Jump to content

condensatoren welke?

bagheera
 Share

Recommended Posts

Gewoon laten zitten, MKP is goed zat. (tenzij je 100 euro of meer wil uitgeven voor superdure soorten)

Tjek hiervoor de site van Tony http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html

Prijsideeen vind je o.a. hier http://www.soundline.nl/soundline.html (en dit is een relatief goedkope zaak).

Alvast bedankt.

Nog een vraagje. Moeten de 5.6uF en de 400V= beiden hetzelfde waarde blijven houden?

Ik kom nog wel mooiere typen tegen maar alleen dan is het vaak een hogere V= waarde de uF is dan wel hetzelfde.

Greetzzz

Zie de reactie van Richard

Persoonlijk zou ik boven de 200 V blijven, dan zit je goed.

En wat betreft de vraag van Duck, weinig ervaringen omdat er maar weinig mensen zijn die alles al een keer in hun speaker hebben geschroefd. Ik heb alleen ervaring met MKP, MKP+, Mundorf Supreme, Mundorf Supreme Silver in Oil en tinfolie. In allerlei verschillende filter topologien.

Wat ik in een ander topic ook al een keer betoogd heb is dat van MKP naar MKP+ en of Mundorf Supreme (zie link Duck voor de aanbieder in NL) nog wel de moeite waard is voor de casual bouwer. Mundorf Supreme Silver in Oil komt pas im frage als de rest al van uitzonderlijke kwaliteit is, met name de units en filterontwerp. Een waardeloos ontwerp zal ook met dikke bommen van 80 euro bagger klinken.

Tony Gee heeft gelijk dat er klankverschil kan optreden wanneer de omstandigheden er naar zijn. Maar ook hij draaft door, in een soepfilter (no pun intented ;)) hoef je geen dure condensatoren te solderen.

Tja, er zijn nu eenmaal weinig luistervergelijkingen van condensatoren te vinden. Gek eigenlijk.

Volgens mij is dat niet zo gek, omdat de ene gweldig exotische condensator in de ene luidspreker ook gweldig exotisch mooi klinkt, maar je in een andere configuratie doet afvragen waarom er voor 800 euro aan condensatoren is vervangen.....

Eigenlijk zijn recensies momentopnamen; subjectieve en vaak volkomen relatieve interpretaties van een unieke combinatie van componenten in een unieke, door muren begrensde ruimte. Je hebt er weinig aan, tenzij veel mensen consistente bevindingen opdoen met het component dat aan recensie onderhevig is.

Toine.