Jump to content

Voetjes onder bodemplaat Thorens 160


carl
 Share

Recommended Posts

De bodemplaat van mijn Thorens TD 160 is bijna klaar. De gaten zitten er allemaal in en hij staat inmiddels in de verf. Het is tijd om aan de voetjes te gaan denken. Wat zijn de suggesties spikes of rubberonderzetters en welke dan. Toevallig zag ik vandaag een platenspeler met doorgezaagde tennisballen eonder zoiets spreekt me ook wel aan.

 

Groet,

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

De bodemplaat van mijn Thorens TD 160 is bijna klaar. De gaten zitten er allemaal in en hij staat inmiddels in de verf. Het is tijd om aan de voetjes te gaan denken. Wat zijn de suggesties spikes of rubberonderzetters en welke dan. Toevallig zag ik vandaag een platenspeler met doorgezaagde tennisballen eonder zoiets spreekt me ook wel aan.

 

Groet,

 

Carl

Slipvast en keihard. ;)

 

3 veren lijkt mij wel genoeg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Merkwaardige redenering als ik jullie hoor is een dubbel remcircuit ook overbodige luxe.

 

Carl

Zet er nou eerst maar voetjes onder Carl voordat we daar over gaan beginnen :D

 

Bij mij zitten er van die plastic stootdopjes onder van de ijzerhandel maar heb gemerkt dat die niet goed zijn voor het uiterlijk van de glanzend gelakte plank waar ie op staat. Denk dat meubelviltjes beter uitpakken. Als ik zin heb ga ik dat nog proberen, zal je tegen die tijd zeker op de hoogte houden mbt het resultaat.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een tijdje met verstelbare cones onder mijn TD 166 gespeeld, was handig voor het waterpas zetten. Heeft steeds goed geklonken, maar dat kan ook aan de "zandbak" liggen die zich onder die cones genesteld had: een grote lage houten "kist" met zand (beter nog: quartz zand of leadshot) daarin een zware steen of tegel (ik gebruik een ouwe litho steen uit een drukkerij); mooi waterpas zetten, PU erop met coontjes ertussen nogmaals "waterpassen", klaar is kees!

Tegenwoordig speel ik met een TD 160 met SME; originele rubber voetjes op marmer op steen (zonder zandbak). Vermits ik met een volledig ander element speel kan ik denk ik niet echt vergelijken... zal binnenkort ook eens beginnen tweaken... cones zijn handig bij het waterpas zetten... :) RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Merkwaardige redenering als ik jullie hoor is een dubbel remcircuit ook overbodige luxe.

 

Carl

Goed, wat genuanceerder dan.

 

Stel je het volgende experiment voor, zoek een paar verschillende types balpennen bijelkaar. Sloop ze. Het gaat ons alleen maar om de veertjes die er in zitten. Kies er een uit, knoop aan eenzijde een gewichtje. Wiebel een beetje op en neer, houd je hand stil. Het gewichtje gaat nu regelmatig op en neer met det de resonantiefrequentie van het massaveersysteem.

 

Knoop nu aan het veertje een tweede veertje. Wiebel weer wat. Het gewichtje gaat weer op en neer, maar niet meer zo 'regelmatig' als bij het eerste experiment. De beweging is een stuk complexer geworden.

 

De ontwerpers van je draaitafel hebben het ding zo afgestemt dat een bepaalde bandbreedte van trillingen verre wordt gehouden van het plateau en arm. Ze doen dat met een setje veren op een aantal plaatsen. Als er nu nog een verend systeem (halve tennisballen) aan toe wordt gevoegd wordt de beweging van het subchassis complexer. Er bestaat een kans dat er hierbij een bewegingsfrequentie ontstaat die b.v. precies de element resonatie aanstoot. Dat willen we niet.

 

Als je nu precies wist wat een tennisbal doet en de exacte construktie van de draaitafel kent zou je e.a. m.b.v. eindige elementen software kunnen simuleren.

 

Als je over de juiste apparatuur beschikt zou je het reusltaat van je modificatie kunnen meten. Dit is in princiepe hobbymatig te doen m.b.v. piezo versnellingsopnemers gemaakt van piezo tweeters en een geluidskaart en FFT software. Beter is het om lasers te gebruiken om de trillingen te meten omdat andere versnellingsopnemers massa aan het systeem toevoegen. Vervolgens heb je nog modal analyses software nodig om alle bewegingen van het systeem te kunnen visualiseren en analyseren. O.a. Bruel&Kjaer levert dit soort spullen.

 

Kortom, om zeker te gaan is een massieve, eventueel dempende, ondergrond het beste voor een subchassis draaitafel. B.v. een met zand gevulde houten kubus, opgesteld in de hoek van de kamer. Eventueel kun je je de bodemplaat vastschroeven aan de ondergrond.

Link to comment
Share on other sites

Of gewoon een Target muurtafel?

 

Hiervan is de plaat verstelbaar, voor het waterpas zetten van jouw speler.

Heb je geen verstelbare cones meer nodig.

 

En een muur geeft volgens mij geen trillingen door.

 

Frank. :D

Link to comment
Share on other sites

En een muur geeft volgens mij geen trillingen door.

Jawel hoor, alles trilt.

 

Het voordeel van een opstelling nabij een wand of zelfs in een hoek van de kamer is dat de lucht daar minder beweegt, danwel dat er minder drukversillen zijn als gevolg van de herrie die de speakers produceren. De naald ligt dan wat rustiger in de groef.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ervan uit dat als je een speler op een rack hebt staan, de trillingen veel makkelijker doorgegeven kunnen worden naar de speler en dan funest zijn voor de weergave.

 

Met een wandrack beperk je dat tot een minimum. Niet meer en niet minder.

En als resultaat een veel rustigere muziekweergave.

 

En dat probeert men toch te bereiken?

 

 

Frank. :P

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ervan uit dat als je een speler op een rack hebt staan, de trillingen veel makkelijker doorgegeven kunnen worden naar de speler en dan funest zijn voor de weergave.

Met een ophanging aan de wand heb je minderlast van trillingen die door de vloer worden doorgegevn i.e. loopgeluiden. Bovendien, als ik zit te luisteren, loop ik niet rond ;)

 

Trillingen van "buiten" vrachtwagens etc. worden door de wand net zo goed doorgegeven.

 

Trillingen als gevolg van slaande deuren worden door wandrekken sterker doorgegeven, bovendien is de richting van de beweging ook nog eens vervelend. De ophanging van de meeste draaitafels is niet zodanig dat trillingen haaks op de as goed afgeleid worden. Mij ervaring is dat in een jaren 70 woning de naald nog wel eens uit de groef wil springen als de deur dicht slaat.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ervan uit dat als je een speler op een rack hebt staan, de trillingen veel makkelijker doorgegeven kunnen worden naar de speler en dan funest zijn voor de weergave.

 

Met een wandrack beperk je dat tot een minimum. Niet meer en niet minder.

En als resultaat een veel rustigere muziekweergave.

 

En dat probeert men toch te bereiken?

 

 

Frank. :P

Frank , minder trillingen blijven toch nog trillingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hai allemaal,

 

Even voor de duidelijkheid ik ben een oude Thorens 160 stapsgewijs aan het opknappen en ben begonnen met de bodemplaat. Dat project mag de winter duren want ondertussen heb ik een Oracle ter beschikking. Die heb ik overigens op een Sodid Steel rack staan. Klinkt goed alleen moet je niet te hard op de parketvloer gaan springen.

 

Andere vragen over de Thorens volgen.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ervan uit dat als je een speler op een rack hebt staan, de trillingen veel makkelijker doorgegeven kunnen worden naar de speler en dan funest zijn voor de weergave.

Met een ophanging aan de wand heb je minderlast van trillingen die door de vloer worden doorgegevn i.e. loopgeluiden. Bovendien, als ik zit te luisteren, loop ik niet rond ;)

 

Trillingen van "buiten" vrachtwagens etc. worden door de wand net zo goed doorgegeven.

 

Trillingen als gevolg van slaande deuren worden door wandrekken sterker doorgegeven, bovendien is de richting van de beweging ook nog eens vervelend. De ophanging van de meeste draaitafels is niet zodanig dat trillingen haaks op de as goed afgeleid worden. Mij ervaring is dat in een jaren 70 woning de naald nog wel eens uit de groef wil springen als de deur dicht slaat.

Heb ik dus het geluk dat ik aan een doodlopende straat woon, waar dus weinig tot g

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ervan uit dat als je een speler op een rack hebt staan, de trillingen veel makkelijker doorgegeven kunnen worden naar de speler en dan funest zijn voor de weergave.

 

Met een wandrack beperk je dat tot een minimum. Niet meer en niet minder.

En als resultaat een veel rustigere muziekweergave.

 

En dat probeert men toch te bereiken?

 

 

Frank. :P

Frank , minder trillingen blijven toch nog trillingen. ;)

Hoi Scat-man, helemaal mee eens. Maar trillingen zijn nooit voor 100% uit te bannen.

 

Ook een loodkorrelbak of zandbak en meer van dat soort oplossingen niet.

 

En ik vind de muurbeugel van Target een wel heel mooie oplossing, met toch wel

een z

Link to comment
Share on other sites

Jullie hebben natuurlijk gelijk met een muurbeugel en ik zal eens gaan kijken hoe dat een mooie vorm kan krijgen. Probleem is dat ik dan weer een nieuw rekje moet kopen omdat het huidige te hoog is. Het moet wel eeen beetje een eenheid blijven. Een dwaze optie daarbij is om het hele rek tegen de muur te hangen.

 

Ik zal eens op de VAD kijken. Overigens luister ik met name s'avonds als er weinig verkeer en achtergrondgeluid is.

 

Groet,

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Jullie hebben natuurlijk gelijk met een muurbeugel en ik zal eens gaan kijken hoe dat een mooie vorm kan krijgen. Probleem is dat ik dan weer een nieuw rekje moet kopen omdat het huidige te hoog is. Het moet wel eeen beetje een eenheid blijven. Een dwaze optie daarbij is om het hele rek tegen de muur te hangen.

 

Ik zal eens op de VAD kijken. Overigens luister ik met name s'avonds als er weinig verkeer en achtergrondgeluid is.

 

Groet,

 

Carl

Hoi Carl, zo'n dwaze optie is dat nog niet.

 

Een neef van mij is al heel ver met de voorbereidingen voor een kast cq. rack, dat aan de muur bevestigd (dus zwevend boven de vloer) gaat worden.

 

Het plateau voor de platenspeler komt dan weer zwevend daarboven.

 

Dus alles heel goed van de vloer ontkoppeld en toch een eenheid.

 

Frank. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jullie hebben natuurlijk gelijk met een muurbeugel en ik zal eens gaan kijken hoe dat een mooie vorm kan krijgen. Probleem is dat ik dan weer een nieuw rekje moet kopen omdat het huidige te hoog is. Het moet wel eeen beetje een eenheid blijven. Een dwaze optie daarbij is om het hele rek tegen de muur te hangen.

 

Ik zal eens op de VAD kijken. Overigens luister ik met name s'avonds als er weinig verkeer en achtergrondgeluid is.

 

Groet,

 

Carl

Bij ons bracht dubbel glas daarvoor een uitkomst. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Carl ,

 

Ik gebruik onder mijn TD147 de AZE HAS1 demper , het verschil met of zonder deze demper is verschrikkelijk groot B) . Ze kosten alleen een paar euro's :rolleyes:

 

Groetjes

John

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb in mijn stalen sponningen gelukkig ook dubbel glas. Ik woon echter niet ver van het centrum en het achtergrondgeluid is s'avonds veel minder dan overdag. We dubben wel eens over verhuizing maar ja mooi derdigerjarenhuis en 650 kuub. Als ik me aan de stadsrand wil verbeteren betaal ik het dubbele.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...