kingarthur Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hallo, MC- en MM-elementen ken ik al, maar van MD-elementen had ik tot gisteren nog nooit gehoord. Kan iemand me uitleggen waarin het verschilt van een MC en een MM ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hallo, MC- en MM-elementen ken ik al, maar van MD-elementen had ik tot gisteren nog nooit gehoord. Kan iemand me uitleggen waarin het verschilt van een MC en een MM ? Volgens mij is een md element hetzelfde als een mm element. (Magneto-dynamisch, moving magnet). Gewoon een ander naam voor hetzelfde. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere. Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hoeft niet, mening klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 MD = Moving Diamond?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Hallo King Arthur, Bij MC=moving coil,bewegen de spoeltjes die direkt op de naaldschacht bevestigd zijn voor L/R signaal in een permanente magnetisch veld d.m.v. een poolschoen (N-Z),om zo een spanninkje op te wekken. Bij MD,zoals Theo H. aangeeft,heb je twee soorten:moving-magnet,en induced-magnet.Bij MM zit er een magneetje direkt op de cantilever bevestigd en beweegt tussen de N-Z poolschoenen waarop de twee spoeltjes zijn bevestigd, bij induced-magnet is de cantilever op het laatste stukje v/d uiteinde voorzien van magnetiseerbaar materiaal(minder massa)die op zijn beurt weer "magnetisch"wordt gemaakt door een magneetje die direkt in de nabijheid zit gemonteerd.Hierdoor kan er ook een spanninkje worden opgewekt als bij de mm. Met vriendelijke groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 MD = Moving Diamond?????? Matige Diamant Behalve MM (MD) en MC heb je nog wel een paar types. Moving Iron (Grado, Empire) komt ook veel voor en hoort in de categorie MM, alleen dat er dan een stukje ijzer beweegt ipv een magneetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts