Jump to content

Isophon

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Las een mooie bespreking van de Isophon Europa in Audio (25 jaars feest uitgave mer CDtje, aanrader voor 5,90 euro) en heb al eens eerder even (met plezier) naar een Isophon mogen luisteren bij Poulissen.

a_europa.jpg

7800 euro/paar http://www.isophon.de/index.html

Nu heb ik 2 vragen.

- waarom hoor ik nog zo weing van Isophon, de prijzen zijn best nog betaalbaar en Audio beoordeeld hen nog boven een duurdere Nautilus 802 (ik weet het Duitse bladen :) )

- Men schrijft dat de Europa een zware versterker nodig heeft (AK getal "70", ter vergelijk een 802 heeft AK getal 57. Een ML 334 heeft AK getal 72). Nu kan je de Europ bi of tri ampen. Mijn vraag is hoever kom je met een Plinius SA50 (slecht 50 watt) voor het laag tot 130 Hz, de Aleph5 (slechts 60 watt)voor het midden en wellicht een SET voor het hoog?

Of sla ik nu door eek.gif:D

Met een zware versterker wordt ook vaak een stabiele versterker bedoeld. Het vermogen van 50 of 60W zal best ok zijn, mits hij dit ook aan zeer lage impedanties kan leveren. De Aleph 5 is dan niet zo'n geschikte kandidaat. Die houdt daar niet van, dat weet je. De Plinius ken ik niet, wel veel van gehoord. Ze zijn behoorlijk stabiel maar of ze AK70 halen denk ik niet.

BTW: Je hebt zelf gehoord dat de AVM Inspiration A6 er geen moeite mee had, maar was dat wel de Europa??? Ik dacht dat dat de Vieta was!

Ik denk 1 van zijn kleinere broertjes (zusjes) Enigma en/of Vieta. Ik weet niet meer, had ie zo'n sleuf of een dubbele BR poort?

Vond hem mooier dan die electrostaat (nu krijg ik ruzie met iemand...

:D )

edit. Hem zeker niet goed gelezen. De Vieta dus, maar die heeft slecht 2 * 8" woofer en maar 2 mids :)

Vraag me af welke winkels ze nog meer heeft staan.

Omdat Isophon nauw samenwerkt met AVM, denk ik dat je voor uitgebreide info eens kan bellen/mailen naar Poulissen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat zij ook hier de import van regelen en dus ook weten wie er nog meer deze speakers verkoopt.

Goede tip, het is overigens niet voor de korte termijn. Maar wie weet doe ik mijn diy Focals toch maar eens weg (omdat je meestal toch net geen topniveau haalt met diy speakers als leek)

Overigens zijn de Vietas ook geen makkelijke tantes http://www.isophon.de/pdf-dateien/VIETA_TEST.PDF