Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Het is zeker een leuk project, waarbij ik moet aantekenen dat ik blij ben dat ik die betonmolen niet hoef te bedienen in mijn keukentje :)

Erik,

je hebt gelijk dat filtering faseverschuivingen tot gevolg heeft. Vergeet echter niet dat units zelf ook ernstige faseverschuivingen te zien geven. Vooral wanneer ze gebruikt worden in het gebied waar ze eigenlijk niet zo goed voor geschikt zijn. Zoals een 30 cm woofer bijvoorbeeld die tot 2 kHz moet weergeven ...

Paul.

Beste Eric,

Denk wel dat het er heel mooi uit gaat zien. De kastvorm lijkt erg op de Nautilus serie. Fraai zou zijn als dat mogelijk is om de woofer in te vrezen zodat deze strak is met het frontpaneel. Ik ben zeer benieuwd. Spannend!!! :D

Groeten,

Bas

als de kist klaar is , bekleed ik hem aan de voorkant met een plaat eikenhout van 8mm.

hier zaag ik het woofergat uit , dan zit ie vanzelf verzonken

de achterkant word voorzien van buigtriplex die ik eromheen vouw.

die plamuur ik glad , en lak ik af met hooglanslak.

@jasper . lees nog even goed het laatste fotoverhaal , daar staat iest met ronde schijven ;)

Hallo Erik!

Wordt de bovenzijde van de baskast bol, of laat je die vlak?

(Bol, of bol gewelfd vanaf een hoogste punt midden achter op de bovenzijde, lijkt me akoestisch beter dan vlak...)

die word vlak .

het kan niet anders denk ik .

de bovenkant word later gegoten , als de zij en onderkant hard is .

ik zet de hele speaker dan ondersteboven op een plaat betonplex , en stort door het woofergat de topplaat erin .

wel zat ik te denken om in de bovenkant een puntvorm te gieten , zodat hij geen paralel vlak vormt met de bodem.

Hallo Erik!

Wordt de bovenzijde van de baskast bol, of laat je die vlak?

(Bol, of bol gewelfd vanaf een hoogste punt midden achter op de bovenzijde, lijkt me akoestisch beter dan vlak...)

die word vlak .

het kan niet anders denk ik .

de bovenkant word later gegoten , als de zij en onderkant hard is .

ik zet de hele speaker dan ondersteboven op een plaat betonplex , en stort door het woofergat de topplaat erin .

wel zat ik te denken om in de bovenkant een puntvorm te gieten , zodat hij geen paralel vlak vormt met de bodem.

Beste Erik,

Bedoel je dat er een stalagtiet (een druipsteenpegel) in komt te hangen? Merkw

Erik bouwt zijn luidspreker gewoon van beton, Spido. Die kippenveren houdt hij bij de hand, de bijdehand, om zodoende naderhand in stijl het door de buurtbewoners het dorp uitgejaagd te kunnen worden wegens het bouwen van subversieve contrapties. De buurman had beloofd te zullen zorgen voor de pek.

En stalagtieten aan de achterwand is een goed idde. Zie het als een omgekeerde pyramide.

Paul.

Erik bouwt zijn luidspreker gewoon van beton, Spido. Die kippenveren houdt hij bij de hand, de bijdehand, om zodoende naderhand in stijl het door de buurtbewoners het dorp uitgejaagd te kunnen worden wegens het bouwen van subversieve contrapties. De buurman had beloofd te zullen zorgen voor de pek.

En stalagtieten aan de achterwand is een goed idde. Zie het als een omgekeerde pyramide.

Paul.

Nee, een omgekeerde stalagmiet ;):P

Je kan ook met purschuim of piepschuim isolatie plaat een gewelf vormen in de kast terwijl de bovenkant en onderkant dan vlak kunnen blijven.

Pur of piepschuim kan achteraf verwijderd worden na het uitharden.

It is mischien ook verstandig om de wandikte van het beton wat te laten verlopen.

Wat dunner op de plaats met de hoogste kromming en wat dikker op de zijkanten van de kast.

Frank