Puur Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 In de NRC stond gisteren een intressant artikel over de metamorfose van de muziekindustrie. Zonder hun toestemming plaats ik het hier... Popmuziek per muisklik KAREL BERKHOUT De metamorfose van de muziekindustrie Na jaren getergd te zijn door digitale roof sluiten de platenmaatschappijen nu een verstandshuwelijk met de muziekpiraten. ,,Betaald downloaden is de toekomst.'' Zelden is een Nederlandse band zo snel doorgebroken als Krezip in het jaar 2000. Hun debuutalbum Nothing less veroverde het overwegend jonge poppubliek met uiteindelijk 320.000 verkochte exemplaren, een astronomisch aantal voor Nederland. De twee jongens en drie meisjes - toen nog maar zestien tot twintig jaar oud - betoverden ook de ouderen, zoals de schrijver Joost Zwagerman, die noteerde: ,,Ze hebben gedurende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Tja,...soortgelijke berichten had ik al meer gelezen. Vind 't persoonlijk erg triest allemaal. Echt een horroscenario, en dat voornamelijk vanwege die verwende jeugd van tegenwoordig Gelukkig las ik in ieder geval deze regels nog tussen de text: De cd-winkels verdwijnen echter niet, verwacht Breukhoven van Free Record Shop.../ Roos van Universal denkt dat echte liefhebbers toch altijd het originele album van hun favoriete artiesten willen hebben: ,,Mensen tonen behalve hun boeken ook graag hun cd's.'' Hij voegt eraan toe: ,,De website komt niet in plaats van de cd-winkels, maar ernaast - als een nieuw, extra afzetkanaal.'' Ik hoop dat Hans hiermee CD-winkels in 't algemeen bedoeld, en niet zozeer alleen FRS, want die mag van mij vandaag nog van de aardbodem verdwijnen. (meest waardeloze 'CD'winkel die ik ken) Je moet er haast nog moeite doen om een CD te vinden, tussen al die andere gadgets,DVD's,GSM's,games, en hangjongeren. Ook 't feit dat ze daar jazz en blues als 1 en 't hetzelfde zien en dit dus door elkaar ligt, vind ik erg irritant en amateuristisch. Als je FRS vergelijkt met bijvoorbeeld een zaak als Plato. Jee, wat 'n verschil. Ik hoop dat de serieuzere CD-winkels toch echt nog jaaaren blijven bestaan, want ik vind 't juist leuk om tussen de bakken op zoek te gaan naar iets interessants. Veel leuker dan naar een site surfen...paar keer klikken, effe wachten en branden maar...klaar. (nog afgezien van 't feit dat zo'n copy vaak veel minder is qua geluidskwaliteit!) Tja,...tijdens 't lezen van bovenstaand bericht verlang ik echt weer terug naar de tijd van weleer... dat er maar 1 manier was om je favoriete muziek te kopen. de LP! Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Het is te hopen dat 'we' (de audiofielen) straks niet aangewezen zijn op MP3's, WMA's e.d. want dan krijg je naast gemak ook minder kwaliteit. Zolang dit alleen bij Borsato en de boom-sis muziek gebeurt heb ik er weinig moeite mee, maar als ik straks Jazz, blues, klassiek en wereldmuziek op die manier moet kopen, dan houdt het wel op FRS had trouwens een database met WAV bestanden, dus niet gecomprimeerd, hopelijk zijn ze zo wijs om die ook te blijven leveren Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Hoi Puur, ik denk dat NRC dit niet erg vind Het is idd waar dat de muziekindustrie begint in te zien dat het nieuwe medium (internet) niet meer te stoppen is. Er zijn al verschillende sites waar muziek te DLen is en de prijzen verschillen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 10 juli 2004 Author Report Share Posted 10 juli 2004 Wanneer je in de redelijk korte toekomst een veel grotere bandbreedte en grotere online opslagcapaciteit tot je beschikking hebt dan kan alles volgens mij reuze intressant worden. Hoog resolute media van je server binnenhalen en direct afspelen via een goede DAC, dat zou toch bijzonder goed moeten kunnen klinken? Nu is alles nog zwaar gecomprimeerd, echter in de toekomst zal het denk ik toch met gemak mogelijk zijn DVD resoluties direct binnen te halen en af te spelen? Ik zie het allemaal niet zo negatief. Zo hoeven zeer onrendabele opnames ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 juli 2004 Report Share Posted 11 juli 2004 In de NRC stond gisteren een intressant artikel over de metamorfose van de muziekindustrie. Wat een ongelofelijk tendensieus stuk zeg. Het geneuzel is weer eens eerste klas! Bah! Waarom laten zovelen zich door de propaganda van de muziek industrie inpakken? Het begint er langzamerhand op te lijken dat als je het zelfde, niet ter zake doende, argument maar luid en vaak genoeg blijft herhalen , "iedereen" je gaat geloven. Het gelijk krijgen is weer eens belangrijker dan het gelijk hebben. Er wordt gerefereerd aan het succes van iPod, wat er vergeten wordt is dat het downloaden van iPod gelijk staat aan het kopen van een singeltje. Iets, dan mijn middelbare school klasgenoten met grote regelmaat konden doen en ook deden. De platenindustrie zelf heeft met veel success het singeltje om zeep geholpen (prijs). Bovendien is het hele iPod gebeuren een 'novelty', dus om nu al te gaan roepen dat het een succes is is een beetje kortzichtig. Het is nu een succes, maar voornamelijk voor Apple, de platenindustrie heeft voornamelijk dwars gelegen. Het grootste probleem voor de muziek industrie is en blijft de prijs. E 0,8 - 1.4 per song is ridicuul!! Hoe verwachten ze dat hun grootste doelgroep dat gaat opbrengen? Hebben de tieners dan zoveel te spenderen, zo ja, is muziek dan het enige om het aan uit te geven? M.i. mag een pop cd niet meer dan E 7.- kosten en een klassieke E 10.- De muziek industrie heeft al jaren boter op het hoofd. Waarom moet er $ 50.000.000 aan de promotie van een Micheal Jackson album worden uitgegeven? Waaron moet een Mick Jagger album op 36 exotische lokaties worden opgenomen, met evenzovele producers en een veelvoud aan muzikanten? Verder loopt de industrie aan tegen de gevolgen van hun "globalisering". Door hun enorme omvang zijn lokale artiesten niet meer interessant omdat die in feite meer moeten gaan opbrengen dan hun "globaal interessante" collega's. De totale overhead kosten worden n.l. evenredig verdeeld en de marges moeten overal maximaal zijn, zelfs voor ons kleine kikkerlandje. Typerend is dan weer wel dat er nog nooit zoveel muziek is uitgebracht als heden ten dage, alleen wie zit er op te wachten tegen deze prijzen? En in de klasieke muziek; waarom 3765 uitvoeringen van Beet's 5e (symphonie of piano concert)? En laten we het maar helemaal niet over Vivaldi's jaargetijden hebben .... Om een of andere reden legt niemand de relatie met Bollywood. Neen, niet Hollywood want die gaan hard dezelfde kant op als onze platenboeren. Hoe kan het dat de indiaase film industrie de grootse is? Neen, niet omdat ze de potentieel grootse markt hebben, die van hollywood is veel groter. Maar omdat ze de grootste markt gekreeerd hebben. Een kaartje voor de film is spotgoedkoop, zelf leden van "de laagste kasten" kunnen er bijna dagelijks naartoe en doen dat ook. Bollywood draait om omzet, niet om marge, dat is m.i. het grote verschil. Het enige echte voordeel dat ik zie voor downloadable muziek is dat er nu bijna geen reden meer is om bepaalde artikelen uit de catalogus te nemen. Er zou zelfs iets kunnen ontstaan als het Gtenberg Project maar dan voor muziek: http://promo.net/pg/index.html Janis Ian heeft een serie artikelen over de industrie waar ze sinds haar 12e deel van uit maakt geschreven: http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html http://www.janisian.com/article-fallout.html http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html of http://www.janisian.com/article-ethics.html al haar artikelen vindt je hier: http://www.janisian.com/articles.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts