Jitze Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Echt een recensie zul je dit niet kunnen noemen, ik heb de speler niet fysiek horen spelen, wel documentatie opgevraagd, waarbij een onbewerkte opname - op cd - van hetgeen deze speler presteert. Reeds lang geleden werd mijn aandacht getrokken naar deze bijzondere platenspeler, ga toch ook nog eens proberen 'm in werkelijkheid te beluisteren. De techniek lijkt me beslist veelbelovend, je leest met een 2tal lasers de informatie in de groef, voordelen zijn evident, geen slijtage, zelfs een gebroken plaat is uit te lezen, kromme platen leveren ook al geen problemen op. Interessant genoeg om er eens enige aandacht aan te besteden, ook al kostte het enige moeite om over de vreselijke bull verhalen over investeringen van 20 miljoen dollar heen te stappen. De toegezonden brochure levert weinig op, alles is al op het www te vinden, de bijgeleverde CD brengt echter een redelijk beeld van het presteren van deze machine. Moet zeggen dat dit een teleurstellende ervaring bleek, zou mijn CD speler zo presteren, zou ik 'm rap verwijderen uit m'n systeem. Duidelijk hoorbaar is dat de ELP inderdaad heel erg veel informatie uit de groeven naar boven weet te halen, echter bij het omzetten van het licht naar elektrieke signalen gaat het, volgens mij, heel erg mis. Het resultaat is zoiets als een slechte 24 bits geremasterde " audiofiele " CD, het lijkt heel erg open, gedetailleerd, maar de samenhang is verdwenen, het resultaat is een analytische weergave, best heel erg precies, maar zonder leven of magic. Zijn er onder de Hear bezoekers meerderen die deze speler eens nader hebben beschouwd, de CD kennen of zelfs de speler hebben meegemaakt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Beste Jitze, Ik heb even geGoogled met "ELP" en heb op de site wat gelezen. ELP Laser Turntable Het verbaasd me dat de afgetaste informatie uit de groeven niet wordt gedigitaliseerd. Dat mag tegenwoordig met de degelijke 24 bits ADC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Dan is ie onlangs nog danig in prijs verhoogd De goedkoopste versie van deze player kostte 2 jaar geleden naar mijn weten $6500 (wat nog altijd een berg pegels is ) Ik heb 'm ook nog nooit beluisterd, maar ik zit niet bepaald op een dergeleijke speler te wachten. Ik meen dat ie toch al enkele jaren op de markt is. Introductie was in 1995 of 1996. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Lp weergave is ook niet zoveel aan zonder de mechanische resonanties in de draaitafelen en de arm. Daar is namelijk tijdens het het masteren al rekening mee gehouden. Het geluid word bewust wat 'dunner' gemaakt om dat 'aandikken' tijdens het aftasten te compenseren. Dat 'aandikken' van het geluid gebeurd niet bij weergave met een laser aftaster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 Lp weergave is ook niet zoveel aan zonder de mechanische resonanties in de draaitafelen en de arm. Daar is namelijk tijdens het het masteren al rekening mee gehouden. Het geluid word bewust wat 'dunner' gemaakt om dat 'aandikken' tijdens het aftasten te compenseren. Dat 'aandikken' van het geluid gebeurd niet bij weergave met een laser aftaster. En maar niet over dat lekker gedetaileerde oplopende hoog van zo'n beetje alle elementen maar niet te spreken,maar dat is een ander verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 ]En maar niet over dat lekker gedetaileerde oplopende hoog van zo'n beetje alle elementen maar niet te spreken,maar dat is een ander verhaal Jazeker maar dan toch zeker een typische MC kwaal. Of niet soms? S-M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2004 Report Share Posted 25 maart 2004 ]En maar niet over dat lekker gedetaileerde oplopende hoog van zo'n beetje alle elementen maar niet te spreken,maar dat is een ander verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts