WanFie Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Vaak heb ik verschillende sets gehoord die allemaal heel goed klonken, maar wel anders De ene klinkt vet in het laag, de andere zo dun als een vloeipapiertje En alle eigenaars waren er min of meer van overtuigt dat hun set goed klonk Verschillende van die eigenaars hoor ik dan bij anderen zeggen dat de set wat meer van dit, of wat minder van dat nodig zou hebben Kortom.... die mensen zijn zo aan het geluid van hun eigen set gewend, dat alles wat anders klinkt niet goed is Ikzelf probeer de bron (concerten e.d.) als referentie te gebruiken, maar kom vaak tot de conclusie dat die ook allemaal anders klinken Blijft het probleem.... wat is nu een goede referentie.... Of is het beter om aan je set te wennen, er verder niet meer te zoeken naar een referentie.... Alleen maar luisteren, en de hobby te verdringen, zeg maar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Een goede referentie? Bestaat die wel? Ik betwijfel het. Mijn eigen smaak, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 je eigen referentie is de set die jij helemaal top vind.... .... en verder.... niet te lang doorneuzelen over en kabeltje dit of dat maar gewoon doen waarvoor het spul gemaakt wordt...... luisteren en genieten van al het moois...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Vaak heb ik verschillende sets gehoord die allemaal heel goed klonken, maar wel anders De ene klinkt vet in het laag, de andere zo dun als een vloeipapiertje Beide sets zou ik niet mooi kunnen vinden. Maar wat is referentie? Eigenlijk zouden we ons moeten afvragen: wat is MIJN referentie? Het is zeker geen gewenning, tenzij je op die manier luistert. Hetgeen in mijn oren het beste klinkt van alles wat ik heb gehoord, is mijn referentie, en daarmee vergelijk ik dus andere componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 beste hans, er is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 De concertzaal is de enige referentie. Zoals het in de concertzaal klinkt, zo zou het thuis moeten klinken. Dit gaat nagenoeg niemand lukken (tenzij je heel veel geld en heel veel ruimte hebt, dan zou je in de buurt kunnen komen), maar sommige sets benaderen het wel behoorlijk. Dat je bijvoorbeeld verschil tussen een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Hallo, Gewenning is voor velen de referentie! Ik denk dat als je regelmatig live muziek en meerdere sets beluisterd je voor je zelf wel een referentie hebt. Door dit veel te doen weet ik voor mij zelf hoe iets in werkelijkheid klinkt en hoe dit op een hifi set kan klinken.. Ik denk dat we van de werkelijkheid alleen slechts de klankkleur kunnen benaderen. groet, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Voor de meeste mensen is denk ik hun "akoestiek" de referentie.Ook iets veranderen in de ruimte.Logisch,hieromheen ga je door de tijd heen je set verbeteren,aanpassen,naar je eigen gehoor(smaak).Zet je luidsprekers een keer buiten in een open omgeving als je de mogelijkheid hebt en luister. Schrik niet. Verhuis je,kunnen er weer andere "veranderingen" nodig zijn.(extreme dingen daargelaten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 wat is nu een goede referentie.... De stem van m'n moeder. Maar wat voor waarde moet je daar aan hechten als je haar uit duizenden herkent over een bar slechte krakende telefoonlijn? Waarom wil je een referentie hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 wat is nu een goede referentie.... De stem van m'n moeder. ....als je haar uit duizenden herkent over een bar slechte krakende telefoonlijn? dat heeft niet met de klank , maar met het timbre van haar stem te maken, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 dat heeft niet met de klank , maar met het timbre van haar stem te maken, .... en instrumenten hebben geen timbre ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Voor klassieke muziek(en misschien ook jazz) kun je wel er van uit gaan dat de (concert)zaal de referentie zou moeten zijn. Orgelmuziek is volgens mij een uitzondering; zelfs een enorme kerk staat te schudden als het orgel er volop tegenaan gaat. Je kunt thuis misschien wel een indruk krijgen van de live-belevenis maar toch niet meer dan dat. Voor popmuziek ligt dat toch heel anders; veel popmuziek wordt uitdrukkelijk gemaakt om via e.o.a. medium (radio, cd, tv ed) ten gehore te worden gebracht. Er worden toch eigenlijk ook geen zalen speciaal voor popmuziek gebouwd? Je kunt moeilijk een popconcert in een stadion of op een grasveld bij windkracht 5 als referentie nemen. Ook is het geluidsniveau van veel popconcerten thuis niet realistisch te benaderen en spelen de musici zelf met proppen in hun oren. Popmuziek moet gewoon voor je gevoel overtuigend klinken, dat is goed genoeg. Dat is toch ook zo bij een live-concert. Het kan makkelijk dat je het een geweldig concert vond, hoor je achteraf een opname er van dan lijkt het nergens naar. Behalve voor klassieke muziek moet je volgens mij die referentie gewoon vergeten en uitgaan van je eigen smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 dat heeft niet met de klank , maar met het timbre van haar stem te maken, .... en instrumenten hebben geen timbre ..... ja, maar daar luister jij niet naar als je je set aan het beoordelen bent, dan luister je alleen naar de klank ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Orgelmuziek is volgens mij een uitzondering; zelfs een enorme kerk staat te schudden als het orgel er volop tegenaan gaat. Je kunt thuis misschien wel een indruk krijgen van de live-belevenis maar toch niet meer dan dat. beste kraus, dit is een misverstand, de meeste mensen denken bij een orgel gelijk aan een dreunende machine, maar hij kan ook heel liefelijk klinken, neem nou werken van bach of handel, die hoorde ik eens op het transeptorgel van de laurenskerk in rdam. of het orgel van de herv. kerk in beekbergen , ook zo mooi of het orgel van de dorpskerk in oud-beijerland, met zijn heerlijke barok registers. en wat te denken van een trio van feike asma op het orgel in maassluis gespeeld door jaap kronenburg, adembenemend mooi , en heel rustig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Dat orgelmuziek bij jou thuis heel goed klinkt Erik, daar ben ik zo van overtuigd. Maar het is de aard van het instrument dat het een immense ruimte nodig heeft. Het gebouw is een deel van het instrument net als de klankkast van een gitaar of de vleugel. Er is ongetwijfeld repertoire voor het orgel dat ook thuis realistisch is te benaderen, maar er is ook repertoire dat voor reproductie thuis onhaalbaar is. Was laatst hier even in de Liduinabasiliek en heb naar het orgel zitten luisteren. Het is niet mijn pakkie-an maar als totaalervaring wel indrukwekkend. Zo omvat en opgenomen worden door muziek, dat gaat alleen met een orgel. Overigens, Mozart himself, heeft zijn beste en meest persoonlijke muziek, de pianoconcerten 450/470 (ongeveer) geschreven voor opvoering in een door hem zelf gehuurd cafe, kennelijk vond hij dat goed genoeg en als er nu iemand kritisch was over hoe muziek klonk dan was hij het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2004 Author Report Share Posted 11 oktober 2004 Maar.... zoals ik al schreef... alle concerten klinken ook anders..... Zelfs in dezelfde concertzaal is het met het ene concert al weer veel anders dan met het andere.... Ik vindt het daarom zo knap van sommigen dat ze precies kunnen aangeven waar het bij je set aan schort.... Ik denk dus dat je eigen set met je eigen akoestiek wel degelijk als referentie gaat gelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2004 Author Report Share Posted 11 oktober 2004 Orgelmuziek is volgens mij een uitzondering; zelfs een enorme kerk staat te schudden als het orgel er volop tegenaan gaat. Je kunt thuis misschien wel een indruk krijgen van de live-belevenis maar toch niet meer dan dat. beste kraus, dit is een misverstand, de meeste mensen denken bij een orgel gelijk aan een dreunende machine, maar hij kan ook heel liefelijk klinken, neem nou werken van bach of handel, die hoorde ik eens op het transeptorgel van de laurenskerk in rdam. of het orgel van de herv. kerk in beekbergen , ook zo mooi of het orgel van de dorpskerk in oud-beijerland, met zijn heerlijke barok registers. en wat te denken van een trio van feike asma op het orgel in maassluis gespeeld door jaap kronenburg, adembenemend mooi , en heel rustig Ook alle orgels klinken anders.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ikzelf probeer de bron (concerten e.d.) als referentie te gebruiken Laat ik nu net afgelopen donderdag de oortjes geijkt hebben in de Beurs van Berlage Volgens mij is dat akoestisch gezien een niet zo'n beste zaal. Wel een mooie met die galerijen bovenlangs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 11 oktober 2004 Report Share Posted 11 oktober 2004 Ga al heel wat jaren naar concerten in de Doelen, het Concertgebouw in Amsterdam, Vredenburg in Utrecht, diverse kerken waar concerten worden gegeven. Vertoef ook wel eens als het budget het toelaat in Wenen of Parijs in het pluche van de concertzaal. Altijd prachtig! Maar om nu te zeggen dat er ook maar ergens ter wereld (ongeacht de prijs of het merk) een installatie bestaat die dat ook maar bij benadering die beleving weer zou kunnen reproduceren? Geloof het niet. Wat we live horen heeft niets van doen met die reproductie (we waren ook al niet bij de opname aanwezig die we beluisteren) zoals we thuis gewend zijn. Mij gaat het er uiteindelijk om thuis een installatie te hebben die mij in elk geval kippenvel geeft en mij ongestoord kan doen genieten van de door mij gekozen muziek. Een installatie die mij betrekt bij de muziek. Dat is iets anders dan hifi of high end denk ik. Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 De concertzaal is de enige referentie. Zoals het in de concertzaal klinkt, zo zou het thuis moeten klinken. Dit gaat nagenoeg niemand lukken (tenzij je heel veel geld en heel veel ruimte hebt, dan zou je in de buurt kunnen komen), maar sommige sets benaderen het wel behoorlijk.Dat je bijvoorbeeld verschil tussen een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2004 Author Report Share Posted 12 oktober 2004 Niet alleen popmuziek maar ook klassiek en Jazz worden in concertzalen soms zo slecht weergegeven dat je je afvraagt of wel wel in 2004 leven. Om dit dan als referentie te gebruiken vind ik niet correct. Wat wel een goede referentie zijn zijn de onversterkte weergave van instrumenten. B.v. een fanfare of straatbandje in de openlucht of een orgel in een kerk. Je moet thuis er dan echter wel aan denken dat je het beluisterd via de oren van de opname technicus. Hier is ook heel veel verschil in. Aan smaak is dit ook sterk onderhevig. Ik houd b.v. van een kleine bezetting met heel direct opgenomen instrumenten. Thuis heb ik dan de beleving of de muzikanten bij mij in de kamer zitten. Bij een groot orkest is wat zaalatmosfeer wel aan te raden, en ook aan te bevelen omdat je anders alle instrumenten apart hoort i.p.v. een orkest. Wat ik in dit topic echter bedoel is dat de eigen set een goede referentie is, mits die klinkt zoals het orgineel, en dat doet helaas geen enkele set... Wanneer je b.v. gewent bent aan een bult in het laag, zul je alle sets die deze bult niet weergeven dun vinden klinken (uit eigen ervaring van een set die ik erg goed ken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Vaak heb ik verschillende sets gehoord die allemaal heel goed klonken, maar wel anders De ene klinkt vet in het laag, de andere zo dun als een vloeipapiertje En alle eigenaars waren er min of meer van overtuigt dat hun set goed klonk Verschillende van die eigenaars hoor ik dan bij anderen zeggen dat de set wat meer van dit, of wat minder van dat nodig zou hebben Kortom.... die mensen zijn zo aan het geluid van hun eigen set gewend, dat alles wat anders klinkt niet goed is Ikzelf probeer de bron (concerten e.d.) als referentie te gebruiken, maar kom vaak tot de conclusie dat die ook allemaal anders klinken Blijft het probleem.... wat is nu een goede referentie.... Of is het beter om aan je set te wennen, er verder niet meer te zoeken naar een referentie.... Alleen maar luisteren, en de hobby te verdringen, zeg maar.... als het lekker klinkt is het al prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Joopus, ik zeg loudness knop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Joopus, ik zeg loudness knop! ik kon em niet vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 .... en instrumenten hebben geen timbre ..... ja, maar daar luister jij niet naar als je je set aan het beoordelen bent, dan luister je alleen naar de klank ...... Ehm ... timbre (klank kleur) is een eigenschap van klank .... http://nl.wikipedia.org/wiki/Klankkleur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts