erik klijnsmit Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 beste forumleden , het was me het dagje wel vandaag, vanoachtend om half negen vertrokken om op weg te gaan naar het barre noorden. een rit van maar liefts 230 km over 's Heeren wegen . en waarheen leidde die weg ? nou , naar een zekere Klaas Feenstra mijn grote vriend en speakerbouwer die zich in alle rust heeft verscholen in de bosrijke omgeving van Appelscha, om daar op zijn gemak speakers te bouwen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 om half zes , was het afgelopen met de pret .naar huis . volgas . harder ging ie niet . Had je de spekstenen PP's soms al achterin liggen omdat 'ie niet harder wilde? Leuk verhaal, ben je nu definitief overstag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Mooi en enthousiast verhaal. Klinkt als een bijzonder leuke dag. Je bent niet zo snel echt enthousiast, dus dit moet wel iets bijzonders zijn. Speksteen is een materiaal om in de gaten te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 14 februari 2004 Author Report Share Posted 14 februari 2004 om half zes , was het afgelopen met de pret .naar huis . volgas . harder ging ie niet . Had je de spekstenen PP's soms al achterin liggen omdat 'ie niet harder wilde? Leuk verhaal, ben je nu definitief overstag? nee , het is een caddy 1.9 sdi of ik overstag ben ?? ik was nog vergeten te vertellen , dat ik twee monacor 30 cm woofers heb meegnomen naar huis. die komen in een 36mm betonnen behuizing van 125 liter . ik wil die onderste oktaaf ook wel eens horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Een computer, verdacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Erik.... ik heb toch al eerder geschreven dat het laag van dat speksteen extreem goed was. Nou heb je het zelf gehoord. Maar waar is dat talkpoeder nou... ik zie op de foto's niks. Ik had gedacht jullie in een soort sneeuwlandschap aan te treffen....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Erik, wat doet die klok daar op het dashboard? Daar hoort (zeker voor jou, als autoliefhebber) een toerenteller te zitten, in het midden, als grootste meter. Niet een klok. Als je wilt weten hoe laat het is, kijk je toch even op je horloge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Nee Henk, dat moet je anders zien. Erik blijft wantrouwig zolang er kasten in het spel zijn. En als je dan ook nog eens in Appelscha bent neemt die wantrouwigheid ook grootse vormen aan. Overigens ben ik zeer te spreken over speksteen. Na het horen van een of ander model Avalanch was ik bijna van mijn vliezengeloof af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 ik was nog vergeten te vertellen , dat ik twee monacor 30 cm woofers heb meegnomen naar huis. die komen in een 36mm betonnen behuizing van 125 liter . ik wil die onderste oktaaf ook wel eens horen Ik denk dat dat iets heel leuks kan gaan opleveren. Ben benieuwd.. btw Moesten jullie Klaas in het echt ook Spido noemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 ik heb toch al eerder geschreven dat het laag van dat speksteen extreem goed was. Misschien zelfs wel te goed... Ik vind het laag wel meer aanwezig. Het valt continu op dat het zo goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hmmm, bijzonder leuk verhaal Erik. Vooral dat van die motorrijders. Ik moest twee keer kijken voordat ik de PPking herkende. In mijn geheugen was 'ie veel groter. Je zou op de foto niet zeggen dat het 120L kasten zijn. En die woofers op tafel....zijn dat die uit de king?? Die op tafel zijn toch veel groter, of vertekend de foto nou zoveel? Heel vreemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hmmm, bijzonder leuk verhaal Erik. Vooral dat van die motorrijders. Ik moest twee keer kijken voordat ik de PPking herkende. In mijn geheugen was 'ie veel groter. Je zou op de foto niet zeggen dat het 120L kasten zijn. En die woofers op tafel....zijn dat die uit de king?? Die op tafel zijn toch veel groter, of vertekend de foto nou zoveel? Heel vreemd. Beste Geerdie, Ken je klassiekers De wit/grijze slanke zuilen op de foto zijn de prince weerevers. :D Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hoe pakt klaas dat aan met speksteen? Het is toch geen een brok steen wat hij uitholt? Of maakt hij platen en lijmt hij die later aan elkaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hmmm, bijzonder leuk verhaal Erik. Vooral dat van die motorrijders. Ik moest twee keer kijken voordat ik de PPking herkende. In mijn geheugen was 'ie veel groter. Je zou op de foto niet zeggen dat het 120L kasten zijn. En die woofers op tafel....zijn dat die uit de king?? Die op tafel zijn toch veel groter, of vertekend de foto nou zoveel? Heel vreemd. Beste Geerdie, Ken je klassiekers De wit/grijze slanke zuilen op de foto zijn de prince weerevers. :D Groeten, Bas Die zien er een stuk gelikter uit in ieder geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopi Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 wat een amusant verhaal erik, erg leuk om te lezen brav Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 wat een amusant verhaal erik, erg leuk om te lezen brav Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 ik ben het nog ste eds, een foutje in het bestand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hmmm, bijzonder leuk verhaal Erik. Vooral dat van die motorrijders. Ik moest twee keer kijken voordat ik de PPking herkende. In mijn geheugen was 'ie veel groter. Je zou op de foto niet zeggen dat het 120L kasten zijn. En die woofers op tafel....zijn dat die uit de king?? Die op tafel zijn toch veel groter, of vertekend de foto nou zoveel? Heel vreemd. Beste Geerdie, Ken je klassiekers De wit/grijze slanke zuilen op de foto zijn de prince weerevers. :D Groeten, Bas Ik ken ze Bas. Ik ken ze. Ik heb zowel de Prince als de King gehoord&gezien in Arnhem. Daar doelde ik ook op toen ik de speaker naast de Prince in 1e instantie niet herkende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 ik ben het nog ste eds, een foutje in het bestand. Foutje in jouw bestand ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Neem een biertje, dat helpt vast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 ik heb toch al eerder geschreven dat het laag van dat speksteen extreem goed was. Misschien zelfs wel te goed... Ik vind het laag wel meer aanwezig. Het valt continu op dat het zo goed is. Nou je het zegt.... Misschien toch iets teveel midbass?? Ik heb daar op zich weinig problemen mee, meestal is dit gebied het ondergesneeuwde kindje. Vooral blaasmuziek en tokkelbas hebben daar dan last van. Ik kan me voorstellen dat dit het laag van het speksteen extra "jus" geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Beste Hans, Voor zover we hebben kunnen nagaan, heeft de spekstenen behuizing geen merkbare invloed op de klank. Een onregelatigheid in het mid-laag is niet vastgesteld. De kast trilt niet: alleen de luidsprekermembranen doen dat. Zoals Erik al zei, is er een groot verschil met hout. Zelfs wanneer dat hout gelaagd is, en dik, geschoord en bitumineus gedempt. Hout slurpt toch altijd wat energie op, en geeft een deel daarvan op een ongewenst moment en op ongewenste wijze terug. Met speksteen kun je de klare helderheid van electrostaten of open dynamische systemen evenaren, zonder de nadelen daarvan (t.w. basgebrek a.g.v. akoestische kortsluiting, bescheiden belastbaarheid, anti-fase achterkantgeluid). Beste Geerdie, Er wordt wel gebroed op een spekstenen King, maar het model dat je hier ziet (en dat Erik en Jeroen hoorden) is 45 liter reflex en bevat een 20 cm woofertje, een 10 cm middentoner en de isofase tweeter. De 10 cm middentoner is problematisch: hij heeft - net als zijn titanium voorganger - heel goede en ook minder gunstige eigenschappen. Hij is sinds de luistersessie bij Bas in rendement teruggenomen, en ook is hij naar boven afgefilterd, waardoor de systeemresponse gelijkmatiger werd... maar wellicht is 't toch geen blijvertje. Erik had het over "soms een beetje dichtlopen". Dat mag natuurlijk niet voorkomen. Om een vergelijkbare reden (t.w. scheidend vermogen) heeft de oorspronkelijke 2 cm dometweeter in dit model plaatsgemaakt voor de isofase tweeter, die je kent van de King en de Prince. Beste Ome Henk, Nee, Klaas' mond dreigde open te zakken van verbazing, toen hij een DDG Archiv opname van Erik hoorde. 't Was een analoge opname van "A Young Person's Guide" en andere werken van Benjamin Britten, onder leiding van de componist uitgevoerd in 1968 en 1971. Er werd geluisterd een stukje ("Mars"), opgenomen in 1971. Van die opnametechniek kunnen ze nu flink wat lesjes leren! (Wat zal dat mooi geweest zijn op de oorspronkelijke LP, afgespeeld met Thorens TD125 en Ortofon AS212 met SPU-GT...!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 (en dat Erik en Jeroen hoorden) Mag ik jouw nu ook gewoon Klaas noemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Op de foto zien we Erik, Jeroen en Klaas. Op het forum ontmoeten we Erik, Puur en Spido. Forummers en foto's... dat moet wel persoonsverwisselingen opleveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts