Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Mijn ervaring is dat een hoge dempingsfactor wel degelijk voor een strakker laag zorgt,50 is gewoon te laag,100 trouwens ook. Dit is echter mijn ervaring, mischien dat jij het anders ervaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA:De vraag luidt, is strakker wel beter? Tuurlijk niet. Ik heb liever boemerig laag. Daarom heb ik ook JBL's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA:De vraag luidt, is strakker wel beter? Luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Nou ik ben absoluut geen "audiofiel" maar ik hoorde wel degelijk verschil in het laag met mn vorige Rotel RB-991 (dampingsfactor 1000) en mn huidige Yamaha MX-1 (dampingsfactor 350), het laag was met de Rotel veel strakker/droger , terwijl ik met de Yamaha ook totale controle over de speakers heb , maar het klinkt toch minder snel zeg maar. Mis de Rotel kwa laag daarom best wel, maar het mid/hoog van de Yamaha is wel mooier. Denk dat het gewoon een kwestie is van wat je lekkerder vindt klinken. groeten JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 ja, en 2x500 watt PMPO Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA:De vraag luidt, is strakker wel beter? en als je nou muziek draait waar het laag helemaal niet strak is ?? ik hou nl niet zo van "strakke" orgels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: en als je nou muziek draait waar het laag helemaal niet strak is ?? ik hou nl niet zo van "strakke" orgels Dan juist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Strak is naar mijn mening een term die vaak ten onrechte gebruikt wordt. De strakheid zit 'm in de opname, en als die strak is wil het ook strak horen. Maar een orgelopname b.v. die dusdanig strak wordt gehouden in het laag, kan juist wel eens heel kunstmatig klinken. Ik ben v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA:Strak is naar mijn mening een term die vaak ten onrechte gebruikt wordt. De strakheid zit 'm in de opname, en als die strak is wil het ook strak horen. Maar een orgelopname b.v. die dusdanig strak wordt gehouden in het laag, kan juist wel eens heel kunstmatig klinken. Ik ben v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Een versterker met een hoge dempingsfactor klinkt vaak strak in het laag, maar laat te wensen over in het mid/hoog. Meestal klinkt het dan "mechanisch" en niet geheel onvervormd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Beste, Ik heb inderdaad ooit beweerd dat dempingsfactoren boven de 100 geen zin hadden. Echter ben ik daar nu helemaal van terug gekomen. Mijn amps met hoge dempings factor (krell KMA200: demping:800/van Medevoort PA333: demping:1500/Rotel RB1090: demping/1000. Al deze kenmerken zich door een gortdroge strakke laagweergave. Amp met lagere dempingsfactor die ik heb gehad (quad, Accuphase, NAD, marantz etc.) hadden die cotrnole niet. In het laatste geval, zijn staande golven erger, en kent het laag geen duidelijke start en stoptijden. Een hoge dempingsfactor gepaard met veel stroom reserve, geeft een laag dat strak en puntig is, maar tegelijkertijd drive en douw heeft. In dit geval wordt het laag niet strakker/droger dan bedoelt. De woofer doet exact wat de geluidsgolf in zich heeft. De Crown heeft de meest extreme dempingsfactor van alle amps die ik heb gehad. Tergelijkertijd kan hij ook het meeste stroom leveren. Tada! het beste laag wat ik ooit gehad heb!. Je kan het verschil ook zien. Met de Crown zie je de woofers amper bewegen, en de slag is gecontroleerd. Dit is met lage dempingsfactoren wel anders. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Wat is is een dempingfactor?? ik lees dat allemaal maar ik geen idee. In 1e insantie denk ik: hoe goed de versterker gedemd is, maar dat is onzin lijkt me. vertel maar: game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 En natuurlijk korte en dikke ls-kabels gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld: Je wilt dus een versterker met een hoge dempingsfactor, zeg dat dan. Nee, ik hou niet van droog laag (kenmerk). Ik wil het pakkend hebben, puntig. En dat heb ik nog niet gehoord bij de Crown, maar ik geef niet snel op Ik heb verschillende amps thuis gehad met dempingsfactors >1000 maar ik vind wat ik tot nu toe heb het beste. Ik heb geen idee hoeveel dempingsfactor ik nu heb, maar erg hoog zal het dus wel niet zijn. game-> google.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA: Nee, ik hou niet van droog laag (kenmerk). Ik wil het pakkend hebben, puntig. En dat heb ik nog niet gehoord bij de Crown, maar ik geef niet snel op Ik heb verschillende amps thuis gehad met dempingsfactors >1000 maar ik vind wat ik tot nu toe heb het beste. Ik heb geen idee hoeveel dempingsfactor ik nu heb, maar erg hoog zal het dus wel niet zijn. game-> google.com Mischien moet je het niet in de versterker zoeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Dempingsfactor is de uitgangs impedantie gedeelt door de ls impedantie. Waneer de woofer dus weer terug moet naar het nul punt, moet deze dus zo goed mogelijk gestopt worden (kortsluiten). We kunnen er lang of kort over lullen. Feit is gewoon dat elke woofer na trilt op het punt waarop hij terug moet in rustpositie. Hoe beter de amp deze kan stoppen, hoe meer de woofer het oorspronkelijke signaal volgt. en amp met een hoge dempingsfactor, maar te weinig stroom reserves, kan dood klinken in het laag. Gecontroleerd, maar geen drive. De current moet snel beschikbaar zijn om de woofer aan te sturen. Mijn laag is vet, als een instrument vet is, kort als er snel op een lage e wordt geslapt. Het geeft precies weer zoals bedoelt. Dat is dus mijn definitie van echt laag! Het laag van een 64 voets orgelpijp, zal dus in meer of mindere mate zo klinken als in de kerk. Echter als ze het goed hebben opgenomen. Kortom, met een goede amp, moet de woofer doen wat de amp zegt. Elke natrilling is iets wat niet in het oorsrponkelijke signaal hoort. En of het nou aan dempignsfactor van de Crown ligt, of zijn grote current reserve......Hij is een beest in het laag. Impulsen zijn messcherp. Het laag blijft altijd overzichtelijk, herkenbaar en los. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door JSA: Nee, ik hou niet van droog laag (kenmerk). Ik wil het pakkend hebben, puntig. En dat heb ik nog niet gehoord bij de Crown, maar ik geef niet snel op Ik heb verschillende amps thuis gehad met dempingsfactors >1000 maar ik vind wat ik tot nu toe heb het beste. Ik heb geen idee hoeveel dempingsfactor ik nu heb, maar erg hoog zal het dus wel niet zijn. game-> google.com jij hebt het niet pakkend gehoord?? Hoe moet een contrabas anders klinken, dan dat jij bij mij hebt gehoord? leg me dat maar eens uit dan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:Wat is is een dempingfactor?? ik lees dat allemaal maar ik geen idee. In 1e insantie denk ik: hoe goed de versterker gedemd is, maar dat is onzin lijkt me. vertel maar: game Dedempingsfactor van een versterker heeft met de speakers te maken. Als je een (conus)speaker hebt, dan beweegt de conus doordat er geluid (muziek) geproduceerd moet worden. Alleen is het zo dat een bewegende conus een stroom oplevert. Een stroom die je versterker niet voortbrengt (maar de speaker zelf). Die stroom komt wel in de versterker. De mate waarin de versterker daarmee kan omgaan (dempen) is de dempingsfactor. Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Ik snap namelijk wel wat een dempingsfactor is, alleen ik vind het moeilijk uit te leggen. Anders mag iemand anders nog een poging wagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Sebastiaan was me voor En zo te lezen is ie iets duidelijker (en technischer)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 dankje voor de uitleg, tis duidelijk, alleen esl hebben geen slingerverschijnselen, das handig! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Dempingsfactor is de uitgangs impedantie gedeelt door de ls impedantie. Allereerst ik ben absoluut geen expert, ik heb wel een technische achtergrond. Dus stel je heb een paar luidsprekers met een impedantie van 8 ohm en de vesterker heeft een bij een bep. freq. een inwendige weerstand van 0,1 ohm dan is de dempings factor 8/0,1= 80. Het is dus van belang om te weten met wat voor luidspreker impedantie en bij welke freq. de dampingsfactor is berekent. Maar luidsprekers hebben toch ook een dc. weerstand? Stel dat de dc weerstand van de betreffende luidspreker 5 ohm is, moet dit dan niet bij de inwendige weerstand die de versterker heeft worden opgeteld? Dan wordt het wel behoorlijk anders: 8/(0,1+5) = 1,57 (!) i.p.v 80. Mvg, AJ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door A_J: Allereerst ik ben absoluut geen expert, ik heb wel een technische achtergrond. Dus stel je heb een paar luidsprekers met een impedantie van 8 ohm en de vesterker heeft een bij een bep. freq. een inwendige weerstand van 0,1 ohm dan is de dempings factor 8/0,1= 80. Het is dus van belang om te weten met wat voor luidspreker impedantie en bij welke freq. de dampingsfactor is berekent. Maar luidsprekers hebben toch ook een dc. weerstand? Stel dat de dc weerstand van de betreffende luidspreker 5 ohm is, moet dit dan niet bij de inwendige weerstand die de versterker heeft worden opgeteld? Dan wordt het wel behoorlijk anders: 8/(0,1+5) = 1,57 (!) i.p.v 80. Mvg, AJ. Beste AJ, Dat is juist. De dempingsfactor is frequentie en ls impedantie afhankelijk. In het laag is de dempigsfactor overigens meestal hoger dan in het hoog. De inwendige weerstand van de AMP is overigens wel vaak lager dan 0,1 ohm. meerdere torren parrallel verlagen oa. de inwendige weerstand. De formule die alle fabrikanten toepassen is: Rs=luidspreker impedantie Ro=amp uitgangsimpedantie Dempingsfactor= Rs/Ro Helaas wordt hier geen rekening gehouden met de weerstand van de bekabeling, connectoren etc. en zoals je aangaf de DC (Re) weerstand van de speaker. Om dan nog maar te zwijgen over de serie weerstand van seriele filters. Dus als we het op die manier bekijken krijgen we hele andere waardes De DC weerstand (Re) van de luidspreker, en de uitgangs impedantie van de amp moet je bij elkaar optellen. Dan de Ls impedantie (Rs) delen door de totale weerstand. Dus: Dampingsfactor= Rs/Re+Rs Fabrikanten houden met de metingen nooit rekening met de Re. De uiteindelijke dempingsfactor van het totale systeem bereken je als volgt. Ro=uitgangsimpedantie amp Rc=weerstand connector Rw=Weerstand ls kabel Re=Luidspreker DC weerstand. De totale weerstand is dus: Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Rdc Dempingsfactor= Rs/Rtotaal. Toch zegt de dampingsfactor niet alles over de controle (maar wel des te meer over de uitgangsimpedantie van de amp). Zeker niet minder belangrijk voor woofer controle is een absoluut stabiel voltage. Zoals we wel weten, een luidspreker heeft nooit een vast impedantie karakterestiek. Wat ooit 8 Ohm was, kan bij bepaalde grequentie's ineens 3 ohm zijn, en bij andere frequentie's weer 20 Ohm. Heel belangrijk hierbij is dat als een amp bij 8 Ohm 5 volt geeft, dat dezelfde 5 volt helemaal intakt moet blijven bij wisseldene impedatnie's. Wanneer dit niet zo is (zoals dus bij veel amps) kan de woofer nooit zijn ideale beweging maken, en verliest de amp zijn controle. De spanning kunnen we zien als de besturing van de woofer. De stroom als de hoeveelheid energie die naar de woofer wordt gestuurd Bij veel amps waneer er veel stroom geleverd moet worden, zakt het voltage in elkaar. met name bij zakkende impedanties. Wanneer dit gebeurd gaat het laag dus al verliezen in impuls en strakheid. De woofer volgt niet meer de golf zoals aangeboden door de bron. Maargoed, het voltage moet stabiel zijn, maar bij halverende impedanties moet er ineens 2 keer zoveel stroom geleverd worden. dit komt neer op 2 keer zoveel vermogen in watt, (P=UxI/R). En daar gaat het mis met de meeste amps. De voeding trekt het niet, e omdat er twee keer zoveel current gevraagd wordt, zakt de spanning in elkaar. Dus amps met een lage dempingsfactor, maar die wel absoluut voltage stabiel zijn, kunnen weleens veel gecontroleerder klinken dan eentje met een hoge dempingsfactor en matige voeding. Dus de controle van de Crown zit hem niet in de eerste plaats in zijn dempingsfactor, maar mede omdat hij tot extreme situaties voltage stabiel is, en daarbij een enorme stroom kan leveren. Doorgaans veel meer dan het gros van de highend versterkers. Dat is ook niet zo gek, het is ontworpen voor Pa gebruik, waar grote subs, en klusters aangestuurd moeten worden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Beste, Nog wat meer over de dempingsfactor dan. Wanneer je een losse on-aangesloten woofer pakt. En de plus en min kortsluit, en je tikt op het membraam, dan zul je voelen dat de conus zichzelf tegenhoudt. De spanning die de spoel opwekt, wordt meteen in tegenfase terug-gestuurd, waardoor de woofer kortgesloten wordt. Dit is nou een voorbeeld waarom de uitgangs impedantie van een amp zo laag mogelijk moet zijn. Wanneer de woofer stil moet staan, wordt deze kortgesloten bij amps met een lage uitgangsimpedantie. Om nu maar aan te tonen hoe belangrijk ls kabel lengte en weerstand is, sluit de woofer (onaangesloten van een amp) kort met een 5 meter lange Ls kabel. Je zult daar al voelen dat de demping van de woofer minder is. Dus ideaal heb je monoblokken met de ruggen tegen je ls terminals aan, alleen dan hou je het grootste gedeelte van je dempingsfactor in stand. Terug naar de Crown Bij de Crown voel je dus al aan de woofer, dat hij helemaal strak staat, zodra de crown aanstaat. Met de Crown uit, kun je hem zo naar binnen duwen. Met de Crown aan, staat hij strak. Zodra ik mijn kamerdeur dichtsla, onstaat er luchtdruk verplaatsing in de kamer, daardoor gaat de woofer dus trillen. De Led's van de Crown springen uit, en de woofer wordt gedempt. De Crown ziet de opgewekte spanning de conus, en stuurt meteen in tegenfase een feedback signaal. Dit zegt natuurlijk helemaal niets, maar alleen wanneer de woofer optimaal bij het einde van de (muziek) impuls gedempt wordt is echt natuurgetrouw laag mogelijk. Gebeurt dit niet, dan krijgen we naslingeringen. Tuurlijk het kan een mooi effect geven, maar het is laag wat niet zo op de cd/lp staat. Overigens hebben midden toners, en tweeter net zo goed een hoge dempingsfactor nodig. Een lagere inwendige weerstand, betekend meestal ook een hogere slew van de amp. Dus zo'n ontwerp is geen compromise. Het is een beter ontwerp. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: jij hebt het niet pakkend gehoord?? Hoe moet een contrabas anders klinken, dan dat jij bij mij hebt gehoord? leg me dat maar eens uit dan. Groeten, Bas Dit lokt naar arrogantie Bas (oja, dat had je al bevestigd ) Hoe een CB anders moet klinken dan bij jou? Simpel, het moet echt klinken. En dat heb je van te voren al gezegd dat het midden/hoog een stuk beter kon, duson weg, en vincent erin En je hebt ook van te voren gezegd dat ik het waarschijnlijk niet super mooi zou vinden, omdat ik een andere smaak heb, dus oud nieuws verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:dankje voor de uitleg, tis duidelijk, alleen esl hebben geen slingerverschijnselen, das handig! game de trafo van een esl wel (heb ik net van frank D geleerd .) ps, een bobine van een auto heeft nu ik er over na ga denken ook een vreselijke uitslingering als de spanning eraf gaat . dit zie ik nl altijd op een scoopbeeld als ik een ontsteking test . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts