Jump to content

statische elektriciteit

cgm
 Share

Recommended Posts

Ik heb ontzettend last van statische elektriciteit. Soms vonk ik de hele dag.

Af en toe durf ik nauwelijks mijn apparatuur te bedienen, want ik weet wat er gaat gebeuren als ik de volumeregelaar of tuimelschakelaars van mijn pre aanraak, of de arm van mijn platenspeler.

Daarnet was het zo erg dat mijn pre bij het vonken spontaan in de mute sprong, en daar na een aantal seconden weer uitkwam.

Mijn vraag is of het echt schade aan een apparaat aan kan richten, of alleen vervelend is? En, is er iets aan te doen eventueel, en dan bedoel ik niet zo'n apparaatje aan je sleutelbos, want die vergeet ik toch..

Ik heb ontzettend last van statische elektriciteit. Soms vonk ik de hele dag.

Af en toe durf ik nauwelijks mijn apparatuur te bedienen, want ik weet wat er gaat gebeuren als ik de volumeregelaar of tuimelschakelaars van mijn pre aanraak, of de arm van mijn platenspeler.

Daarnet was het zo erg dat mijn pre bij het vonken spontaan in de mute sprong, en daar na een aantal seconden weer uitkwam.

Mijn vraag is of het echt schade aan een apparaat aan kan richten, of alleen vervelend is? En, is er iets aan te doen eventueel, en dan bedoel ik niet zo'n apparaatje aan je sleutelbos, want die vergeet ik toch..

Linkerhand op een aarde -rechterhand op je draaitafel of versterker. ;)

Misschien een andere vloerbedekking? :rolleyes:

Aah . Sorry, je hebt pas een nieuw karpetje aangeschaft.

Linkerhand op een aarde -rechterhand op je draaitafel of versterker. ;)

Misschien een andere vloerbedekking? :rolleyes:

Aah . Sorry, je hebt pas een nieuw karpetje aangeschaft.

Ik woon 6 hoog.. :rolleyes: Maar, er is geen aarde in de buurt van de set helaas.

En vloerbedekking maakt allemaal geen r..t uit, ik vonk de hele dag en overal.

Af en toe durf ik nauwelijks mijn apparatuur te bedienen, want ik weet wat er gaat gebeuren.

Oh zo herkenbaar!!! Ik ben ook helemaal frust als ik een cd'tje wil wisselen. En wij hebben een houten vloer, bij ons is de de montel-bank de boosdoener...

Ik loop nu altijd eerst even via de kamerdeur, we hebben metalen deurposten die schijnbaar geaard zijn. -KNET- en dan doorlopen naar de cd-kast :D

Heb je misschien radiatoren of een vriendin waar je je aan kunt ontladen? Misschien andere pantoffeltjes?

Maar ik denk niet direct dat het kwaad kan, de lading verdwijnt denk ik via de kast naar de nul. Maar ik zou dit niet met zekerheid kunnen zeggen,je weet maar nooit. IC's zou je misschien kunnen verknallen. Een EEPROM flashen misschien :(

Wat betreft de ontaarding via nul, misschien dat het helpt als je de voedingsstekkers allemaal even omdraaid in het stopcontact. Hersenspinseltje, zelf nog niet geprobeerd...

Misschien te lage luchtvochtigheid in huis???

's Winters (lagere luchtvochtigheid) vonk ik ook meer dan 's zomers.

Heb eens ergens gelezen dat statische lading bij platenspelers (plakkende matten :angry: ) verholpen zou kunnen worden door simpelweg een dopje met water achter of dicht naast de platenspeler te plaatsen.

Electronica vindt dat vonken niet fijn. (Als computerknutselaar ;) zou je dat moeten weten.) Zie als voorbeeld de mute-ervaring.

Ik had zo'n encounter met AVM apparatuur bij de dealer; Metershoog tapijt dat je met 2 stappen volledig volgeladen had. Toen ik de voorversterker aanraakte sprong die zelfs helemaal in stand-by :blink: !!!

Die tip van een omweg naar een punt om je te onladen lijkt me denk ik de meest praktische.

:unsure:

Maar dat moet natuurlijk wel dicht in de buurt van de apparatuur zijn...

Die tip van een omweg naar een punt om je te onladen lijkt me denk ik de meest praktische.

:unsure:

Dan moet vriendinnetje maar even meelopen...

Een vonk krijgen als je een zoen verwacht is ook niet altijd lekker hoor. Jaja, de vonk sloeg over..

Misschien te lage luchtvochtigheid in huis???

's Winters (lagere luchtvochtigheid) vonk ik ook meer dan 's zomers.

Ik heb er over het algemeen bij een droge lucht ook meer last van, maar nu bv. ook terwijl er regen in de lucht zit, en er bij mij altijd ramen openstaan.

Typisch ESD probleem. Wat je kunt doen is een ionizer plaatsen boven je apparatuur. De luchtstroom van de ionizer moet dan gericht zijn op de plekken waar jij met je handen aan de versterker/cdspeler zit. ESD schoenen werken ook, maar dan moet je vloer wel binnen een bepaald weerstandbereik liggen (zodanig dat je statisch dissipatief naar de grond bent, maar ook weer niet zo dat je bij het per ongeluk aanraken van een lampfitting dood op de grond ligt).

Typisch ESD probleem. Wat je kunt doen is een ionizer plaatsen boven je apparatuur. De luchtstroom van de ionizer moet dan gericht zijn op de plekken waar jij met je handen aan de versterker/cdspeler zit. ESD schoenen werken ook, maar dan moet je vloer wel binnen een bepaald weerstandbereik liggen (zodanig dat je statisch dissipatief naar de grond bent, maar ook weer niet zo dat je bij het per ongeluk aanraken van een lampfitting dood op de grond ligt).

Dat laatste klinkt wel erg onheilspellend, maar dat van die ionizer is wel interessant..

Dat laatste klinkt wel erg onheilspellend, maar dat van die ionizer is wel interessant..

In sommige meetlabs wordt die techniek toegepast om ESD schade aan IC's te voorkomen. Kost iets van 500 euro:

http://products3.3m.com/catalog/us/en001/g...vesolutions_3_0

kijk ook op 3m.com voor ESD training, na het volgen van zo'n training weet je alles van het probleem.

De oplossing lijkt tot nu toe heel simpel. Ik loop nu maar op mijn sokken rond i.p.v. met schoenen of slippers aan. Sindsdien heb ik geen schok meer gehad.

Toch mooi dat je nu zelf het probleem hebt opgelost. ;):D

Ja, schoenen zijn bij mij ook vaak de boosdoener. Ik heb een paar el cheapo sportschoenen en als ik die aanheb, krijg ik om de haverklap een opdonder. Van de deurkruk, de trapleuning (is hier van metaal), m'n versterker, schemerlamp... Doe ik ze uit, dan heb ik nergens meer last van...