Jump to content

Voeding sneller maken

ravon
 Share

Recommended Posts

Beste Ravon,

Zorg dat je voeding genoeg stroom kan leveren 3A is idd wat weinig voor een Tripath amp. Zolang je voeding genoeg stroom levert, zakt de spanning niet in (maar dat weet je zelf ook wel). Buffer desnoods met een accu van 7Ah (diode in serie nemen).

Je voeding sneller maken, kan door er een zwaardere trafo in te bouwen en die voldonde te bufferen. Zorg dat je uitgangstor die stroom ook kan verwerken. In feite bouw je dan een compleet nieuwe voeding. Ik weet niet of dat de bedoeling is.

BTW, mijn Sonic werkt meestal alleen op die accu, of anders op een geschakelde 5

Je kan ipv grote elco,s meerdere kleine elco,s schakelen hetgeen altijd beter is.

Beste Don,

Ben ik helemaal met je eens, vind ik klankamtig ook proefondervindenlijk het mooist. Toch zijn daar echter de meningen over verdeeld. Tegenstanders zeggen bijv. dat je daardoor resonantie kringen creert, en dat dat het geluid ten slechte komt.

Ik heb alle soorten voedingen gebouwd, en ik zweer bij vele kleine parallel. Filtering kan eigenlijk niet genoeg zijn. Zelfs voor cd spelers met relatief kleine uitgangstrapjes bouw ik weleens voedingen met 24x 1000uF en als je hoort hoe dat klinkt! zeker invergelijk met de twee keer 3300uF die er meestal in een cd speler zit.

Groeten,

Bas

Wat je eens zou moeten proberen is 3 elco's van BC van 6800 uF 50V te gebruiken (056 51682 van 30x40 mm en 056 41682 van 25x50 mm). 2 parallel direct na de brug en eentje na de stabilisator. Of ipv van die ene 2 stuks 3300uF 50V (BC components 056 51332). Deze elco's zijn goed en niet te duur. De 50V versie heb je in principe niet nodig vanwege het voltage maar wel voor lage ESR en snellere ontlading voor stroompieken. Uitgang van de voeding met de elco zo dicht mogelijk bij het versterkerboard plaatsen.

Verder weet ik niet wat de impedantie is van je speakers, maar 3A is toch wel krap hoor, ook voor deze versterker. Voor 8 ohm luidsprekers zou het net gaan maar dan moeten er geen gebieden zijn waar de impedantie zakt tot 6 ohm.