Jump to content

Oost, west, thuis best ??

WanFie
 Share

Recommended Posts

Om de volgende bijeenkomst een thema te geven, dacht ik aan een vergelijking tussen oosterse en westerse apparatuur.

De Chinezen en Taiwanezen zijn n.l. sterk in de opmars (Ik zie Japan voorlopig maar even als westers.. :rolleyes: ).

Nou hoorde ik gisteren dat er bij Hobo een leidingwissel is geweest (Ad in Boxmeer en Menno in den Bosch). Wat hier de reden van is doet er niet toe, maar ik zal toch even ons plan opnieuw onder de aandacht moeten brengen. Hopelijk kan e.e.a. toch doorgaan.

Ook moet is dan weten of ze openstaan voor een dergelijk vergelijk. Bij Hobo hebben ze namelijk weinig Chinese of Taiwanese spullen in hun assortiment. Ik tel dan de in China geproduceerde westerse spullen (zoals Quad en DK) maar niet mee.

Maar allereerst moeten we weten of dit plan jullie aanstaat.

Is er animo voor zo'n vergelijk...???

Ik denk dan aan een complete Oosterse set (b.v. Vincent of Usher) t.o.v. een in prijs vergelijkbare set westerse spullen. Eventueel zou de westerse set iets duurder mogen zijn, omdat we weten dat de oosterse spullen snel in prijs stijgen....

Laat eens horen...???

:)

Guest Kraus vonBentinck

Dat lijkt mij een heel interessant en aardig thema en ik ben dan ook zeker van de partij.

Bij Oosters, denk je dan ook aan de luidsprekers of alleen aan de electronica?

Dat lijkt mij een heel interessant en aardig thema en ik ben dan ook zeker van de partij.

Bij Oosters, denk je dan ook aan de luidsprekers of alleen aan de electronica?

Ik denk dus aan een komplete set. Inclusief kabels.

Ik heb gisteren n.l. een Usher en een Vincent set gehoord. Beide speelden toch wel op een heel hoog niveau.

Het probleem zal wel zijn om een echt westerse set te vinden...

Er zijn al gauw oosterse invloeden zeg maar. De Scanspeak units in de Masters b.v. worden tegenwoordig in China gemaakt.....

Hier heb ik dan weer iets minder moeite mee. Temeer om dat dit van oorsprong Deense speakers waren.

Bovendien zitten in die oosterse spullen vaak westerse componenten (Philips Sony). Helemaal zuiver krijg je het dus nooit.

Guest Kraus vonBentinck

Of het een "zuivere"oosterse/westerse set is lijkt mij verder niet van belang. We hoeven toch niet de superioriteit van oost of west te bewijzen? Ik ga er van uit dat het idee achter het vergelijk is dat je met spullen die geimporteerd worden uit China/Korea e.d. voor minder geld hetzelfde resultaat kunt halen als met spullen uit de duurdere landen.

Dat er in zo'n Chinees setje dan componenten zitten van Philips lijkt mij er verder niet toe doen.

Er zou dus wel een prijsverschil tussen de beide sets moeten zitten om ook echt iets te kunnen vergelijken wat betreft prijs/kwaliteitsverhouding.

Het enige wat je natuurlijk niet direct zou kunnen beoordelen is de duurzaamheid/ service ed. Maar dat interesseert ons bij zo'n test weer niet :D

PS. Je zou ook nog kunnen denken aan (buizen)electronica uit de Oost-Europese landen; daar komen ook interessante en iha wat voordeliger spullen vandaan.

PSPS; Ik hoop dat Hobo nog een keer wil meewerken; het is een mooie locatie.

Ik vind het niet zo'n geweldig idee (sorry). Er is nl teveel verschil tussen de westerse apparatuur (Japans meegerekend) onderling. kijk alleen maar ff m je heen en je zult duidelijke verschillen horen tussen Duits, Engels, Frans en Italiaans.

Dat er in China aan de weg wordt getimmerd is zo klaar als een klontje. En dat er deugdelijke en goedklinkende apparatuur vanafkomt lijkt me ook duidelijk, anders waren merken als Vincent, Shanling en Xindac allang weer verdwenen. Een duidelijk klankbeeldverschil (3x woordwaarde) heb ik echter nog niet echt kunnen waarnemen (geen specifiek eigen Chinese klank), maar is dat relevant? Ze maken immers apparatuur voor de westerse markt. Dan is het dus ook in een westers sausje gegoten (zie Chinese keuken idem dito).

Ik vind het eerdere idee om met kabeltjes te gaan stoeien veel interessanter :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Sodejuu

Ik meen dat het zo was dat kabeltjes vergelijken mogelijk bij Picoso gaat gebeuren. Dat zou daar mooi kunnen omdat er dan 1 complete set staat die zich bovendien goed leent voor een kabelvergelijk. Picoso kan ook net een klein clubje hebben.

Eeen wintersessie in Den Bosch, een voorjaarssesie in Groningen, dat zou mooi zijn.

• Members

Krijg je aan de oosterse kant zoiets als dit

elt-2415-01002-p.jpg

met

jus-2021-01003-p.jpg

en

ope-2124-01003-p.jpg

voor +/- 4000 euri, wat zet je dan aan de andere kant voor ongeveer hetzelfde bedrag???

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me best leuk om een complete oosterse set te vergelijken met een westerse, maar ik ben bang dat een westerse set van hetzelfde caliber het 4- of 5 voudige zal gaan kosten. Om nog maar over het voor-oordeel van de meesten over oosters spul te zwijgen...

• Members

Beste Hans,

Cd-speler kost 895,00 de voor-eind combi 2100,00 en de luidsprekers 1499,00 set, alles in US-Dollars. Misschien zou het eerlijker zijn om dan 3x marge erbij te tellen, en dan nog BTW eroverheen, en dan vergelijken met een westerse set van laten we zeggen 10.000 euro?

Wat versta jij onder een Oosterse topset? De 200w Klasse A mono's van Jungson? Geef ik je toch een harde dobber om iets vergelijkwaardigs te vinden.

Wat ik hiermee aan wil geven, is dat het toch appels met peren vergelijken blijft, persoonlijk ben ik wel te porren zijn voor een dergelijke sessie. Maar probeer dit maar eens op een eerlijke manier te doen.

Wil hier ook mijn AV 1000 D wel voor beschikbaar stellen, om deze bijvoorbeeld te vergelijken met de DK Design, of willekeurig een ander ''Westers'' apparaat...

Beste Hans,

Cd-speler kost 895,00 de voor-eind combi 2100,00 en de luidsprekers 1499,00 set, alles in US-Dollars. Misschien zou het eerlijker zijn om dan 3x marge erbij te tellen, en dan nog BTW eroverheen, en dan vergelijken met een westerse set van laten we zeggen 10.000 euro?

Wat versta jij onder een Oosterse topset? De 200w Klasse A mono's van Jungson? Geef ik je toch een harde dobber om iets vergelijkwaardigs te vinden.

Wat ik hiermee aan wil geven, is dat het toch appels met peren vergelijken blijft, persoonlijk ben ik wel te porren zijn voor een dergelijke sessie. Maar probeer dit maar eens op een eerlijke manier te doen.

Wil hier ook mijn AV 1000 D wel voor beschikbaar stellen, om deze bijvoorbeeld te vergelijken met de DK Design, of willekeurig een ander ''Westers'' apparaat...

DK design is een Chinees product... :rolleyes:

De US prijzen die jij noemt komen dus in het geheel niet overeen met de geldende prijzen hier. Willen we het enigzins zuiver houden dienen we toch de prijzen van hier te gebruiken.

Ik geef toe dat het een zware dobber zal zijn om iets vergelijkbaars te vinden en opgesteld te krijgen.

Maar voordat we hier mee kunnen starten dienen we eerst te weten of er animo is voor zo'n sessie.

Sodejuu geeft aan er niet veel voor te voelen.

Kraus en ik zien het wel zitten.

Arden twijfeld over de haalbaarheid.

En de rest.... :confused:

We moeten nog maar even afwachten denk ik...

Guest Kraus vonBentinck

Er is nog tijd zat om eens te piekeren; als er eenmaal een datum is en blijkt of men bij Hobo nog een keer wil meewerken, dan kan er altijd nog gekeken worden waar er belangstelling voor is. Het moet ook nog blijken of er een aardige oosterse set samen te stellen valt.

Het moet ook nog blijken of er een aardige oosterse set samen te stellen valt.

Dat is denk ik redelijk eenvoudig te regelen. Ik heb al wat hengels in het water hangen.

Het hangt er alleen van af of er interesse is en of Hobo wil meewerken.

Ik ga a.s. donderdag eens bij Hobo praten.

Ik weet eigenlijk niet of zo'n vergelijking wel zo interessant is. Want wat weten we dan? Uut et oooosten komt apparatuur die de Westerse overtreft of wordt het een kwestie van smaak? Maar ik kom wel, want de sessie in Oost Beijerland is mij heel goed bevallen :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Ik ben nog maar relatief kort op het forum aanwezig. De sessie bij Hobo heb ik gevolgd maar kwam voor mij net iets te vroeg. Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat er in het verleden al eens aan de orde is geweest. Wie kan daar iets over roepen?

Guest Kraus vonBentinck

Er zijn al heel wat van die sessies geweest, hoor. Als de rubriek recensies eens doorworstelt kun je een heel eind komen.

De vorige maal bij Hobo waren het de phonopre's en draaitafels.

Zelf ben ik bij twee vergelijkingen van eindversaterkers geweest met als thema

buizen/transistor/klasse A/AB; dat vond ik enorm leerzaam.

Die dag in Oud-Beijerland had uiteindelijk ook een heel andere opzet dan oorspronkelijk in de bedoeling lag. ( het zou eerst om (luidspreker)kabels gaan).

Maar je moet ergens mee beginnen.

Is de ASR al fatsoenlijk aan de praat?

Hoi Kraus,

Ik zal even de recentie's doorkijken.

De ASR heb ik nu op 100 Ohm ingesteld. Hoewel Benz aangeeft vanaf 200 Ohm ingesteld te moeten worden, heb ik het idee, dat de Benz hiermee het beste met de ASR presteert: mooie detailweergave over het hele gebied. Met 475 Ohm werd het toch allemaal wat rauwer. Op de stand van de 475 kOhm klonk het ook wel lekker, maar nog weer minder subtiel.

Maar..... Het laag t.o.v. de CD is en blijft mega. Dus ga ik kijken waar dat aan ligt. Dat doe ik op 14 december met hulp van Geerdie. Hij neemt zijn Linn mee en gaan wij kijken of het aan de configuratie van de PS ligt of wellicht aan de opstelling. Ik hoop natuurlijk op het laatste, want daar ga en kan ik sowieso wat aan doen. Als het aan de Ariston of aan de Stax ligt, dan wordt het allemaal wat lastiger :(:(:(

Dus, wordt vervolgt....

Guest Kraus vonBentinck

De Behringer UltraCurve staat nu in het brandpunt van de belangstelling. Bas heeft gezegd dat een "gebruikersdag" wel een mogelijkheid is. Misschien is dat (ook) een onderwerp voor een volgende bijeenkomst.

De Behringer UltraCurve staat nu in het brandpunt van de belangstelling. Bas heeft gezegd dat een "gebruikersdag" wel een mogelijkheid is. Misschien is dat (ook) een onderwerp voor een volgende bijeenkomst.

Het is op zich een prima idee.

Een probleem is alleen dat het slechts op

Guest Kraus vonBentinck

Wanneer alles goed gaat ben ik vanavond bij Hobo....  :)

Ik hoop dat jullie het goed vinden dat ik zaterdag ga.....

Het is mij te slecht weer, zeg maar.... :(

Kruip lekker tussen de speakers :rolleyes:

Helaas..... niet dus. :(

Hobo kan de ruimte niet meer ter beschikking stellen omdat deze in gebruik is als magazijn. Door het gewijzigde beleid is er ook minder ruimte voor "hobyisme". Er is n.l. een andere bedrijfsleider aan het roer komen te staan.

We zullen dus moeten zoeken naar een alternatief.... Of gaan we nu eerst naar Picoso...??? :)

Ik hoor het wel.... :confused: