Sodejuu Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 juli 2001 Author Report Share Posted 4 juli 2001 Hoi Ome Henk, Ja dat snap ik ook wel, maar dat is nou net de hobby ervan. Proberen een equivalent te bouwen van zo'n topspeler met de middelen die je hebt. Je kan de kosten ook over een bepaalde tijd uitstrijken, dus ben je niet meteen een rib uit je lijf kwijt. Natuurlijk wel als die klaar is. Het ding hoeft tenslotte ook niet morgen klaar te zijn. Het is juist de sport om die specifieke onderdelen ergens vandaan te toveren met de konnekties die je hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Ha die Sodejuu, Alles kan, dat ook. Maar het is wel een zaak van hele lange adem ! Allereerst moet je gewoon beginnen , dan kom je vanzelf een heleboel problemen tegen die je op moet lossen. Het lager van een draaitafel is super belangrijk, het mag niet te zwaar lopen niet slijten . Het zwaarte punt moet zo laag mogelijk liggen . En er mag geen onbalans optreden ,verder moet de as over een zo groot mogelijke lengte geleiden , zonder wrijving te veroorzaken. De as moet 100 % in het midden van het plateau zitten . Het middenplateau moet van een andere legering zijn dan het buitenplateau ivm resonanties, maar moet wel voor 100 % op elkaar aansluiten en er mag geen onrondheid optreden. Maar het materiaal moet ook heel zuiver zijn anders is het hele spul uit balans. En balanceren kan natuurlijk maar niet heel veel erbij of eraf. De lagers moet je zelf maken omdat gewone lagers die in de handel zijn niet voldoende nauwkeurig zijn. De motor moet passen bij het gewicht van de draaitafel en mag geen resonanties aanstoten van andere komponenten. later ga ik wel verder. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Geplaatst door Haudio:Ha die Sodejuu, Alles kan, dat ook. Maar het is wel een zaak van hele lange adem ! ..... later ga ik wel verder. MvG, Haudio En in les 653 beginnen we met de arm ... M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Ha die Maarten, Na les 12 denk ik dat hij de pijp aan "Maarten" heeft gegeven ! Want platenspelers is echt een evolutie geweest. En het wiel opnieuw uitvinden lijkt mij voor Sodejuu niet rendabel. Maar hobby is hobby en dan ligt het anders. MvG. Haudio PS puck als je wil mag je proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Geplaatst door Maarten: En in les 653 beginnen we met de arm ... M Ha, ha, die is goed, Maarten! Volgens mij wordt dit een lang verhaal, ja! Wellicht iets voor een boek? Trouwens, ik las nog in de HVT dat de Analoog serie van vorig jaar gebundeld gaat worden in een boekje, die je per e-mail kunt bestellen. Dit lijkt me echt de moeite waard! Je kunt je voor dit boekje aanmelden door een briefkaartje of een e-mail sturen naar de HVT-redactie o.v.v. Vinyl . Het enige e-mailadres wat ik kon vinden was theowubbolts@silverminds.nl Adres is Siverminds Music & Media, Postbus 227, 1200 AE Hilversum. Prijs wordt niet genoemd, dus ik ga er van uit dat het gratis is! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2001 Author Report Share Posted 5 juli 2001 Hi fokes, Nou gaan we echt beginnen met les 1. -Vraag 1: Welk type lager moet je gebruiken? Ik geloof dat een kogellager niet zo geschikt is. Is een glijlager beter of zijn er nog andere lagers? -Vraag 2: Hoe groot is de asdiameter? Bij mij op 't werk zit er iemand bij inkoop die nog al wat met lagers heeft, die kan er me ook aanhelpen, maar daarvoor moet hij de asdiameter weten. - Vraag 3: Ik wil een basis hebben van een steensoort; marmer, graniet of leisteen. Wat is beter en waarom of kun je toch beter hout ef een kunstof hiervoor nemen? - Vraag 4: Simpel, wat is het beste materiaal om het plateau van te maken? Bedankt alvast voor de antwoorden. De rest van de vragen volgen ter zijner tijd. P.S.: Ik ben niet van plan om ook nog zelf een arm te bouwen. Ik denk dat ik kies voor een arm van SME, maar welke precies weet ik nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2001 Author Report Share Posted 5 juli 2001 and up! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Geplaatst door sodejuu:Hi fokes, Nou gaan we echt beginnen met les 1. -Vraag 1: Welk type lager moet je gebruiken? Ik geloof dat een kogellager niet zo geschikt is. Is een glijlager beter of zijn er nog andere lagers? Voor platenspelers worden glijlagers gebruikt. Er bestaan ook naaldlagers, rollagers ect. De lagering voor een platenspeler ontwikkel je zelf. Er zijn natuurlijk grote verschillen, wat ook te maken heeft met het totaal gewicht die het lager op moet vangen. Bij een zeer zwaar plateau heb je een zwaar lager nodig de afmetingen zullen dan ook anders zijn dan bij een licht plateau. Je kunt gehard staal gebruiken (zilverstaal) maar ook widia dit is heel hard en slijtvast. Ook kun je een kogel gebruiken om een as op te laten draaien wel graag in een olie bad anders loopt het te zwaar en is de levensduur kort. Heel gemakkelijk als je er echt mee wilt doorgaan , koop een oude Thorens en bekijk hoe dat lager in elkaar zit , dan kun je vanuit dat ontwerp iets anders bedenken ook al in verband met het zwaarte punt die ligt bij Thorens vrij hoog. Niet dat dat erg is maar je zou het anders kunnen maken a la Transrotor. Wat gemakkelijker tot een stabieler ontwerp leid, maar wat moeilijker is te maken. -Vraag 2: Hoe groot is de asdiameter? Bij mij op 't werk zit er iemand bij inkoop die nog al wat met lagers heeft, die kan er me ook aanhelpen, maar daarvoor moet hij de asdiameter weten. De asdiameter hangt af van het plateau die het moet dragen en de geleide bus diameter en ook de gebruikte materialen en de vorm van beide - Vraag 3: Ik wil een basis hebben van een steensoort; marmer, graniet of leisteen. Wat is beter en waarom of kun je toch beter hout ef een kunstof hiervoor nemen? - Vraag 4: Simpel, wat is het beste materiaal om het plateau van te maken? Bedankt alvast voor de antwoorden. De rest van de vragen volgen ter zijner tijd. P.S.: Ik ben niet van plan om ook nog zelf een arm te bouwen. Ik denk dat ik kies voor een arm van SME, maar welke precies weet ik nog niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Beste Sodejuu, De twee laatste vragen had ik ook antwoord op gegeven maar de antwoorden zijn weg ! Dat doe ik de volgende keer dan nog wel een keer. Hoe dat komt weten Paul en Maarten en Jeroen misschien wel ! ik niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Geplaatst door Haudio:Beste Sodejuu, De twee laatste vragen had ik ook antwoord op gegeven maar de antwoorden zijn weg ! oh jee, da's nou jammer! Dat doe ik de volgende keer dan nog wel een keer. Hoe dat komt weten Paul en Maarten en Jeroen misschien wel ! ik niet. leg ik even uit voor je.... MvG,Haudio Beste Haudio, Als je een bericht wil quoten, dan begint de quote met: haakjeQUOTEhaakjehaakjeQBhaakje en eindigt het met: haakje/QBhaakjehaakje/QUOTEhaakje Hierdoor krijg je de tekst vet! Wil jij nou steeds commentaar leveren tussen de vragen door, dan moet je zorgen dat het stukje tekst dus eerst eindigt met "[/qb]" en daarna kun jij lekker typen. Bij het begin van de volgende vraag moet je dan eerst weer even opnieuw de quote aanzetten door " [qb]" en weer afsluiten met .... enz. enz. Hopelijk is het duidelijk! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Ja, Ome Henk Maar dat is bijna geen doen, want als ik de commando's intyp dan wordt meteen alles vet en met aanhalingstekens lukt ook niet helemaal! Hopelijk heb ik het duidelijk kunnen maken! Groet, Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2001 Author Report Share Posted 5 juli 2001 Bedankt Haudio, ik kan alvast beginnen. Dat is weer prettig. Wat die quote's betreft, daar wordt ik wel wijs uit. En ik wacht vol spanning op de antwoorden op de vragen 3 en 4. P.S.: Is het verstandig om met een subchassis te werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juli 2001 Report Share Posted 6 juli 2001 Sodeju/haudio, Enige jaren geleden was er een blad Audiopinie. In een verzamelnummer stond er een artikelenserie over hoe een platenspeler te bouwen. Allerlei dingen zoals materiaalkeuze. lagering e.d. kwamen daar aan de orde. Dit alles nog goed geillustreerd ook. Het was geschreven door ene Rudolf Bruil. Hij had zelf een platenspeler gebouwd die hij de "Basis" noemde. Het was een speler van het soort Thorens Prestige, Verdier, SME: dus zwaar. Als jullie geintersseerd zijn dan kan ik na mijn vakantie (in Balk !) wel een copie maken. Nog een vraagje: maakt het nog uit dat nieuwe platen (180 gram) dikker zijn dan de oudere exemplaren van 120 gram. Het element staat dan feitelijk in een andere hoek. Groetjes, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juli 2001 Author Report Share Posted 6 juli 2001 Hoi die Carl, Natuurlijk ben ik in dat literair werkje ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 juli 2001 Report Share Posted 6 juli 2001 Natuurlijk maakt de dikte van de plaat uit, echter als met alles zullen we ook bij het afstellen van een arm/element een werkbaar compromis moeten sluiten, of gaan werken met meerdere matten - verschillende diktes - . Dit laatste brengt mij op een idee, ringmat levert matten in een drietal diktes, na de vakantie maar eens mee spelen......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 Beste Sodejuu, Het lijkt mij echt heel moeilijk om een lager zelf te bouwen, bovendien is het lager het belangrijkste onderdeel van je draaitafel, zowel letterlijk als figuurlijk de spil waar alles bij een platenspeler om draait. Het transrotorlager heb ik in m'n recensie heel summer beschreven. Hier wat meer info over het hydrodynamisch lager. Bij bijna alle Transrotors wordt gebruik gemaakt van het hydrodynamische inverse kogellager. Hierbij wordt het absoluut noodzakelijke smeermiddel in een spiraalvormige verdieping vanuit de lagerbodem door middel van rotatie naar de naar bovenkant getransporteerd. Gedurende dit proces laat het een ultradunne en uiterst gelijkmatige verdeelde smeerfilm achter, waarna het via een uitermate kleine opening in het inwendige van het lager verdwijnt en weer op de bodem samenstroomt. Mooie techniek, toch? Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 juli 2001 Author Report Share Posted 8 juli 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 Beste Sodejuu, Ik denk 7 mm, maar ik zou een schuifmaat moeten hebben om het exact te weten, want de toleranties moeten, vanzelfsprekend minimaal zijn! Wellicht weet Haudio het exact? Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 juli 2001 Author Report Share Posted 8 juli 2001 Hoi Audiopaul, Alweer bedankts. Die asdiameter hoeft maar een "ongeveer"-maat te zijn, want die is zeker ook afhankelijk van het gewicht van het plateau, maar nu kan ik die gast aan het werk zetten. Begrijp me niet verkeerd. De toleranties moeten inderdaad zo klein mogelijk zijn, maar ik kan een as van 7, 8 of zelfs 10mm gaan gebruiken, zolang alles maar perfect past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 Hoi Sodejuu, Na wat bladeren op het internet kwam ik een pagina tegen die verklaart hoe je zelf een toonarm kunt maken. Misschien iets voor jou ?? http://members.ams.chello.nl/rabru/tonearm.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 juli 2001 Report Share Posted 8 juli 2001 hallo Sodeju, Ik zal morgen mijn dochter proberen zover te krijgen dat ze het scant (kan ik niet en wil ik niet kunnen) en je de tekst toestuurt via de mail. Anders wordt het na mijn vakantie (ik heb dan mijn copieerfasciliteiten weer ter beschikking). Als je het echt van plan bent zo'n ding te bouwen is de informatie wel aardig. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 juli 2001 Author Report Share Posted 8 juli 2001 @ Ruud, Leuke site en ook leerzaam. Je kunt er echt uithalen hoe zo'n arm moet werken, maar ik was eigenlijk niet van plan om ook nog een arm te bouwen. Ik had eigelijk het idee om 't loopwerk te bouwen en er een SME arm op te monteren, maar als dit een goed resultaat geeft, wie weet. @ carl, Bedankt voor 't werkje. Ik wacht in spanning af. M'n e-mailadres heb je (gewoon die envelop boven aanklikken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juli 2001 Author Report Share Posted 11 juli 2001 Eureka, Ik heb 't gevonden. Hier is de site waarop staat hoe je zo'n ding moet bouwen. http://www.scheu-analog.de/Selbstbau/selbstbau.html Kant en klaar kan die dan zo uitzien. Of het de moeite waard is weet ik (nog) niet. Of de bouw doorgaat weet ik ook niet meer. Mijn hang naar perfectionisme begint me weer parten te spelen (gooit vaker roet in het eten). Ik denk dat het op dit moment verstandiger is om een bestaand model uit te zoeken, bijv een Rega, Kuzma of Project en die na verloop van tijd te verbeteren (basis, motor + sturing, arm enz). Zo bouw je toch ook je eigen platenspeler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 juli 2001 Report Share Posted 11 juli 2001 Beste Sodejuu! Je raakt nou toch niet ontmoedigd? Moet je zien wat een prachtresultaat als je zoiets zelf bouwt! Ik ben in ieder geval benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! Wellicht kunnen we dan weer een leuke topic starten over modificaties aan draaitafels! Of was die topic er al? Succes, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts