Guest cve Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Ik zit met een volgende 'probleem'. Ik heb een gave lp, maar ergens zit een klein defect waardoor de naald blijft hangen. Vermoedelijk omdat de groef plaatselijk is beschadigd of er een hardnekkig stukje vuil in zit. Is zoiets nu voorzichtig te repareren' met behulp van een goede loep en een scalpel. Welke vergroting moet zo'n loep hebben? Wie heeft hier ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Wat ik zelf in het verleden wel eens gedaan heb met goed gevolg is het volgende. Vaak zijn die stukjes vuil heel hard. Met een cocktail prikker kun je dat er wel eens uitkrijgen. Vaak springt het stukje vuil er in een keer uit als het loskomt. PS Ik wijs elke aansprakelijkheid voor het opvolgen van de tip op voorhand af. Als je twijfelt: niet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Repareren gaat echt niet. Dan krijg je nl een aangepaste drankkreet: "een scalpel maakt meer kapot dan je lief is !!!" Een beschadiging is dus onherroepelijk. Vuil is een ander verhaal. Er zijn verschillende manieren om een LP schoon te maken. Dat kan van met een blokkwast en Glassex tot aan een hele dure platenwasmachine. Als je weet waar de plaat blijft hangen, leg die plaat dan eens onder een microscoop. Dan kun je zien of het vuil is of een beschadiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Met repareren bedoelde ik eigenlijk de groef weer vrij maken, zodat de naald niet meer blijft hangen. Wanneer het hardnekkig vuil is, is de cocktailprikker wellicht een oplossing. Natuurlijk is dat niet zonder risico, maar aan een hangende naald heb ik ook niets. Wanneer de naald blijft hangen wanneer een groefwand naar binnen is gedrukt o.i.d. kan ik me voorstellen dat onder een goede loep wellicht wat kan worden 'teruggeduwd' of 'weggesneden om de groef vrij te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2004 Report Share Posted 6 oktober 2004 Ik heb dat soort beschadigingen ook wel eens weggehaald met een wattenstaafje doordrenkt met platenwasmiddel en als laatse redmiddel mijn nagel . Platen kunnen meer hebben als je denkt maar geen slechte naald. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts