Jump to content

Scan Speaker Reference Monitor actief?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Wil je een kant en klare oplossing, of zelfbouw?

Persoonlijk zou ik omdat het om een 2 weg luidspreker gaat eigenlijk 2 identieke stereoversterkers kopen en dan 1 kanaal voor hoog en 1 kanaal voor laag gebruiken. (verticaal biampen heet dat geloof ik)

Een actief filter wat gemakkelijk zelf te bouwen is staat op: http://sound.westhost.com/project09.htm

Het maakt gebruikt van gemakkelijk verkrijgbare opamps, die eventueel vervangen kunnen worden door een meer audiofiel type.

edit: Persoonlijk ben ik van mening dat een actief filter niet 1,2,3 te implementeren is. In feite ben je bezig om van begin af aan weer een nieuw filter te ontwerpen voor je luidspreker. Het is niet "even 24db/octaaf rond 3kHz instellen", ik denk daarom ook dat een meetopstelling onontbeerlijk is icm met de elektronische respons van het huidige scheidingsfilter en een goed simulatiepakket.

We hebben het hier over de Ref monitor en niet een of ander goedkoop projectje waar een standaard filter op wordt gefit.

Geplaatst door LaMa:

Wil je een kant en klare oplossing, of zelfbouw?

Persoonlijk zou ik omdat het om een 2 weg luidspreker gaat eigenlijk 2 identieke stereoversterkers kopen en dan 1 kanaal voor hoog en 1 kanaal voor laag gebruiken. (verticaal biampen heet dat geloof ik)

Een actief filter wat gemakkelijk zelf te bouwen is staat op: http://sound.westhost.com/project09.htm

Het maakt gebruikt van gemakkelijk verkrijgbare opamps, die eventueel vervangen kunnen worden door een meer audiofiel type.

edit: Persoonlijk ben ik van mening dat een actief filter niet 1,2,3 te implementeren is. In feite ben je bezig om van begin af aan weer een nieuw filter te ontwerpen voor je luidspreker. Het is niet "even 24db/octaaf rond 3kHz instellen", ik denk daarom ook dat een meetopstelling onontbeerlijk is icm met de elektronische respons van het huidige scheidingsfilter en een goed simulatiepakket.

We hebben het hier over de Ref monitor en niet een of ander goedkoop projectje waar een standaard filter op wordt gefit.

Ik wil graag een kant en klare oplossing!! Dus 4 mono inbouwversterkers en 2 filters die ik kan afstellen.

(speaker & co verkoopt Hypex, de kwaliteit is goed, maar niet goed genoeg voor mijn speakers).

Geplaatst door Geerdie:

2 monoblokjes achter je monitors?

Als ik jou was zou ik idd het passieve filter laten zitten!

Zonde om je mooie speakers te verprutsen.   :(

Idem :rolleyes:

Blijf het orginele filter gebruiken, koop er een eindversterker bij...buisje op het hoog ;) behoud je het karakter van de speaker, ik neem aan dat ie daarop uitgezocht is confused.gif

Geplaatst door JeroenKV:

Ik wil graag een kant en klare oplossing!! Dus 4 mono inbouwversterkers en 2 filters die ik kan afstellen.

(speaker & co verkoopt Hypex, de kwaliteit is goed, maar niet goed genoeg voor mijn speakers).

Was je dan ook van plan om het volume van de kast opnieuw te berekenen en de lengte van de basreflexpijp opnieuw af te stemmen?

Geplaatst door richard 1:

Was je dan ook van plan om het volume van de kast opnieuw te berekenen en de lengte van de basreflexpijp opnieuw af te stemmen?

Dat is een mogelijkheid. Ik weet dat er een versie is met meer kastinhoud, die komt dieper.

Speaker & co raad mij deze site aan: www.Thel-audioworld.de

Wat vinden jullie van de combi SAW20.1 , 2 maal IQ-Amp202 en TC2000 per boks?

Geplaatst door Geerdie:

2 monoblokjes achter je monitors?

Als ik jou was zou ik idd het passieve filter laten zitten!

Zonde om je mooie speakers te verprutsen.   :(

Hoezo nog nooit een actief ontwerp gehoord :D

Door actief te gaan verpruts je ze heus niet hoor. Beter dan actief is er imo niet. Ik wil zelf ook actief (beginnend met het laag, meeste voordeel) en zit te denken aan de behringer ultradrive pro dcx2496. Is echt een prachtoplossing voor het geld, grenzeloos experimenteren met filtermanieren. Aansluiten op de laptop en je kunt vanaf de luisterpositie aan de slag :D Alleen nog een eindtrap erbij.

Geplaatst door JSA:

Hoezo nog nooit een actief ontwerp gehoord   :D

Door actief te gaan verpruts je ze heus niet hoor. Beter dan actief is er imo niet. Ik wil zelf ook actief (beginnend met het laag, meeste voordeel) en zit te denken aan de behringer ultradrive pro dcx2496. Is echt een prachtoplossing voor het geld, grenzeloos experimenteren met filtermanieren. Aansluiten op de laptop en je kunt vanaf de luisterpositie aan de slag   :D Alleen nog een eindtrap erbij.

Kan ik mij helemaal in vinden, maar wat vind je hiervan? www.Thel-audioworld.de de combi SAW20.1 , 2 maal IQ-Amp202 en TC2000 per boks. Hoe verhoudt dit zich tot de behringer oplossingen?

Geplaatst door JSA:

Hoezo nog nooit een actief ontwerp gehoord   :D

Door actief te gaan verpruts je ze heus niet hoor. Beter dan actief is er imo niet. Ik wil zelf ook actief (beginnend met het laag, meeste voordeel) en zit te denken aan de behringer ultradrive pro dcx2496. Is echt een prachtoplossing voor het geld, grenzeloos experimenteren met filtermanieren. Aansluiten op de laptop en je kunt vanaf de luisterpositie aan de slag   :DAlleen nog een eindtrap erbij.

Het gaat in dit topic juist om een eindversterker! :rolleyes:

Ik denk dat alle andere oplossingen hun doel voorbij schieten cq veel duurder uitvallen. eek.gif:)

Geplaatst door Geerdie:

Het gaat in dit topic juist om een eindversterker!   :rolleyes:

Geplaatst door JeroenKV:

Ik wilde een andere eindversterker aanschaffen, maar ik kan natuurlijk ook de reference monitors actief maken.

eek.gif

De Scanspeak Reference is een tweeweg. Die gaan biampen en aktief filteren heeft m.i. weinig zin. Heb een jaar of 10 geleden veel met multiampen en aktief filteren gexperimenteerd. Maar een goed passief scheidingsfilter met topkwaliteit componenten tussen midden en hoog bleef onovertroffen. Wel heeft het zin om te gaan multiampen en aktief te gaan filteren tussen laag en mid/hoog, dat zet zoden aan de dijk. Maar dat is met de Reference niet aan de orde.

Overigens zijn de modules van Thel top. Wat dat betreft heeft S&C gelijk.

Geplaatst door Pjotr:

De Scanspeak Reference is een tweeweg. Die gaan biampen en aktief filteren heeft m.i. weinig zin. Heb een jaar of 10 geleden veel met multiampen en aktief filteren gexperimenteerd. Maar een goed passief scheidingsfilter met topkwaliteit componenten tussen midden en hoog bleef onovertroffen. Wel heeft het zin om te gaan multiampen en aktief te gaan filteren tussen laag en mid/hoog, dat zet zoden aan de dijk. Maar dat is met de Reference niet aan de orde.

Overigens zijn de modules van Thel top. Wat dat betreft heeft S&C gelijk.

Dus ls actief maken heeft niet veel toegevoegde waarden? Ik begreep juist dat een actief systeem veel beter afgesteld kan worden en het filter beter is / minder slecht is.

Met een passief filter heb je doorgaans minder componenten in de signaalweg dan met een actief filter.

Bovendien wordt een actief filter vaak rond een of meer opamps opgebouwd, dit hoeft overigens geen nadeel te zijn maar het zijn wel weer extra schakelingen die het signaal kunnen be

Geplaatst door richard 1:

Met een passief filter heb je doorgaans minder componenten in de signaalweg dan met een actief filter.

Bovendien wordt een actief filter vaak rond een of meer opamps opgebouwd, dit hoeft overigens geen nadeel te zijn maar het zijn wel weer extra schakelingen die het signaal kunnen be

Geplaatst door JeroenKV:

Dus ls actief maken heeft niet veel toegevoegde waarden? Ik begreep juist dat een actief systeem veel beter afgesteld kan worden en het filter beter is / minder slecht is.

Niet tussen midden en hoog iig. Een aktief filter is makkelijker af te regelen maar niet beter was mijn ervaring, althans niet tussen midden en hoog. Een passief filter gaf toch een coherenter geluidsbeeld.

Overigens als je een tweeter direct gaat aansturen MOET je toch een condensator tussen tweeter en amp hangen. De minste geringste DC off-set vindt een tweeter niet leuk, en de inschakeldreun van sommige amps al helemaal niet.

En opamps hebben ook hun nadelen. Het GB product is meestal niet groot genoeg om fasedraaingen in het mid-hoog te voorkomen. Je hebt dan hele snelle nodig en die zijn dan weer moeilijk te temmen (oscillaties) of zijn niet audiofiel genoeg. Het is niet zo simpel als het lijkt.

Afijn als je toch per se er mee aan de slag wilt zou ik voor die Behringer kiezen, heb je alle vrijheid wat filtering aan gaat en hij heeft bovendien een digitale ingang.

Geplaatst door JeroenKV:

Interessant!! Wat zou jij mij aanraden als je mijn set neemt?

Moeilijk om zoiets van achter een monitor te beoordelen. Het enige component dat ik een beetje ken is de reference monitor.

Naar mijn idee een luidspreker met veel potentie die best met een kwalitatief goede versterker mag worden aangestuurd. Je zult hiervoor zelf op zoek moeten gaan naar een optimale combinatie.

Heb je die gevonden dan zou ik pas aan het vervangen van kabels en interlinks gaan denken.

Wat betreft de cd-speler en ultracurve; deze hebben ook een grote invloed op de kwaliteit van het geluid. Wat hier verloren gaat kan geen enkele versterker en luidspreker er meer bij bedenken.

Geplaatst door Pjotr:

Niet tussen midden en hoog iig. Een aktief filter is makkelijker af te regelen maar niet beter was mijn ervaring, althans niet tussen midden en hoog. Een passief filter gaf toch een coherenter geluidsbeeld.

Overigens als je een tweeter direct gaat aansturen MOET je toch een condensator tussen tweeter en amp hangen. De minste geringste DC off-set vindt een tweeter niet leuk, en de inschakeldreun van sommige amps al helemaal niet.

En opamps hebben ook hun nadelen. Het GB product is meestal niet groot genoeg om fasedraaingen in het mid-hoog te voorkomen. Je hebt dan hele snelle nodig en die zijn dan weer moeilijk te temmen (oscillaties) of zijn niet audiofiel genoeg. Het is niet zo simpel als het lijkt.

Afijn als je toch per se er mee aan de slag wilt zou ik voor die Behringer kiezen, heb je alle vrijheid wat filtering aan gaat en hij heeft bovendien een digitale ingang.

Ik krijg steeds meet het gevoel dat actief maken niet de goede weg is!! Ik kan natuurlijk ook 2 inbouw versterker per speaker nemen en gewoon passief blijven filteren (inbouw bi-ampen). Goede optie?

Geplaatst door JeroenKV:

Ik krijg steeds meet het gevoel dat actief maken niet de goede weg is!! Ik kan natuurlijk ook 2 inbouw versterker per speaker nemen en gewoon passief blijven filteren (inbouw bi-ampen). Goede optie?

Bi-ampen EN gebruik maken van het passieve x-over is meer een LS kabel kwestie. Daar over zijn de meningen ook nogal verdeeld. Je versterker zo dicht mogelijk bij je speaker scheelt wel. En ga je ze inbouwen dan heeft bi-ampen m.i. niet zoveel zin. Wel heb ik zo mijn bedenkingen bij inbouwen. De trillingen van en in de kast laten je versterker meetrillen. Zelf zou ik dan de versterker in een aparte stevige kast achterop de box monteren. De hoog en de laagsectie van het filter dan apart op de versterker aansluiten.

Het is een beetje een kwestie van hoeveel vermogen de versterker waar moet leveren in het frequentiegebied. De vermogenspieken liggen zo'n beetje in het laag en in het middengebied. Bij een 3-weg kun je dan het laag en het midden/hoog mooi over twee versterkers verdelen. Dat geeft klankmatig een behoorlijke verbetering en zeker als je ook actief filtert. Maar bij de Reference gaat het laag en een groot gedeelte van het midden over 1 speaker. Dat kun je dus niet scheiden.

Overigens wil ik je niet van experimenteren op dit vlak afhouden hoor ;) Het is heel leerzaam. Maar voordat je nu veel geld hieraan gaat uitgeven .... Wil je hiermee verder dan zou je ook aan een zelfbouw "Gainclone" kunnen denken voor alleen het hoog. Dat is een niet zo duur te bouwen uitstekende 50W versterker en voor het hoog alleen meer dan voldoende.

Geplaatst door Pjotr:

... Zelf zou ik dan de versterker in een aparte stevige kast achterop de box monteren. De hoog en de laagsectie van het filter dan apart op de versterker aansluiten.

Wat is dan het verschil met een normale eindversterker?

De keuze tussen de in Nederland verkrijgbare inbouwmodules is niet zo heel groot vergeleken met de tientallen fabrikanten met en misschien wel honderden modellen eindversterkers.

De kans dat je een goede match tussen luidspreker en versterker krijgt met een losse eindversterker lijkt me groter dan met een inbouwmodule.

Daar zit wat in Richard. Maar we hadden het ook over de Thel modulen en niet over een Hypex basmodule of zo? Eigenlijk vind ik zelf de Reference nou niet de meest aangewezen speaker om aktief te gaan maken. Vind hem overigens wel erg goed.

;)

Geplaatst door Pjotr:

Daar zit wat in Richard. Maar we hadden het ook over de Thel modulen en niet over een Hypex basmodule of zo? Eigenlijk vind ik zelf de Reference nou niet de meest aangewezen speaker om aktief te gaan maken. Vind hem overigens wel erg goed.

;)

Waarom is dit niet een goede speaker om actief te maken??

Ik ga eerst nog wat proberen met mijn Behringer DSP8024 en speaker workshop om hem optimaal af te stellen.