carl Posted 3 oktober 2003 Report Share Posted 3 oktober 2003 Hallo allemaal, Ik koop nog regelmatig nieuwe platen en kennelijk worden er nu naast 180 grams platen ook 200 grams verkocht. Optimaal is de hoogte van de arm in te stellen op 200 gram. Probleem is dan dat de arm voor 120 grams persingen niet goed is ingesteld. Ik dacht nu om voor onder mijn vilten mat een dunne mat te maken die ik onder de 120 grams kan leggen wanneer ik 120 gram afspeel. Is dit een goed idee en hebben jullie suggesties voor materiaal wat ik kan gebruiken? Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 4 oktober 2003 Report Share Posted 4 oktober 2003 Beste Carl, Is het niet beter om een 2e (dikkere) mat te maken, en de mat om te wisselen in plaats van twee matten te gebruiken onder elkaar? GR. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 oktober 2003 Report Share Posted 4 oktober 2003 Hoi Carl, Er worden matten in verschillende diktes aangeboden. De Ringmat is in verschillende diktes te krijgen (maar is duur). Een andere optie mag ik eigenlijk hier niet zeggen, maar ik doe het toch. Op de Duitse Ebay worden leren matten in verschillende diktes aangeboden voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 oktober 2003 Report Share Posted 4 oktober 2003 Geplaatst door Sodejuu:Hoi Carl, Ik denk echter dat deze bij ook in een goeie winkel te koop zijn. Ik zou bij een leerwinkel gaan kijken...... Overigens speel ik met een Ringmat, ben van plan gewoon een tweede aan te schaffen. De hoge prijs gerelateerd aan het totaal van de installatie en de verzameling platen, valt heel erg mee. Deel een uitgave eens op het aantal platen dat je hebt.................... Waar ik erg benieuwd naar ben is, of het materiaal waarvan de " non-felt " mat is gemaakt ook in diverse dikten te koop is. Ben hiernaar op zoek, laat het weten....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2003 Author Report Share Posted 4 oktober 2003 Hai Jitze, Het voordeel van een vilten mat is dat je de plaat draaiend kan wisselen zonder hem te beschadigen. Volgens mij kan dat bij de Ringmat (kurken contactzone) en leer niet. Daarnaast beweert Renee van Es op Hifi.nl dat je het verschil met en zonder Ringmat nagenoeg niet kan horen. Ik ga eens op zoek naar een dikkere vilten mat. Leer ga ik ook proberen. De vilten mat van een Linn (Axis) is drie milimeter dacht ik (even dik als de standaard ringmat). Wat voor een dikte (extra) zou je nodig hebben om de hoogteverschillen tussen 120 gram en 180 gram te compenseren? Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 oktober 2003 Report Share Posted 4 oktober 2003 Ik ben dan wel niet Jitze , maar ik gebruik ook een Ringmat. En ja, ik draai de platen ook om terwijl de draaitafel nog loopt. Dat is met een ringmat ook geen enkel probleem. Qua klank geeft een ringmat meer rust op mijn platendraaier, maar ik kan me voorstellen dat het niet bij elke platenspeler werkt. Naar mijn gevoel hebben vooral subchassisloopwerken er profijt van. Als je naar de diktes van de matten vraagt, meet dan eens de dikte van de LP's, dan weet je ook wat het verschil in dikte van de mat moet zijn. Meestal worden diktes van 2, 3 en 4mm gebruikt (bij die leren versies). Acoustic Solid heeft standaard leren matten op hun spelers. En weet je wat het nadeel van vilt is? Het blijft pluizen en die pluisjes gaan ook de groef in. Ik ben dus niet echt "kean" op die vilten matten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2003 Report Share Posted 5 oktober 2003 Hallo Carl, dat Rene van Es geen effect van de Ringmat heeft waargenomen, kan ik niet helpen. Op de Ringmat Site zijn een groot aantal andere reviews te vinden. Het systeem bestaat uit een mat een aantal spacers en de Ringmat, hiermee kan de hoogte worden gevarieerd tot 1,75 mm. Een nadere mogelijkheid is gebruik te maken van diverse dikten Ringmatten, 1,8 - 2,4 en 3 mm zijn de dikten. Kan je aanraden de Ringmat in elk geval eens te proberen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 oktober 2003 Author Report Share Posted 5 oktober 2003 Hai Jitze en Sodeju, Ik denk dat ik dat maar eens probeer: een Ringmat met wat spacers.Die Statmat en de ringcap vind ik een beetje te veel van het goede. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2003 Report Share Posted 5 oktober 2003 Geplaatst door carl:Hai Jitze en Sodeju, Ik denk dat ik dat maar eens probeer: een Ringmat met wat spacers.Die Statmat en de ringcap vind ik een beetje te veel van het goede. Groet, Hallo Carl, de Ringmat anniversary is een 300 met gaten en 3 mm dik, is de beste van het stel................ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts