John Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 tegen over zelfbouw van speakers ?? Hedenmiddag met een brabantse audiozaak contact gehad die ook naast haar "gewone speakerprogramma"een zelfbouw aanbood die ze zelf bouwen. De Units waren van Vifa en de kast ect. waren in eigen beheer door ontwikkeld. De speaker was ook al eens op een demo-avond geweest bij een brabantse audioclub en de heren daar waren onder de indruk van deze. Een x-aantal zijn ook er geleverd aan leden van deze club. Schijnbaar is de prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 In feite maakt het toch niet uit of die speaker door de winkel om de hoek is gebouwd of door een chinees? Als hij goed klinkt voor jou ben je toch klaar? Thuis beluisteren, en indien mooi, kopen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Zelfbouw ? Ik zou er niet aan beginnen Serieus, door "zelfbouw" kunnen er prachtige speakers ontstaan. Maar ook een heleboel waardeloze. Ik heb meerdere zelfbouwontwerpen gehoord die waardeloos klonken. Helaas zijn mijn recente ervaringen met fabrieksluidsprekers ook niet geweldig. Helaas zelfs niet met sommige zeer prijzige exemplaren. Ik zou die afgebouwde speakers gewoon eens vergelijken met fabrieksspeakers in dezelfde prijsklasse. Dan ben je er snel achter of het wat is. Ik zie geen structurele bezwaren tegen het kopen van zo'n "kant en klare zelfbouw" als dat de kern van je vraag is. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Als het een doorontwikkelt model is, is er best aan te beginnen. Zelf iets in elkaar flansen kan iedereen, maar of dat klinkt . hou er wel rekening mee dat je die dingen aan de straatstenen niet kwijt wordt als je ze beu bent, of je moet ze weer in de zelfde winkel inruilen. Maar je koopt toch geen speakers met de gedachte ze weer in te ruilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bellbottom Posted 13 september 2003 Report Share Posted 13 september 2003 Een keertje luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 13 september 2003 Author Report Share Posted 13 september 2003 De bedoeling is dat ik een zelfbouwspeaker eens onder de loep neem van iemand die niet zo maar wat aanmodderd. De kast kan naar eigen keuze worden afgwerkt ect.ect. en er zijn een x-aantal wijzigingen aangebracht zowel aan de kast als ook aan de electronika . Momenteel blaas ik met de CDM1 en die bevalt heel goed zelfs, echter de uitvoering rosewood en model valt bij de vrouws des huizes zo verkeerd dat ik al ingeschreven sta voor een tweede huis Echter als ik geen vervanger kan krijgen die klangmatig gelijk is aan de CDM1 dan begin ik er niet aan. De CDM1 speelt op een hoger niveau op mijn set dan hij kost.Wil je gelijkwaardig blijven dan moet er veel geld bij als je kiest voor een monitor van reguliere merk speaker. De andere keuze dan zou nog zijn dan om de CDM1 te vervangen in een lichtere kleur. Tips zijn welkom, en nee de vrouw blijft ook hoor ze heeft naast dat ze de CDM1 niet mooi vindt gelukkig wel veel andere kwaliteiten en visie's die mij wel aanspreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 13 september 2003 Report Share Posted 13 september 2003 Geplaatst door John:tegen over zelfbouw van speakers ?? Hedenmiddag met een brabantse audiozaak contact gehad die ook naast haar "gewone speakerprogramma"een zelfbouw aanbood die ze zelf bouwen. De Units waren van Vifa en de kast ect. waren in eigen beheer door ontwikkeld. De speaker was ook al eens op een demo-avond geweest bij een brabantse audioclub en de heren daar waren onder de indruk van deze. Een x-aantal zijn ook er geleverd aan leden van deze club. Schijnbaar is de prijs € 475,- p/st. goedkoop voor wat de speaker doet .... wie heeft ervaring met zelfbouw en/of misschien herkend de speaker waar ik over praat ?? groetjes John John Voor mij geld voor speakers hetzelfde als voor electronica: Wil je begrijpen wat je doet en op bovenmatige hoogte komen, moet je veel tijd en geld investeren. Ik heb dat 5 jaar getracht, maar werd niet enthousiast, bovendien vind ik electronica leuker (buizen en digitaal). Kun of wil je je kennis niet eigen maken, dan moet je vertrouwen en steunen op anderen. Ik werd pas echt ongelukkig toen ik een werkelijk fantastische speaker hoorde bij een inmiddels vriend. Het doosje is gebaseerd op een gemodificeerde (zwaardere magneet) AD8061 (Philips) woofer (via Marltplaats voor 10 euro) en een stel soft dome tweeters van diezelfde fabrikant. Er ging heel veel tijd zitten in het filter, maar mijn speaker goeroe fluisterde me in dat de conus voor 90% bepalend s. Zijn tip: Sluit een losse unit aan (mono of stereo, zonder enig filter) en luister daarnaar. Het moet los klinken, en prettig, doet het dat niet, leg hem dan weg..... Ook conus bij je oor houden en zachtjes wrijven (vingertop over conus). Dit zegt erg veel over het spectrum. Veel speakers "pieken" ergens in het mid hpoog (~ kHz) en dan weet ik genoeg....... Ik luister naar AudioNote K ludsprekers, met gewijzigd filter. Ik hoop dat je er iets aan hebt. groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 13 september 2003 Author Report Share Posted 13 september 2003 Hallo Guido , Even voor de goeie orde .... Zelf heb ik geen ambitie's om speakers te gaan bouwen, als ik tot aanschaf over zou gaan van een zelfbouwspeaker dan is dit alleen als het 110% mij overtuigd zal ik dit overwegen. Verder zal ik de speaker niet alleen beluisteren maar meerdere meningen vragen De speakerbouwer in deze zal ook overtuigend moeten zijn en afwerking ect. spelen ook een rol natuurlijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 september 2003 Report Share Posted 13 september 2003 Ik heb samen met een maat heel wat aangeklooid met kasten en units . Het was in de tijd dat ikzelf nog de msp 200 had van magnat en de door mij ontworpen bas reflex kasten met vifa en mid en hoog philips klonken in vergelijk veel beter. Het filter bepaald ook veel. Zo kon het zijn dat een 18 db filter de speaker beter deed klinken dan een 12 db een significant verschil. Ik was lang tevreden met mijn zelfbouw kasten en met name omdat het rendement ook vrij hoog lag en dus mijn versterker goed te gebruiken was met een gemodificeerde velleman buizenversterker. Na aanschaf van de synthese 1 werden de verschillen echter te groot.( de buis werd onbruikbaar op de synthese) Daar kan je niet tegen opbouwen en daar ik wel wat kan bouwen leek een transmissie lijn me toch wat te hoog gegrepen. Die maat van me ging echter vrolijk verder maar elke keer weer legde zijn ontwerpen het af tegen de synthese en dus kocht hij ze ook. Ik zei het al eerder een goede speaker ontwerpen is moeilijk zeer moeilijk en ik begin er dus echt niet meer aan. Wat niet weg neemt dat een zelfbouw ontwerp BETER KAN klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts