluid van de af te spelen DVD's te verbeteren: 1) Het kopen van een dedicated hoogwaardige (2e hands) DVD-speler? 2) Het aanschaffen van een (2e hands) DAC en het geluid via deze weg naar de versterker te leiden? Jullie gewaardeerde mening wordt zeer op prijs gesteld. Kerstgroet, Harteman Beste Harteman, Bij (bijna) elke DVD-speler ligt de nadruk op DVD-weergave via de TV en een x.1 set. De stereo weergave is het ondergeschoven kindje en geschied dan ook vaak via digitale circuits van een mindere kwaliteit. Ook als je een 2ehandse speler koopt, moet 'ie nieuw wel errug prijzig zijn geweest wil de stereoweergave van acceptabel nivo zijn... In mijn optiek ben je dus beter af met een losse DAC. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harteman Posted 26 december 2005 Author Report Share Posted 26 december 2005 Hoi Geerdie, jouw betoog klinkt overtuigend. Was sowieso eigenlijk al van plan (ook gezien de prijs) om eens naar een 2e hand DAC te kijken. Thanx, Harteman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Het hangt wel van de kwaliteigt van het loopwerk af (voeding, klok) of een externe DAC een beetje gaat presteren (anders dreigt er GIGO imo). Ikzelf heb recentelijk voor 299 Bpnd een Toshiba SD-900E gekocht in de UK (nieuw, maar wel een overjarig type uit 2001). Het geluid daarvan (ook op CD) zou wel eens dat van je NAD kunnen evenaren of zelfs verbeteren (en de beeldkwaliteit op component is waarschijnlijk ook beter dan je nu gewend bent). Sony heeft ook een aantal DVD spelers in de ES range die zeer goed op audio scoren. Een ouder model (of tweedehands) is dan ook een optie: de DVP-S9000ES. Of de Yamaha DVD-S2300,. ook heel goed.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 27 december 2005 Report Share Posted 27 december 2005 Sommige DVD spelers hebben inderdaad een goede stereo output stage echter zie je die niet vaak en al helemaal niet in de goedkopere exemplaren. Zelf heb ik een dvd speler van SONY welke ik wel iets heb weten te verbeteren maar het blijft zonder meer achter lopen. Ook de hard disk recorder met dvd van philips presteert niet goed wat geluid betreft. Gelukkig heb ik nog een oude DAT recorder van SONY welliswaar geen topper als DA omzetter maar altijd nog veel beter dan wat de apparaten zelf presteren. Zo staat de sony dus via de optische uitgang naar de dat recorder toe en de philips via de caoxiale en dat gaat prima ik vind het goed zat zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts